Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.449.440 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 701 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:

Złota myśl Racjonalisty:
"Rozwój Polski zależy nie tyle od kadry wykwalifikowanych hydraulików, mimo że są oni postrachem Francji czy Niemiec, ile od umiejętności spojrzenia trochę dalej poza najbliższy, to znaczy wyborczy horyzont. Cóż to bowiem znaczy, na przykład, uznanie oświaty i edukacji za najważniejszy priorytet rozwoju? Znaczy to przeznaczenie znaczącej, a może nawet kolosalnej części wydatków państwa na modernizację..

Dodaj swój komentarz…
brzezińska43
Niezależnie od tego, z jakiego tlumaczenia korzystal autor i jakiej interpretacji tekst dotyczyl jest zajmującym.Dla mnie bardziej interesujące jest w jakiej rzeczywistości powstawaly same idee.Osadzenie ich w konkretnych realiach bytu dalyby podstawę do oceny ewolucji myśli filozoficznej.Powiązania owej myśli z określonym etapem rozwoju. Piękno filozofii hinduskiej i jej glębia niebywale wyprzedzają filozofię europejską. Ciekawe z jakich przyczyn.
Autor: brzezińska43  Dodano: 24-11-2011
Reklama
NYKTOS - Studnia
Komentarze raczej rzadko są nie-osobiste. Jakież trzeba by przyjąć kryterium by nie-osobisty komentarz napisać? nie wiem. Przeto osobiście: przyjemności czy nie-przyjemności jakowyś nie odczułem, zatem tekst lokuje się w płaszczyźnie intelektualnej. Płynie, od słowa do słowa, od zdania do puenty, aż chciałoby się zaryczeć jak lew. Kusi by umieścić się w jakiejś przemianie, najlepiej najlepszej. Skłania do refleksji, zatem posiada morał. Można zapomnieć, iż dotyczy pisarzy dawno minionych i kultury nie obecnej w TV. A jednak, jakoś pomnieć nie umiem. Dla mnie, rodzonego w XX wieku trąci myszką. W epoce małych narracji  zgoła staroświecka to opowieść. czekam z niecierpliwością na współczesną story.
Autor: NYKTOS  Dodano: 13-03-2011
Jacek Tabisz - Oparte na złym tłumaczeniu!   1 na 1
Te rozważania na temat Bhagawatgity oparte zostały na złym tłumaczeniu! Jest ono tendencyjne, gdyż przynależy do jednej z kilku szkół krisznaizmu, tej popularnej na Zachodzie. Lepsze jest w miarę neutralne tłumaczenie profesor Sachse (i piękniejsze literacko!). Jest wiele indyjskich interpretacji Bhagawatgity. Dla przykładu - szkoła szaktyczna (interpretacja ze śrdn kaszmiru) nie uznaje podziału na dobro - zło. Wszystkie trzy guny są równie wartościowe i cel leży w ich połączeniu i przekroczeniu. Sansara, o której mówi hinduizm, to nie buddyjska maja. Sansara ma często wartość pozytywną. Jest - zdaniem licznych szkół - elementem gry bogów, lili. Owa gra nie jest dobra, ani zła - dzieje się. Najistotniejszym elementem Bhagawatgity jest zalecenie medytacji poprzez działanie, a nie poprzez powstrzymywanie się od działania, co stanowi polemikę z licznymi szkołami hinduizmu, ale też z buddyzmem. Człowiek w Bhagawatgicie nie staje się wolny poprzez odrzucenie działania i swoich kastowych, historycznych obowiązków. Staje się wolnym poprzez umiejętność dostrzeżenia mechanizmu świata w którym działa, zrozumienie tego mechanizmu i jego afirmację. Joga czynu, zalecana przez Bhagawadgitę, to świadome działanie zgodne z przeznaczeniem (karmanem) bez przywiązania do owoców tego działania.
Autor: Jacek Tabisz  Dodano: 20-01-2011
kobieta - Z przyjemnoscia przeczytalam   1 na 1
Bardzo ladnie napisany artykul.
Autor: kobieta  Dodano: 18-01-2011

Pokazuj komentarze od pierwszego

Aby dodać komentarz, należy się zalogować

  

Zaloguj przez OpenID..
Jeżeli nie jesteś zarejestrowany/a - załóż konto..

Reklama
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365