W skali świata, 5.2% zgonów osób w wieku 15-44 to zgony samobójcze. Odsetek ten wzrasta. Jednak w Australii w roku 1997 liczba samobójstw osiągnęła maksimum, i od tego czasu maleje. Najbardziej zmalała liczba samobójstw dokonywanych w jeden określony sposób: uduszenie przez spaliny samochodowe. Chociaż jest to drugi najczęstszy sposób popełniania samobójstwa w Australii, to liczba takich przypadków zmalała w ciągu dekady o 70%.
Nie wiadomo, jaki wpływ na to zjawisko mają przepisy wprowadzone w latach 1986 i 1999, nakazujące obniżenie poziomu emisji tlenku węgla. David Studdert ze współpracownikami postanowili sprawdzić zależność między ilością szkodliwych samochodów na głowę w regionie, a obniżeniem ilości samobójstw poprzez uduszenie spalinami.
Naukowcy połączyli dane dotyczące samobójstw przez uduszenie spalinami z danymi dotyczącymi ilości i wieku pojazdów, oraz z danymi socjodemograficznymi pochodzącymi z Narodowego Spisu Powszechnego. Analiza wykazała, że liczba samobójców była bardzo silnie związana z liczbą starych samochodów - im więcej starych samochodów, tym więcej samobójców.
Na obszarach Australii z mniejszą ilością pojazdów naruszających rygorystyczne przepisy dotyczące dopuszczalnego poziomu emisji CO mniej ludzi wybiera śmierć przez uduszenie spalinami. Chociaż prawo to wprowadzono dla ochrony środowiska, okazało się ono również dobrą strategią zapobiegania samobójstwom.
[Opracowanie: Zuzanna Niemier]
Źródło: Studdert DM, Gurrin LC, Jatkar U, Pirkis J (2010) Relationship between Vehicle Emissions Laws and Incidence of Suicide by Motor Vehicle Exhaust Gas in Australia, 2001-06: An Ecological Analysis. PLoS Med 7(1): e1000210. doi:10.1371/journal.pmed.1000210 Zuzanna Niemier |