|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Religie i sekty » Chrześcijaństwo » Prawosławie
Prawosławie Autor tekstu: Artur Svetomir Rumpel
Słowiańskie słowo Prawosławie jest
zasadniczo przekładem greckiego Ortodoksja (prawowierność), aczkolwiek nie
jest przekładem dosłownym. Obydwa te słowa: greckie i słowiańskie stosuje
się na określenie pewnej grupy wschodnich kościołów (cerkwi) wschodniego
Chrześcijaństwa nie mających związków kanonicznych z papiestwem rzymskim.
Wydaje się, ze określenie słowiańskie, bardziej kojarzące się z „prawidłowym
wysławianiem (kultem)", niż z "prawidłową wiarą" lepiej podkreśla
mistyczny charakter wschodniego chrześcijaństwa. Obydwa jednak mówią o tym
samym, inaczej jedynie rozkładając akcenty. W niniejszym szkicu chciałbym
wskazać kilka rysów najistotniejszych dla Prawosławia.
1.Struktura i historia Prawosławia
Współczesne Prawosławie podzielić można na Kościoły Chalcedońskie i Niechalcedońskie. Do tych drugich, których w niniejszym opracowaniu omawiać
nie będziemy, zaliczamy kościoły: syryjski z malankarskim, koptyjski, ormiański i etiopski z erytrejskim. Kiedyś nazywano je monofizyckimi, ale w świetle dogłębnych
badań okazało się, że ich nauka chrystologiczna jest znacznie bliższa
prawosławiu i katolicyzmowi niż monofizytyzmowi. Wśród kościołów prawosławnych
chalcedońskich wyróżniamy kościoły: autokefaliczne, autonomiczne, podległe i niekanoniczne. Kościoły autokefaliczne są w pełni samodzielne i niezależne
od innych podmiotów kościelnych. Są to:
-Patriarchat Ekumeniczny Konstantynopola
-Patriarchat Aleksandrii
-Patriarchat Antiochii
-Patriarchat Jerozolimy
-Prawosławny Kościół Rosji
-Prawosławny Kościół Serbii
-Prawosławny Kościół Rumunii
-Prawosławny Kościół Bułgarii
-Prawosławny Kościół Gruzji
-Prawosławny Kościół Cypru
-Prawosławny Kościół Grecji
-Prawosławny Kościół Albanii
-Prawosławny Kościół Polski
-Prawosławny Kościół Czech i Słowacji
-Prawosławny Kościół w Ameryce
Wymieniając autokefaliczne kościoły uszeregowałem je według
precedencji. Pierwsze dziewięć z nich mają rangę Patriarchatów, pozostałe
metropolii, lub arcybiskupstw. Autokefalii Kościoła Ameryki jak dotąd nie
uznaje Konstantynopol (Fanar). Została ona nadana przez Moskwę, zdaniem Fanaru
samowolnie. Dopiero niedawno Fanar na
nowo nadał autokefalię Kościołowi Czech i Słowacji, ignorując wcześniejszą
nadana przez Moskwę. Kościołami
autonomicznymi są kościoły: Synaju, Finlandii, Estonii i Japonii. Niektóre
źródła wymieniają jeszcze kościół chiński jako autonomiczny, ale
sytuacja tego kościoła ze względu na prześladowania wiary w Chinach nie jest
dobrze znana. Kościoły podległe, to głównie
skupiające emigrantów struktury etniczne działające w Ameryce i Europie
Zachodniej, znajdujące się w jurysdykcji Fanaru. Cerkwiami niekanonicznymi są
zaś między innymi: dwa Kościoły Ukraińskie, Rosyjska Cerkiew Zarubieżna,
Kościół Macedoński, Kościoły Starego Kalendarza (głownie w Grecji i Rumunii). Osobna kwestię, wykraczającą poza ramy obecnego opracowania stanowią
Starowiercy. Odrębne formy religijności i eklezjalności kształtowały się
we wschodnim chrześcijaństwie już od czasów apostolskich. Szczególnej
wyrazistości różnice między Wschodem, a Zachodem nabrały w podzielonym
cesarstwie. Z biegiem stuleci wykształciły się odmienne sposoby sprawowania
liturgii i uprawiania teologii. Jeśli chodzi o jurysdykcje, to w pierwszym tysiącleciu
chrześcijaństwa ukształtował się system pięciu patriarchatów (wedle
precedencji: Rzym, Bizancjum, Aleksandria, Antiochia, Jerozolima). Rządziły się
one swoimi prawami i działały niezależnie od siebie. W roku 1054, po części
ze względów politycznych, po części dogmatycznych, nastąpił rozłam
(schizma) miedzy Rzymem, a pozostałymi patriarchatami. Od tego momentu możemy
mówić o zupełnie odrębnych kościołach: katolickim i prawosławnym.
Dzięki działalności misyjnej i różnym okolicznościom zasięg kościoła
prawosławnego mocno się zmienił. Cztery historyczne patriarchaty stanowią kościoły
liczebnie bardzo niewielkie, od kilkuset tysięcy do kilku milionów wyznawców.
Odwrotnie zaś miedzy najliczniejsze piszą się te kościoły, których stolice
jeszcze w czasie rozłamu nie istniały. Klasycznym przykładem jest tu Moskwa.
Ten proces trwa. W wieku dwudziestym na przykład obserwujemy silny rozwój
prawosławia w czarnej Afryce. Jako, że kościoły prawosławne mają przeważnie
charakter etniczny, między ich zewnętrzną obrzędowością mogą występować
spore różnice. Trzeba jednak z całą stanowczością podkreślić, że wiara
prawosławna jest wszędzie taka sama, zasadniczo nawet w kościołach
niekanonicznych.
2.Wiara i praktyka prawosławna
Dogmaty wiary prawosławnej zasadniczo są te same, które do niedawna
były dogmatami katolickimi. Kościół prawosławny uznaje, że konstytuować
dogmaty może tylko sobór powszechny. A jako, że uznaje się w prawosławiu
tylko siedem przedrozłamowych soborów, tedy i proces dogmatyzacji uznaje się
za niemożliwy do kontynuacji. Innymi słowy, zdaniem prawosławnych nie ma
obecnie w chrześcijaństwie takiej instytucji, czy to osoby, czy gremium, która
byłaby władna ustanawia cc nowe dogmaty. Jako, ze Kościół Katolicki w ostatnich dwu stuleciach uchwalił trzy nowe dogmaty, prawosławie te dogmaty
odrzuca. Są to:
-Dogmat o Niepokalanym Poczęciu NMP
-Dogmat o nieomylności papieża w sprawach wiary i moralności
-Dogmat o Wniebowzięciu NMP
Dalej Kościół Prawosławny uznaje Credo
Nicejsko-Konstantynoplitańskie za tekst święty i niezmienny. Credo to ma w prawosławiu nieporównywalnie większe znaczenie niż w katolicyzmie.
Jako, że Kościół Łaciński w średniowieczu (jeszcze przed schizmą) dokonał
zmiany w Credo, dodając słowo „Filioque" (chodzi o pochodzenie Ducha Świętego
od Ojca i Syna, a nie tylko od Ojca, jak naucza prawosławie), prawosławni tę
zmianę stanowczo odrzucili i stało się to jedną z głównych przyczyn rozłamu.
Kościół Prawosławny nie ma obowiązującego systemu
filozoficzno-teologicznego, takiego jak tomizm u rzymskich katolików. Istnieje
daleko posunięta swoboda refleksji teologicznej, jeśli tylko ta refleksja nie
narusza dogmatów. Jeśli chodzi o sakramenty, to prawosławie uznaje ich
siedem, podobnie jak katolicyzm. Chrztu i bierzmowania udziela się łącznie małym
dzieciom. Chrzci się przez zanurzenie lub polanie. Szafarzem chrztu, nawet
nadzwyczajnym sakramentu chrztu może być tylko ochrzczony, w odróżnieniu od
praktyki stosowanej in articulo mori przez katolików, zgodnie z którą ochrzcić
może każdy. Sakrament Eucharystii udzielany jest wszystkim ochrzczonym wiernym
(również małym dzieciom) pod obiema postaciami. Używa się kwaszonego chleba i czerwonego wina. Spowiedź zasadniczo jest odprawiana przed każdą komunią,
często podczas Świętej Liturgii (mszy). Kapłaństwo jest trójstopniowe, nie
ma święceń niższych, które do niedawna znali katolicy. Wszystkie święcenia
są podobnie jak u katolików udzielane wyłącznie mężczyznom ochrzczonym.
Diakonatu i prezbiteriatu udziela się również żonatym, episkopatu
tylko celibatariuszom (przede wszystkim mnichom). Po otrzymaniu święceń
duchowni nie mogą się już żenić. Mnisi i mniszki nie są podzieleni na
zakony. We wszystkich klasztorach stosuje się te same reguły mnisze, przede
wszystkim regułę Św. Bazylego. Jej realizacja zależy w dużej mierze od
miejscowej tradycji. Dlatego też mogą być spore różnice w urządzeniu
poszczególnych klasztorów. Prawosławie
obdarza wielką czcią Najświętszą Maryję Pannę i Świętych. Sposób
kanonizacji jest prostszy, a zarazem bardziej zróżnicowany. Nie ma formalnych
procesów lokalnych i generalnych, tytułów sługi Bożego i Błogosławionego.
Kanonizacji dokonują poszczególne autokefalie we własnym zakresie.
3.
Liturgia i mistyka
Liturgia i mistyka są w prawosławiu ściśle powiązane. W odróżnieniu
od katolicyzmu prawosławie proponuje wszystkim wiernym ścieżkę mistyczną.
Formą mistyki dostępną dla wszystkich jest właśnie liturgia. Dlatego też
liturgia prawosławna i w ogóle wschodnia,
jest tak skonstruowana, aby podnosić duszę ludzką ku Bogu. Służą
temu celowi śpiewy, ektenie, okadzenia, ikony świece, gesty, pokłony i wiele
innych elementów. W kościele prawosławnym są stosowane cztery ryty
liturgiczne:
-Liturgia Ś. Jana Złotoustego (Chryzostoma) — stosowna najczęściej
-Liturgia Św. Bazylego Wielkiego — sprawowana w niektóre niedziele i święta.
-Liturgia Św. Jakuba Apostoła — odprawiana bardzo rzadko, w Polsce raz
do roku w katedrze warszawskiej
-Liturgia Uprzednio Uświęconych Darów — Odprawiana w środy i piątki
Wielkiego Postu.
Oprócz Świętej Liturgii w Kościołach Wschodnich sprawuje się
Liturgie Godzin, dosyć podobną do katolickiej, a także liczne nabożeństwa
paraliturgiczne, często litanijnym charakterze jak Molebnie i Akatysty. Osobną, a ściśle powiązana z liturgią formą kultu jest Modlitwa Jezusowa.
Jest to wielokrotne powtarzanie, w rytmie oddechu, lub bicia serca modlitwy: Panie Jezu Chryste, synu Boży, zmiłuj się nade mną grzesznikiem. Odmawianie
tej modlitwy jest najpopularniejszym na chrześcijańskim Wschodzie sposobem
medytacji. Może też zastępować mnichom i mniszkom liturgię godzin. Wielką
rolę w mistyce prawosławnej pełnią ikony. Ikona nie jest zwykłym obrazem,
ale obrazem szczególnym, o charakterze modlitewnym. Również teologia
prawosławna ma charakter wybitnie mistyczny, by wspomnieć chociażby tylko
Pseudo-Dionizego i Św. Grzegorza Palamasa. Teologiem dla Prawosławia jest ten,
kto się naprawdę modli. Całe życie prawosławne jest bowiem życiem
modlitwy.
Literatura
1.Sergiusz Bułgakow, Prawosławie, Białystok-Warszawa 1992
2.Paul Evdokimov, Prawosławie, Warszawa 1986
3. Ronald G. Roberson „Chrześcijańskie Kościoły Wschodnie",
Bydgoszcz 1998
« Prawosławie (Publikacja: 27-07-2002 Ostatnia zmiana: 07-09-2003)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 1498 |
|