|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Światopogląd » Humanizm
Racjonaliści w Norwegii Autor tekstu: Anna Maria Bugaj
„Polska nie jest państwem wyznaniowym" głosi popularna strona na
Facebooku, Norwegia, jeszcze do maja ubiegłego roku, była. Kościół Norweski
był kościołem państwowym, a religia ewangelicko-augsburska [luterańska]
zajmowała miejsce uprzywilejowane. Jednocześnie Konstytucja Norwegii zawsze
gwarantowała wolność wyznania i światopoglądu. Norweskie Towarzystwo
Humanistyczne jest drugą, co do wielkości, wspólnotą w tym kraju i jego
powstanie oraz działalność dobrze obrazuje, na czym polega prawdziwa
demokracja i poszanowanie wolności światopoglądowej obywateli.
Human Etisk Forbund [Norweskie Towarzystwo Humanistyczne] powstał w kwietniu roku 1956. Początkowo zrzeszało zaledwie kilku członków. W roku
1970 ruszyła akcja nawołująca niewierzących do występowania z Kościoła
Norweskiego, co dało impuls do utworzenia ruchu humanistycznego. Obecnie liczy
on 80.000 członków, co stanowi 1,7% społeczeństwa. HEF jest organizacją
zrzeszającą ludzi o światopoglądzie nieteistycznym, postulującą
poszanowanie praw człowieka, racjonalne i krytyczne myślenie, oparte na nauce i doświadczeniu a także współczucie. Etyka humanistyczna w centrum stawia człowieka,
dając mu prawo do samostanowienia, rozwoju i wolności nierozerwalnie połączonej z odpowiedzialnością.
System finansowania wspólnot wyznaniowych i światopoglądowych w Norwegii opiera się na części podatku, z której finansowany jest również
Kościół Norweski — inne wspólnoty otrzymują z tej puli rekompensatę, w zależności od liczby członków. Zakłada się bowiem, że członkowie innych
wspólnot niekoniecznie muszą finansować instytucję, do której nie należą.
Jednym z podstawowych postulatów HEF był rozdział Kościoła od państwa i cel ten został osiągnięty w maju ubiegłego roku. Doprowadziło to do wielu
istotnych zmian, między innymi spowodowało podwyższenie stawki dofinansowania
dla wspólnot istniejących poza kościołem ewangelicko-augsburskim.
Innym sukcesem humanistów norweskich był proces przed Trybunałem Praw
Człowieka dotyczący lekcji religii w szkołach, który to proces Norwegia w Strasburgu przegrała w roku 2008. Przedmiotem nauczanym obowiązkowo w norweskich szkołach była wcześniej Chrześcijańska Religia i Etyka [KRL].
Trybunał uznał, że przedmiot ten narusza jedno z praw człowieka, mianowicie
prawo do nauczania obiektywnego, krytycznego i pluralistycznego. Na miejsce KRL
wprowadzono przedmiot Religia, Światopogląd, Etyka [RLE], którego zadaniem
jest przybliżenie uczniom różnych religii, filozofii oraz nieteistycznych
poglądów na świat. Zarówno Religii Chrześcijańskiej, jak i obecnego
przedmiotu, uczyli wykwalifikowani nauczyciele. Na stronach Towarzystwa
Humanistycznego znajdują się pomoce naukowe, dotyczące zagadnień humanizmu,
dla nauczycieli wykładających obecnie RLE. Między innymi można znaleźć tam
materiały i porady skorelowane z zaleceniami Ministerstwa Edukacji i programem
nauczania przedmiotu, dostosowane do wieku uczniów, np. fragmenty literatury
dziecięcej z przykładami zastosowania.
Mają więc norwescy humaniści wkład w edukację przyszłych pokoleń,
mają również istotny wkład w organizację ceremonii przejścia,
niezintegrowanych z żadnym systemem religijnym. Ceremonie humanistyczne są
dostępne w każdej gminie i obejmują takie wydarzenia jak: nadanie imienia,
konfirmacja humanistyczna, zawarcie małżeństwa jedno- lub obupłciowego oraz
pogrzeb.
Konfirmacja humanistyczna jest ceremonią związaną z wejściem młodej
osoby w dorosłość i poniekąd odpowiednikiem konfirmacji w kościele luterańskim,
dotyczy młodzieży w wieku 15 lat. W roku 2012 konfirmację humanistyczną
wybrało 15% uczniów. Ceremonię tę poprzedza, prowadzony przez wykwalifikowaną
kadrę, kurs, podczas którego poruszane są następujące zagadnienia:
·
Prawa Człowieka
·
Światopogląd i humanizm
·
Krytyczne myślenie
·
Odpowiedzialność za świat
·
Tożsamość
·
Problemy etyczne
·
Ciało i płeć
Małżeństwo zawarte podczas ceremonii humanistycznej posiada status
prawny równorzędny ze statusem ślubu cywilnego. W Norwegii od roku 2008 można
zawrzeć małżeństwo z osobą innej lub tej samej płci [także w kościele],
małżeństwa homoseksualne mają takie same prawa jak heteroseksualne, włącznie z prawem do in vitro i do adopcji.
Pogrzeb humanistyczny jest
ceremonią skupioną na zmarłym i nie
nacechowaną elementami religijnymi. Kwestie prawne reguluje ustawa o pochówku,
większość zakładów pogrzebowych ma możliwość zapewnienia takiej
ceremonii. Pochówek odbywa się na cmentarzach należących do Kościoła,
obecnie nie ma w Norwegii cmentarzy świeckich, istnieje również możliwość
rozsypania prochów, wystarczy złożyć odpowiedni wniosek do gminy. Każdy ma
prawo do darmowego pochówku na terenie swojej gminy. Nie istnieje obowiązek
oznaczania grobu kamieniem ani nazwiskiem zmarłego. W roku 2010 odbyły się 522 humanistyczne ceremonie pogrzebowe.
HEF aktywnie walczy przeciwko dyskryminacji osób niewierzących i o
zapewnienie im możliwości przeżywania życia zgodnie z wyznawanymi przez nie
wartościami. Dotyczy to również wsparcia osób w trudnej sytuacji lub ciężko
chorych. Od niedawna pacjenci Szpitala Uniwersyteckiego w Oslo i ich krewni mają
możliwość rozmów na tematy egzystencjalne oraz filozoficzne z przedstawicielami nie tylko kościoła luterańskiego, ale również innych
instytucji światopoglądowych. Projekt pilotażowy obejmuje 24, wyszkolonych na
Uniwersytecie w Oslo, partnerów do rozmów, wywodzących się z 12 organizacji
wyznaniowych i światopoglądowych [w tym HEF] i, jak czytamy na stronie
internetowej Szpitala, jest odpowiedzią na podstawowe prawa człowieka i pacjenta. Rozmowy mogą odbywać się w języku norweskim i angielskim oraz
innych, w zależności od organizacji, m.in. w urdu, bośniackim, japońskim czy
francuskim.
Mimo wysokiego poziomu demokracji w Norwegii, nadal wiele spraw podlega
debacie i Norweskie Towarzystwo Humanistyczne aktywnie działa na rzecz
respektowania praw człowieka a także praw zwierząt. Aktualnie dyskutowana
problematyka obejmuje między innymi: eutanazję, religijne nakrycia głowy i widoczne symbole religijne w szkołach i miejscach pracy, paragraf o bluźnierstwie
[blasfemipargrafen], obchodzenie świąt w szkołach, obrzezanie chłopców, czy
biotechnologię. Można jednak zaobserwować wyraźny wpływ organizacji na
politykę i istotne zmiany, prowadzące do większego poszanowania praw człowieka i obywatela.
« Humanizm (Publikacja: 14-02-2013 )
Anna Maria BugajUkończyła kulturoznawstwo na UW, od 10 lat pracuje jako tłumaczka, a od 2008 roku mieszka w Norwegii. Członkini HEF - Human Etisk Forbund [http://www.human.no/], czyli norweskiej "wersji" Polskiego Stowarzyszenia Racjonalistów. Liczba tłumaczeń: 1 Pokaż tłumaczenia autora | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8744 |
|