Pytanie o to w jaki sposób formułujemy sądy i podejmujemy decyzje w różnych środowiskach zaprząta umysł wielu osób. Zespół z kierunku filozofii Wydziału Nauk Humanistycznych Uniwersytetu w Hertfordshire w Wlk. Brytanii uzyskał dofinansowanie z UE na zbadanie tego zagadnienia i znalezienie odpowiedzi na wspomniane pytanie. Badania uzyskały wsparcie w postaci grantu sieci szkolenia wstępnego Marie Curie (ITN) o wartości 524.646 EUR z budżetu Siódmego Programu Ramowego (7PR).
Naukowcy z kierunku filozofii, współpracujący z kolegami z Europy i USA, wykorzystają nowoczesne narzędzia, takie jak technologie symulacyjne i modelowanie, aby ustalić, co dokładnie powoduje naszym mózgiem w czasie nabywania wiedzy poprzez rozumowanie, percepcję i intuicję.
Według przyjętego planu zespół przeprowadzi analizę na styku filozofii i psychologii w zakresie ekspresji kulturowej i zachowań. Badania stanowią część większego projektu, który analizuje interakcje społeczne z wielu rozmaitych perspektyw, od początku życia dziecka po jego dorosłe lata.
W ramach prac, których rozpoczęcie przewidziano na 1 marca, finansowani ze środków unijnych naukowcy opracują nowe narzędzia do pomiaru interakcji społecznej w środowisku instytucjonalnym. Naukowcy są przekonani, że wykorzystanie w tym projekcie symulowanych modeli, opierających się na danych pozyskanych z prac nad procesami poznawczymi, przyczyni się do rozwoju inteligentnego projektowania struktur instytucjonalnych.
"Badania te mają istotne znaczenie, ponieważ pomogą nam zrozumieć co działa, a co nie działa w sytuacjach, w których ludzie wykorzystują praktyki kulturowe oraz technologie do komunikowania się i rozwiązywania problemów w kontekście formalnym i nieformalnym" - wyjaśnia profesor Shaun Gallagher z kierunku filozofii Uniwersytetu w Hertfordshire. "Niniejsze badania mają znaczenie dla projektowania środowisk do komunikacji i pracy, które można wykorzystać w nauce, medycynie, inżynierii, biznesie, edukacji i rozmaitych instytucjach kulturalnych".
Zapewnienie zaawansowanej technologii i podniesienie dobrobytu obywateli to jeden z najważniejszych celów UE. Spada na nas codziennie grad wyzwań, a pomagając nam łagodzić wszelkie niepożądane skutki, UE umożliwia nam wniesienie pozytywnego wkładu do społeczeństwa jako takiego.
Granty ITN Marie Curie kierowane są do tych, którzy pragną zwiększyć swoje szanse jako początkujący naukowcy na rozwój kariery zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym. Kluczowym zadaniem jest przyciągnięcie młodych osób. Sukces buduje się poprzez ponadnarodowy mechanizm sieciowania, który skutecznie kanalizuje istniejący, wysokiej jakości potencjał szkolenia wstępnego w zakresie badań naukowych w państwach członkowskich UE i krajach stowarzyszonych.
Dzięki stworzeniu początkującym naukowcom szansy na doskonalenie swoich umiejętności badawczych oraz możliwości rozwoju kariery, mogą oni pomóc nie tylko w budowaniu prężniejszych sieci badawczych, ale także w rozwijaniu badań naukowych w całej UE.
W ostatecznym rozrachunku wsparcie badań naukowych takich jak te, które mają się rozpocząć na Uniwersytecie w Hertfordshire, pomaga w realizacji dążenia UE do stania się najbardziej dynamiczną i konkurencyjną na świecie gospodarką opartą na wiedzy. Kluczowe znaczenie w tych działaniach mają badania naukowe, innowacyjność i edukacja.
© Unia Europejska 2005-2011
Źródło: CORDIS |