Prawo » Prawo wyznaniowe » Akty i dokumenty
Wprowadzenie religii do szkół [1]
Dz. U.92.36.155
1993-09-09 zm. Dz. U.93.83.390
1999-08-17 zm. Dz. U.99.67.753
1999-09-01 zm. Dz. U.99.67.753
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 14 kwietnia 1992 r.
w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach.(1)
(Dz. U. z dnia 24 kwietnia 1992 r.)
Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 i z 1992 r. Nr 26, poz. 113) zarządza
się, co następuje:
§ 1. 1. (2) W publicznych
przedszkolach organizuje się, w ramach planu zajęć przedszkolnych, naukę
religii na życzenie rodziców (opiekunów prawnych). W publicznych szkołach
podstawowych, gimnazjach, ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych, zwanych dalej
«szkołami», organizuje się w ramach planu zajęć szkolnych naukę
religii i etyki:
1) w szkołach podstawowych i gimnazjach — na życzenie
rodziców (opiekunów prawnych),
2) w szkołach ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych — na
życzenie bądź rodziców (opiekunów prawnych), bądź samych uczniów; po
osiągnięciu pełnoletności o pobieraniu religii i etyki decydują sami
uczniowie.
2. Życzenie, o którym mowa w ust. 1, jest wyrażane w najprostszej formie oświadczenia, które nie musi być ponawiane w kolejnym
roku szkolnym, może natomiast zostać zmienione.
3. (3) Uczestniczenie lub nieuczestniczenie w przedszkolnej albo szkolnej nauce religii lub etyki nie może być powodem
dyskryminacji przez kogokolwiek w jakiejkolwiek formie.
§ 2. 1. (4) Przedszkole i szkoła
mają obowiązek zorganizowania lekcji religii dla grupy nie mniejszej niż
siedmiu uczniów danej klasy lub oddziału (wychowanków grupy przedszkolnej).
Dla mniejszej liczby uczniów w klasie lub oddziale (wychowanków w grupie)
lekcje religii w przedszkolu lub szkole powinny być organizowane w grupie międzyoddziałowej
lub międzyklasowej.
2. (5) Jeżeli w przedszkolu lub szkole na
naukę religii danego wyznania lub wyznań wspólnie nauczających zgłosi się
mniej niż siedmiu uczniów (wychowanków), organ prowadzący przedszkole lub
szkołę, w porozumieniu z właściwym kościołem lub związkiem wyznaniowym,
organizuje naukę religii w grupie międzyszkolnej lub w pozaszkolnym (pozaprzedszkolnym)
punkcie katechetycznym. Liczba uczniów (wychowanków) w grupie lub punkcie
katechetycznym nie powinna być mniejsza niż trzy.
3. (6) Jeżeli w grupie międzyszkolnej lub
pozaszkolnym (pozaprzedszkolnym) punkcie katechetycznym uczestniczą uczniowie
szkół (wychowankowie przedszkoli) prowadzonych przez różne organy, organy te
ustalają, w drodze porozumienia, zasady prowadzenia grup lub punktów
katechetycznych.
4. (7) W szczególnie uzasadnionych
przypadkach organ prowadzący przedszkole lub szkołę, w ramach posiadanych środków,
może — na wniosek kościoła lub związku wyznaniowego — zorganizować
nauczanie religii danego wyznania w sposób odmienny niż określony w ust. 1-3.
5. Dopuszcza się nieodpłatne udostępnienie sal
lekcyjnych na cele katechetyczne, w terminach wolnych od zajęć szkolnych, kościołom i związkom wyznaniowym również nie organizującym nauczania religii w ramach
systemu oświatowego.
§ 3. 1. Uczniom, których rodzice lub którzy
sami wyrażają takie życzenie (§ 1 ust. 1), szkoła organizuje lekcje etyki w oparciu o programy dopuszczone do użytku szkolnego na zasadach określonych w art. 22 ust. 2 pkt 3 ustawy o systemie oświaty.
2. W zależności od liczby zgłoszonych uczniów zajęcia z etyki mogą być organizowane według zasad podanych w § 2.
3. (8) Szkoła jest obowiązana zapewnić w czasie trwania lekcji religii lub etyki opiekę lub zajęcia wychowawcze
uczniom, którzy nie korzystają z nauki religii lub etyki w szkole
§ 4. (9) Nauczanie religii odbywa
się na podstawie programów opracowanych i zatwierdzonych przez właściwe władze
kościołów i innych związków wyznaniowych i przedstawionych Ministrowi
Edukacji Narodowej do wiadomości. Te same zasady stosuje się wobec podręczników
do nauczania religii.
§ 5. 1. (10) Przedszkole lub
szkoła zatrudnia nauczyciela religii, katechetę przedszkolnego lub szkolnego,
zwanego dalej «nauczycielem religii», wyłącznie na podstawie
imiennego pisemnego skierowania do danego przedszkola lub szkoły, wydanego
przez:
1) w przypadku Kościoła Katolickiego — właściwego
biskupa diecezjalnego,
2) w przypadku pozostałych kościołów oraz innych związków
wyznaniowych — właściwe władze zwierzchnie tych kościołów i związków
wyznaniowych.
2. Cofnięcie skierowania, o którym mowa w ust. 1, jest
równoznaczne z utratą uprawnień do nauczania religii w danym przedszkolu lub
szkole. O cofnięciu skierowania właściwe władze kościołów lub innych związków
wyznaniowych powiadamiają dyrektora przedszkola lub szkoły oraz organ prowadzący.
Na okres pozostały do końca roku szkolnego kościół lub inny związek
wyznaniowy może skierować inną osobę do nauczania religii, z tym że równocześnie
pokrywa on koszty z tym związane.
3. Nauczyciel religii prowadzący zajęcia w grupie międzyszkolnej
lub pozaszkolnym (pozaprzedszkolnym) punkcie katechetycznym albo uczący na
terenie kilku szkół lub przedszkoli jest zatrudniany przez dyrektora szkoły
lub przedszkola wskazanego przez organ prowadzący, o którym mowa w § 2 ust.
2, lub przez organ wskazany w porozumieniu, o którym mowa w § 2 ust. 3.
4. Nauczycieli religii zatrudnia się zgodnie z Kartą
Nauczyciela.
§ 6. (11) Kwalifikacje zawodowe
nauczycieli religii określają odpowiednio Konferencja Episkopatu Polski Kościoła
Katolickiego oraz właściwe władze zwierzchnie kościołów lub innych związków
wyznaniowych — w porozumieniu z Ministrem Edukacji Narodowej.
§ 7. 1. Nauczyciel religii wchodzi w skład
rady pedagogicznej szkoły, nie przyjmuje jednak obowiązków wychowawcy klasy.
2. (12) Nauczyciel religii ma prawo do
organizowania spotkań z rodzicami swoich uczniów również poza wyznaczonymi
przez szkołę lub przedszkole zebraniami ogólnymi, wcześniej ustalając z dyrektorem szkoły lub przedszkola termin i miejsce planowanego spotkania.
3. Nauczyciel religii może prowadzić na terenie szkoły
organizacje o charakterze społeczno-religijnym i ekumenicznym na zasadach określonych w art. 56 ustawy o systemie oświaty. Z tytułu prowadzenia organizacji nie
przysługuje mu dodatkowe wynagrodzenie.
4. Nauczyciel religii ma obowiązek wypełniania
dziennika szkolnego.
5. Nauczyciel religii uczący w grupie międzyklasowej (międzyoddziałowej),
międzyszkolnej oraz w punkcie katechetycznym ma obowiązek prowadzić odrębny
dziennik zajęć, zawierający te same zapisy, które zawiera dziennik szkolny.
§ 8. 1. (13) Nauka religii w przedszkolach i szkołach publicznych wszystkich typów odbywa się w wymiarze
dwóch zajęć przedszkolnych (właściwych dla danego poziomu nauczania) lub dwóch
godzin lekcyjnych tygodniowo. Wymiar lekcji religii może być zmniejszony
jedynie za zgodą biskupa diecezjalnego Kościoła Katolickiego albo władz
zwierzchnich pozostałych kościołów i innych związków wyznaniowych.
2. Tygodniowy wymiar godzin etyki ustala dyrektor szkoły.
§ 9. 1. Ocena z religii lub etyki
umieszczana jest na świadectwie szkolnym bezpośrednio po ocenie ze
sprawowania. W celu wyeliminowania ewentualnych przejawów nietolerancji nie
należy zamieszczać danych, z których wynikałoby, na zajęcia z jakiej
religii (bądź etyki) uczeń uczęszczał.
2. Ocena z religii (etyki) nie ma wpływu na promowanie
ucznia do następnej klasy.
3. Ocena z religii (etyki) jest wystawiana według skali
ocen przyjętej w danej klasie.
4. (14) Uczniowie korzystający z nauki
religii lub etyki organizowanej przez organy prowadzące szkoły według zasad
określonych w § 2 ust. 2-4 otrzymują ocenę z religii/etyki na świadectwie
wydawanym przez szkołę, do której uczęszczają, na podstawie zaświadczenia
katechety lub nauczyciela etyki.
§ 10. 1. Uczniowie uczęszczający na
naukę religii uzyskują trzy kolejne dni zwolnienia z zajęć szkolnych w celu
odbycia rekolekcji wielkopostnych, jeżeli religia lub wyznanie, do którego
należą, nakłada na swoich członków tego rodzaju obowiązek. Pieczę nad
uczniami w tym czasie zapewniają katecheci. Szczegółowe zasady dotyczące
organizacji są przedmiotem odrębnych ustaleń między organizującymi
rekolekcje a szkołą.
2. O terminie rekolekcji dyrektor szkoły powinien być
powiadomiony co najmniej miesiąc wcześniej.
3. Jeżeli na terenie szkoły prowadzona jest nauka
religii więcej niż jednego wyznania, kościoły i związki wyznaniowe powinny
dążyć do ustalenia wspólnego terminu rekolekcji wielkopostnych.
§ 11. 1. (15) Do wizytowania
lekcji religii upoważnieni są odpowiednio wizytatorzy wyznaczeni przez biskupów
diecezjalnych Kościoła Katolickiego i właściwe władze zwierzchnie pozostałych
kościołów i innych związków wyznaniowych. Lista tych osób jest przekazana
do wiadomości organom sprawującym nadzór pedagogiczny.
2. (16) Nadzór pedagogiczny nad nauczaniem
religii i etyki, w zakresie metodyki nauczania i zgodności z programem prowadzą
dyrektor szkoły (przedszkola) oraz pracownicy nadzoru pedagogicznego, na
zasadach określonych odrębnymi przepisami.
3. (17) W uzasadnionych przypadkach wnioski
wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego mogą być przekazywane
odpowiednio biskupowi diecezjalnemu Kościoła Katolickiego oraz właściwym władzom
zwierzchnim pozostałych kościołów i innych związków wyznaniowych.
1 2 Dalej..
« Akty i dokumenty (Publikacja: 22-07-2002 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 1316 |