Lider w produkcji kotłów, firma Rafako, zaprezentowała swój pierwszy całkowicie elektryczny autobus: Rafako E-Bus, który jest opisywany jako pierwszy polski zeroemisyjny autobus z baterią pod podwoziem. Jest on samodzielną, całkowicie polską konstrukcją opartą na silniku Instytutu Napędów i Maszyn Elektrycznych KOMEL.
Projekt autobusu Rafako zaprezentowano podczas konferencji klimatycznej COP24. Ma być dostępny w wersjach z dwiema pojemnościami baterii:
- 61 kWh w wariancie przeznaczonym do miasta (LTO)
- 144 kWh w opcji projektowanej z myślą o kursach podmiejskich oraz przewozach uczniów.
Zasięgi autobusu elektrycznego mają wynieść odpowiednio 70 lub 140 kilometrów. W autobusie wykorzystano pakiety baterii zaprojektowane przez EleDriveco. Baterie LTO zapewniają 90% naładowania już po 15 minutach, przy założeniu ich żywotności na poziomie ok. 10 000 cykli pełnego ładowania. Na razie będzie dostępne tylko ładowanie poprzez złącze plug-in. W przyszłości RAFAKO chce oferować swój elektrobus także z opcją ładowania przez pantograf. Innowacyjne - co podkreśla producent - umiejscowienie baterii pod podwoziem obniża środek ciężkości pojazdu i poprawia jego parametry trakcyjne, wpływając pozytywnie na zachowanie autobusu w czasie pokonywania zakrętów oraz na bezpieczeństwo jazdy.
19 grudnia premierę miała konstrukcja klasy MIDI. Posiada ona nadwozie o długości 8,49 m, szerokości 2,4 m i wysokości 3,2 m. Dzięki niewielkim gabarytom elektryczny RAFAKO może się sprawdzić jako autobus szkolny, miejski lub podmiejski. Obniżona wysokość nadwozia to kolejny atut konstrukcji. Dzięki temu pojazd może przejechać pod niemal każdym wiaduktem. Takie rozwiązanie sprawdzi się przy eksploatacji w warunkach podmiejskich, gdzie nierzadko występujące utrudnienia uniemożliwiają pokonywanie wybranych tras.
W zależności od konfiguracji napędu pojazd może przewozić na miejscach siedzących od 20 do 40 pasażerów.
Kolejnym atutem pojazdu ma być synchroniczny silnik trakcyjny z magnesami trwałymi katowickiego Komelu. Ma on gwarantować większą sprawność i przeciążalność silnika, a także osiągi pojazdu oraz zwiększenie zasięgu na jednym ładowaniu baterii. KOMEL chwali się sprawnością silników na poziomie 96 procent. Dla porównania: najlepsze silniki spalinowe w Formule 1 (oraz AMG Project One) posiadają sprawność wynoszącą około 50 procent w optymalnym zakresie obrotów. W cywilnych samochodach liderem jest Toyota, której udaje się dojść do około 42-44 procent sprawności - rzecz jasna także w optymalnym zakresie obrotów. KOMEL otrzymał nagrodę Lider Bezpieczeństwa Państwa 2018. Więcej o silnikach Komelu: Silniki napędowe w piastach kół
Dla rozwinięcia projektu Rafako poszukuje partnera produkcyjnego.
Źródło: www.infobus.pl, elektrowoz.pl |