|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kultura » Idee i ideologie
Globalizm i globalizacja [2] Autor tekstu: Marcin Gorzelany
Globalizm jako ideologia realizuje właściwie postulaty międzynarodowej rewolucji
Marksa i Lenina, karmiąc ludzi utopijnym obrazem wspólnego życia pod jednym
światowym rządem. Marks zapewniał swoich uczniów, że nie ma innej alternatywy
niż pełna socjalistyczna rewolucja dla uwolnienia robotników spod wyzysku
kapitalistów. Rewolucja bolszewicka pełna była „błędów i wypaczeń" również
dlatego, że pełny komunizm chciała zaprowadzić siłą, a sztandary rewolucji
niosła maszerująca przez cały świat Armia Czerwona. Dziś żołnierze rewolucyjni
maszerują przez instytucje, a hasła rewolucji nie są proklamowane na partyjnych wiecach, ale sączone dzień
po dniu w umysły dzieci objęte systemem publicznej edukacji. Edukacja jako taka
już za czasów greckich filozofów była postrzegana jako system kształtowania
właściwych postaw obywatelskich i społecznych, jednak żadnemu z wielkich
myślicieli antyku nie śniłoby się nawet, że można dzieciom wtłaczać do głów
leninowskie „mądrości etapu" i postawy przydatne dla obecnego rządu, zamiast
miłości do mądrości (filos, sofia) i narzędzi do poszukiwania obiektywnej prawdy o świecie. Należy
również wspomnieć o pracy włoskiego globalisty, prawnika związanego z prawem
narodowym Francesco Stipo, który napisał
World Federalist Manifesto, w którym pokazuje, jakim wspaniałym osiągnięciem
ludzkości będzie jeden światowy rząd. Jak już zostało wspomniane globalizacja
jako proces gospodarczy i społeczny przez globalistów wykorzystywana do promocji
pewnych tez, które nie wynikają bezpośrednio z samej globalizacji, ale zostały w nią po cichu wprzężone, aby promować właśnie globalistyczną doktrynę rozwoju
polityki światowej. Francesco Stipo wyróżnia kilka podstawowych dogmatów
polityki globalistycznej, które służą oswojeniu ludzi z myślą o federalizacji
całej planety. Przede wszystkim wspomniany już światowy rząd ma być dobrem do
którego należy dążyć a rozwiązywanie problemów globalnie musi być skuteczniejsze
niż wprowadzanie rozwiązań regionalnych czy narodowych na zasadzie konsensusu.
Jest to postulat wyjęty jak żywy z marksistowsko-leninowskiej idei rewolucji
światowej i sowieckiej doktryny centralnego sterowania gospodarką oraz
konieczności doprowadzenia planu pracy do każdego stanowiska pracy. To odgórne
ustalenia mają być właściwe dla całego globu bez względu na lokalne specyfiki.
Człowiek ma za zadanie podporządkować się państwu, a nie państwo dostosować do
wymagań obywatela. Pozostałe postulaty to na przykład harmonizacja systemów
prawnych poszczególnych krajów (co już dawno jest uregulowane w ramach Unii
Europejskiej), a także ograniczanie autonomii jednostek państwowych wobec
suwerenności organizacji międzynarodowych.
Jak
odróżnić globalizm od globalizacji wobec tak intensywnego ich zespolenia? Można
zastosować prostą zasadę, wymyśloną jeszcze przez starożytnych Rzymian:
cui bono? Otóż na otwarciu rynków i możliwości komunikacyjnych korzystają wszyscy, więc jest to element
globalizacji. Podobnie zresztą ma się sprawa ze zwiększeniem mobilności kapitału
ludzkiego, ale już kwestie na przykład unifikacji systemu prawnego służyć będą
bardziej tym, którzy będą na tyle silni by wymuszać globalnie pewne zmiany
prawne, a zatem musi to być element politycznej ideologii globalizmu. Podobnie
rząd światowy jest elementem globalizmu, ale już na przykład umowy
międzynarodowe raczej postrzegane być powinny jako element globalizacji, wyraz
konieczności ustalania pewnych kwestii ponadnarodowych, jednak również przy
zachowaniu pewnych zasad, których przestrzeganie globalistom nie jest na rękę,
jak na przykład idea prawa naturalnego.
Wyznacznikiem właściwego procesu globalizacji powinna być myśl św. Pawła VI,
zawarta w encyklice papieskiej Populorum
progressio. O popieraniu rozwoju ludów."Rozwój
ludów, szczególnie tych, które usiłują uwolnić się od nieszczęść głodu, nędzy,
lokalnych epidemii i ciemnoty; które domagają się pełniejszego udziału w dobrach
stworzonych przez cywilizację i żądają, by ich ludzkie wartości były w praktyce
bardziej uznawane [...] jest teraz sprawą całej ludzkości. Rozwój, o którym
mówimy, nie ogranicza się jedynie do postępu gospodarczego. Aby był prawdziwy,
powinien on być zupełny, to znaczy winien przyczyniać się do rozwoju każdego
człowieka i całego człowieka. [...] Nie godzimy się na oddzielenie spraw
ekonomicznych od tego, co ludzkie, ani też na rozważanie ich odrębnie od
cywilizacji, do której należą. Naszym zdaniem wielce trzeba cenić człowieka,
każdego człowieka, wszelką ludzką społeczność i całą ludzkość."
1 2
« Idee i ideologie (Publikacja: 23-10-2019 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 10262 |
|