Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.450.782 wizyty
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 701 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:

Złota myśl Racjonalisty:
"Zło ukrywane rośnie."
Nowinki i ciekawostki naukowe
Zdrowie
Alkohol i przemoc w mediach - co sądzą o tym dzieci i młodzież? (15-10-2011)

Naukowcy ze Szwecji i Wlk. Brytanii biorą udział w unikalnym projekcie finansowanym ze środków unijnych, który zajmuje się analizą fikcyjnych prezentacji medialnych, w których pojawia się alkohol i przemoc z nim związana. Celem jest poznanie kultury picia młodzieży.

Projekt pt. "Alcopop Tv Culture" został dofinansowany z programu Daphne III Komisji Europejskiej, którego głównym celem jest zapobieganie przemocy i eliminowanie jej, zwłaszcza tej o charakterze fizycznym, seksualnym i psychologicznym wobec dzieci, młodzieży i kobiet.

Programy Daphne znajdujące się obecnie w trzeciej fazie, obejmujące lata 2007 - 2013, stawiają sobie również za cel ochronę ofiar i grup zagrożonych. Mają pomóc w osiągnięciu wysokiego poziomu ochrony fizycznej i zdrowia psychicznego, dobrego samopoczucia i spójności społecznej w całej Unii Europejskiej.

Zespół badawczy pracujący nad projektem "Alcopop Tv Culture" analizuje, jak społeczeństwo i inne podmioty powinny reagować na powiązanie nawyków medialnych młodzieży ze spożyciem przez nią alkoholu. Naukowcy chcą umieścić w centrum dyskusji młodych ludzi, oddając im głos w sprawach, które ich bezpośrednio dotyczą. W toku projektu zbadają powiązania między nawykami medialnymi młodych ludzi w wieku od 10 do 25 lat a spożyciem alkoholu.

Jeden z koordynatorów projektu, Christian Munthe z Uniwersytetu w Göteborgu w Szwecji, powiedział: "Istnieje dobrze udokumentowane powiązanie między oglądaniem programów, w których jest pokazywany alkohol, takich jak telewizyjne reality show, a wzmożonym piciem. Niemniej nie ma zbyt wielu badań poświęconych temu, co z tym zrobić."

Naukowcy będą spotykać się z młodymi ludźmi w szkołach, aby wysłuchać, co mają do powiedzenia na temat kampanii informacyjnych dotyczących alkoholu i powiązania własnych nawyków medialnych ze spożyciem alkoholu. "Nie ma wątpliwości co do tego, że nastolatki często czują się nieco lekceważeni przez na przykład kampanie społeczne czy organizacje, które podejmują z nimi problem alkoholu. To jeden z powodów, dla którego nasze strony na Facebooku i Twitterze są wypełnione nowymi raportami z badań, wiadomościami i debatami" - zauważa Christian Munthe. "Mamy nadzieję, że nastolatki wykorzystają te strony zarówno do pozyskiwania informacji, jak i dzielenia się swoimi opiniami."

W ramach projektu badany jest również podział brzemienia odpowiedzialności za wzmożone picie nastolatków między różne podmioty, takie jak władze państwowe, korporacje medialne, przedsiębiorstwa z sektora przemysłu spirytusowego, rodziny i samych młodych ludzi.

Christian Munthe zauważa: "Zakładamy, że odpowiedzialność powinna być podzielona. Główny ciężar odpowiedzialności moralnej spada na korporacje medialne, niemniej to rząd decyduje o dostępności alkoholu. Rodziny i same nastolatki również ponoszą pewną odpowiedzialność."

Ostatecznym celem projektu jest opracowanie roboczej mapy drogowej strategii dotyczącej sposobu rozdziału wspólnej odpowiedzialności. Zespół jest przeciwny rozwojowi i ekspansji globalnych mediów za pośrednictwem Internetu i portali społecznościowych oraz branży gier. W tym nowym kontekście coraz trudniej jest doradzić korzystanie z takich narzędzi, jak cenzura, ograniczenia wiekowe i regulacje dotyczące czasu antenowego, bowiem coraz większych trudności nastręcza ich wdrażanie.

Szpalty w całej Europie często zapełniają się historiami o "nocnej rozpuście" i wyraźnym upadku morale młodych ludzi w związku z piciem alkoholu. Zespół projektu "Alcopop Tv Culture" dąży za pośrednictwem strony na portalu Facebook do przesiania tych relacji i uwypuklenia istotnych sprawozdań w mediach, aby zainicjować dyskusję na temat sposobu przedstawiania alkoholu i młodych ludzi.

Zespół będzie wówczas mógł zanalizować, jaki wpływ wywierają te relacje i dyskursy na młodych ludzi i ich nawyki. To z kolei, miejmy nadzieję, doprowadzi do sformułowania zaleceń wywodzących się z kultury młodzieżowej, a nie z sal konferencyjnych i korytarzy oddalonych od faktycznych presji i realiów, z jakimi młodzi ludzie muszą się mierzyć, jeżeli chodzi o alkohol i przemoc.

© Unia Europejska 2005 - 2011

Źródło: CORDIS


Dodaj komentarz do wiadomości..

Nauka - sondaż Racjonalisty

 Neuroenhancement, czyli chemiczne wspomaganie pracy mózgu to:
sposób na optymalne wykorzystanie ludzkiego potencjału
pożyteczna dziedzina badań naukowych
kolejny krok ku dehumanizacji człowieka
chwyt marketingowy przemysłu farmaceutycznego
zwykła życiowa konieczność
nie mam zdania
  

Oddano 26284 głosów.


Reklama

Racjonalista wspiera naukę. Dołącz do naszych drużyn klikając na banner!
 
 
 
Więcej informacji znajdziesz TUTAJ
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365