Do treści
Światopogląd
Religie i sekty
Biblia
Kościół i Katolicyzm
Filozofia
Nauka
Społeczeństwo
Prawo
Państwo i polityka
Kultura
Felietony i eseje
Literatura
Ludzie, cytaty
Tematy różnorodne
Znalezione w sieci
Współpraca
Pytania i odpowiedzi
Listy od czytelników
Fundusz Racjonalisty
Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
202.086.104 wizyty
Ponad 1065 autorów napisało
dla nas 7364 tekstów.
Zajęłyby one 29017 stron A4
Wyszukaj na stronach:
Kryteria szczegółowe
Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..
Ostatnie wątki Forum
:
o co tyle hałasu?
Po której stronie my stoimy?
Pamięć absolutna.
sztuczna inteligencja
super inteligencja, czyli ta sztu..
Witam!
Wielkie twierdzenie fermata. Agai..
namiot
lizanie dupy boga
Ogłoszenia
:
Szukam rekomendacji na temat blogów poświęc..
Szukam rekomendacji na blogu poświęconym el..
W poszukiwaniu rzetelnego bloga poświęconeg..
kroki pozycjonowania strony internetowej
Dodaj ogłoszenie..
Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
Oddano 489 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Agnieszka Zakrzewicz -
Papież i kobieta
Znajdź książkę..
Złota myśl Racjonalisty:
"Ludzie o prostym umyśle, braku ciekawości i wykształcenia są dobrymi chrześcijanami".
Michel de Montaigne
Komentarze do strony
Współczesny normatywny model powiązania państwa i związków wyznaniowych
Dodaj swój komentarz…
Jan Grabiński - Modele powiązania
Oglądałem na BBC "Dzieje chrześcijaństwa" (jeden z odcinków). Autor (nazwiska nie pomnę) stwierdził, że tak zwyczajny dla nas model bliskiego związku kościoła i państwa wywodzi się od cesarza Konstantyna, który wprowadzał w Rzymie chrześcijaństwo siłą i dla lepszego efektu wprowadził kapłanów nowej religii blisko władzy.
Nie wiem na ile to prawda, ale wynikałoby z tego, że gdyby nie ten przypadek, nasz świat mógłby wyglądać inaczej. (gdyby nie gdyby...) eh...
Autor:
Jan Grabiński
Dodano:
28-11-2011
Reklama
mbielecki - trzy modele
-1 na 1
Relacje pomiędzy państwem a związkiem wyznaniowym mogą zatem układać się według jednego z trzech modeli:
1. uzależnienie państwa od związku wyznaniowego albo związku wyznaniowego od państwa
2. rozdział związku wyznaniowego od państwa
3. wzajemna autonomia i współpraca.
W przypadku Kościoła katolickiego właściwym modelem (tzn. najlepiej służącym dobru osoby ludzkiej) jest model trzeci: państwo i Kościół mają własne obszary kompetencji, ale istnieją takie sprawy należące do obu obszarów (np. instytucja małżeństwa), które wymagają współpracy państwa i Kościoła.
Autor:
mbielecki
Dodano:
28-11-2011
Pokazuj komentarze
od pierwszego
Aby dodać komentarz, należy się zalogować
Zaloguj jako
:
Hasło
:
Zaloguj przez OpenID..
Jeżeli nie jesteś zarejestrowany/a -
załóż konto..
Reklama
[
Regulamin publikacji
] [
Bannery
] [
Mapa portalu
] [
Reklama
] [
Sklep
] [
Zarejestruj się
] [
Kontakt
]
Racjonalista
©
Copyright
2000-2018 (e-mail:
redakcja
|
administrator
)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365