Prawo » Prawo wyznaniowe » Akty i dokumenty » Ustawy wyznaniowe
Ustawa dot. muzułmanów, 1936
USTAWA z dnia 21 kwietnia 1936 r. o stosunku Państwa do Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej.
Dz. U. z dnia 24 kwietnia 1936 r. Nr 30, poz. 240 z późn.
zm.
obowiązuje od 24 kwietnia 1936 r.Art. 1. Wyznawcy Islamu na obszarze
Rzeczypospolitej Polskiej, pozostając w łączności religijno-moralnej ze związkami
religijnemi muzułmańskiemi zagranicznemi, tworzą Muzułmański Związek
Religijny w Rzeczypospolitej Polskiej, niezależny od jakichkolwiek
obcokrajowych władz duchownych i świeckich.
Art. 2. Muzułmański Związek
Religijny w Rzeczypospolitej Polskiej korzysta w swem życiu wewnętrznem z pełnej
wolności rządzenia się, w ramach praw obowiązujących, przepisami swego
Statutu (Ustawy Wewnętrznej), uznanego przez Państwo w drodze
rozporządzenia Rady Ministrów. Statut Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej stanowi wraz z ustawą niniejszą podstawę prawną
organizacji tego związku.
Art. 3. Zwierzchnią władzę w Muzułmańskim
Związku Religijnym w Rzeczypospolitej Polskiej oraz nadzór nad wykonywaniem
obowiązków przez duchowieństwo i pieczę nad potrzebami religijnemi muzułman
sprawuje Mufti Muzułmański w Rzeczypospolitej Polskiej z pomocą Najwyższego
Kolegjum Muzułmańskiego.
Art. 4. 1.
Mufti stoi na czele Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej
Polskiej i reprezentuje go wobec władz państwowych, wobec kościołów i innych związków religijnych na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, tudzież
wobec związków religijnych muzułmańskich zagranicznych, porozumiewając się z niemi bezpośrednio w sprawach religijnych.
2. Stanowisko Muftiego jest dożywotnie.
Siedzibą jego jest m. Wilno.
Art. 5. 1. W razie zawakowania stanowiska Muftiego lub niemożności bezpośredniego
sprawowania przezeń jego obowiązków, zastępuje go członek Najwyższego
Kolegjum Muzułmańskiego, wyznaczony uprzednio przez Muftiego, a w braku
takiego wyznaczenia lub niemożności pełnienia funkcyj przez wyznaczonego, -
najstarszy wiekiem członek Najwyższego Kolegjum Muzułmańskiego.
2. Zastępca Muftiego na czas
sprawowania zastępstwa posiada wszystkie uprawnienia, przysługujące Muftiemu.
Art. 6. 1.
Mufti jest wybierany przez Wszechpolski Kongres Elekcyjny Muzułmański spośród
kandydatów, przedstawionych przez Najwyższe Kolegjum Muzułmańskie. Listę
tych kandydatów układa Najwyższe Kolegjum Muzułmańskie po uprzedniem
upewnieniu się, że Minister Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego
przeciw ich wyborowi nie podnosi sprzeciwu. W tym celu przedstawia Najwyższe
Kolegjum Muzułmańskie Ministrowi Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego
za pośrednictwem Wojewody Wileńskiego, najdalej w ciągu 30 dni od dnia opróżnienia
urzędu Muftiego, spis kandydatów, obejmujący co najmniej dwa nazwiska. Jeżeli
wskutek sprzeciwu Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego liczba
kandydatów w przedstawionym spisie spadnie poniżej dwóch, przedstawia
Kolegjum Ministrowi ponownie w terminie dalszych 14 dni nowego, względnie
nowych kandydatów tak, by spis obejmował zawsze co najmniej dwa nazwiska.
2. Kandydatami na Muftiego mogą być
osoby, które posiadają warunki następujące:
1) obywatelstwo polskie,
2) znajomość języka polskiego w słowie i piśmie,
3) ukończonych lat 40,
4) ukończone wyższe studja teologiczne lub języków wschodnich,
5) nieskazitelność obywatelską.
3. W wyjątkowych na szczególne
uwzględnienie zasługujących przypadkach może Minister Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego udzielić dyspensy od wymogów pod pkt 1), 2), 3) i 4).
Art. 7. Dla dokonania wyboru
Muftiego Najwyższe Kolegjum Muzułmańskie zwołuje, po uprzedniem porozumieniu
się zastępcy Muftiego z Ministrem Wyznań Religijnych i Oświecenia
Publicznego, w terminie dwumiesięcznym od dnia ostatecznego ustalenia listy
kandydatów Kongres Elekcyjny. Daty i terminy czynności przygotowawczych ustala w porozumieniu z Wojewodą Wileńskim Najwyższe Kolegjum Muzułmańskie.
Art. 8. 1. Po
ukończeniu wyborów zostaje spisany protokół, w którym:
1) stwierdza się prawidłowe ukonstytuowanie się Kongresu Elekcyjnego z podaniem ilości uczestników Kongresu, uprawnionych do głosowania,
2) stwierdza się, wymieniając liczbę głosów oddanych na poszczególnych
kandydatów, który z kandydatów został obrany na Muftiego,
3) stwierdza się, że wybrany kandydat wybór przyjął,
4) zostaje stwierdzona przez Kongres Elekcyjny prawidłowość dokonanego
aktu wyborczego.
2. Protokół Kongresu Elekcyjnego w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach podpisuje przewodniczący Kongresu,
sekretarz Najwyższego Kolegjum Muzułmańskiego oraz co najmniej pięciu członków
Kongresu Elekcyjnego.
3. Jeden egzemplarz tego protokółu
załącza się do akt Muftiatu, drugi egzemplarz zastępca Muftiego przedstawia
wraz z aktami wyborczemi Wojewodzie Wileńskiemu, który przedkłada je ze swą
opinją Ministrowi Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego.
Art. 9. Wybór Muftiego podlega
zatwierdzeniu Prezydenta Rzeczypospolitej na przedstawienie Ministra Wyznań
Religijnych i Oświecenia Publicznego. Przed objęciem urzędu składa elekt na
ręce Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego przysięgę według
następującej roty:
„Obiecuję i przysięgam Bogu Wszechmogącemu na Świętą Księgę
Koranu, że na urzędzie, który obejmuję, będę wedle najlepszego mego
rozumienia i zgodnie z sumieniem rzetelnie spełniać swe obowiązki, święcie
przestrzegając postanowień Koranu i praw Rzeczypospolitej, i że sprawię,
aby podwładne mi duchowieństwo również tych postanowień i praw
przestrzegało. Obiecuję i przysięgam, że, zachowując wierność
Rzeczypospolitej, szanować będę Rząd Konstytucją ustanowiony i że sprawię,
aby go szanowało podległe mi duchowieństwo. Dbały o dobro
Rzeczypospolitej, nie będę uczestniczył w żadnych poczynaniach, ani w żadnych
naradach, któreby mogły przynieść szkodę Państwu Polskiemu lub porządkowi
publicznemu. Przeciwnie, będę się starał usuwać wszelkie niebezpieczeństwa, o którychbym wiedział, że zagrażają Państwu lub porządkowi
publicznemu", — poczem zaprzysiężony otrzymuje z rąk Ministra Wyznań
Religijnych i Oświecenia Publicznego dekret Prezydenta Rzeczypospolitej o zatwierdzeniu wyboru i obejmuje swój urząd.
Art. 10. 1.
Organem pomocniczym Muftiego w zarządzaniu sprawami Muzułmańskiego Związku
Religijnego jest Najwyższe Kolegjum Muzułmańskie. Najwyższe Kolegjum Muzułmańskie
składa się z Muftiego, jako przewodniczącego, oraz czterech członków: dwóch
duchownych i dwóch świeckich.
2. Członków Kolegjum oraz tyluż
zastępców wybiera Wszechpolski Kongres Muzułmański na lat pięć spośród
osób, co do których zawczasu Mufti upewnił się, że Minister Wyznań
Religijnych i Oświecenia Publicznego przeciw ich wyborowi nie podnosi
sprzeciwu. Członków Kolegjum zatwierdza na stanowiskach Minister Wyznań
Religijnych i Oświecenia Publicznego.
3. Siedzibą Najwyższego Kolegjum
Muzułmańskiego jest miasto Wilno.
Art. 11. Członkowie Najwyższego
Kolegjum Muzułmańskiego i ich zastępcy składają przed objęciem urzędu na
ręce właściwego wojewody lub jego zastępcy przysięgę według następującej
roty:
„Obiecuję i przysięgam Bogu Wszechmogącemu na Świętą Księgę
Koranu, że na urzędzie, który obejmuję, będę wedle najlepszego swego
rozumienia i zgodnie z sumieniem rzetelnie spełniał swoje obowiązki, święcie
przestrzegając postanowień Koranu i Praw Rzeczypospolitej, dbając rzetelnie o dobro Państwa Polskiego i gorliwie współpracując z Muftim na pożytek i rozkwit Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej
Polskiej", — poczem zaprzysiężony otrzymuje z rąk wojewody dekret
Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego.
Art. 12. 1.
Wszechpolski Kongres Muzułmański składa się z delegatów, wybranych na ogólnych
zebraniach członków muzułmańskich gmin wyznaniowych, oraz z wszystkich członków
Najwyższego Kolegium Muzułmańskiego i odbywa się w Wilnie co najmniej raz na
pięć lat pod przewodnictwem Muftiego, albo wyznaczonego przez niego członka
Najwyższego Kolegjum Muzułmańskiego.
2. Kongres zwołuje Najwyższe
Kolegjum Muzułmańskie po uprzedniem porozumieniu się Muftiego z Ministrem
Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, któremu przedkłada szczegółowy
program obrad Kongresu co najmniej na miesiąc przed wyznaczonym na otwarcie
Kongresu terminem.
Art. 13. Kongres, zwołany dla
wyboru Muftiego, nosi nazwę „Wszechpolski Kongres Elekcyjny Muzułmański".
Poza wyborem Muftiego żadne inne sprawy nie mogą być przedmiotem zajęć tego
Kongresu.
Art. 14. Na posiedzenia
Wszechpolskiego Kongresu Muzułmańskiego i Kongresu Elekcyjnego Minister Wyznań
Religijnych i Oświecenia Publicznego może delegować swych przedstawicieli, którzy
mają prawo zabierać głos poza kolejnością mówców i składać oświadczenia.
Art. 15. Odpisy protokółów z posiedzeń Wszechpolskiego Kongresu Muzułmańskiego przesyła Najwyższe
Kolegium Muzułmańskie za pośrednictwem Wojewody Wileńskiego Ministrowi Wyznań
Religijnych i Oświecenia Publicznego do wiadomości.
Art. 16. (uchylony).
Art. 17. Celem zaspokojenia potrzeb
religijnych wyznawców Islamu mogą być na całym obszarze Państwa tworzone
muzułmańskie gminy wyznaniowe. Tworzenie i znoszenie tych gmin, jak również
zmiana ich granic i siedzib jest dokonywana na zarządzenie Najwyższego
Kolegjum Muzułmańskiego i wymaga uprzedniej zgody Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego.
Art. 18. Na czele muzułmańskiej
gminy wyznaniowej stoi Imam, którego zastępcą i pomocnikiem jest Muezzin;
Imam i Muezzin są wybierani przez ogólne zebranie członków danej gminy
wyznaniowej spośród kandydatów, co do których zawczasu upewnił się Mufti,
że właściwy wojewoda przeciw ich wyborowi nie podnosi sprzeciwu. Zapytanie w tym przedmiocie winien wnieść Mufti do właściwego wojewody co najmniej na 10
tygodni przed datą zamierzonego wyboru. Nie zgłoszenie sprzeciwu ze strony
wojewody w ciągu 30 dni od dnia wniesienia zapytania uważa się za wyrażenie
zgody na osoby kandydatów. W razie podniesienia sprzeciwu przeciwko danej
osobie, kandydatura jej nie może być zgłoszona ani poddana pod głosowanie.
Od decyzji wojewody przysługuje Muftiemu w ciągu dni 7 prawo wniesienia odwołania
do Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, który rozstrzyga
ostatecznie.
Art. 19. Imamowie i Muezzini składają
przed objęciem stanowiska na ręce właściwego starosty lub jego zastępcy
przysięgę według następującej roty:
„Obiecuję i przysięgam Bogu Wszechmogącemu na Świętą Księgę
Koranu, że na urzędzie, który obejmuję, będę wedle najlepszego mego
rozumienia zgodnie z sumieniem rzetelnie spełniał swe obowiązki,
przestrzegając postanowień Koranu i praw Rzeczypospolitej oraz zarządzeń
moich władz przełożonych, dbając o potrzeby duchowe powierzonych mi
wiernych i wychowując ich na dobrych i prawych obywateli Państwa".
Art. 20. 1. W razie szkodliwej dla Państwa działalności Imama lub Muezzina może właściwy
wojewoda zażądać od Muftiego wydania zarządzeń zapobiegawczych lub usunięcia
danej osoby z zajmowanego stanowiska. W razie niespełnienia żądania wojewody
przez Muftiego do 14 dni, licząc od dnia następnego po doręczeniu żądania
wojewody, rozstrzyga sprawę ostatecznie na wniosek wojewody Minister Wyznań
Religijnych i Oświecenia Publicznego, który może uznać stanowisko odnośnego
duchownego za opróżnione.
2. Przeciw żądaniu wojewody przysługuje
Muftiemu prawo wniesienia odwołania do Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia
Publicznego. Odwołanie winno być wniesione za pośrednictwem wojewody w ciągu
dni 14, licząc od dnia następnego po doręczeniu żądania wojewody. Minister
Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego rozstrzyga odwołanie ostatecznie.
Art. 21. O terminie ogólnego
zebrania członków muzułmańskiej gminy wyznaniowej Imam lub jego zastępca
zawiadamia właściwą powiatową władzę administracji ogólnej co najmniej na
10 dni przed wyznaczonym dniem zebrania.
Art. 22. W miarę potrzeby dla
zapewnienia opieki religijnej osobom wojskowym wyznania muzułmańskiego wchodzi w skład wojska służba duszpasterska muzułmańska, której organizację
regulują specjalne przepisy, wydane przez Ministra Spraw Wojskowych.
Art. 23. Piastowanie godności,
stanowisk i urzędów zarówno duchownych, jak i świeckich, jako też wszelkie
korzystanie z biernego i czynnego prawa wyborczego w Muzułmańskim Związku
Religijnym w Rzeczypospolitej Polskiej zależne jest od posiadania obywatelstwa
polskiego, ponadto zaś dla członków Najwyższego Kolegjum Muzułmańskiego i Imamów — także od znajomości języka polskiego w słowie i piśmie. Minister
Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego władny jest zwolnić od tych
wymogów w przypadkach, zasługujących na szczególne uwzględnienie.
Art. 24. Mufti, Imamowie i Muezzini
korzystają ze wszystkich szczególnych uprawnień, jakie ustawodawstwo państwowe
zapewnia osobom duchownym wyznań prawnie uznanych.
Art. 25. Jeżeli osoba duchowna, bądź
osoba świecka, zajmująca w Muzułmańskim Związku Religijnym jakiekolwiek
samodzielne lub kierownicze stanowisko lub będąca członkiem jakiegokolwiek
organu lub władzy tego Związku, uznana będzie prawomocnym wyrokiem sądowym
winną zbrodni lub czynu karalnego, pochodzącego z chęci zysku lub przeciw
moralności, — zostaje tem samem usunięta z zajmowanego stanowiska.
Art. 26. Władze i urzędy duchowne
Muzułmańskiego Związku Religijnego posługują się językiem polskim, jako
urzędowym, w stosunkach z władzami i urzędami państwowemi i samorządowemi
oraz z osobami lub instytucjami, zwracającemi się do nich w języku polskim.
Art. 27. Opłaty za czynności, związane z prowadzeniem ksiąg stanu cywilnego, tudzież za dokumenty i zaświadczenia,
wydawane przez organy Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej
Polskiej, podlegają zatwierdzeniu właściwych ministrów.
Art. 28. 1.
Mufti używa pieczęci z godłem wyznaniowem i napisem obwodowym, zawierającym
nazwę władzy w języku polskim i arabskim.
2. Imamowie używają pieczęci z godłem wyznaniowem i napisem obwodowym, zawierającym wyraz „Imam"
oraz nazwę muzułmańskiej gminy wyznaniowej w języku polskim.
3. Wzory pieczęci ustala Najwyższe
Kolegjum Muzułmańskie, a podlegają one zatwierdzeniu przez Ministra Wyznań
Religijnych i Oświecenia Publicznego w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych.
Art. 29. Sprawę opłat pocztowych
za korespondencję urzędową władz i urzędów Muzułmańskiego Związku
Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej normują powszechnie obowiązujące
pocztowe przepisy prawne.
Art. 30. Władze państwowe udzielają
pomocy władzom i urzędom Muzułmańskiego Związku Religijnego przy
wykonywaniu ich zarządzeń:
1) w razie zawieszenia duchownego w czynnościach lub złożenia go z urzędu,
2) we wszystkich innych przypadkach, przewidzianych przez prawo obowiązujące.
Art. 31. (uchylony).
Art. 32. Nauka religji dla młodzieży
wyznania muzułmańskiego w zakładach naukowych, których program obejmuje
kształcenie młodzieży poniżej lat 18, utrzymywanych w całości lub części
przez Państwo lub ciała samorządowe, jest w ramach przepisów państwowych
obowiązkowa i udzielana jest przez nauczycieli, mianowanych przez władze
szkolne spośród osób, posiadających kwalifikacje, ustalone przez przepisy państwowe,
oraz upoważnienie Muftiego do nauczania religji.
Art. 33. Najwyższe Kolegjum Muzułmańskie
otwiera w miarę potrzeby, za zgodą Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia
Publicznego, swoje szkoły duchowne celem przygotowania kandydatów na
duchownych i nauczycieli religji muzułmańskiej. Zarząd temi szkołami należy
do Najwyższego Kolegjum Muzułmańskiego z zastrzeżeniem ogólnego nadzoru
Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, który też zatwierdza
program nauk i organizację wewnętrzną tych szkół oraz warunki przyjmowania
do nich uczniów. Nauczycieli w tych szkołach mianuje i zwalnia Mufti w porozumieniu z właściwą władzą szkolną.
Art. 34. 1.
Podczas nabożeństwa w piątki każdego tygodnia oraz w dnie uroczystych świąt
duchowni muzułmańscy odmawiać będą modlitwy za pomyślność
Rzeczypospolitej i Jej Prezydenta, w dnie zaś świąt państwowych odprawią
uroczyste nabożeństwo na intencję Rzeczypospolitej, Jej Prezydenta, Rządu i Wojska.
2. W dnie świąteczne, ustalone
przez Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego na wniosek Muftiego,
muzułmańska młodzież szkolna wolna jest od zajęć.
Art. 35. Muzułmański Związek
Religijny w Rzeczypospolitej Polskiej, jako całość, oraz jego poszczególne
gminy wyznaniowe są osobami prawnemi i mogą w granicach obowiązujących
przepisów prawnych posiadać, obciążać, zbywać i nabywać majątek ruchomy i nieruchomy, zarządzać nim i rozporządzać dla swych celów wyznaniowych i dobroczynnych.
Art. 36. Do działań prawnych
imieniem Muzułmańskiego Związku Religijnego i jego poszczególnych gmin
wyznaniowych powołany jest Mufti, który w sprawach, wymagających uchwały
Najwyższego Kolegjum Muzułmańskiego, występuje na podstawie tej uchwały.
Art. 37. Pozbycie, obciążenie,
zamiana lub zmiana przeznaczenia nieruchomego majątku wymaga zgody wojewody, właściwego
ze względu na położenie majątku.
Art. 38. Muzułmański Związek
Religijny otrzymuje na swoje potrzeby dotacje, ustalane corocznie w budżecie państwowym.
Dotacje te obejmują wydatki osobowe oraz rzeczowe i są przyznawane przez
Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego.
Art. 39. Majątek ruchomy i nieruchomy, mający w myśl obowiązującego ustawodawstwa charakter zabytkowy,
podlega odnośnym przepisom o opiece nad zabytkami.
Art. 40.
Cmentarze, stanowiące własność Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej lub poszczególnych gmin wyznaniowych, podlegają w przedmiocie zakładania, rozszerzania i zamykania oraz zarządu niemi przepisom
państwowym o cmentarzach wyznaniowych.
Art. 41. Należące do Muzułmańskiego
Związku Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej lub do poszczególnych muzułmańskich
gmin wyznaniowych meczety i inne budynki, poświęcone wyłącznie służbie Bożej,
tudzież dobra i prawa majątkowe, których dochód służy wyłącznie celom
kultu religijnego i nie przyczynia się do osobistych dochodów duchowieństwa
lub innych członków Związku, korzystają z ulg i zwolnień od podatków państwowych i komunalnych w granicach powszechnie obowiązujących przepisów państwowych.
Pomieszczenia duchownych oraz lokale urzędowe władz duchownych Związku będą
traktowane na równi z pomieszczeniami urzędowemi funkcjonarjuszów państwowych i lokalami instytucyj państwowych.
Art. 42. Budynki i pomieszczenia, będące w użytkowaniu Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej
Polskiej, podlegają w zakresie ulg w dziedzinie zakwaterowania wojska w czasie
pokoju, tudzież w dziedzinie rzeczowych świadczeń wojennych obowiązującym
przepisom prawnym.
Art. 43. 1.
Nieruchomości miejskiej lub wiejskiej, darowanej albo zapisanej rozporządzeniem
ostatniej woli na cele religijno-oświatowe lub dobroczynne Muzułmańskiego Związku
Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej i przez Związek przyjętej, mogą być
nadane cechy wakufa na podstawie uchwały właściwych władz i organów Związku,
zatwierdzonej przez Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego w porozumieniu z Ministrem Skarbu oraz z Ministrem Rolnictwa i Reform Rolnych.
2. Nieruchomość, obciążona
hipotecznie, nie może być przyjęta jako wakuf.
3. Uchwały w sprawie nadania
nieruchomości cech wakufa winny zawierać szczegółowe określenie celu, na który
dana nieruchomość ma być przeznaczona, oraz ustalać sposób zarządzania tą
nieruchomością.
4. O nadaniu nieruchomości cech
wakufa czyni się wzmianką hipoteczną.
Art. 44. 1.
Nieruchomość, której nadano cechy wakufa, stanowi majątek Muzułmańskiego
Związku Religijnego, jako całości, nie podlegający zasiedzeniu, obciążeniu,
zajęciu, sprzedaży z licytacji i wszelkiej aljenacji, z wyjątkiem zamiany na
inny majątek nieruchomy, dokonanej za zgodą Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia
Publicznego w porozumieniu z Ministrem Skarbu oraz z Ministrem Rolnictwa i Reform Rolnych.
2. Wywłaszczenie wakufa może nastąpić w myśl ogólnych przepisów państwowych.
Art. 45. Wakufy korzystają z ulg i zwolnień w zakresie podatków i innych danin publicznych na rzecz Państwa i samorządu w granicach obowiązujących przepisów prawnych.
Art. 46. 1. W ciągu 6 miesięcy od chwili wejścia w życie ustawy niniejszej Najwyższe
Kolegjum Muzułmańskie przedstawi Ministrowi Wyznań Religijnych i Oświecenia
Publicznego spis tych nieruchomości, które w chwili wejścia w życie ustawy
niniejszej odpowiadały warunkom, wymaganym przez ustawę niniejszą i Statut
Muzułmańskiego Związku Religijnego dla zaistnienia wakufa.
2. Spis ten zatwierdza Minister
Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego w porozumieniu z Ministrem Skarbu
oraz z Ministrem Rolnictwa i Reform Rolnych. Po zatwierdzeniu spisu objęte nim
nieruchomości uzyskają charakter prawny wakufów w rozumieniu ustawy
niniejszej, co wszakże nie stoi na przeszkodzie dochodzenia przez osoby trzecie
roszczeń prywatno-prawnych w drodze sądowej.
Art. 47. Szczegółowe przepisy i regulaminy, wydawane przez władze Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej celem wykonania postanowień Statutu tego Związku, co
do których nie zostało przewidziane uprzednie ich uzgodnienie z władzami państwowemi,
wymagają dla swej ważności stwierdzenia przez Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, że nie zawierają postanowień sprzecznych z prawem
obowiązującem, ustawą niniejszą oraz ze Statutem Muzułmańskiego Związku
Religijnego.
Art. 48. Wykonanie ustawy niniejszej porucza się Ministrowi Wyznań Religijnych i Oświecenia
Publicznego w porozumieniu z interesowanymi ministrami.
Art. 49. Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. Jednocześnie tracą moc obowiązującą
dotychczasowe przepisy prawne w przedmiotach, unormowanych ustawą niniejszą.
« Ustawy wyznaniowe (Publikacja: 01-09-2002 Ostatnia zmiana: 15-07-2004)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2379 |