Do treści
Światopogląd
Religie i sekty
Biblia
Kościół i Katolicyzm
Filozofia
Nauka
Społeczeństwo
Prawo
Państwo i polityka
Kultura
Felietony i eseje
Literatura
Ludzie, cytaty
Tematy różnorodne
Znalezione w sieci
Współpraca
Pytania i odpowiedzi
Listy od czytelników
Fundusz Racjonalisty
Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.454.242 wizyty
Ponad 1065 autorów napisało
dla nas 7364 tekstów.
Zajęłyby one 29017 stron A4
Wyszukaj na stronach:
Kryteria szczegółowe
Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..
Ostatnie wątki Forum
:
problem ocieplania klimatu
dziwne
Podręcznik do filozofii współczes..
Czy człowiek może posiadać osobli..
Dlaczego woda i powietrze są wspó..
Wielkie twierdzenie Fermata? ŻAL
Katastroficzny dramat...
Drżyjcie nożownicy
zachód nas zdradzi
Ogłoszenia
:
the topic of customer communications manage..
Czy ktoś może polecić jakiś sprawdzony edyt..
casino
Szukam rekomendacji na temat blogów poświęc..
Dodaj ogłoszenie..
Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
Oddano 701 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Karl Heinz Bohrer -
Absolutna teraźniejszość
Dante -
Biesiada
Znajdź książkę..
Złota myśl Racjonalisty:
"Powiedzieli im, że w kapitalizmie pierwszy milion trzeba ukraść, więc każdy zabrał się do roboty jak umiał."
Andrzej Koraszewski
Komentarze do strony
Natura w świetle kultury
Dodaj swój komentarz…
Arminius - mistrz Haeckel z Jeny
"Przywrócenia więzi z naturą chciał nurt sztuki współczesnej, jakim była sztuka ziemi ( land art )".
Na związek między naturą a sztuką zwracał już uwagę Ernst Haeckel, wybitny przyrodnik, oceanograf, prof. Uniwersytetu w Jenie, utalentowany artysta. W 1904 roku wydał dzieło
Kunstformen der Natur
(Kształty sztuki w przyrodzie), które stało się hitem w Europie epoki fin de siecle. Jego rysunki meduz, jamochłonów i innych organizmów, głównie morskich, charakteryzuje ujmująca symetria, rytm, schludne piękno, hierarchia form. Do dzisiaj nic nie straciły na swych walorach estetycznych. To prawdziwa uczta dla oka. A w kwesti generalnej - nie ulega chyba wątpliwości, iż natura jest pierwotna, a kultura wtórna wobec niej? W przypadku sztuki, można zaryzykować tezę, iż jej powstanie i rozwój, to nic innego jak tylko odkrywanie form, kształtów i manier, które były i są w otaczającym nas świecie. Poniżej podaję link do paru próbek twóczości niemieckiego profesora, które w jakimś stopniu potwierdzają powyższą tezę.
gabriellarush.b(*)com/2012/10/ernst-haeckel.html
Autor:
Arminius
Dodano:
04-09-2013
Reklama
sinapis - do Arkadii
W pewnym antropologicznym dziele (może autorstwa Ryszkiewicza, ale nie pomnę) pomieszczono anegdotkę o dwu malarzach, którzy - co się malarzom czasem zdarza - namalowali wspólnie obraz. Nietypowe było to, iż przed malowaniem przepytali grupę osób w kwestii tego, czego by owe osoby życzyły sobie na płótnie ujrzeć. Stąd zaczerpnąwszy natchnienie, malarze uwidocznili na obrazie piaszczysty brzeg dużego akwenu, kwietną łąkę, las i potok spadający wodospadem ze skał.
Za tym tęsknimy i tam usilnie staramy się wrócić, tyle że już nie goli i bosi jak wtedy, gdyśmy stamtąd uciekali, gonieni przez głód, drapieżniki i choroby.
Autor:
sinapis
Dodano:
04-09-2013
IgorMencel - English summary
Nature in the light of culture : The similarity of contemporary and premodern visions of environment
In the article, I present
how similar are narrations created from the 70s on term of nature to
the vision of it perceived by traditional nations. I introduce the
return or rather a reference to a way of thinking being entirely
different from the one born in the Age of Enlightenment, and lasting
throughout all of modernity. I begin with introducing two ways of
perceiving the culture: as a contradiction of nature and as a
consequence of nature (evolutionary result). I specify an
anthropological term of nature to the concept of environment,
emphasizing the focus on the biosphere. I demonstrate how primeval
nations perceived it and how similarly it was described by the authors
associated with Gai Hypothesis, New Age, Neopaganism, Goddess Movement
and Land Art. </span>
Autor:
IgorMencel
Dodano:
15-01-2014
Pokazuj komentarze
od najnowszego
Aby dodać komentarz, należy się zalogować
Zaloguj jako
:
Hasło
:
Zaloguj przez OpenID..
Jeżeli nie jesteś zarejestrowany/a -
załóż konto..
Reklama
[
Regulamin publikacji
] [
Bannery
] [
Mapa portalu
] [
Reklama
] [
Sklep
] [
Zarejestruj się
] [
Kontakt
]
Racjonalista
©
Copyright
2000-2018 (e-mail:
redakcja
|
administrator
)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365