Tematy różnorodne » PSR » Dokumenty
Stanowisko ZG PSR w kwestii praw zwierząt
12 lipca
2013 roku omal nie doszło do uchwalenia zgody na ubój rytualny w Rzeczpospolitej Polskiej. PSR przyłączył się do protestów obrońców praw
zwierząt. Odrzucenie uchwały zaowocowało licznymi protestami związków
wyznaniowych zainteresowanych ubojem rytualnym. W związku z zaistniałą
sytuacją i z tym, że może się ona nieraz powtórzyć, Zarząd Główny PSR
postanowił sporządzić oficjalne stanowisko w sprawie praw zwierząt.
Statut Polskiego
Stowarzyszenia Racjonalistów kładzie silny nacisk na kwestie etyczne. Są one
jednym z głównych elementów opisu charakteru stowarzyszenia:
§1. Charakter
stowarzyszenia
Polskie
Stowarzyszenie
Racjonalistów
(skrót:
PSR),
zwane
dalej
Stowarzyszeniem,
jest
zrzeszeniem o charakterze
światopoglądowym,
etycznym i filozoficzno-naukowym
polskich
racjonalistów,
identyfikujących
się z poniższymi
celami
statutowymi,
realizującym
wszelkie
działania
statutowe
nieodpłatnie i działającym
na podstawie
ustawy z 7
kwietnia
1989 r.
Prawo o stowarzyszeniach
(Dz. U.
Nr 20,
poz.
104, z późn.zm.)
oraz
postanowień
niniejszego
Statutu.
Również w celach
stowarzyszenia znajdujemy silne odwołanie do etyki świeckiej i humanistycznej:
§
9. Celem
Stowarzyszenia
jest:
1)
rozwijanie i krzewienie
światopoglądu
opartego
na wiedzy
naukowej,
rozumie,
doświadczeniu,
oraz
etyce
świeckiej i humanistycznej;
Cechą etyki świeckiej jest jej ciągłe uzupełnianie i doskonalenie. W przeciwieństwie do dogmatycznych religijnych wzorców moralnych, etyka świecka
oparta jest na ciągłym rozwoju ludzkiego poznania. Z biegiem czasu odkrywamy
nowe zjawiska, nowe elementy rzeczywistości, część z nich skłania do
przewartościowania dawnych postaw etycznych. Dzięki etyce świeckiej część
ludzkości stanęła na stanowisku, iż kobiety nie są pod żadnym względem
gorsze od mężczyzn. Tego typu przekonania dawało się i daje zauważyć we
wspólnotach religijnych, mniejszych i większych. Etyka świecka doprowadziła
również do niemal całkowitego zniesienia niewolnictwa, choć było ono
zjawiskiem w pełni akceptowanym przez tzw. „święte księgi" i „święte tradycje". Homoseksualizm przestał być uważany dzięki
niej za zjawisko niegodne i piętnowane, lecz został zdefiniowany, zgodnie z prawdą, jako orientacja seksualna wielu milionów ludzi. Sukcesy etyki świeckiej
można by mnożyć niemal w nieskończoność.
Jednym z istotnych postulatów etyki świeckiej jest jej rozszerzenie o inne
gatunki zamieszkujące planetę Ziemia. Większość liczących się etyków świeckich
odrzuca przekonania wielu religii dotyczące innych niż człowiek zwierząt.
Nie są one dla nich, tak jak dla na przykład autorów Biblii, przedmiotami,
lecz podmiotami. Jednocześnie nauka odkrywa, iż nie tylko w przypadku Homo
sapiens możemy mówić o zjawisku świadomości, a co za tym idzie możliwości
przeżywania cierpienia.
Choć należy przypuszczać, iż gospodarka żywnościowa człowieka długo
jeszcze bazować będzie również na zwierzętach hodowlanych, PSR powinno
protestować przeciwko zadawaniu niepotrzebnego bólu innym niż człowiek
zwierzętom ze względów religijnych i z uwagi na całkowitą minimalizację
kosztów pozyskiwania mięsa.
Jeśli chodzi o względy religijne, statut PSR wyraża się o tym jasno:
§
9. 3 rozwijanie
postaw
tolerancyjnych,
zwalczanie
uprzedzeń i wspieranie
idei
społeczeństwa
otwartego;
§
9. 7 działanie
na rzecz
wyeliminowania
wpływu
irracjonalnych
ideologii
na ustawodawstwo
państwowe,
rozwój
nauki,
działalność
artystyczną i obyczajowość;
Z pewnością traktowanie każdego innego niż Homo sapiens zwierzęcia jako
przedmiotu, a nie podmiotu wynikać może głównie z uprzedzeń bazujących na
religijnych i obyczajowych mitach, zaś przedmiotowe traktowanie zwierząt przez
ustawodawstwo i indywidualnych ludzi jest owocem wpływu irracjonalnych
ideologii i przekonań. Jest to jeden z elementów odrzucania prawdy o rzeczywistości na rzecz dogmatów, których się nie chce podważać, które wręcz — jak w przypadku uboju rytualnego, czy ofiar ze zwierząt w wielu religiach -
traktuje się jako wskazówki nadrzędne w relacji człowiek — inne zwierzęta.
Źródłem niepotrzebnych cierpień zwierząt jest też pozbawiony jakiejkolwiek
empatii pragmatyzm, czyli minimalizacja kosztów produkcji mięsa (zarówno w trakcie hodowli, jak i w procesie zabijania zwierzęcia). Światopoglądu
racjonalistycznego, propagowanego przez Polskie Stowarzyszenie Racjonalistów
nie należy jednakże mylić z prymitywnie ujętym pragmatyzmem. Tylko potoczne
znaczenie słowa „racjonalizm" mylone być może z upraszczającym złożoność
rzeczywistości i wielość punktów odniesień prostym pragmatyzmem. Bazujący
na rozwiniętych przez dwa wieki doświadczeń oświeceniowy racjonalizm ma na
celu budowanie lepszej, bardziej optymistycznej przyszłości, wolnej od
irracjonalizmu i od pozbawiania jakichkolwiek praw istot czujących i co za tym
idzie narażonych na cierpienie.
Walka z irracjonalizmem nie może być tylko walką czysto teoretyczną. Jej napędem
powinny być konkretne postawy, jak i wspieranie innych stowarzyszeń, fundacji i inicjatyw mających zbieżne cele. Czytamy o tym w statucie:
§
10. Stowarzyszenie
realizuje
swoje
cele
poprzez:
1)
popularyzację
wiedzy,
kształtowanie
etyki
społecznej i stowarzyszeniowej
wśród członków;
2)
podejmowanie
współpracy z władzami,
organizacjami,
instytucjami,
czasopismami,
grupami
społecznymi
oraz
osobami
zainteresowanymi
działalnością
Stowarzyszenia;
Wynika z tego, że zadaniem PSR jest kształtowanie postaw racjonalnych (a nie
doraźnie pragmatycznych) wśród własnych członków, jak i na zewnątrz. Tak
jak odrzucanie kobiety przez narracje obyczajowe i religijne zbliża nas do środowisk
feministycznych, tak jak odrzucanie homoseksualistów przez wyżej wspomniane
narracje zbliża nas do środowisk LGBT, tak czynienie przedmiotem zwierzęcia
innego niż człowiek przez ludzi pogrążonych w dawnych irracjonalnych
narracjach religijnych i obyczajowych, zbliża nas do środowisk obrońców praw
zwierząt, czyniąc ten jeden element płaszczyzną współdziałania i porozumienia.
Jednocześnie ważne jest, aby broniąc praw zwierząt PSR przedstawiało
argumenty racjonalne, bazujące na nauce i etyce świeckiej. W ten sposób będzie
ono mogło wnieść swój wyrazisty i wartościowy wkład w dążenie do
zgodnego z koniecznością i rzeczywistością rozszerzenia pojęcia
„humanizm".
« Dokumenty (Publikacja: 08-08-2013 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 9174 |