|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Społeczeństwo » Socjologia
Centra handlowe – zamknięte Utopie Autor tekstu: Lucyna Nieuważna
„Istnienie
hipermarketu jest nieodłączne od istnienia okalających i karmiących go
autostrad, parkingów z ich kolejnymi warstwami samochodów, komputerowych
terminali — i jeszcze dalej, w koncentrycznie rozchodzących się kręgach, od
całego miasta
jako totalnego funkcjonalnego ekranu aktywności." [ 1 ]
Współcześnie można
zaobserwować rozwój centrów handlowych. Stają się one swoistymi zamkniętymi
przestrzeniami, które oddzielają człowieka od świata zewnętrznego. Są to
sztuczne twory, których celem jest zapewnienie rozrywki, rozumianej w najszerszym tego słowa znaczeniu.
Galerie, po których się spaceruje i spędza wolny
czas, są jak dotąd najwspanialszym osiągnięciem konsumpcjonizmu. Przestrzeń
towarzyska i rekreacyjna stworzona dla człowieka ma pochłonąć cały jego
wolny czas. Jest to rozrywka, którą oferują non stop, gdzie w jednym miejscu
znajduje się wszystko co jest potrzebne. Obecnie pracuje się nad połączeniem
galerii z miejscami przeznaczonymi do zamieszkania. W tym wypadku praca, dom i wszelka rozrywka skupiałyby się w centrum handlowym. Dokładnie
chodzi o wspomniane wyżej zamknięte osiedla, które odseparowane od świata
zewnętrznego (łącznie od przyrody i światła dziennego) mają zapewnić jego
mieszkańcom spełnienie wszystkich potrzeb. W przyszłości te miasta będą
zawierać w sobie takie centra handlowe, bądź odwrotnie, do centrów
handlowych będą nanoszone aneksy, które stworzą zamknięty, samowystarczalny
kompleks architektoniczny. Obecnie w trakcie realizacji jest projekt budowy
największego centrum handlowego na świecie, a takich projektów jest coraz więcej.
Barwa Ain Khalid Commercial
Avenue [ 2 ]
Galerie są już same w sobie utopijne, gdyż omamiają złudnym
szczęściem. Są tworzone by symulować doskonałość, miejsca gdzie jest
wszystko. Pomału stają się ostoją, miejscem idealnym dla każdego.
„Supermarket jako jądro.
Miasto, nawet
nowoczesne, już nie jest w stanie go wchłonąć. To supermarket wyznacza
orbitę, po której porusza się aglomeracja. Służy
jako wszczep dla nowych skupisk,
pełniąc podobną funkcję do tej,
jaką niejednokrotnie pełniły uniwersytet czy też fabryka. [...] nie mamy już do czynienia z funkcjami (handel, praca, wiedza,
czas wolny), uniezależniającymi się od siebie i przemieszczającymi się (co charakteryzuje jeszcze "nowoczesny"
rozwój miast), lecz z modelem
dezintegracji funkcji, ich
indeterminacją i dezintegracją samego miasta, które zostaje przeszczepione
poza obszar miasta i traktowane jest jako hiperrealny model, jako jądro syntetycznej aglomeracji, nie mającej już
nic wspólnego z miastem." [ 3 ]
Poprzez
zbadanie kierunku rozwoju centrów handlowych oraz architektury osiedlowej można
będzie zakreślić szkielet najbliższych Utopii, gdyż obecnie napędem
rozwojowym, wokół którego skupia się człowiek jest polityka gospodarcza. To
nie myśl polityczna ale ekonomiczna decyduje o społeczeństwie. Również to
już nie „autorzy" (tu należy rozumieć ich jako grono wszelkich twórców,
tworzących na skalę globalną, czy to filmy, czy artykuły itp.) ale naukowcy
stają się pionierami myśli utopijnej. Pierwsi skupiają się na wizjach
antyutopijnych, biorąc sobie za cel ochronę człowieka, opisując niejaką
zbliżającą się zagładę. Owe wizje i marzenia o odkryciach w nauce i medycynie
nakreślą nam narodziny nowych Utopii, a raczej Superutopii.
„Istnienie
hipermarketu, jako futurystycznego, zwróconego w przyszłość modelu (przede wszystkim w Stanach
Zjednoczonych), jest wcześniejsze niż istnienie samej aglomeracji [...] Hipermarket stanowi wyraz całego stylu życia, z którego
zniknęła nie tylko wieś, lecz również miasto, ustępując miejsca
"aglomeracji" — funkcyjnemu, w pełni oznakowanemu
wielkomiejskiemu strefowaniu, którego
hipermarket
jest ekwiwalentem, modelem w skali mikro w obszarze konsumpcji." Jednak jego
rola daleko wykracza poza „konsumpcję", a znajdujące się w nim
przedmioty pozbawione są odrębnej realności: tym, co ma tu największe znaczenie, jest ich
seryjny, okrężny, spektakularny układ, będący modelem przyszłych stosunków
społecznych." [ 4 ]
Utopia
stworzy nowe zasady funkcjonowania społeczeństwa. W owych zamkniętych
przestrzeniach ludzie będą egzystować, według wcześniej ustalonych zasad.
„Wizja
nowej utopii powinna mieć charakter całościowy,
nie zaś fragmentaryczny. Mówiąc o całościowości, mam na myśli z jednej strony wielowymiarowość takiego projektu
(czyli odnoszenie się do kwestii obecnych w różnych sferach życia publicznego), z drugiej zaś umiejętność łączenia
poziomu indywidualnego człowieka z poziomem mikro- i makrospołecznym".
[ 5 ]
Materializm
hedonistyczny
[ 6 ]
„Planiści zmierzają do tego, aby doprowadzić zarówno społeczeństwo,
jak i tworzące je jednostki do stanu maksymalnej szczęśliwości." [ 7 ]
Zmiana percepcji u człowieka
przyczyniła się do zmiany jego potrzeb, mianowicie wraz ze wzrostem standardów
życia oraz zwiększenia czasu przeznaczonego na rozrywkę, marzenia ludzkie
stawały się coraz bardziej materialne. Materializm ten dotyczy również każdej
sfery życia człowieka. Fromm określa to zjawisko jako materializm
hedonistyczny. Człowiek obecnie szuka jedynie rozrywki. Marzenia o lepszym świecie
zapoczątkowały jego budowę. Ta ewolucja, stworzona na własnej pracy,
wykreowała nową rzeczywistość. Utopia ewoluowała wraz z człowiekiem,
stwarza coraz nowsze potrzeby. Jednak potrzeby ludzi zmieniły się radykalnie.
Obecnie obok materializmu (wszelkiego rodzaju gadżetów) człowiek ma coraz więcej
czasu na przyjemności niematerialne, mianowicie na
rozrywkę — rozumianą w najszerszym pojęciu tego słowa.
„Jest
to utopia, w której nadrzędnym celem jednostek i społeczeństwa będzie nie akumulacja
materialna, lecz czas wolny — uzyskany dzięki rewolucji informatycznej.
Dyscyplina pracy ustąpi zdecydowanej przebudowie wspólnoty w kierunku powiększenia zakresu
wolności osobistej. [...] przejście od wartości materialnych do niematerialnych
(czas wolny) stanowi punkt zwrotny w dziejach naszego
gatunku. Jego zdaniem czas wolny daje możliwość zaspokajania potrzeb
intelektualnych, stoi więc wyżej w hierarchii wartości niż kwestie
materialne związane z tym, co przyziemne i cielesne." [ 8 ]
Człowiek
kreuje rzeczywistość, ma ona oczywiście charakter konsumpcyjno-rozrywkowy.
Jest podporządkowana regułom stworzonych przez naukowców oraz specjalistów
od reklamy i marketingu. Wszystko jest towarem, więc jest na sprzedaż, w tym
wypadku wszelkiego rodzaju wizje stać się mogą cennym artykułem. Jedną z realnych,
obecnych Utopii, które zapewniają rozrywkę są zamknięte parki rozrywki, (Baudrillard
nazywa je inscenizacjami na pokaz) np.:
„Disneyland istnieje po to, by zataić fakt, że
"rzeczywisty" kraj, cała „rzeczywista" Ameryka jest
Disneylandem (trochę podobnie jak więzienia,
które istnieją po to, by ukryć to, że całe społeczeństwo w swej
banalnej wszechobecności ma charakter karceralny).
Disneyland przedstawia się jako przestrzeń wyobrażoną, by przekonać nas, że reszta jest rzeczywista, podczas gdy w istocie
całe Los Angeles i otaczająca je Ameryka rzeczywistymi już nie są,
lecz należą do porządku hiperrzeczywistości i symulacji. Nie
chodzi tu już o fałszywe przedstawienie rzeczywistości (z
czym mamy do czynienia w przypadku ideologii), lecz o ukrycie tego, że
rzeczywistość nie jest już rzeczywista, a zatem o ocalenie samej
zasady rzeczywistości. [...] Disneyland nie
jest zresztą jedynym takim miejscem. Enchanted
Yillage, Magie Mountain, Marinę World: Los Angeles otoczone
jest ze wszystkich stron tego rodzaju elektrowniami wyobrażeń, które
zaopatrują w rzeczywistość, w energię rzeczywistości miasto, którego
tajemnica tkwi właśnie w tym, że nie jest już niczym więcej jak
tylko siecią nieprzerwanego, nierzeczywistego
krążenia, miastem o nieprawdopodobnych rozmiarach, pozbawionym
jednak przestrzeni i wymiarów." [ 9 ]
W każdym z takich miejsc chodzi o rozrywkę, która zastępuje rzeczywistość. Pojęcie
szczęścia, za którym podąża Utopia, tworzona przez człowieka, radykalnie
sie zmieniło. Można mówić o narodzinach hiperszczęścia powiązanego bezpośrednio z hiperrzeczywistością. W tym wypadku reprezentują je wszelkiego rodzaju
prowizoryczne rozkosze, złudne i mamiące przyjemności. Są to wciąż
powtarzające się modele jednej i tej samej rozrywki. Najlepiej przedstawia to
wirtualna rzeczywistość. Jednak nauka i technologia idą dalej. Powstają wciąż
nowe środki stymulujące rozkosz, budowane są maszyny mające zwiększyć
doznania, jak i je przedłużyć. Pragnienie przyjemności staje się uzależnieniem,
jednak w tym wypadku, w hiperrzeczywistości, jest również wyznacznikiem pożądanego
stanu rzeczy.
Przyjemność jest
powielana na różne sposoby i w różnych dawkach. Dostępna jest w najróżniejszych
formach, jednak za każdym razem jest to odwrót od rzeczywistości. Dostępna
na tak szeroką skalę, powoduje bierność człowieka. Wszechobecna rozrywka
jest pożądana przez społeczeństwo, mimo iż mami złudnym szczęściem (gdyż
dostępne jest ono w określonych ilościach, za określone pieniądze).
Utopią w tym względzie staje się również próba stworzenia wiecznej
rozrywki dla człowieka. Jest to przedsięwzięcie bardzo realne, będące we
wstępnej fazie przygotowań. Obecnie najszerszą formą oferującą rozrywkę,
wszelkiego typu jest Internet. Pojawia się tu pojęcie cyberhedonizmu,
czyli przesadne, uzależniające i otumaniające poszukiwanie przyjemności w wirtualnej rzeczywistości. To pojęcie związane jest ściśle z rozwojem zarówno
Cyberutopii jak i Technoutopii. Rozwój cyberprzestrzeni może zapewnić
zaspokojenie indywidualnych pragnień. Wiąże się to również z istnieniem
tzw. wypaczonych Utopii, czyli wszelkiego rodzaju przestrzenie związane z hedonizmem. W tym względzie cyberhedonizm najsilniej zarysowuje się w tej
grupie Utopii.
Szczęście
zostaje zastąpione przez rozkosz, możliwą do odtworzenia, replikację oraz
stymulowania przez naukę i technikę. Możliwa jest indywidualizacja tego
procesu, dostosowanie do pragnień jednostki, co czyni to przedsięwzięcie pożądanym.
Utopia jest tu wizją lepszego życia, jednak świat który kreuje, jak i społeczność w nim przewijająca się, tworzy zamknięty świat funkcjonujący wedle
ustalonych reguł, który faktycznie zaspokaja, jak i uzależnia od pozornego
szczęścia. Jest to jednak jedna z dróg współcześnie rozwijających się
Utopii. Nadzieja na lepsze życie zastąpiona została nadzieją na większe
doznania. Jest to wynik procesu narodzin już nie tak nowej, ale innej
rzeczywistości.
Przypisy: [ 1 ] Baudrillard J., Symulakry i symulacja. Wyd. Sic! Warszawa 2005. s. 96. [ 2 ] Barwa Ain Khalid Commercial Avenue[2] — największy obiekt
handlowy świata i najdłuższy budynek na świecie. Ma być
zlokalizowany na przedmieściach stolicy Kataru. Galeria ma mieć 900
tys. m2 powierzchni (prawie 110 boisk piłkarskich) o długości 8 km i prócz
sklepów ma
mieścić biura i apartamenty. [ 3 ] Baudrillard J., Symulakry i symulacja. Wyd. Sic! Warszawa 2005. s. 98. [ 5 ] Picht
G., Odwaga utopii. Wyd. Państwowy
Instytut Wydawniczy. Warszawa 1981. s. 198. [ 6 ] Fromm
E., Nadzieja utopii, Wyd. Przekrój.
Warszawa 1998. s. 67. [ 8 ] Czapnik S., Zielona rewolucja i internetowe zbawienie. Utopie ekologiczne i technologiczne. W: Spotkania z utopią w XXI wieku. Red: Żuk P., Wyd. Oficyna Naukowa. Warszawa
2008. s. 118-119. [ 9 ] Baudrillard J., Symulakry i symulacja. Wyd. Sic! Warszawa 2005. s. 19-20. « Socjologia (Publikacja: 20-07-2011 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2043 |
|