|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe » Orzeczenia, uchwały i glosy
Wprowadzenie religii do szkół: Zd.odr. do OTK'91 Autor tekstu: Remigiusz Orzechowski
(...)
Przedmiotem instrukcji z 3 VIII 1990, podobnie ,jak instrukcji z 24 VIII 1990,
jest wprowadzenie do „wszystkich państwowych przedszkoli, szkół
podstawowych i ponadpodstawowych, nie wyłączając szkół specjalnych,
szpitalnych etc." nauki religii dla uczniów, których rodzice sobie tego
życzą. „Rodzice zapisując dziecko do szkoły złożą na ten temat oświadczenie, a w przypadku młodzieży ze szkół ponadpodstwowych — deklarację wyrażającą
wolę korzystania z nauki religii mogą składać rodzice lub uczniowie".
Instrukcje
zakresem swojej regulacji dotykają zatem sfery wolności sumienia i wyznania
oraz stosunku państwa do Kościoła, a w konsekwencji sfery podstawowych wolności i praw obywateli. Dotykają zatem problematyki o doniosłym znaczeniu społecznym i ustrojowo-politycznym, znajdującej w naszym systemie prawnym swoje miejsce w przepisach Konstytucji RP oraz w ustawodawstwie zwykłym. W konsekwencji
problematyka ta stanowi materię należącą z jednej strony do właściwości
ustrojodawcy, z drugiej zaś strony do właściwości ustawodawcy zwykłego.
Normy prawne w zakresie tej problematyki usytuowane poniżej ustawy zwykłej mogą
dochodzić w tej sytuacji do skutku jedynie w postaci aktów wykonawczych do
ustaw i to wyłącznie na podstawie szczegółowego upoważnienia konkretnej
ustawy, określającego jednoznacznie przedmiot odesłany do unormowania w tej
drodze, rodzaj aktu wykonawczego oraz organ upoważniony do jego wydania. W tym
stanie rzeczy instrukcje wymagają oceny w aspekcie ich legalności (istnienia
upoważnienia do ich wydania), z drugiej zaś strony w aspekcie ich
konstytucyjności (zgodności z ustawami i Konstytucją). Ocena taka jest tym
bardziej zasadna, iż akty instrukcyjne niejako ex definitione nie należą
do kategorii aktów ogólnych ustanawiających normy prawne. Zaliczane są
bowiem przez naukę i praktykę do aktów ogólnych stosowania prawa, wyjaśniających w szczególności treść obowiązujących norm prawnych i sposób ich
stosowania w praktyce, nigdy zaś do aktów ogólnych ustanawiających normy
prawne.
Oceniając
obydwie instrukcje w tym kontekście można przyjąć, iż istotą niniejszej
sprawy jest nie tyle problem, czy w szkołach i innych państwowych placówkach
oświatowo-wychowawczych, zwanych dalej w skrócie „szkołami", ma być,
czy też nie ma być wprowadzona nauka religii, ile to, czy wprowadzenie nauki
religii do szkół tymi instrukcjami dokonane zostało w pełnej zgodności z porządkiem prawnym ukształtowanym w tym zakresie przez Konstytucję RP i obowiązujące
ustawodawstwo zwykłe, w tym z poszanowaniem właściwości (kompetencji)
ustrojodawcy i ustawodawcy zwykłego oraz hierarchii źródeł prawa. (...) Wyjaśnienia
wymaga, czy nauka religii włączona została do działalności państwowych
szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych, czy też odbywa się
jedynie na terenie obiektów należących do tych placówek, jak to w toku postępowania
sugerował Minister Edukacji Narodowej oraz Komisja Wspólna Rządu i Episkopatu.
Z
treści instrukcji z 3 VIII 1990 dotyczącej nauki religii katolickiej wynika
jednoznacznie, iż chodzi tu o wprowadzenie nauki religii do działalności szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych, jako jednego z przedmiotów
nauczania. Świadczy o tym szereg postanowień instrukcji, wskazujących wprost
na inkorporację tego przedmiotu do działalności państwowej szkół i innych
placówek oświatowo-wychowawczych. (...)
Z
instrukcji wynika wreszcie, iż z chwilą wprowadzenia nauki religii do szkół,
Kościół Katolicki zaniechał nauki religii w kościelnych punktach
katechetycznych. Zadeklarował natomiast szkołom mającym trudności
lokalowe udostępnianie sal katechetycznych na ich potrzeby. (...)
Włączając
do działalności państwowych szkół i innych placówek oświatowowychowawczych
naukę religii, obydwie instrukcje w sposób oczywisty naruszają szereg przepisów
Konstytucji RP i ustaw zwykłych.
Przede
wszystkim instrukcje, mimo iż ustanawiają normy prawne i to w sferze
podstawowych wolności i praw obywateli objętej regulacją Konstytucji RP i ustaw zwykłych, a więc w sferze, w której ze względu na istotę tych wolności i praw wykazywana jest znamienna powściągliwość ustawodawcy do odsyłania
regulacji spraw z tego zakresu do aktów wykonawczych — wydane zostały jako
akty samoistne, bez jakiejkolwiek podstawy prawnej (bez jakiegokolwiek upoważnienia
ustawowego). Mimo iż dotyczą wprost wolności i praw obywateli,
zaadresowane zostały jedynie do organów, administracji oświatowej, jako
interna administracji, nie zostały nigdzie opublikowane, przez co stały się
niedostępne dla obywateli. Poprzez wydanie ich bez jakiejkolwiek podstawy
prawnej naruszają przepis art. 3 ust. 2 Konstytucji RP, proklamujący zasadę
legalizmu działania organów państwowych, w tym wypadku w sferze działalności
prawotwórczej, poprzez wydanie wspomnianych wyżej instrukcji przez Ministra
Edukacji Narodowej. (...)
Instrukcje,
wydane bez jakiejkolwiek podstawy prawnej, wkraczają głęboko i w wieloraki
sposób w ukształtowany obecnie, w miarę spójny i konsekwentny system przepisów
dotyczących wolności sumienia i wyznania oraz oddzielenia Kościoła od państwa,
naruszając go w oczywisty sposób, tworząc w jego miejsce mozaikowo sprzeczny
wewnętrznie pozaprawny stan praktyczny.
« Orzeczenia, uchwały i glosy (Publikacja: 22-07-2002 Ostatnia zmiana: 09-08-2003)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 1344 |
|