|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe » Orzeczenia, uchwały i glosy
Praktyki monopolistyczne w biznesie trumiennym
Wyrok
Sądu Wojewódzkiego w Warszawie z dnia 26 marca 1993 r. (XVII Amr 46/92)
Przewodniczący — sędzia SW
Krzysztof Dembiński. Sędziowie SW — Stanisław
Gronowski (sprawozdawca) i Jacek Sikorski
Wzajemne stosunki pomiędzy
osobą prawa kościelnego a podmiotem gospodarczym przy organizowaniu czynności
kultu publicznego kościoła, w tym także w zakresie organizacji religijnej
uroczystości pogrzebowej, podlegają regulacji powszechnie obowiązującej
ustawy z dnia 24 lutego 1990 r. o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym,
chyba że przepisy tej ustawy są odmienne (sprzeczne) od własnego prawa kościoła, o którym mowa w art. 2 i art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. stosunku
Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej.
Sąd Wojewódzki w Warszawie — Sąd
Antymonopolowy po rozpoznaniu odwołania Przedsiębiorstwa
Produkcyjno-Handlowo-Usługowego S w L. od decyzji Urzędu Antymonopolowego z dnia 4 sierpnia 1992 r. nr DL-5-500-11/92 zaskarżoną decyzję uchylił.
Uzasadnienie
Przedsiębiorstwo
Produkcyjno-Handlowo-Usługowe Styks w L. — zwane dalej Styks (powód w postępowaniu
przed Sądem Antymonopolowym) jest jednym z wielu przedsiębiorstw świadczących
usługi w zakresie organizacji pogrzebów, zarówno świeckich jak i wyznaniowych na terenie L. Usługi pogrzebowe na cmentarzach wyznaniowych przy
ul. Lipowej i Unickiej, stanowiących własność Kościoła
Rzymsko-Katolickiego świadczy także administrator wyżej wymienionych
cmentarzy Zarząd Dozoru Cmentarzy Rzymsko-Katolickich w L. — zwany dalej zarządem
(zainteresowany w postępowaniu przed Sądem Antymonopolowym w rozumieniu art.
479[31] § 2 kpc). Pomiędzy Styksem a zarządem doszło do rozbieżności
stanowisk w zakresie udziału tzw. żałobników Styksu w charakterze asysty
podczas czynności objętych pogrzebową liturgią w pogrzebach organizowanych
przez Styks, na co zarząd nie wyraża zgody. W rezultacie powierzając Styksowi
zorganizowanie kościelnego pogrzebu klient na liturgiczną część tej
uroczystości składa odrębne zamówienie zarządowi. Może też, co niewątpliwie
upraszcza procedurę, a w czym Styks upatruje pogorszenie swoich warunków
konkurowania na rynku, od razu zlecić zarządowi zorganizowanie kościelnego
pogrzebu.
Styks zabiegał, aby zarząd
określił wymagania, którym powinni odpowiadać żałobnicy. Wobec niedojścia
do porozumienia Styks zgłosił Urzędowi Antymonopolowemu (pozwany w postępowaniu
przed Sądem Antymonopolowym) żądanie wszczęcia postępowania przeciwko zarządowi o stosowanie praktyk monopolistycznych.
Urząd Antymonopolowy wszczął
postępowanie o naruszenie art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 24 lutego 1990 r. o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym — zwanej dalej ustawą
antymonopolową. W świetle powołanego przepisu za praktyki monopolistyczne
uznaje się nadużywanie pozycji dominującej na rynku, a w szczególności
przeciwdziałanie ukształtowaniu się warunków niezbędnych do ponownego bądź
rozwoju konkurencji.
Według wyjaśnień zarządu, złożonych w trakcie postępowania administracyjnego, ma on status publicznej osoby prawnej w rozumieniu kanonu 116 kodeksu prawa kanonicznego (zob. kodeks prawa
kanonicznego, Pallottium 1984). Do jego zakresu obowiązków należy między
innymi administrowanie cmentarzami wyznaniowymi, w szczególności zaś czuwanie
nad odpowiednią i religijną obsługą pogrzebów. Wyznaniowy charakter
cmentarza przesądza o udziale w liturgicznych czynnościach pogrzebowych osób
odpowiednio do tego przygotowanych i rozumiejących ducha liturgii. Kryteria te
spełniają jedynie osoby, którymi posługuje się kościelne przedsiębiorstwo
pogrzebowe. Przy organizacji usług pogrzebowych Styks może natomiast wykonywać
jedynie czynności o charakterze często materialnej usługi (np. dowiezienie
trumny ze zwłokami do kaplicy cmentarnej), nie zaś asystować w czynnościach
liturgii pogrzebowej. Podkreślał też, że w przeciwieństwie do cmentarzy
komunalnych cmentarze wyznaniowe nie korzystają z dotacji i utrzymywane są z opłat cmentarnych oraz z wpływów uzyskiwanych z wykonywanej przez zarząd
działalności gospodarczej.
W ocenie Urzędu
Antymonopolowego administrowanie cmentarzami wyznaniowymi podlega regulacji
przepisów prawa kanonicznego i w tym zakresie nie mają zastosowania
powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Stosownie bowiem do art. 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej kościół rządzi się w swych sprawach własnym
prawem, swobodnie wykonuje władzę duchową i jurysdykcyjną oraz zarządza
swoimi sprawami. Żądanie Styksu, zgłoszone we wniosku o wszczęcie postępowania,
zmierza do ingerowania w sposób wykonywania przez kościół prawa własności
(art. 140 kc), co nie zasługuje na ochronę prawną. Jak to bowiem w sposób
generalny stwierdził Urząd Antymonopolowy, właściciel wykonujący prawo własności w granicach art. 140 kc, nie narusza ustawy antymonopolowej. Z omawianych względów
decyzja z dnia 4 sierpnia 1992 r. nr DL-5-500-11/92 nie stwierdził w działalności
zarządu stosowania praktyk monopolistycznych.
Od tej decyzji odwołał się
Styks.
Sąd Antymonopolowy zważył,
co następuje:
Ustawa Antymonopolowa, jak to
wynika z jej preambuły, uchwalona została w celu zapewnienia rozwoju
konkurencji, ochrony podmiotów gospodarczych narażonych na stosowanie praktyk
monopolistycznych oraz ochrony interesów konsumentów. Ostrze ustawy skierowane
jest przeciwko podmiotom gospodarczym, mającym na rynku pozycję monopolistyczną
(art. 2 pkt 6 ustawy) lub dominującą (art. 2 pkt 7 ustawy), ograniczających w sposób sprzeczny z prawem, w następstwie swojej pozycji rynkowej, samodzielność
innych uczestników rynku.
Przez podmiot gospodarczy,
zgodnie z art. 1 ustawy antymonopolowej, rozumie się osoby fizyczne i prawne, a także jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, prowadzące działalność
gospodarczą. W świetle tego przepisy zarząd, prowadzący działalność
gospodarczą w zakresie organizowania usług pogrzebowy, spełnia więc ustawowe
kryteria podmiotu gospodarczego i może tym samym uczestniczyć w charakterze
strony w postępowaniu toczącym się w trybie ustawy antymonopolowej.
Praktycznie każda działalność
gospodarcza, przez którą rozumie się działalność wytwórczą, budowlaną,
handlową i usługową, prowadzoną w celach zarobkowych i na własny rachunek
podmiotu gospodarczego taką działalność (por. art. 2 ustawy z dnia 23
grudnia 1988 r. o działalności gospodarczej Dz. U. 1988 r. Nr 41 poz. 324 z późniejszymi
zmianami) wymaga zaangażowania przez podmiot gospodarczy środków produkcji
(rzeczy), względem których przysługuje mu ochrona własności w zakresie
wskazanym w art. 140 kc. Nie może to jednakże oznaczać, aby wykonywanie przez
właściciela, będącego podmiotem gospodarczym, prawa własności w sposób
wyczerpujący hipotezę przepisów ustawy antymonopolowej było prawnie
dozwolone. Odmiennego stanowiska Urzędu Antymonopolowego sąd nie podziela.
Przepis art. 140 kc wykazuje, że właściciel może, z wyłączeniem innych osób,
korzystać z rzeczy zgodnie ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem swego
prawa, w szczególności pobierać pożytki i inne dochody z rzeczy, ale jedynie w granicach określonych przez ustawy i zasady współżycia społecznego. W świetle
tego przepisu właściciel przy wykonywaniu prawa własności nie może zatem
nadużywać swego prawa podmiotowego. Reasumując zatem, jeżeli właściciel
rzeczy jest podmiotem gospodarczym, ustawa antymonopolowa jest jedną z tych
ustaw, do których odsyła art. 140 kc dla określenia granic wykonywania przez
właściciela swego prawa.
Sporny pomiędzy stronami udział w celebrowaniu liturgii pogrzebowej w charakterze świeckiej asysty (żałobników),
osób nie podporządkowujących organizacyjnie kościołowi podlega władzy kościelnej.
Ma to bowiem miejsce przy wykonywaniu przez kościół kultu publicznego w zakresie religijnej uroczystości pogrzebowej (art. 15 ust. 1 w związku z art.
15 ust. 3 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej). Zakres tej władzy, jako dotykający praw innych osób,
jest dowolny. Granice tej władzy, stosownie do art. 2 i art. 3 ust. 2 wyżej
wymienionej ustawy, zakreśla własne prawo kościoła. Dlatego dla rozstrzygnięcia
niniejszej sprawy istotne znaczenie ma kwestia, czy udział nie kościelnych żałobników w uroczystościach pogrzebowych jest w jakiś sposób ograniczony przepisami
prawa kościelnego. Gdyby taka regulacja miała miejsce, to w świetle art. 3
ust. 2 wyżej wymienionej ustawy miałaby ona pierwszeństwo przed powszechnie
obowiązującymi przepisami prawa, w tym także przed przepisami ustawy
antymonopolowej. W przeciwnym natomiast wypadku zachowanie zarządu, odmawiającego
wspomnianej zgody, podlegałoby ocenie powszechnie obowiązujących przepisów
prawa, a więc i także ustawie antymonopolowej. Tak więc wzajemne stosunki
pomiędzy osobą prawa kościelnego a podmiotem gospodarczym przy organizowaniu
czynności kultu publicznego kościoła, w tym także w zakresie organizacji
religijnej uroczystości pogrzebowej, podlegają regulacji powszechnie obowiązującej
ustawy antymonopolowej, chyba że przepisy tej ustawy są odmienne (sprzeczne)
od własnego prawa kościoła, o których mowa w art. 2 i art. 3 ust. 2 ustawy o stosunkach Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej.
Omawianych zagadnień nie badano w zaskarżonej decyzji, co stanowi naruszenie
art. 7 i art. 77 § 1 kpa.
Jednakże gdyby własne prawo
kościoła nie zawierało zakazu uczestnictwa w wyżej wymienionych czynnościach
osób spoza kościoła, to z uwagi na liturgiczny charakter obrządku
pogrzebowego, czy też kontakty tych osób ze sakramentaliami, które zresztą w świetle kanonu 1171 mogą również stanowić własność osób świeckich,
trudno byłoby pozbawiać kościoła jakiegokolwiek wpływu na obsadę świeckich
osób podmiotu gospodarczego, towarzyszących w czynnościach kultu publicznego. W każdym razie kościół, powinien mieć wpływ na co najmniej wskazanie
kryteriów, jakie wspomniane osoby powinny spełniać.
Sąd Antymonopolowy, kierując
sprawę na rozprawę, wezwał strony o zajęcie stanowiska, czy udział w czynnościach
kultu kościelnego w zakresie religijnej uroczystości pogrzebowej świeckich osób
spoza kościoła jest ograniczony przepisami własnego prawa kościoła, jednakże
uzyskane informacje okazały się niewystarczające dla ustalenia spornego między
stronami stanu prawnego. Nie jest to zresztą proste z uwagi na różnorodność
źródeł prawa kanonicznego. W grę wchodzą tutaj nie tylko odpowiednie
przepisy kodeksu prawa kanonicznego, ale także przepisy prawa partykularnego
(prawa miejscowego), do których przepisy kodeksu niejednokrotnie odwołują się.
Szerokie zaś jest grono podmiotów kościelnych uprawnionych do tworzenia prawa
partykularnego (zob. Ks. Edward Sztafrowski Podręcznik prawa kanonicznego,
Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1985 str. 38-39).
Usługi pogrzebowe w sposób
stały i zarobkowy wykonuje wiele podmiotów gospodarczych, w tym także kościelnych. Z uwagi na wielość jednostek organizacyjnych kościoła, którym w świetle
art. 7 wyżej wymienionej ustawy przysługuje osobowość prawna nie ma przeszkód
prawnych, aby na terenie miasta (gminy) działało kilka kościelnych przedsiębiorstw
pogrzebowych. Jest to sfera praktyki, jaka w tym względzie się kształtuje. Wyłania
się zatem potrzeba sprecyzowania zakresu rynku tych usług. Ma to istotne
znaczenie praktyczne. Od kryteriów kwalifikacyjnych rynku zależy bowiem udział w nim podmiotów świadczących usługi pogrzebowe. To zaś z kolei może
rzutować nas zakres rygorów, jakim podlegać mogą podmioty gospodarcze (np.
zawarty w art. 5 ustawy antymonopolowej zakaz nadużywania pozycji dominującej
na rynku). Ustawa antymonopolowa nie precyzuje pojęcia rynku, chociaż terminem
tym się posługuje. Zdaniem Sądu Antymonopolowego interpretacja pojęcia "rynek"
powinna zmierzać do segmentacji sfery obrotu, tak aby w oparciu o określone
kryteria dążyć do wyodrębnienia kilku rynków. Z omawianych zatem względów
nie powinno być przeszkód do wyodrębnienia z usług pogrzebowych odrębnego
rynku tych usług wykonywanych w obrządku Kościoła Rzymsko-Katolickiego. Tak
rozumiany rynek nie powinien się ograniczyć do cmentarzy wyznaniowych, ale
obejmować także pogrzeby wykonywane w wyżej wymienionym obrządku na
cmentarzach komunalnych. Z omawianych więc względów Urząd Antymonopolowy
powinien określić pozycję zarządu w wyżej wymienionym rynku, co nie jest
bez znaczenia dla ustalenia ewentualnej podstawy jego odpowiedzialności, a w
szczególności, czy w grę wchodzi tutaj art. 5 ustawy antymonopolowej w oparciu o który wszczęto postępowanie.
Sąd Antymonopolowy dostrzega,
że zarząd administrując cmentarzami wyznaniowymi ponosi nakłady na
finansowanie jego infrastruktury. Przepisy prawa cywilnego dają właścicielowi
możliwość uregulowania w umowach, w tym w okolicznościach faktycznych
niniejszej sprawy także z przedsiębiorstwami pogrzebowymi, zasad odpłatnego
korzystania z jego mienia, bez ewentualnej potrzeby stosowania praktyk
monopolistycznych. W tym stanie sprawy sąd uchylił zaskarżoną decyzję (art. 479[34] §
1 kpc).
[Wokanda 1993/8 str. 38]
« Orzeczenia, uchwały i glosy (Publikacja: 30-08-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2662 |
|