Do treści
Światopogląd
Religie i sekty
Biblia
Kościół i Katolicyzm
Filozofia
Nauka
Społeczeństwo
Prawo
Państwo i polityka
Kultura
Felietony i eseje
Literatura
Ludzie, cytaty
Tematy różnorodne
Znalezione w sieci
Współpraca
Pytania i odpowiedzi
Listy od czytelników
Fundusz Racjonalisty
Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
205.016.672 wizyty
Ponad 1064 autorów napisało
dla nas 7362 tekstów.
Zajęłyby one 29015 stron A4
Wyszukaj na stronach:
Kryteria szczegółowe
Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..
Ostatnie wątki Forum
:
Rośliny z nasieniem i bez nasieni..
Lustrzana bakteria za 10-30 lat, ..
Platforma, která nabízí ąirokou ą..
Totalna akceptacja zwierząt.
Platforma, ktorá ponúka ąirokú ąk..
Platforma oferująca szeroką gamę ..
(EU) 2023/988 wynaturzone zło - b..
Jak zapobiec krzywdzeniu zwierząt..
Leszek Sykulski: Strategia realiz..
Ogłoszenia
:
dobre szkolenia lub materiały dotyczące Arc..
the topic of customer communications manage..
Czy ktoś może polecić jakiś sprawdzony edyt..
casino
Dodaj ogłoszenie..
Czy Rosja użyje taktycznej broni nuklearnej?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
Oddano 16 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
John Brockman (red.) -
Nowy Renesans
Znajdź książkę..
Złota myśl Racjonalisty:
Bez bogów można żyć normalnie. BEZ ROZUMU - NIE!
Drobner
Komentarze do strony
Synkretyzacja wiary katolickiej w okresie przemian w Polsce
Dodaj swój komentarz…
trevorgarci - Nice
So, gather your friends, fire up your devices, and get ready to shout "UNO!" as you compete in the exciting world of UNO Online at
uno-online.io
.
Autor:
trevorgarci
Dodano:
14-05-2024
Reklama
Adrian Grandke - To tylko kolejna zmiana warty.
Przemiany religijne Polaków nie różnią się w żadnym stopniu od przemian charakterystycznych dla krajów cywilizacji Zachodu. Zamiana wierzeń katolickich na inne, czy wręcz tworzenie własnych religii jest procesem niezależnym i mającym swoją genezę wykraczającą poza wiarę katolicką. Socjologia parafii - bo do tego ograniczyła się socjologia religii - pokazuje jedynie statystykę zachowań i to w zakresie religii instytucjonalnej, jaką jest Kościół katolicki. Sama religijność Polaków, czy też pozostałych członków cywilizacji Zachodu nie uległa natomiast znaczącej zmianie.
Gdy zaczniemy postrzegać religię nie jako zestaw wierzeń, bo te zmieniają się w historii człowieka dość często, ale jako proces akceptowania przez organizm ludzki światopoglądu - historycznie konstruowanego przez pokolenia systemu znaczeniowego, wówczas dostrzeżemy, iż koncepcja prywatnej religii istniała od zarania dziejów człowieka.
Jednostka nie jest w stanie samodzielnie zobiektywizować rzeczywistości, jej doświadczenia i schematy interpretacyjne są zbyt wąskie. Śmiem twierdzić, iż skłonność do internalizacji światopoglądu historycznego jest cechą człowieka wbudowaną na poziomie genetycznym. Światopogląd historyczny w procesie socjalizacji człowieka staje się zatem obiektywny i naturalny. Jest tym samym "elementraną formą społeczną religii" (za T. Luckmann).
Tym samym każda zmiana otoczenia człowieka, a zatem konfrontacja światopoglądu historycznego doprowadza do zmian logiki i taksonomii zawartych w tymże światopoglądzie. Tak stało się za czasów Konstantyna, Renesansu i tak dzieje się od połowy XX w. W Polsce zwyczajowo pół wieku później ...
Sekularyzacja, czy prywatyzacja religii to procesy, które funkcjonują od początku religijności człowieka. Każda zewnętrzna forma religijności służy bowiem jednostce wyjaśnieniu rzeczywistości - czyli budowie światopoglądu. Im większe zmiany otoczenia, tym ta nadbudowa staje się bardziej dynamiczna i pozornie tylko chaotyczna. Zadania religii instytucjonalnej (Kościół) przejmują nauka, prawo, New Age. I jeszcze wiele innych pomysłów człowieka, których na razie nie zidentyfikowaliśmy.
Paradoksalnie największe nasilenie "prywatyzacji" religii miało miejsce w okresie przyłączania nowych nacji w krąg kultury chrześcijańskiej (czyli prawie całe średniowiecze). Czy przejmowanie pogańskich zwyczajów i świąt nie było formą prywatyzacji, tylko w skali całych narodowości? Czy Kościół - w myśł definicji katolickich - nie uległ wówczas czasowej sekularyzacji ? Chociaż, z drugiej strony, dzięki temu mamy kilka dodatkowych świąt, czy choinkę na Boże Narodzenia.
Dziś wiara nie jest najważniejsza. Kluczem do współczesności jest akceptacja.
Ale to już jest przedmiot odrębnych rozważań ...
Autor:
Adrian Grandke
Dodano:
14-06-2005
Pokazuj komentarze
od pierwszego
Aby dodać komentarz, należy się zalogować
Zaloguj jako
:
Hasło
:
Zaloguj przez OpenID..
Jeżeli nie jesteś zarejestrowany/a -
załóż konto..
Reklama
[
Regulamin publikacji
] [
Bannery
] [
Mapa portalu
] [
Reklama
] [
Sklep
] [
Zarejestruj się
] [
Kontakt
]
Racjonalista
©
Copyright
2000-2018 (e-mail:
redakcja
|
administrator
)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365