Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty:
Dodaj swój komentarz… Zbyszek - Prawo naturalne Żadne prawa naturalne nie istnieją koncepcja praw naturalnych jest formą przeniesienia na grunt liberalizmu zasad dziedziczenia przywilejów gdzie zasada wasal mojego wasala jest moim wasalem brzmi podwładny mojego podwładnego jest mioim podwładnym sztandarowym prawem naturalnym jest prawo własności
Autor: Zbyszek Dodano: 02-05-2008
Reklama
socrates - prawo naturalne a prawo natury Sadze, za powinnismy dokonac pewnego rozroznienia miedzy tymi dwoma pojeciami. Kłamliwym jest stwierdzenie, ze Kosciol "ochcil" sobie prawo naturalne, zapoczatkowane przez Arystotelesa. Nie mozna w tej dyskusji pominac Dekalogu, ktory zaczyna funkcjonowac jako jeden z pierwszych kodeksow prawnych, a na ktorym Kosciol opiera swoje prawo. Niefortunnie przypisuje sie tez Kosciolowi nienalezne mu okreslenie prawa natury, bo jak wskazuja cytaty zamieszczone na poczatku artykulu, Kosciol jawnie odcina sie od prawa natury, zdobytego droga obserwacji i dedukcji, gdyz ma objawione prawo Boze. Warto moze zatem bylo by wprowadzic rozroznienie miedzy PRAWEM NATURY zapoczatkowanym przez Arystotelesa i kontynuowanym przez filozofow jako dostrzezenie tego co wszystkim ludziom wspolne, a PRAWEM NATURALNYM, podanym jako objawione w Biblii.
Autor: socrates Dodano: 17-10-2006
Mariusz Agnosiewicz - Odp. Dziękuję za uwagę. Istotnie warto o tym nadmienić, ale warto też dodać, że Kościół także posługuje się tą drugą sferą prawa naturalnego, albo inaczej: prawo naturalne rozciąga także na te zagadnienia. Mianowicie uważa się, że jedynymi naturalnymi wspólnotami są równorzędnie: państwo i Kościół. To, co jest względem nich autonomiczne i niezależne, jest sprzeczne z naturą. Takie przynajmniej poglądy były wyrażane w encyklikach sprzed wieku.
Autor: Mariusz Agnosiewicz Dodano: 04-10-2005
Agnieszka - prawo naturalne w prawie międzynarodowym Trafnie Pan ujął problem zawłaszczenia praw naturalnych przez Kościół. Mam jednak parę uwag. Prawo naturalne dało podwaliny nie tylko pod prawa człowieka, ale też pełni ważną rolę w prawie międzynarodowym. Są dwie główne teorie na temat podstawy obowiązywania prawa międzynarodowego:naturalistyczna i pozytywistyczna. Ta pierwsza dotyczy praw państwa wypływających z samej jego istoty-analogicznie do praw człowieka mających źródło w jego przyrodzonej godności,czyli np.prawo państwa do istnienia,do udziału w stosunkach międzynarodowych,do bezpieczeństwa etc. Przy czym ta doktryna bynajmniej nie została zagrabiona przez katolicyzm:)
Autor: Agnieszka Dodano: 04-10-2005
Pokazuj komentarze od pierwszego Aby dodać komentarz, należy się zalogować Zaloguj przez OpenID.. Jeżeli nie jesteś zarejestrowany/a - załóż konto.. Reklama