Prawo » Prawo wyznaniowe » Akty i dokumenty
Międzykościelna Komisja Regul.
Dz. U.00.12.151
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 9 lutego 2000 r.
w sprawie szczegółowego trybu postępowania regulacyjnego
przed Międzykościelną Komisją Regulacyjną.
(Dz. U. z dnia 23 lutego 2000 r.)
Na podstawie art. 38d ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (Dz. U. Nr 29, poz. 155, z 1990 r. Nr
51, poz. 297, Nr 55, poz. 321 i Nr 86, poz. 504, z 1991 r. Nr 95, poz. 425, z 1993 r. Nr 7, poz. 34 oraz z 1998 r. Nr 59, poz. 375) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowy
tryb postępowania regulacyjnego oraz wynagrodzenie dla członków Międzykościelnej
Komisji Regulacyjnej, zwanej dalej „Komisją", i jej personelu
pomocniczego.
§ 2. 1. Komisja przeprowadza regulację w sposób przewidziany w art. 38a ust. 1 i art. 38b ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, zwanej dalej „ustawą".
2. Komisja składa się z 22 stałych członków, w tym
4 wyznaczonych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz 18
wyznaczonych przez władze kościołów, innych związków wyznaniowych i krajowych organizacji międzykościelnych, których wniosek dotyczy.
3. Komisja rozpatruje sprawy w zespołach orzekających, w skład których wchodzi po dwóch członków, w tym dwóch współprzewodniczących
zespołów wyznaczonych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz
przez władze kościoła lub innego związku wyznaniowego albo krajowej
organizacji międzykościelnej, której wniosek dotyczy.
4. Zespół orzekający rozpatruje sprawy pod kierunkiem
dwóch współprzewodniczących.
5. Współprzewodniczący zespołów przewodniczą
kolejno posiedzeniom zespołów.
§ 3. 1. Siedzibą Komisji jest miasto stołeczne
Warszawa.
2. Zespół orzekający może orzekać na posiedzeniach
wyjazdowych.
§ 4. Obsługę kancelaryjno-biurową Komisji
zapewnia Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Rozdział 2
Postępowanie regulacyjne
§ 5. 1. Postępowanie regulacyjne, o którym
mowa w art. 38a ust. 1 i 2 ustawy, zwane dalej „postępowaniem
regulacyjnym", wszczyna się na wniosek osoby prawnej kościoła
wymienionego w art. 38a ust. 1 ustawy, innego kościoła lub związku
wyznaniowego albo krajowej organizacji międzykościelnej, o których mowa w art. 38a ust. 2 ustawy, zwanej dalej „kościelną osobą prawną".
2. Uczestnikiem postępowania regulacyjnego może być
kościelna osoba prawna lub jednostka państwowa albo jednostka samorządu
terytorialnego, której interesu prawnego dotyczy to postępowanie.
3. Zainteresowaną jednostką państwową jest jednostka
uprawniona do dysponowania nieruchomościami Skarbu Państwa oraz jednostka państwowa, w której władaniu znajduje się nieruchomość lub jej część będąca
przedmiotem postępowania regulacyjnego.
4. Jeżeli niepaństwowe osoby trzecie nabyły prawo do
upaństwowionej nieruchomości, o których mowa w art. 38d ust. 7 ustawy,
jednostką zainteresowaną jest Skarb Państwa, reprezentowany przez wojewodę.
§ 6. O wszczęciu postępowania regulacyjnego
zespół orzekający powiadamia pisemnie uczestników postępowania. Uczestnik
postępowania, pod którego adresem żądanie jest skierowane, powinien udzielić
pisemnych wyjaśnień w terminie 30 dni.
§ 7. 1. Zespół orzekający załatwia
sprawy bez zbędnej zwłoki.
2. Niezwłocznie powinny być załatwione sprawy, które
mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawionych przez uczestników
postępowania.
§ 8. W zakresie pełnomocnictw i doręczania
pism stosuje się odpowiednio przepisy art. 32-33, 39-41 i 45-47 Kodeksu postępowania
administracyjnego, zwanego dalej „Kpa".
§ 9. W zakresie wzywania do udziału w czynnościach
postępowania regulacyjnego stosuje się odpowiednio przepisy art. 50-56 Kpa, z wyłączeniem przepisu art. 54 § 1 pkt 6 Kpa.
§ 10. W zakresie terminów stosuje się
przepisy art. 57-60 Kpa.
§ 11. 1. Wniosek o wszczęcie postępowania
regulacyjnego składa się w formie pisemnej.
2. Wniosek powinien zawierać:
1) wskazanie uczestników postępowania regulacyjnego oraz
ich adresów,
2) sprecyzowanie żądania,
3) faktyczne i prawne uzasadnienie żądania,
4) wskazanie dowodów oraz okoliczności przemawiających
za uwzględnieniem wniosku.
3. Do wniosku powinny być dołączone posiadane oryginały
lub urzędowo poświadczone odpisy dokumentów przytoczonych we wniosku.
Wnioskodawca może wnieść o:
1) polecenie uczestnikowi postępowania regulacyjnego
dostarczenia dokumentów będących w jego posiadaniu lub złożenie
odpowiednich oświadczeń,
2) zażądanie z urzędu dostarczenia dokumentów znajdujących
się w sądach i urzędach.
4. Wniosek o wszczęcie postępowania regulacyjnego oraz
dokumenty załączone jako dowody składa się wraz z ich odpisami dla uczestników
postępowania.
§ 12. Wnioski składane w toku postępowania
regulacyjnego przed Komisją oraz wyjaśnienia mogą być wnoszone na piśmie,
telegraficznie, telefaksem, a także ustnie do protokołu.
§ 13. Współprzewodniczący zespołu orzekającego
jest obowiązany potwierdzić wniesienie wniosku lub wyjaśnienia, jeżeli wnoszący
tego zażąda.
§ 14. 1. Jeżeli wniosek nie czyni zadość
wymaganiom określonym w § 11, współprzewodniczący zespołu orzekającego
wezwą wnoszącego do uzupełnienia braków.
2. Współprzewodniczący zespołu orzekającego mogą z urzędu zażądać dostarczenia wszelkich dokumentów mających znaczenie w sprawie od każdego, u kogo się one znajdują. W tym samym celu mogą także
żądać złożenia oświadczeń.
3. W zakresie usuwania braków wniosku stosuje się
odpowiednio art. 64 § 2 Kpa.
§ 15. 1. Zespół orzekający sporządza
zwięzły protokół każdej czynności postępowania regulacyjnego, chyba że
czynność została w inny sposób utrwalona na piśmie.
2. W szczególności sporządza się protokół:
1) przesłuchania uczestnika, świadka, biegłego,
2) oględzin i ekspertyz dokonywanych przy udziale członka
zespołu orzekającego,
3) rozprawy,
4) ustnego orzeczenia i postanowienia.
3. Do protokołów, o których mowa w ust. 1 i 2,
stosuje się odpowiednio przepisy art. 68-72 Kpa.
§ 16. W zakresie udostępniania uczestnikom
akt postępowania regulacyjnego stosuje się odpowiednio przepisy art. 73 i 74
Kpa.
§ 17. W zakresie dowodów w postępowaniu
regulacyjnym stosuje się odpowiednio przepisy art. 75-87 Kpa, z wyłączeniem
przepisów o środkach przymusu administracyjnego.
§ 18. 1. Zespół orzekający może
rozstrzygać sprawę na posiedzeniu bez udziału uczestników postępowania.
2. Rozprawa powinna być wyznaczona, gdy zachodzi
potrzeba uzgodnienia interesów uczestników postępowania oraz gdy jest to
potrzebne dla wyjaśnienia sprawy przy udziale świadków lub biegłych albo w drodze oględzin.
3. Rozprawą lub posiedzeniem kieruje jeden ze współprzewodniczących
zespołu orzekającego. Kierujący rozprawą stosuje odpowiednio przepisy art.
91-95 Kpa.
§ 19. W zakresie zawieszenia postępowania
regulacyjnego stosuje się odpowiednio przepisy art. 97-103 Kpa.
§ 20. 1. Uczestnicy postępowania
regulacyjnego mogą zawrzeć ugodę przed zespołem orzekającym. Przy
zawieraniu ugody stosuje się odpowiednio przepisy art. 116 i 117 Kpa.
2. Gdy ugoda nie zostanie zawarta, zespół orzekający
wyda orzeczenie, które podejmuje się zwykłą większością głosów w głosowaniu
tajnym. W razie równości głosów uznaje się, że zespół orzekający nie
uzgodnił orzeczenia (art. 38g ust. 1 ustawy).
§ 21. W zakresie orzeczeń i ugód, o których
mowa w § 20, stosuje się odpowiednio przepisy art. 104-113 Kpa.
§ 22. Klauzulę wykonalności nadają współprzewodniczący
zespołu, opatrując ją okrągłą pieczęcią Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§ 23. W zakresie ustalania kosztów postępowania
regulacyjnego stosuje się odpowiednio art. 262 Kpa, z tym że uczestnika postępowania
obciążają te koszty postępowania poniesione w jego interesie lub na jego
żądanie, które nie wynikają z ustawowego obowiązku organów administracji
rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego.
Rozdział 3
Wynagrodzenie członków Komisji i personelu pomocniczego
§ 24. 1. Członkowi Komisji przysługuje
wynagrodzenie w formie zryczałtowanej diety miesięcznej obliczanej od podstawy
wynoszącej:
1) dla współprzewodniczącego zespołu orzekającego -
70% wynagrodzenia wiceprezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego,
2) dla członka — 70% wynagrodzenia sędziego Naczelnego Sądu
Administracyjnego.
2. Wysokość diety, o której mowa w ust. 1, jest
proporcjonalna do ilości postępowań regulacyjnych rozpatrywanych przez zespół
orzekający, w skład którego wchodzi członek Komisji.
3. Przy obliczaniu wysokości diety, o której mowa w ust. 1 i 2, uwzględnia się liczbę postępowań rozpatrywanych przez zespół
orzekający, w skład którego wchodzi członek Komisji, w stosunku do liczby
wszystkich postępowań rozpatrywanych przez Komisję.
4. Personel pomocniczy Komisji otrzymuje zryczałtowane
diety w wysokości:
1) sekretarz Komisji — 35%,
2) protokolant Komisji — 15%
podstawy diety członka Komisji, o której mowa w ust. 1 pkt
2.
§ 25. Działalność Komisji jest finansowana z budżetu państwa, w części 43 — Wyznania religijne.
§ 26. 1. Jeżeli członek Komisji lub jej
personelu pomocniczego jest jednocześnie członkiem komisji majątkowej lub
komisji regulacyjnej działającej na podstawie ustawy o stosunku państwa do
innego kościoła lub związku wyznaniowego albo członkiem personelu
pomocniczego takiej komisji, otrzymuje, z zastrzeżeniem ust. 2, wynagrodzenie w wysokości 10% zryczałtowanej diety, o której mowa w § 24.
2. W przypadku pełnienia przez tę samą osobę różnych
funkcji w komisjach, o których mowa w ust. 1, przysługuje jej prawo wskazania
komisji, z tytułu udziału w której otrzymywać będzie wynagrodzenie w pełnej
wysokości.
Rozdział 4
Przepis końcowy
§ 27. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie
14 dni od dnia ogłoszenia.
« Akty i dokumenty (Publikacja: 22-07-2002 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 1325 |