|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawa Człowieka
Czy samo-posiadamy siebie? [1] Autor tekstu: Patrycja Walter
Ideę samoposiadania siebie rozpropagował filozof John Locke
w Dwu traktatach o rządzie (ściślej w drugim traktacie), gdzie poruszył
problematykę praw własności jednostki. To nie Locke jednak był jej prekursorem.
Forpocztą
tej idei były
bowiem teksty
lewellerów [ 1 ] w osobach: Johna Lilburne’a [ 2 ],
Richarda Overtona [ 3 ],
Williama Walwyma [ 4 ]
czy Algernona Sidney’a [ 5 ].
To oni jako pierwsi posłużyli się pojęciem samoposiadania siebie, rozumiejąc
je jako prawo każdej jednostki do posiadania swojego sumienia, intelektu,
przekonań, talentów czy też wytworów swojej pracy, przyjmując, że
każdy człowiek
kształtuje tak siebie, jak i swoją własność. Lewellerzy byli tymi, którzy
występowali przeciw tyranii władzy tak króla, jak i kościoła [ 6 ].
Podczas angielskiej wojny domowej (1642 — 1649) toczyli debaty o znaczeniu rządu,
wskazując na
potrzebę ograniczenia przywilejów stanowych szlachty i duchowieństwa.
W napisanym w więzieniu pamflecie An Arrow Against All
Tyrants [ 7 ]
Richard Overton podkreślał, iż każdej jednostce dana jest z natury
indywidualna własność. Każdy człowiek, ponieważ jest osobą, sam siebie
posiada [ 8 ],
inaczej nie mógłby być sobą [ 9 ].
Zatem człowiek jako samo właściciel siebie ma prawo do swojego życia, wolności i własności. Innymi słowy, każda jednostka jest właścicielem swojego ciała,
umysłu, wytworów swojej pracy, toteż każdy ma niezbywalne prawo do życia,
wolności i własności. W swoich pismach Overton starał się używać argumentów
zdroworozsądkowych, stawiając jednak pytania retoryczne między innymi czy
ludzie woleliby być rządzeni przez tyranów, czy przez wolno wybranych
reprezentantów [ 10 ]?
Podkreślał, iż każdy człowiek z natury jest dla siebie samego królem, kapłanem
oraz prorokiem [ 11 ],
dlatego pragnie podejmować samodzielne decyzje.
Podobnie w Court Maxims
inny leweller i republikanin, Algernon Sidney,
bronił wolności przed wszelką tyranią [ 12 ], a w traktacie politycznym Discoures Concerning Government wyraził
sprzeciw wobec rządów Stuartów oraz monarchii samej w sobie. Swoją postawę i twórczość okupił wolnomyśliciel głową. Sidney uważał, że monarchia
jest zła, bo zawsze działa wyłącznie na swoją korzyść, tj. chce utrzymać
się u władzy [ 13 ],
dlatego też nakreślił teorię rządu ograniczonego stojącego na straży praw i wolności jednostki [ 14 ].
Pisał, iż wolność jednostki to wolność od innego i winna opierać się tak
na prawie, jak i na rozumie [ 15 ].
Na krótko przed swoją egzekucją z angielskiej Tower przypominał, że zawsze
jego celem była obrona powszechnych praw ludzkości od arbitralnej władzy króla i papieża [ 16 ], i że jednostki powinny mieć prawo do życia, wolności i mienia. Podkreślał,
że ludzie po to łączą się z innymi w ciało obywatelskie, aby mieć lepszy
dostęp do dostatku i bezpieczeństwa [ 17 ].
Podobnie w 1649 lewellerzy: Lilburne, Overton i Walwyn pisali, iż każdy powinien mieć prawo,
aby bezpiecznie cieszyć się swoją własnością [ 18 ],
używali przy tym kategorii własności w dwóch kontekstach: samoposiadania własnej
osoby oraz własności mienia. Na plan pierwszy w ich pamfletach wysuwało się
stwierdzenie, iż każdy człowiek posiada i sprawuje rząd nad swoim sumieniem i intelektem. Owo prawo jednostki do siebie i własności wywodzili z prawa
naturalnego. Dlatego też — argumentowali — prawa te nie mogą przynależeć
rządowi [ 19 ].
Samo zaś prawo własności (tak siebie, jak i mienia) jest nienaruszalne bowiem
jest jako prawo naturalne prymarne w stosunku do reszty praw.
***
Do myśli lewellerów odnosił się dwudziestowieczny filozof
twórca doktryny anarcho — kapitalistycznej Murray
Newton Rothbard [ 20 ]
(primus inter pares wśród braci i sióstr libertarianów dwudziestego wieku)
powszechnie nazywany Panem Libertarianinem. Także Rothbard głosił, że każdy
człowiek ma prawo do samoposiadania siebie. Wymieniał przy tym dwie możliwe
konsekwencje odmówienia człowiekowi takiegoż prawa. Pierwsza z nich miała by
miejsce, gdyby jedna klasa ludzi posiadła inną klasę; druga natomiast wówczas,
gdyby każda jednostka miała dokładnie takie samo prawo do posiadania równej
części każdej innej jednostki. Tę ostatnią możliwość odrzucił jako
absurdalną [ 21 ].
Z idei prawa do samoposiadania siebie wyprowadzał następnie teorię praw własności
oraz koncepcję własności pracy i dobrowolnej wymiany. Wolność jednostki wśród
libertarianów jest zatem ściśle związana z jej własnością (Stąd też
koncepcja praw własności jest jednym z filarów systemu Rothbarda). To na
prawie własności filozof oparł koncepcję praw człowieka oraz wolności
jednostki. Implikuje ono, dowodził, także prawo do zawierania umów, czyli
wymiany tytułów własności. Arystoteles nazywał człowieka zwierzęciem
racjonalnym, które poprzez bycie w świecie rozpoznaje prawa natury. Rothbard
ów proces rozpoznawania praw natury tłumaczył na przykładzie Robinsona
Kruzoe [ 22 ] i jego życia na wyspie.
1 2 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Lewellerzy (wyrównywacze) byli republikańsko-demokratycznym stronnictwem
politycznym, działającym w Anglii w XVII wieku. Żądali zaprowadzenia
wolności politycznej, ekonomicznej i religijnej. Zostali rozbici przez
Oliviera Cromwella. Lewellerami byli między innymi John Lilburne, William
Walwyn, Richard Overton.
Por. A. Sharp (red.): „The English Levellers", The Press Syndicate of
the University of Cambridge, Cambridge 1998, 2002. W pracy The English
Levellers czytamy „The Leveller movement come together in London in
1642 — 6. It was the product of the civil war break down of authority in
'the English church — state'. In 1642 the two houses of parliament and
their king, Charles I, had gone to war against each other" (Strona VII).
Dalej czytamy: „It was during the last phase of what we now know as the
first civil war that pamphlets by the Leveller's emerging leaders — John
Lilburne, Richard Overton and William Walwym — began to echo and
support each other in a way that suggests concerted action" (Strona
VIII). [ 2 ] Więcej o Johnie Lilburne w biografii: P. Gregg:
Free-
born John: a Biography of John Lilburne, Weidenfeld & Nicolson History, Phoenix 2000, a także w A. Sharp: „John
Lilburne", Oxford
University Press, Oxford 2004 oraz P. Richards: John Lilburne: The First
English Libertarian: Źródło: http://mises.org/daily/2861 2011-09-04 i witrynie John Lilburne Research Institute
(for constitutional studies) http://www.johnlilburne.com. [ 3 ] Więcej o Richardzie Overtonie w: K. E. Durso: „No
Armor for the Back: Baptist Prison Writings, 1600s — 1700s" , Merler
University Press, Georgia 2007, s. 81 — 95. [ 4 ] Więcej o Williamie Walwynie w: B. Taft: „William Walwyn", Oxford University Press, Oxford 2004. [ 5 ] Wiecej o życiu i myśli filozoficzno — politycznej
Algernona Sidneya w: J. Scott: Algernon Sidney and English Republic, 1623 — 1677, Cambridge University Press, Cambridge 1988 oraz A. C. Houston: Algernon Sidney and the Republic Heritage in England and
America,
Princeton University Press, Princeton 1991, a także S. A. Nelson: The
Discourses of Algernon Sidney, Associated University Press, London 1993. [ 6 ] A. Sharp opisał ten ruch następująco: „(...)
Lilburne, in his Freeman's freedom, was beginning in the midest of airing
his personal grevences, to hint at a widespread network of friends joining
against the tyranny of the Lords, and of anyone else who would not allow a commoner to be tried by its equals". A. Sharp (red.): op. cit., s. IX. W tekście „A Remonstrance of Many Thousand Citizens" (1646) napisanym
przez Overtona i Walwyna, przeciwstawiali się oni wszelkiej tyranii w państwie i kościele, opowiadając się za tolerancją religijną. Por. Ibidem.
Lewellerzy opowiadali się za umiarkowanymi rządami. Por. J. Sanderson: But the People's Creatures: The Philosophical Basis of the English Civil
War, Manchester University Press, New York 1995, s.109. [ 7 ] A. Sharp opisał ten ruch następująco: „(...) Lilburne, in his Freeman's
freedom, was beginning in the midest of airing
his personal grevences, to hint at a widespread network of friends joining
against the tyranny of the Lords, and of anyone else who would not allow a commoner to be tried by its equals". A. Sharp (red.): op. cit., s. IX. W tekście „A Remonstrance of Many Thousand Citizens" (1646) napisanym
przez Overtona i Walwyna, przeciwstawiali się oni wszelkiej tyranii w państwie i kościele, opowiadając się za tolerancją religijną. Por. Ibidem.
Lewellerzy opowiadali się za umiarkowanymi rządami. Por. J. Sanderson:
„But the People's Creatures: The Philosophical Basis of the English Civil
War", Manchester University Press, New York 1995, s.109. [ 10 ] K. E. Durso: op. cit., s. 93. [ 11 ] R. Overton: op. cit., s. 55. [ 12 ] H. W. Blom, E. H. Mulier (red.):
Sidney: Court
Maxims,
University Cambridge Press, Cambridge, New York 1996, s. XVI. [ 13 ] Por. A. Sidney: Discourses Concerning Government,
w: T. G. West (red.), Liberty Classics, Indianapolis 1990, par. 19, s.
185. [ 14 ] Por. S. A. Nelson: op. cit., s. 7 oraz J. Scott: op.
cit., s. 35. [ 15 ] Por. J. Scott: op. cit., s. 36. [ 16 ] Por. A. Sidney: The Apology of Algernon Sydney in the
Day of his Death w: Th. Hollis (red.): The Works of Algernon Sidney, General Books LLC, London 2010 , s. 3. [ 17 ] Por. A. Sidney: Discourses… op. cit., s .78. [ 18 ] W. Walwyn: „A manifestation from Lieutenant-Colonel John
Lilburne, Mr William Walwyn, Mr Thomas Prince, and Mr Richard Overton (now
prisoners in the Tower of London), and others, commonly (though unjustly)
styled Levellers" w: G. E. Aylmer (red.): The Levellers in the English
Revolution ,
Thames & Hudson, London 1975 s. 158. [ 21 ] M. N. Rothbard: O nową
wolność. Manifest libertariański, tłum. Witold Falkowski,
Fundacja Odpowiedzialności Obywatelskiej, Oficyna Wydawnicza Volumen,
Warszawa 2004, s. 52 — 53. [ 22 ] Por. M. N. Rothbard: The Ethics of Liberty with a new
introduction by Hans Herman Hoppe, New York University Press, New York
& London 1998. « Prawa Człowieka (Publikacja: 10-10-2011 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2318 |
|