|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Religie i sekty » Chrześcijaństwo » Protestantyzm » Kalwinizm
Prymitywni baptyści Autor tekstu: Krzysztof Dziubała
A) Profil grupy.
Nazwa: Prymitywni (prymitywni) Baptyści.
Założyciel: Wiara prymitywnych Baptystów nie ma pojedynczego założyciela czy też specjalnej grupy odpowiedzialnej za organizację tradycji baptystów. Istnieje jednak, generalnie uzgodniona przez historyków, linia czasowa zdarzeń kulminujących się w rozłamie „Old School Baptists" z „Missionary Baptists". To zdarzyło się kiedy dziesięciu starszych i dziesięciu zwykłych członków zebrało się w Black Rock, w stanie Maryland, dnia 28 września 1832 roku. Starszy Wm. Gilmore został wybrany, żeby przewodzić nabożeństwem, a Gabriel Conklin został klerykiem i kronikarzem tego Zgromadzenia. Dwóch starszych, Wilson i Bowen, nie było obecnych na pierwszym spotkaniu, jednak wsparło swoimi osobami i autoryzowało ich identyfikację pod adresem Black Rock.
Data narodzin założyciela: nie ma, ponieważ nie ma pojedynczego założyciela.
Miejsce narodzin założyciela: nie ma.
Rok założenia: Rok 1832 jest często używany jako data założycielska. Jest to data uznawana przez większość historyków.
Święte lub szanowane teksty: Biblia jest uważana za jedyne prawdziwe Słowo.
Rozmiary grupy: Nie posiadając narodowej kwatery głównej czy takowej struktury organizacyjnej, ciężko jest podać dokładną liczbę członków prymitywnych Baptystów. Dodatkowo trzeba podkreślić, że liczba członków jest definiowana przez liczbę ochrzczonych dorosłych, więc dzieci nie są uwzględniane.
Wiara prymitywnych Baptystów generalnie dzieli się na trzy oddzielne nurty:
— Absolutni Predestynaści — posiadają około 50 towarzystw. W każdym takim towarzystwie istnieje około 10 kościołów, jednak średnia członków kościoła wynosi przeciętnie zaledwie 17 członków w każdym z nich. Tak więc szacowana liczba Absolutystów wynosi około 8,5 tysiąca oraz kilkaset osób w kościołach niezależnych.
— Umiarkowani — nie ma dokładnego badania liczby prymitywnych Baptystów. W latach 70tych XX stulecia, zlokalizowano około 150 towarzystw. Ich rozmiary są różne od dwóch kościołów do więcej niż 20. Przeciętna liczba to 7 dorosłych członków. Przeciętny kościół ma mniej niż 50 członków, wszyscy, którzy przyjęli baptyzm. Na tej bazie można stwierdzić, że istnieje ponad 50 tysięcy członków, nie licząc członkostwa około 500 kościołów pozycji Umiarkowanych, które nie są nigdzie stowarzyszone. Te kościoły jak się szacuje dodają kolejne 25 tysięcy członków.
— Postępowi — W 1992 istniało 122 kościołów i 133 kleryków.
Sydney Ahlstorm sugeruje, że członkostwo prymitywnych Baptystów w USA podwoiło się w okresie od 1846 do 1890 (68 tysięcy do 121 tysięcy). Wedle szacunku z 1990 roku
liczba ta wynosi około 50 tysięcy, z aktywnymi około 1,150 kościołami. Na świecie — dane z 1993 roku — około 72 tysiące członków.
B) Bieżące tematy i kontrowersje.
Istnieją obecnie kilka znaczących kwestii, które są związane z tradycją kościelną prymitywnych Baptystów; każda z nich ma długą historię i różnorodność.
Podziały i wykluczenia stały się częstą praktyką wśród baptystów. Indywidualny kościół może zagłosować, żeby zerwać więzy braterskie z innym kościołem z każdego praktycznie powodu. Kiedy decyzja taka w głosowaniu zapadnie, członkowie tego drugiego kościoła mogą ciągle uczestniczyć w nabożeństwach pierwszego kościoła, jednak nie mogą już przyjmować
komunii. Kiedy dany członek zostanie wykluczony z danego kościoła, nie może zostać
przyjęty do nowego kościoła baptystów, zanim nie pokaże „listu wykluczenia" wystawionego przez poprzedni kościół.
Druga kontrowersja wiąże się z relacjami między płciami wewnątrz Kościoła i brakiem równego statusu między mężczyznami i kobietami. Ciągle jest regułą wśród prymitywnych Baptystów, że „starszy" musi być mężczyzną. Jest to oczywiście usprawiedliwione cytowaniem takich reguł prosto z „Biblii". Jednakże liderzy prymitywnych Baptystów oczywiście twierdzą, że brak szansy na funkcję „starszej" nie zamyka drogi kobietom do „kariery" w innych dziedzinach.
Nawet we współczesnym Kościele baptystów, głównym zajęciem kobiet jest szykowanie posiłków i przygotowanie materiałów związanych z komunią, oraz zajmowanie się ceremoniałem obmywania stóp. Generalnie wiara prymitywnych Baptystów opiera się na tym, że
mężczyźni mówią, a kobiety są grzeczne i uporczywie milczą. Jednakże należy zanotować, że na poziomie doktrynalnym występuje równość między kobietami i mężczyznami.
Trzecim dylematem stanowią kontrowersje rasowe. Do czasu Wojny Domowej USA, czarni byli członkami kościołów baptystów, zdominowanymi przez białych i nabożeństwa odbywali w osobnych kościołach — segregacja rasowa. Po Wojnie
Domowej czarni byli organizowani również w oddzielne kongregacje i stopniowo formowano towarzystwa religijne.
Obecnie kościoły prymitywnych Baptystów są podzielone zgodnie z liniami rasowymi … Narodowy Konwent prymitywnych Baptystów USA nadzoruje czarne kościoły baptystów. Wszystkie kościoły w tej organizacji pozostają niezależne. Nie różnią się one praktycznie niczym od „białych kościołów". Konwent twierdzi — chociaż nie są to dane potwierdzone — że ma około 250 tysięcy członków i 600 kościołów w całych USA.
« Kalwinizm (Publikacja: 27-07-2002 Ostatnia zmiana: 06-09-2003)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 1489 |
|