Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.447.407 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 701 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:

Złota myśl Racjonalisty:
"Istnienie staje się, nieporównywalnie bardziej interesujące, gdy poszerza się nasz horyzont doznań, uczuć i przemyśleń. I gdy praktycyzm życiowy nie ogranicza widzenia świata do perspektywy tego co własne, jednostkowe. Nie wstydźmy się marzeń. Ich najgłębszym sensem jest bowiem pobudzenie nas do działania. Człowiek czynu stara się kształtować swoje życie na miarę własnych tęsknot i pragnień skrystaliz..

Dodaj swój komentarz…
budzik - polityka
Oby PSR nie zawisł na szyi SLD, jak TKŚ. Tekst daje dużą nadzieję.
Autor: budzik Dodano: 17-05-2006
Reklama
wolnomularz - Wolnomularstwo
Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz; Oryginał: psr.racjonalista.pl/kk.php/s,4786
"Wspomniałem wyżej, że istnieniu barier sprzyja niejednorodność wolnomularstwa, w łonie którego są bowiem różne nurty, zarówno bardzo bliskie nam, jak i dość odległe, wyrażające tendencje mistyczne, religijne czy nawet konserwatywne. Jeśli wolnomyśliciel pozna wolnomularstwo przez pryzmat nurtu angloamerykańskiego, może łatwo nabrać uprzedzeń."

Jako wolnomularz pracujący w Wielkiej Loży Narodowej Polski uprzedzeń nie nabieram, a wręcz przeciwnie w swym wolnomyślicielstwie coraz barzdiej się umacniam.

"Z drugiej zaś strony wolnomularstwo francusko-belgijskie jest bardzo ściśle związane z ruchem wolnomyślicielskim, w zasadzie samo jest częścią tego ruchu, albo może trafniej, ów ruch jest emanacją wolnomularstwa."

Szanując wolnomularstwo liberalne (francuskie) nie zgadzam się na używanie stwierdzenia "emanacja wolnomularstwa" w odniesieniu do WWP. Wolnomularstwo libelarne powstało jako odgałęzienie pierwotnego nurtu wolnomularskiego i jest obecnie jedną z jego form.

W ramach poszczególnych organizacji wolnomularskich zawierane są silne więzi wzajemnego porozumienia i braterstwa (pomimo osobnej pracy), a ideały wolnomyślicielstwa są nam bardzo bliskie. Dlatego dziwi mnie że PSR błędnie różnicuje organizacje masońskie, nie widząc bratniego ducha wolnomyslicielstwa.

Z wyrazami szacunku
JV (WLNP)
Autor: wolnomularz Dodano: 31-08-2006
Mariusz Agnosiewicz - odp.
Dziękuję za interesujący komentarz.

>Szanując wolnomularstwo liberalne (francuskie) nie zgadzam się na używanie stwierdzenia "emanacja wolnomularstwa" w odniesieniu do WWP.

Tutaj chyba lekkie nieporozumienie. Ja pisałem o tym, że ruch wolnomyślicielski w dużej częsci wyrósł z wolnomularskiego.

>W ramach poszczególnych organizacji wolnomularskich zawierane są silne więzi wzajemnego porozumienia i braterstwa (pomimo osobnej pracy), a ideały wolnomyślicielstwa są nam bardzo bliskie. Dlatego dziwi mnie że PSR błędnie różnicuje organizacje masońskie, nie widząc bratniego ducha wolnomyslicielstwa.

Z największą przyjemnością zmienię zdanie na ten temat. Zdaję sobie oczywiście sprawę z tego, że polska Wielka Loża nie jest wirną kalką obediencji angielskich czy tym bardziej amerykańskich, wszak nie kto inny jak Tadeusz Cegielski powiedział o wolnomyślicielskim Racjonaliście: "Gratuluję pomysłu, wytrwałości i zazwyczaj znakomitych autorów. Jest przecież jedno "ale": przemawiamy - jak zawsze - do podobnych sobie. Żeby to mogło być tak, jak chciał nieoceniony autor "Nowych Aten": "głupim ku nauce, mądrym ku zabawie".... Pozdrowienia serdeczne." Z innych jego wypowiedzi wynika, że w ramach WLNP mógłby się znaleźć także i ateista lub agnostyk.

Dotąd byłem jednak skłonny uważać raczej, że to postawa niekoniecznie powszechna w WLNP, wszak zasady angielskie czy amerykańskie są dużo bardziej nieprzejednane dla niewierzących. A wolnomyślicielstwo bez niewierzących dziś trudno sobie wyobrazić.

Byłoby oczywiście bardzo dobrze, gdyby polska Wielka Loża wyszła odważniej poza te anachronizmy angloamerykańskie, które utrudniają kontakty masonów spod sztandaru UGLE z wolnomyślicielami.

Proponuję ten temat poruszyć na najbliższych pracach Twej loży.

Zachęcam do kontaktu emailowego.

pozdrawiam
Autor: Mariusz Agnosiewicz Dodano: 01-09-2006

Pokazuj komentarze od najnowszego

Aby dodać komentarz, należy się zalogować

  

Zaloguj przez OpenID..
Jeżeli nie jesteś zarejestrowany/a - załóż konto..

Reklama
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365