|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Biblia » Stary Testament » Geneza mitów i opowieści ST
Kosmiczne koncepcje i terminy w Biblii Hebrajskiej [4] Autor tekstu: Sebastian Angres
Przykładem biblijnego patriarchy obfitującego w motywy lunarne jest Abraham.
Imię ojca Abrahama, תֶּרַח Terach, jest zniekształceniem hebrajskiego יֶרַח jerach
'miesiąc lunarny; Księżyc'. Rodzina Abrahama wyruszyła z Ur chaldejskiego i osiedliła
się w Charanie (Rdz 11,31). Oba miasta były głównymi ośrodkami kultu boga Księżyca — Sina: Ur na południu, a Charan na północy Mezopotamii. Pierwotne imię
Abrahama, אַבְרָם Awram, oznacza 'wzniosłego ojca', i według panbabilonistów jest
nawiązaniem do boga Księżyca Sina, który był określany mianem „ojca bogów".
Abraham jest pasterzem, podobnie jak Sin, którego owcami i bydłem były w mitologii
mezopotamskiej gwiazdy. Abraham wędruje ze wschodu na zachód, podobnie jak
Księżyc. Gdy bratanek Abrahama Lot został wzięty do niewoli, Abraham dobrał sobie
trzystu osiemnastu najbardziej doświadczonych spośród służby swego domu
(zob. Rdz 14,14) i uratował Lota. Liczba wojowników Abrahama koresponduje z liczbą
nocy w roku lunarnym, w czasie których Księżyc jest widoczny na niebie. [ 43 ] Termin
określający wojowników Abrahama, חֲניִכִים chanichim, pochodzi od rdzenia חָנַךְ
chanach 'poświęcił, wyszkolił'. Z tego samego rdzenia wywodzi się imię patriarchy
Henocha, hebr. חֲנוֹך Chanoch 'poświęcony, wyszkolony', czy żydowskiego święta
Chanuka, hebr. חֲנֻכָּה Chanukka, upamiętniającego poświęcenie świątyni jerozolimskiej w czasie powstania Machabeuszy. Według panbabilonistów Chanuka była
pierwotnie astronomicznym świętem przesilenia zimowego. [ 44 ] Wszystkie wymienione
nazwy: chanichim, Chanoch, Chanukka byłyby wobec tego nawiązaniem do roku
solarnego bądź lunarnego. A. Jeremias, w przeciwieństwie do H. Wincklera i E. Stuckena,
uważał Abrahama za postać historyczną, której życie zostało przedstawione w formie legendarnej i ubarwionej motywami mitologicznymi.
Biblijne terminy הַלְלוּ יהָּ hallelujah 'chwalcie Boga' czy הִלּוּלִים hillulim 'radosne
okrzyki' pochodzą od dźwiękonaśladowczego czasownika הַלֵּל hallel 'wychwalał,
śpiewał'. Już niemiecki orientalista Paul de Lagarde dostrzegł związek pomiędzy
hebrajskim hallelujah a arabskim określeniem nowego półksiężyca hilal. [ 45 ] W Torze
jest przykazanie dęcia w srebrne trąby z okazji radosnego święta nowiu Księżyca (Lb
10,10). Widoczny rąbek nowego Księżyca był utożsamiany z mieczem, którym Bóg
pokona moce ciemności i potwory chaosu. Czytamy np. w Iz 27,1: „W ów dzień Pan
ukarze swym mieczem twardym, wielkim i mocnym, Lewiatana, węża płochliwego,
Lewiatana, węża krętego; zabije też potwora morskiego". Hebrajskie określenie miesiąca
ח۟۬דֶשׁ chodesz wywodzi się z przymiotnika חָדָשׁ chadasz 'nowy' i jest nawiązaniem
do rąbka nowego półksiężyca. Nieustannie odradzający się Księżyc był symbolem
zmartwychwstania i odnowienia. Drzewa z wizji proroka Ezechiela (Ez 47,12),
które każdego miesiąca rodzą nowe owoce i których owoce służą za pokarm, a liście
za lekarstwo, są nawiązaniem do życiodajnej mocy Księżyca i jego comiesięcznych
narodzin. Żydowskie święto Paschy przypada na wiosenną pełnię Księżyca. Na okres
pełni przypadają także Sukkot (Święto Szałasów) i Purim (Święto Losów). Nazwy
biblijne nawiązujące do Księżyca to: góra Synaj, hebr. סִינַי Sinaj, pustynia Sin, hebr.
midbar-Sin מִדְבַּר סִין (obie od semickiego boga Sina), miasto Jerycho, hebr. ירְִיחוֹ
Jericho, i imię Jerach (od Księżyca, hebr. ירֵָח jareach lub יֶרַח jerach), imię Laban, hebr.
לָבָן Lawan (od poetyckiej nazwy Księżyca w pełni לְבָנָה lewana, dosł. 'to białe').
W starożytnych wyobrażeniach Księżyc w nowiu znikał, ponieważ zostawał pożarty
przez potwora chaosu. Przez około trzy dni Księżyc nie jest widoczny na niebie,
po trzech dniach niejako powraca do życia. „Trzy dni" stały się motywem wybawienia. W Biblii Hebrajskiej prorok Jonasz zostaje połknięty przez wielką rybę i przebywa w jej wnętrznościach przez trzy dni i trzy noce (Jon 2,1). Wielka ryba to wyobrażenie
kosmicznego potwora chaosu. [ 46 ] Złe siły były wyobrażane jako kosmiczny
smok, wąż, wodne potwory czy olbrzym. Ich wrogie działania manifestowały się
podczas zaćmień Słońca i Księżyca, a także przy znikaniu Księżyca na trzy dni w cyklu miesięcznym i przy trzymiesięcznym okresie zimowym w rocznym cyklu
solarnym. W mitologiach Mezopotamii i Fenicji siły ciemności i chaosu utożsamione
były z morzem, ich personifikacjami była sumeryjska bogini Tiamat pokonana przez
Marduka, czy ugarycki Jam pokonany przez Baala. W przejściu Izraelitów przez Morze
Czerwone czy przez rzekę Jordan panbabiloniści widzieli reminiscencje mitycznego
zwycięstwa nad potworami praoceanu. [ 47 ] W Ps 74,13-14a czytamy: "Ty ujarzmiłeś morze
swą potęgą, skruszyłeś głowy smoków na morzu. Ty zmiażdżyłeś łby Lewiatana [...]".
Nawiązaniem do mezopotamskiej bogini Isztar, utożsamianej z planetą Wenus,
jest postać biblijnej Estery, hebr. אֶסְתֵּר Ester. Opiekunem Estery był Żyd Mordechaj,
hebr. מָרְדֳּכַי Mordochaj, którego imię koresponduje z babilońskim bogiem Mardukiem. W czasie, gdy Mordechaj i Haman toczyli ze sobą spór, ponieważ Mordechaj
nie chciał kłaniać się Hamanowi, Estera została wyniesiona na królową, a jej wrogowie
zostali zniszczeni. Isztar, do której nawiązuje imię Estera, była określana mianem
„królowej nieba". [ 48 ] Według panbabilonistów motywem nawiązującym do planety
Wenus był motyw bezpłodności. Kiedy w mezopotamskim micie Isztar, bogini
miłości i zmysłowości, zstąpiła do podziemia, na ziemi ustała wszelka aktywność
seksualna i rozrodczość. Gdy Abraham z Sarą powędrowali do Negebu, „kraju południa", i król Geraru Abimelech chciał pojąć Sarę za żonę — nie wiedział bowiem, że
Sara była już mężatką — wtedy wszystkie kobiety w domu Abimelecha stały się bezpłodne.
Dopiero po oddaniu Sary i modlitwie Abrahama, Bóg uzdrowił kobiety Geraru z niepłodności (zob. Rdz 20,17-18). Niepłodnymi w Biblii były Saraj, Rebeka, Rachela,
żona Manoacha (później matka Samsona) i Anna (później matka Samuela). Dzięki
Bożej interwencji wszystkie te kobiety uzyskały potomstwo. Podkreślenie ich bezpłodności
mogło być nawiązaniem do okresów niewidoczności planety Wenus i konsekwencji jej mitycznego zejścia do podziemia. Innym odniesieniem do Wenus
wydaje się motyw doskonałego kobiecego piękna, któremu nie mogli się oprzeć królowie
czy herosi. Biblijnymi pięknościami były: Batszeba, która uwiodła króla Dawida,
Dalila, która poskromiła niepokonanego Samsona, Estera, która uratowała Żydów w imperium króla Achaszwerosza, a także Sara i Rebeka.
W Biblii możemy doszukać się różnych reprezentacji kosmicznego dualizmu
dnia i nocy, lata i zimy, widocznej i ukrytej hemisfery niebios, życia i śmierci. „Bóg
uczynił dwa duże ciała jaśniejące: większe, aby rządziło dniem, i mniejsze, aby rządziło
nocą", Rdz 1,16. W raju rośnie drzewo życia i drzewo poznania, to drugie okazało
się być tożsamym z drzewem śmierci. Egipt, „dom niewoli" (Wj 13,3), i pustynia są
przeciwstawione Ziemi Obiecanej, krainie „opływającej w mleko i miód" (Wj 33,3).
Nawiązaniami do kosmicznego dualizmu są też święte losy urim i tummim na napierśniku
arcykapłana, dwie kolumny w świątyni Salomona, czy podwójna nazwa
góry objawienia: Synaj, nawiązująca do Księżyca, i Horeb, hebr. ח۟۬רֵב Chorew, korespondująca wg H. Wincklera i A. Jeremiasa ze Słońcem (od czasownika חָרַב charaw
'był suchy'). [ 49 ]
Autorzy ksiąg biblijnych, czerpiąc obficie ze starożytno-orientalnej doktryny,
przeciwstawiali się równocześnie jej politeistycznym (babilońskim i egipskim) elementom.
A. Jeremias podaje fragmenty z Księgi Izajasza, jako przykłady monoteistycznego
protestu przeciwko astralnemu politeizmowi, w których Bóg ogłasza się
zarówno twórcą pomyślności, jak i niedoli, stworzycielem niebios i suwerennym
władcą jego zastępów, czyli planet i gwiazd. „Ja tworzę światło i stwarzam ciemności,
sprawiam pomyślność i stwarzam niedolę. Ja, Pan, czynię to wszystko [...] Ja własnoręcznie
rozpiąłem niebo i rozkazuję wszystkim jego zastępom", Iz 45,7.12b. Szatan,
książę mocy ciemności, nie jest w judaizmie żadną opozycją dla Boga, lecz tylko jego
sługą (Hi 1,6-2,7; Za 3,1-2). Kosmiczny dualizm został podporządkowany monoteizmowi.
Drugim przykładem jest opowieść o wieży Babel (Rdz 11,1-9), której cel jest
religijny, a nie historyczny, i która wydaje się być protestem przeciwko astralnej
religii reprezentowanej przez zigguraty. [ 50 ]
***
A. Jeremias uważał zrozumienie starożytnej doktryny orientalnej za epokowe
odkrycie i klucz do etymologii literatury biblijnej. H. Winckler podkreślał, że znajomość
kosmicznej metaforyki i mitologicznych motywów starożytności mogła towarzyszyć
zarówno wierze, jak i całkowitemu sceptycyzmowi co do relacjonowanych
zdarzeń, innymi słowy, że stosowane w tekstach biblijnych, czy też innych tekstach
starożytnych, konwencje czy symbolika astralna nie świadczą o historyczności danych
opowiadań, ale także nie negują ich historyczności. [ 51 ] W artykule zostały przedstawione wybrane aspekty badań przedwojennych
orientalistów nad wpływami starożytnej doktryny astralnej w Biblii Hebrajskiej.
Poglądy poszczególnych panbabilonistów różniły się szczegółami. Spuścizna pozostawiona
przez panbabilonistów jest olbrzymia i stanowi bogatą skarbnicę wiedzy o Biblii, starożytnych mitologiach, astrologii itd. Nie powinno się negować całego dorobku
szkoły panbabilonizmu z powodu np. zbyt wczesnej datacji zjawiska precesji.
Niektóre zarzuty stawiane panbabilonistom [ 52 ] tracą swoją podstawę w świetle
konkluzji kopenhaskiej szkoły minimalizmu biblijnego z ostatnich dekad. [ 53 ] Szkoła ta
sytuuje redakcję ksiąg biblijnych w okresach perskim i hellenistycznym, a więc w czasach, gdy można już mówić o właściwej astrologii. [ 54 ] Późna datacja powstania
Biblii Hebrajskiej wyjaśniałaby ewentualne odniesienia Starego Testamentu do koncepcji
zodiaku czy figur zodiakalnych znanych ze świata hellenistycznego. Niewątpliwie
tematyka astralnych wpływów w Biblii jest zagadnieniem kontrowersyjnym.
Nie powinno się jednak piętnować naukowców zajmujących się tą problematyką, a taka sytuacja miała niestety miejsce w przypadku panbabilonistów. [ 55 ]
***
Tekst ukazał się w książce Azja i Afryka — religie-kultury-języki, redakcja naukowa Maciej Klimiuk, Wydział Orientalistyczny Uniwersytet Warszawski Warszawa 2013.
1 2 3 4
Przypisy: [ 43 ] Rok lunarny ma 354 dni. Przyjmując, że przez trzy noce w miesiącu Księżyc jest niewidoczny,
otrzymamy 318 nocy, w których Księżyc jest wyraźnie widoczny. [ 44 ] Tamże, s. 240; A. Jeremias, dz. cyt., t. 2, s. 27. [ 45 ] A. Jeremias, dz. cyt., t. 1, s. 110. [ 46 ] Zob. H. Gunkel, Schöpfung und Chaos in Urzeit und Endzeit, Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen
1895, s. 322; E. Schrader, H. Zimmern, Die Keilinschriften und das Alte Testament, wyd. III,
Reuther & Reichard, Berlin 1903, s. 366, 388 i nast., 508; A. Jeremias, dz. cyt., t. 2, s. 306. [ 48 ] H. Winckler, Altorientalische Forschungen..., s. 1 i nast. [ 49 ] A. Jeremias, dz. cyt., t. 2, s. 99. [ 50 ] A. Jeremias, dz. cyt., t. 1, s. 313; A. Jeremias, dz. cyt., t. 2, s. 254 i 276. [ 52 ] Zob. G. Schiaparelli, Astronomy in the Old Testament, Clarendon Press, Oxford 1905, s. v-vi. [ 53 ] Por. G. Athas, 'Minimalism': The Copenhagen School of Thought In Biblical Studies, transkrypcja
wykładu (http://jmm.aaa.net.au/articles/9246.htm [27.05.2012]), University of Sydney
1999. [ 54 ] Zob. A. Sołtysiak, Bogowie nocy — Motywy astralne w religiach starożytnej Mezopotamii,
Nomos, Kraków 2003, s. 57. [ 55 ] Zob. S. Parpola, dz. cyt., s. 240 i nast. « Geneza mitów i opowieści ST (Publikacja: 14-10-2017 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 10156 |
|