Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1993
Konkordat z 1993 [1]
Dz. U.98.51.318
KONKORDAT
między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską,
podpisany w Warszawie dnia 28 lipca 1993 r.
(Dz. U. z dnia 23 kwietnia 1998 r.)
W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
W dniu 28 lipca 1993 r. został podpisany w Warszawie
Konkordat między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską w następującym
brzmieniu:
KONKORDAT
między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską
Stolica Apostolska i Rzeczpospolita Polska
— dążąc do trwałego i harmonijnego uregulowania
wzajemnych stosunków;
— biorąc pod uwagę fakt, że religia katolicka jest
wyznawana przez większość społeczeństwa polskiego;
— podkreślając posłannictwo Kościoła
Katolickiego, rolę odegraną przez Kościół w tysiącletnich dziejach Państwa
Polskiego oraz znaczenie pontyfikatu Jego Świątobliwości Papieża Jana Pawła
II dla współczesnych dziejów Polski;
— zważywszy przełomowe znaczenie odzyskania
niepodległości i suwerenności przez Państwo Polskie oraz w trosce o jego
pomyślny rozwój;
— stwierdzając doniosły wkład Kościoła w rozwój
osoby ludzkiej i umacnianie moralności;
— kierując się wymienionymi wartościami oraz
powszechnymi zasadami prawa międzynarodowego, łącznie z normami dotyczącymi
poszanowania praw człowieka i podstawowych swobód oraz wyeliminowania
wszelkich form nietolerancji i dyskryminacji z powodów religijnych;
— uznając, że fundamentem rozwoju wolnego i demokratycznego społeczeństwa jest poszanowanie godności osoby ludzkiej i jej praw;
— uwzględniając nową strukturę administracyjną
Kościoła w Polsce, ustanowioną Bullą papieską „Totus Tuus Poloniae
populus";
postanowiły zawrzeć niniejszy Konkordat, przy czym
Rzeczpospolita Polska uwzględniła swe zasady konstytucyjne i ustawy, a Stolica
Apostolska — dokumenty Soboru Watykańskiego II dotyczące wolności religijnej i stosunków pomiędzy Kościołem a wspólnotą polityczną oraz przepisy prawa
kanonicznego.
W tym celu Stolica Apostolska, reprezentowana przez Jego
Ekscelencję Księdza Józefa Kowalczyka, Arcybiskupa Tytularnego Heraklei,
Nuncjusza Apostolskiego w Warszawie, i Rzeczpospolita Polska, reprezentowana
przez Jego Ekscelencję Pana Krzysztofa Skubiszewskiego, Ministra Spraw
Zagranicznych, uzgodniły, co następuje:
Artykuł 1
Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że
Państwo i Kościół Katolicki są — każde w swej dziedzinie — niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we
wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.
patrz:
OŚWIADCZENIE
RZĄDOWE z dnia 26 stycznia 1998 r. w sprawie Deklaracji Rządu
Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 15 kwietnia 1997 r. w celu zapewnienia
jasnej wykładni przepisów Konkordatu między Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą
Polską, podpisanego w Warszawie w dniu 28 lipca 1993 r. M.P.98.4.51 — dalej
Artykuł 2
W celu utrzymania i umacniania więzi pomiędzy Układającymi
się Stronami oraz w celu wypełniania powierzonej każdemu z nich misji
Nuncjusz Apostolski rezyduje, jak dotychczas, w stolicy Polski, a polski
Ambasador nadzwyczajny i pełnomocny — przy Stolicy Apostolskiej w Rzymie.
Artykuł 3
Rzeczpospolita Polska zapewnia Kościołowi Katolickiemu oraz
jego osobom prawnym i fizycznym swobodę utrzymywania stosunków i komunikowania
się ze Stolicą Apostolską, z Konferencjami Episkopatów, z Kościołami
partykularnymi, a także między sobą i z innymi wspólnotami, instytucjami,
organizacjami i osobami w kraju i za granicą.
Artykuł 4
1. Rzeczpospolita Polska uznaje osobowość prawną Kościoła
Katolickiego.
2. Rzeczpospolita Polska uznaje również osobowość
prawną wszystkich instytucji kościelnych terytorialnych i personalnych, które
uzyskały taką osobowość na podstawie przepisów prawa kanonicznego. Władza
kościelna dokonuje stosownego powiadomienia kompetentnych organów państwowych.
3. Inne instytucje kościelne mogą na wniosek władzy
kościelnej uzyskać osobowość prawną na podstawie prawa polskiego.
patrz:
Obrót nieruchomości
przez parafię rzymskokatolicką — Wojciech Chmiel, Rejent nr 6
(110), czerwiec 2000, s.13-23
Artykuł 5
Przestrzegając prawa do wolności religijnej, Państwo
zapewnia Kościołowi Katolickiemu, bez względu na obrządek, swobodne i publiczne pełnienie jego misji, łącznie z wykonywaniem jurysdykcji oraz zarządzaniem i administrowaniem jego sprawami na podstawie prawa kanonicznego.
Artykuł 6
1. Tworzenie właściwych Kościołowi struktur należy
do kompetentnej władzy kościelnej; dotyczy to w szczególności erygowania,
zmieniania i znoszenia prowincji kościelnych, archidiecezji, diecezji,
ordynariatu polowego, administratur apostolskich, prałatur personalnych i terytorialnych, opactw terytorialnych, parafii, instytutów życia
konsekrowanego i stowarzyszeń życia apostolskiego oraz innych kościelnych osób
prawnych.
2. Żadna część terytorium polskiego nie będzie włączona
do diecezji lub prowincji kościelnej mającej swą stolicę poza granicami
Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Żadna diecezja mająca swą stolicę w Rzeczypospolitej Polskiej nie będzie się rozciągała poza granice Państwa
Polskiego.
4. Biskup należący do Konferencji Episkopatu Polski
nie będzie należał do krajowej Konferencji Episkopatu w innym państwie.
5. Biskup nie będący obywatelem polskim nie będzie
należał do Konferencji Episkopatu Polski. Biskup taki nie będzie sprawował
jurysdykcji w Rzeczypospolitej Polskiej, wyjąwszy legata lub innego wysłannika
papieskiego.
Artykuł 7
1. Urzędy kościelne obsadza kompetentna władza kościelna
zgodnie z przepisami prawa kanonicznego.
2. Mianowanie i odwoływanie biskupów należy wyłącznie
do Stolicy Apostolskiej.
3. Stolica Apostolska będzie mianować biskupami w Polsce duchownych, którzy są obywatelami polskimi.
4. W odpowiednim czasie poprzedzającym ogłoszenie
nominacji biskupa diecezjalnego Stolica Apostolska poda jego nazwisko do poufnej
wiadomości Rządu Rzeczypospolitej Polskiej. Dołożone zostaną starania, aby
to powiadomienie nastąpiło możliwie wcześnie.
Artykuł 8
1. Rzeczpospolita Polska zapewnia Kościołowi
Katolickiemu wolność sprawowania kultu zgodnie z artykułem 5.
2. Organizowanie kultu publicznego należy do władzy kościelnej
zgodnie z przepisami prawa kanonicznego i z zachowaniem odpowiednich przepisów
prawa polskiego.
3. Miejscom przeznaczonym przez właściwą władzę kościelną
do sprawowania kultu i grzebania zmarłych Państwo gwarantuje w tym celu
nienaruszalność. Z ważnych powodów i za zgodą kompetentnej władzy kościelnej
można przeznaczyć te miejsca na inny użytek. Niniejszy przepis nie ogranicza
stosowania prawa polskiego w przypadkach wywłaszczenia z zachowaniem standardów
prawa międzynarodowego.
4. Sprawowanie kultu publicznego w miejscach innych niż
określone w ustępie 3 nie wymaga zezwolenia władz państwowych, chyba że
odpowiednie przepisy prawa polskiego stanowią inaczej, w szczególności ze
względu na bezpieczeństwo i porządek publiczny.
5. Władza publiczna może podjąć niezbędne działania w miejscach określonych w ustępie 3 także bez uprzedniego powiadamiania władzy
kościelnej, jeśli jest to konieczne dla ochrony życia, zdrowia lub mienia.
Artykuł 9
1. Wolne od pracy są niedziele i następujące dni świąteczne:
1) 1 stycznia — uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki
Maryi (dzień Nowego Roku),
2) drugi dzień Wielkanocy,
3) dzień Bożego Ciała,
4) 15 sierpnia — uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej
Maryi Panny,
5) 1 listopada — dzień Wszystkich Świętych,
6) 25 grudnia — pierwszy dzień Bożego Narodzenia,
7) 26 grudnia — drugi dzień Bożego Narodzenia.
2. Rozszerzenie powyższego wykazu może nastąpić po
porozumieniu Układających się Stron.
Artykuł 10
1. Od chwili zawarcia małżeństwo kanoniczne wywiera
takie skutki, jakie pociąga za sobą zawarcie małżeństwa zgodnie z prawem
polskim, jeżeli:
(1) między nupturientami nie istnieją przeszkody
wynikające z prawa polskiego,
(2) złożą oni przy zawieraniu małżeństwa zgodne oświadczenie
woli dotyczące wywarcia takich skutków i
(3) zawarcie małżeństwa zostało wpisane w aktach
stanu cywilnego na wniosek przekazany urzędowi stanu cywilnego w terminie
pięciu dni od zawarcia małżeństwa; termin ten ulega przedłużeniu, jeżeli
nie został dotrzymany z powodu siły wyższej, do czasu ustania tej
przyczyny.
2. Przygotowanie do zawarcia małżeństwa kanonicznego
obejmuje pouczenie nupturientów o nierozerwalności małżeństwa kanonicznego
oraz o przepisach prawa polskiego dotyczących skutków małżeństwa.
1 2 3 Dalej..
« Konkordat z 1993 (Publikacja: 22-07-2002 Ostatnia zmiana: 09-11-2003)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 1333 |