|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Biblia » Stary Testament » Geneza mitów i opowieści ST
Kosmiczne koncepcje i terminy w Biblii Hebrajskiej [1] Autor tekstu: Sebastian Angres
W świetle badań przedwojennych orientalistów
W pierwszych latach XX w. profesor asyriologii Friedrich Delitzsch wygłosił w Berlinie serię odczytów (dwa pierwsze w obecności cesarza Wilhelma II) zatytułowanych
Babel und Bibel, poświęconych doniosłości odkryć archeologicznych w badaniach Biblii oraz związków pomiędzy kulturami starożytnej Mezopotamii a cywilizacją Hebrajczyków i tekstami biblijnymi.
Byli studenci F. Delitzscha: Hugo Winckler, Heinrich Zimmern i Alfred Jeremias,
próbowali zrekonstruować starożytno-orientalną doktrynę astralną, która miała
powstać na skutek babilońskich obserwacji astronomicznych, i badali wpływy tej
doktryny na różne mitologie świata. Szczególną uwagę poświęcali rzekomym wpływom
astralnym w księgach Biblii Hebrajskiej, czyli tak zwanego Starego Testamentu.
H. Winckler, H. Zimmern i A. Jeremias byli asyriologami na Uniwersytecie Lipskim.
H. Winckler był odkrywcą starożytnego Hattusza, stolicy imperium hetyckiego (na
terenach obecnego miasteczka Boğazkale w Turcji). Krytycy nazwali wymienionych
powyżej asyriologów niemieckich panbabilonistami, z powodu wyznawanej przez
nich dyfuzjonistycznej teorii rozwoju kultur świata, których kolebką miała być starożytna
Babilonia. Do grona panbabilonistów zaliczano także niemieckiego orientalistę
Eduarda Stuckena — autora pięciotomowego dzieła Astralmythen der Hebräer, Babylonier
und Ägypter — oraz niemieckich asyriologów: Eberharda Schradera i Petera Jensena.
Panbabiloniści od samego początku byli bardzo krytykowani przez swoich
oponentów. [ 1 ] Zarzucano im astralizm, czyli redukcjonistyczne podejście do religii,
zakładające, że narracje mitologiczne to nic więcej, jak tylko alegoryczne przedstawienie
zjawisk astronomicznych. Krytykowano ich z powodu bardzo wczesnej datacji
odkrycia zjawiska precesji osi Ziemi, czyli powolnego ruchu osi Ziemi po okręgu
na skutek oddziaływania grawitacyjnego ze strony Księżyca i Słońca. [ 2 ] Panbabilonistów
krytykowano również z powodu dyfuzjonistycznej teorii rozwoju kultur. Popularność
panbabilonistów bardzo zmalała po wojnach światowych, a późniejszym
reprezentantem tego nurtu był niemiecki asyriolog i astronom Ernst Weidner. W 2004 r. Simo Parpola, fiński asyriolog z Uniwersytetu Helsińskiego, opublikował
artykuł Back to Delitzsch and Jeremias. The Relevance of the Pan-Babylonian
School to the MELAMMU Project, [ 3 ] w którym rehabilituje dokonania panbabilonistów w dziedzinach mitologii porównawczej i studiów biblijnych, zaznaczając, że dyfuzjonistyczny
model ewolucji kulturowej promowany przez panbabilonistów nigdy
nie został obalony przez późniejsze badania. [ 4 ]
W dawnych cywilizacjach trudno jest przeprowadzić granicę pomiędzy wczesną
religią a astronomią i astrologią. Ludy pierwotne łączyły siły nadprzyrodzone i boskie
relacje ze związkami, jakie obserwowano na niebie, a także z fenomenami przyrody. [ 5 ]
Starożytny mógł zaobserwować gołym okiem liczne zjawiska astronomiczne.
Cała sfera niebios pozornie wiruje ze wschodu na zachód wokół bieguna północnego.
Cykl faz Księżyca powtarza się po 29 lub 30 dniach, natomiast w ciągu ponad
27 dni Księżyc zatacza wkoło tę samą ścieżkę na nocnym niebie. Na podstawie obserwacji
heliakalnych wschodów i zachodów gwiazdozbiorów można było obliczyć
długość roku słonecznego. Niezależnie od nieruchomych względem siebie konstelacji
gwiezdnych po niebie wędruje Słońce, Księżyc a także pięć planet (Wenus, Jowisz,
Mars, Merkury i Saturn), które widać już o zmierzchu i jeszcze o brzasku, gdy gwiaździste
niebo jest niewidoczne z powodu światła słonecznego. Wymienione ciała
niebieskie zostały nazwane mianem Siedmiu Planet Starożytności. Planety poruszają
się wzdłuż ekliptyki (wielkiego okręgu na sferze niebieskiej, po którym Słońce widziane z Ziemi porusza się w ciągu roku), odchylenia orbit planet od ekliptyki są
nieznaczne. Wenus czasem jest widoczna jako Gwiazda Wieczorna, a czasem — jako
Gwiazda Poranna. Obserwując fazy Księżyca i jego wędrówkę na tle gwiezdnych
konstelacji w ciągu roku można podzielić pas zodiakalny na 12 przybliżonych odcinków. Te wszystkie zjawiska astronomiczne mogły zostać zaobserwowane przez starożytnych
już w trakcie jednego pokolenia.
Biblia Hebrajska to zbiór ksiąg napisanych w duchu monoteistycznym. Według
judaizmu to jedyny prawdziwy Bóg stworzył niebo i ziemię, a kult ciał niebieskich
był wyraźnie zakazany: „Gdy podniesiesz oczy ku niebu i ujrzysz słońce, księżyc i gwiazdy, i wszystkie zastępy niebios, obyś nie pozwolił się zwieść, nie oddawał im
pokłonu i nie służył, bo Pan, Bóg twój, przydzielił je wszystkim narodom pod niebem",
Pwt 4,19. [ 6 ] Złamanie tego zakazu groziło, według Tory, karą śmierci przez ukamienowanie
(zob. Pwt 17,2-7). W Biblii Hebrajskiej i judaizmie absolutnie nie ma
mowy o promowaniu jakichkolwiek kultów astralnych, w przeciwieństwie do politeistycznych
religii starożytności. W Jr 10,2 czytamy: „Nie przyswajajcie sobie postępowania
narodów ani nie obawiajcie się znaków niebieskich, mimo że obawiają się ich
narody". Należałoby jednak dokonać rozróżnienia pomiędzy surowymi przykazaniami
Tory wobec wyznawców judaizmu, a możliwością wykorzystania elementów
starożytnej doktryny astralnej przez autorów ksiąg biblijnych i adaptacji dawniejszych
mitów kosmicznych do monoteistycznej wizji świata.
Starożytno-orientalna doktryna polegała według panbabilonistów na dostrzeżeniu w ziemskich rzeczach i zdarzeniach obrazów i odpowiedników fenomenów
niebiańskich. Panbabiloniści rozumieli budowę mezopotamskich, często siedmiostopniowych,
wież świątynnych (zigguratów) jako ziemskie obrazy niebiańskiej piramidy
czy drabiny wiodącej do najwyższego nieba boga Anu, której stopnie stanowią
orbity Siedmiu Planet poruszających się po zodiakalnym pasie. [ 7 ] Drabina (hebr.
סֻלָּם sullam) stojąca na ziemi i sięgająca wierzchołkiem nieba, którą Jakub ujrzał we
śnie (Rdz 28,12) i po której aniołowie Boży (odpowiedniki dawnych bóstw astralnych)
wchodzili i schodzili, miała odpowiadać koncepcji zigguratu. Jakub nazwał
miejsce, na którym spał שַׁעַר הַשָּׁמַיִם szaar-haszszamajim 'bramą niebios' i בֵּית אֵל beitel
'domem Bożym' (Rdz 28,17.19). Nazwa miasta Babilon ma analogiczne znaczenie:
bāb-ili akad. 'brama boga'.
W pismach Józefa Flawiusza i Filona z Aleksandrii odnajdujemy potwierdzenia
kosmicznego rozumienia świątyni jerozolimskiej i świętych sprzętów liturgicznych
judaizmu. Józef Flawiusz oznajmia:
Jeśli bowiem ktoś zastanowi się nad budową Przybytku i obejrzy szaty kapłańskie
oraz naczynia, których używamy do świętych obrzędów [...] Jeśli tylko obejrzy te
przedmioty bez uprzedzeń, rozumnie, to dostrzeże, iż każdy z nich zamierzony został
jako naśladowanie i wyobrażenie wszechświata. [ 8 ]
Według Józefa Flawiusza i Filona z Aleksandrii miejsce najświętsze przybytku
wyobrażało niebiosa, obszar niedostępny dla ludzi w przeciwieństwie do ziemi i morza reprezentowanych przez dwie pozostałe części świątyni: przedsionek i miejsce
święte. Cztery rodzaje materiałów, z których sporządzono zasłonę Przybytku i cztery rodzaje nici, z których uszyto szatę arcykapłana miały reprezentować cztery
żywioły. Złoty kandelabr zwany menorą przedstawiał Siedem Planet Starożytności,
środkowa lampa menory symbolizowała Słońce. Dwanaście chlebów pokładnych
oraz dwanaście drogocennych kamieni umieszczonych w czterech rzędach na napierśniku
arcykapłana reprezentowało zarówno Koło Zodiaku, jak i miesiące roku
kalendarzowego z zaznaczeniem równonocy wiosennej i jesiennej, a także przesilenia
letniego i zimowego. Dwa klejnoty spinające szatę arcykapłana miały przedstawiać
Słońce i Księżyc, bądź dwie hemisfery nieba. Szata arcykapłana, hebr. אֵפוֹד efod,
wyobrażała kosmos, natomiast szarfa opasująca szatę była symbolem oceanu otaczającego
Ziemię ze wszystkich stron. Zarówno Filon, jak i Józef Flawiusz przypisywali
to alegoryczne rozumienie Przybytku i jego przedmiotów samemu Mojżeszowi, a nie
późniejszej tradycji. [ 9 ]
W Biblii Hebrajskiej Jerozolima ze wzgórzem Syjon stanowią centrum świata,
miejsce wybrane przez Boga, w którym król Salomon miał wybudować świątynię. W Mi 4,2 czytamy: „Pójdą liczne narody i powiedzą: «Chodźcie, wstąpmy na górę
Pańską, do domu Boga Jakubowego [...], bo z Syjonu wyjdzie nauka i słowo Pańskie z Jeruzalem.»" Syjon jest w judaizmie ziemskim odpowiednikiem góry kosmicznej,
której szczytem jest według H. Wincklera północny biegun nieba, wokół którego
wiruje cała sfera gwiazd. [ 10 ]
1 2 3 4 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Jednym z pierwszych krytyków panbabilonizmu był niemiecki jezuita, matematyk i astronom
Franz Kugler. [ 2 ] Obecnie za odkrywcę precesji uważa się greckiego astronoma żyjącego w II w. p.n.e. Hipparcha z Nikei. Panbabiloniści natomiast twierdzili, że zjawisko precesji było znane już tysiące
lat przed Chrystusem. [ 3 ] Melammu to akkadyjskie słowo oznaczające 'boską aurę'. Projekt MELAMMU bada kulturowe
dziedzictwo Asyrii i Babilonii na Wschodzie i Zachodzie. [ 4 ] S. Parpola, Back to Delitzsch and Jeremias. The Relevance of the Pan-Babylonian School to
the MELAMMU Project, w: A. Panaino, A. Piras (red.), Schools of Oriental Studies and the Development
of Modern Historiography. Proceedings of the Fourth Annual Symposium of the Assyrian
and Babylonian Intellectual Heritage Project Held in Ravenna, Italy, October 13-17, 2001, Università
di Bologna & IsIAO, Milano 2004, s. 241. [ 5 ] J. North, Historia astronomii i kosmologii, Książnica, Katowice 1997, s. 97, 117. [ 6 ] Wszystkie cytaty z Biblii za: Biblia Tysiąclecia, Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu,
Pallottinum, Poznań 2003, http://biblia.deon.pl [27.05.2012]. [ 7 ] A. Jeremias, The Old Testament in the Light of the Ancient East. Manual of Biblical Archeology,
t. 1,Williams & Norgate-Putnam, London-New York 1911, s. 15-16, 305-307. [ 8 ] J. Flawiusz, Dawne dzieje Izraela, Rytm, Warszawa 2001, ks. III, rozdz. VII,7. [ 9 ] Zob. J. Flawiusz, Dawne dzieje Izraela..., ks. III, par. 122-123 (rozdz. VI,4); ks. III, par. 144-146
(rozdz. VI,7); ks. III, par. 179-187 (rozdz. VII,7); J. Flawiusz, Wojna żydowska, Rytm, Warszawa
1992, ks. V, par. 212-218 (rozdz. V,4-5); Philo Judeaus of Alexandria, Works of Philo
(http://cornerstonepublications.org/Philo/ [27.05.2012]): Who is the Heir of Divine Things?,
rozdz. XLI, par. 197; On the Life of Moses, II, rozdz. XVIII, par. 88; rozdz. XXI, par. 102-103; rozdz.
XXIV, par. 117-126; rozdz. XXVI, par. 133. [ 10 ] H. Winckler, Altorientalische Forschungen, III, t. 3, Pfeiffer, Leipzig 1906, s. 306; Arabisch-
Semitisch-Orientalisch. Kulturgeschichtlich-mythologische Untersuchungen, w: Mitteilungen
der Vorderasiatischen Gesellschaft, Peiser, Berlin 1901, s. 241 i nast. « Geneza mitów i opowieści ST (Publikacja: 14-10-2017 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 10156 |
|