Do treści
Światopogląd
Religie i sekty
Biblia
Kościół i Katolicyzm
Filozofia
Nauka
Społeczeństwo
Prawo
Państwo i polityka
Kultura
Felietony i eseje
Literatura
Ludzie, cytaty
Tematy różnorodne
Znalezione w sieci
Współpraca
Pytania i odpowiedzi
Listy od czytelników
Fundusz Racjonalisty
Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.585.317 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało
dla nas 7364 tekstów.
Zajęłyby one 29017 stron A4
Wyszukaj na stronach:
Kryteria szczegółowe
Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..
Ostatnie wątki Forum
:
dom.
energia - prąd za darmo?
Psychologia wskazuje wzór człowie..
Akt patriotyzmu w obliczu wojny
problem ocieplania klimatu
dziwne
Podręcznik do filozofii współczes..
Czy człowiek może posiadać osobli..
Dlaczego woda i powietrze są wspó..
Ogłoszenia
:
the topic of customer communications manage..
Czy ktoś może polecić jakiś sprawdzony edyt..
casino
Szukam rekomendacji na temat blogów poświęc..
Dodaj ogłoszenie..
Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
Oddano 708 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Mariusz Agnosiewicz -
Heretyckie dziedzictwo Europy
Znajdź książkę..
Złota myśl Racjonalisty:
"Prawdziwa wiedza to znajomość przyczyn."
Arystoteles
Komentarze do strony
Wobec nauki. Analiza stanowiska metodologicznego Edmunda Husserla
Dodaj swój komentarz…
Róża - Tortury
Nie sposób tego przeczytać bez litra rumu i soli trzeźwiących. Za dużo specjalistycznych sformułowań i przypomina to bumtarara i blabla bla. Poproszę o tabakierę. Może inni docenią. Pozdrawiam autora.
Autor:
Róża
Dodano:
18-06-2008
Reklama
exupery - W czym rzecz?
Prawdę powiedziawszy powątpiewam czy autorka sama rozumie o czym napisała. Dobre, popularyzatorskie teksty cechuje przekład, czyli takie użycie języka, aby był on zrozumiały dla szerszego grona czytelników. Aby jednak takiego przekładu dokonać, trzeba doskonale rozumieć intencje autora, stąd też moje powątpiewania.
O czym tak naprawdę mówi E.Husserl? Największy nacisk kładzie na nieuwarunkowaną wiedzą percepcję, wyraźnie rozdzielając moment rozpoznania danej rzeczy lub zjawiska, uświadomienia sobie tego faktu, od chwili, kiedy zaczynają rodzić się spekulacje i teorie.
Teoria narzuca charakterystyczny dla niej sposób rozumowania, który oddalając się od źródła poznania gubi jego sens, czyli zrozumienia, które dało początek spekulacjom. Nietrudno już dostrzec, że człowiek, który rozpoczął od poziomu teorii praktycznie nic o tym sensie nie wie.
Nowa nauka, to wiele takich twórczych aktów, zrozumienie wielu sensów i budowanie na nich wielu teorii. To odejście od autorytatywnych, dominujących teorii, by następnie skupiać wokół nich ludzkie umysły, na rzecz usamodzielnienia człowieka, by ten był zdolny rozpoczynać u źródła. Nowa nauka to po prostu wielu Einsteinów.
Autor:
exupery
Dodano:
18-06-2008
zbyszko chrześcijański - Następny pseudonaukowy bełkot
O ile pamiętam to właśnie sformułowania Poppera celuja w pseudonaukową argumetację tautologii ewolucji. Myślenie może czasami mylić się z mąceniem.
Autor:
zbyszko chrześcijański
Dodano:
18-06-2008
Dimitris Dymitriadis - Ale "what`s going on?"
Wszystko zrozumiałem, ale nie dostrzegam wartości dodanej. Jak ma się fenomenologia i jej archaiczne postulaty w odniesieniu do najnowszych koncepcji funkcjonalnej organizacji umysłu? To, że schematy edukacyjne mają formatującą moc w odniesieniu do poglądów jest truizmem, ale nie ma zobiektywizowanych w 100% zjawisk, to oksymoron względem spolaryzowanego funkcjonalnie umysłu! Jak mam postrzegać zjawiska takimi jakimi są, jeśli mój aparat poznawczy ma ilościowe i jakościowe ograniczenia? Popperyzacja Husserl`a też wydaje się być trochę ryzykowna! Poprzestałbym na cząstkowo-ewolucyjnym wkładzie fenomenologii bez przydawania jej intencjonalnej aproksymacji popperyzmu. Część jej założeń w zapadkowo działającym mechanizmie kumulacji wiedzy, wniosło pewne świrze elementy, ale żeby gloryfikować ją, to zbytnia przesada! Zwróciło moją uwagę periodyczne przywoływanie fenomenologii jako centralnej koncepcji filozoficznej, ale nijak nie mogę się z tym poglądem zgodzić. Ten tekst ponownie unaocznił mi niekompatybilność założeń klasycznej filozofii względem bieżącej rzeczywistości i jej poznawczej funkcji.
Autor:
Dimitris Dymitriadis
Dodano:
19-06-2008
Maja Niestrój - w odpowiedzi
Tekst wzbudził wątpliwości-zarówno, co do hermetycznego języka, jak i samej treści. Mam wrażenie, że częściową odpowiedź stanowią już same moje intencje.
Punktem wyjścia są dzieła Husserla - jego intuicje z "Filozofii jako ścisłej nauki" oraz "Idei fenomenologii", a głównym źródłem "Kryzys nauk europejskich...". Moim celem jest rekonstrukcja stanowiska metodologicznego Husserla wobec ówczesnych nauk przyrodniczych, nie koncentruję się więc na Husserlowskiej metodzie "nowej filozofii", nowej teorii poznania. E.Husserl najczęściej przeciwstawia myśleniu potocznemu lub naukowemu myślenie filozoficzne; pragnę wyeksponować właśnie ten kontrast oraz zapoznać czytelników z poziomem świadomości metodologicznej Fenomenologa. Z komentarza: "Popperyzacja Husserla wydaje się być ryzykowna." -Owszem, ale przy odpowiedniej trosce o metodę - z każdorazową dbałością o krytykę, jak i o dowartościowanie trafnych antycypacji - jakże kusząca.
"Edmund Husserl's philosophy of science has often been dismissed or attacked by those who know little about phenomenology; just as often it has been assumed or defended by those who know little about science or the philosophy of science"(L.Hardly).
Autor:
Maja Niestrój
Dodano:
24-06-2008
Maja Niestroj - dalsza dyskusja
Proponuję przenieść dyskusję na forum:
www.racjonalista.pl/forum.php/s,141816
. Tam też szerzej odniosę się do poszczególnych komentarzy. Liczę na żywą i owocną wymianę poglądów.
Autor:
Maja Niestroj
Dodano:
24-06-2008
superos - Dimitris przybij 5ke
Dimitris trafiłeś w 10tke - superos :) Usmiałem się do łez
Autor:
superos
Dodano:
22-07-2008
Pokazuj komentarze
od najnowszego
Aby dodać komentarz, należy się zalogować
Zaloguj jako
:
Hasło
:
Zaloguj przez OpenID..
Jeżeli nie jesteś zarejestrowany/a -
załóż konto..
Reklama
[
Regulamin publikacji
] [
Bannery
] [
Mapa portalu
] [
Reklama
] [
Sklep
] [
Zarejestruj się
] [
Kontakt
]
Racjonalista
©
Copyright
2000-2018 (e-mail:
redakcja
|
administrator
)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365