Prawo » Prawo wyznaniowe » Akty i dokumenty
Rejestr kościołów i innych związków wyznaniowych
Dz. U.99.38.374
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 31 marca 1999 r.
w sprawie rejestru kościołów i innych związków
wyznaniowych.
(Dz. U. z dnia 28 kwietnia 1999 r.)
Na podstawie art. 37 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (Dz. U. Nr 29, poz. 155, z 1990 r. Nr
51, poz. 297, Nr 55, poz. 321 i Nr 86, poz. 504, z 1991 r. Nr 95, poz. 425, z 1993 r. Nr 7, poz. 34 oraz z 1998 r. Nr 59, poz. 375) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa zasady i sposób
prowadzenia rejestru, dane i informacje podlegające wpisowi, sposób, formę i termin aktualizacji wpisów do rejestru, warunki udostępniania rejestru,
wydawania wyciągów z rejestru oraz sposób wykreślania kościoła lub innego
związku wyznaniowego z rejestru.
§ 2. Rejestr kościołów i innych związków
wyznaniowych, zwany dalej „rejestrem", składa się z dwóch działów:
1) działu A, do którego wpisuje się kościoły i inne
związki wyznaniowe,
2) działu B, do którego wpisuje się organizacje międzykościelne.
§ 3. Dla poszczególnych działów rejestru
prowadzi się oddzielne księgi rejestrowe, w których wpisuje się podlegające
wpisowi dane i informacje, każdą w innym punkcie, z zachowaniem kolejności
wpisów wynikającej z § 5.
§ 4. Dla każdego kościoła lub innego związku
wyznaniowego (organizacji międzykościelnej) prowadzi się oddzielne akta
rejestrowe, obejmujące akta postępowania rejestrowego oraz dołączane
sukcesywnie akta postępowań o dokonaniu dalszych wpisów w rejestrze, a także
wszelkie dokumenty stanowiące podstawę dokonania wpisów.
§ 5. 1. Wpisowi do rejestru podlegają
dane i informacje według następującego porządku:
1) liczba kolejna wpisu,
2) data wpisu do rejestru i daty wpisów późniejszych
zmian statutu,
3) nazwa, adres siedziby kościoła lub innego związku
wyznaniowego,
4) teren działania kościoła lub innego związku
wyznaniowego, członkostwo w organizacjach międzykościelnych, przynależność
do organizacji o zasięgu międzynarodowym oraz zakres i formy wzajemnych
stosunków,
5) informacja o podstawowych celach działalności i zasadach ich realizacji,
6) informacja o podstawowych źródłach i zasadach
doktrynalnych,
7) organy, zasady i tryb ich ustanawiania, przekształcania i znoszenia,
8) kompetencje organów,
9) informacja o osobach pełniących funkcje kierowniczych
organów wykonawczych, obejmująca: stanowisko, imię i nazwisko, datę
urodzenia, miejsce zamieszkania, obywatelstwo, numer i cechy dokumentu tożsamości,
10) informacja o osobach duchownych i zakonnych w myśl
prawa państwowego,
11) informacja o sposobie reprezentowania kościoła lub
innego związku wyznaniowego oraz zaciągania zobowiązań majątkowych,
12) dane o jednostkach organizacyjnych mających osobowość
prawną: nazwy, zasady tworzenia, znoszenia i przekształcania tych jednostek,
13) utworzone jednostki organizacyjne mające osobowość
prawną (nazwy, siedziby),
14) dane o jednostkach organizacyjnych nie mających
osobowości prawnej: nazwy, zasady tworzenia, znoszenia i przekształcania
tych jednostek,
15) utworzone jednostki organizacyjne nie posiadające
osobowości prawnej (nazwy, siedziby),
16) informacja o wystąpieniu organu rejestrowego lub
prokuratora do sądu powszechnego o stwierdzenie niezgodności działania kościoła
lub innego związku wyznaniowego z przepisami prawa lub jego statutem,
17) data, sygnatura akt i treść decyzji o wykreśleniu z rejestru oraz o wyznaczeniu likwidatora,
18) uwagi.
2. W punkcie „uwagi" zamieszcza się w szczególności
informację o akcie stanowiącym podstawę rozwiązania się kościoła lub
innego związku wyznaniowego.
3. W punktach księgi rejestrowej w dziale B zamieszcza
się odpowiednie dane dotyczące organizacji międzykościelnej.
§ 6. 1. Podstawą decyzji zarządzającej
wpis do rejestru są dokumenty złożone do akt rejestrowych.
2. W decyzji, o której mowa w ust. 1, podaje się nazwy
poszczególnych punktów rejestru oraz treść wpisów do tych punktów.
3. W treści wpisu można powołać się na dokument złożony
do akt postępowania rejestrowego. Dokument ten uważa się wówczas za objęty
treścią wpisu.
§ 7. 1. Przepisy dotyczące dokonania
wpisu stosuje się odpowiednio do aktualizacji wpisów do rejestru, z zastrzeżeniem
ust. 2.
2. Aktualizacja wpisów, o których mowa w § 5 ust. 1
pkt 9, 13, 15 i 16, a także zmiana adresu odbywa się w formie wzmianki w rejestrze, na podstawie zawiadomienia dokonanego przez władze kościoła lub
innego związku wyznaniowego.
§ 8. Przepisy dotyczące dokonania wpisu
stosuje się odpowiednio do wykreślenia wpisu.
§ 9. Dokonanie wpisu danych i informacji, o których
mowa w § 5 ust. 1 pkt 16-18, zarządza się z urzędu.
§ 10. 1. Księgi i akta rejestrowe nie
mogą być wynoszone poza miejsce ich przechowywania w siedzibie organu
rejestrowego.
2. Każdy ma prawo przeglądać w godzinach urzędowych
rejestr i dokumenty określone w § 3 i 4.
3. Organy kościoła lub innego związku wyznaniowego, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 7, określone w księdze rejestrowej, mogą żądać
wydania urzędowo poświadczonych odpisów i wyciągów z rejestru.
4. Odpisy i wyciągi, o których mowa w ust. 3, mogą być
także wydawane innym osobom mającym w tym interes prawny.
§ 11. Traci moc rozporządzenie
Ministra-Kierownika Urzędu do Spraw Wyznań z dnia 12 lipca 1989 r. w sprawie
szczegółowych zasad i sposobu prowadzenia rejestru kościołów i innych związków
wyznaniowych (Dz. U. Nr 46, poz. 249).
§ 12. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie
14 dni od dnia ogłoszenia.
« Akty i dokumenty (Publikacja: 22-07-2002 Ostatnia zmiana: 09-11-2003)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 1317 |