Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.453.502 wizyty
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 701 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:

Złota myśl Racjonalisty:
"Kiedy oglądamy zasady panujących na świecie religii, nasuwa się wniosek, że są wytworem wyobraźni chorego człowieka".

Dodaj swój komentarz…
kobieta - Z przyjemnoscia przeczytalam   1 na 1
Bardzo ladnie napisany artykul.
Autor: kobieta  Dodano: 18-01-2011
Reklama
Jacek Tabisz - Oparte na złym tłumaczeniu!   1 na 1
Te rozważania na temat Bhagawatgity oparte zostały na złym tłumaczeniu! Jest ono tendencyjne, gdyż przynależy do jednej z kilku szkół krisznaizmu, tej popularnej na Zachodzie. Lepsze jest w miarę neutralne tłumaczenie profesor Sachse (i piękniejsze literacko!). Jest wiele indyjskich interpretacji Bhagawatgity. Dla przykładu - szkoła szaktyczna (interpretacja ze śrdn kaszmiru) nie uznaje podziału na dobro - zło. Wszystkie trzy guny są równie wartościowe i cel leży w ich połączeniu i przekroczeniu. Sansara, o której mówi hinduizm, to nie buddyjska maja. Sansara ma często wartość pozytywną. Jest - zdaniem licznych szkół - elementem gry bogów, lili. Owa gra nie jest dobra, ani zła - dzieje się. Najistotniejszym elementem Bhagawatgity jest zalecenie medytacji poprzez działanie, a nie poprzez powstrzymywanie się od działania, co stanowi polemikę z licznymi szkołami hinduizmu, ale też z buddyzmem. Człowiek w Bhagawatgicie nie staje się wolny poprzez odrzucenie działania i swoich kastowych, historycznych obowiązków. Staje się wolnym poprzez umiejętność dostrzeżenia mechanizmu świata w którym działa, zrozumienie tego mechanizmu i jego afirmację. Joga czynu, zalecana przez Bhagawadgitę, to świadome działanie zgodne z przeznaczeniem (karmanem) bez przywiązania do owoców tego działania.
Autor: Jacek Tabisz  Dodano: 20-01-2011
NYKTOS - Studnia
Komentarze raczej rzadko są nie-osobiste. Jakież trzeba by przyjąć kryterium by nie-osobisty komentarz napisać? nie wiem. Przeto osobiście: przyjemności czy nie-przyjemności jakowyś nie odczułem, zatem tekst lokuje się w płaszczyźnie intelektualnej. Płynie, od słowa do słowa, od zdania do puenty, aż chciałoby się zaryczeć jak lew. Kusi by umieścić się w jakiejś przemianie, najlepiej najlepszej. Skłania do refleksji, zatem posiada morał. Można zapomnieć, iż dotyczy pisarzy dawno minionych i kultury nie obecnej w TV. A jednak, jakoś pomnieć nie umiem. Dla mnie, rodzonego w XX wieku trąci myszką. W epoce małych narracji  zgoła staroświecka to opowieść. czekam z niecierpliwością na współczesną story.
Autor: NYKTOS  Dodano: 13-03-2011
brzezińska43
Niezależnie od tego, z jakiego tlumaczenia korzystal autor i jakiej interpretacji tekst dotyczyl jest zajmującym.Dla mnie bardziej interesujące jest w jakiej rzeczywistości powstawaly same idee.Osadzenie ich w konkretnych realiach bytu dalyby podstawę do oceny ewolucji myśli filozoficznej.Powiązania owej myśli z określonym etapem rozwoju. Piękno filozofii hinduskiej i jej glębia niebywale wyprzedzają filozofię europejską. Ciekawe z jakich przyczyn.
Autor: brzezińska43  Dodano: 24-11-2011

Pokazuj komentarze od najnowszego

Aby dodać komentarz, należy się zalogować

  

Zaloguj przez OpenID..
Jeżeli nie jesteś zarejestrowany/a - załóż konto..

Reklama
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365