Prawo » Prawo wyznaniowe » Orzeczenia, uchwały i glosy
Służba wojsk. i definicja duchownego- uchw.SN 6V92
Uchwała Składu Siedmiu Sędziów Sądu Najwyższego -
Izba Karna z dnia 6 maja 1992 r. (I KZP 1/92)
1. Duchownym w rozumieniu art. 47 ust. 1 ustawy z 21
listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej
(Tekst jednolity: Dz. U. 1992 r. Nr 4 poz. 16) jest osoba należąca do Kościoła
Katolickiego lub innego Kościoła albo związku wyznaniowego, która wyróżnia
się spośród ogółu wyznawców danej religii tym, że powołana została do
stałego organizowania i sprawowania kultu religijnego.
2. Za duchownego w rozumieniu tego przepisu nie może więc
być uznany każdy członek Towarzystwa Biblijnego i Traktatowego -
Zarejestrowany Związek Wyznania Świadków Jehowy w Polsce — lecz tylko ten, który
odpowiada kryteriom określonym w pkt 1.
Sąd Najwyższy w sprawie
Andrzeja S., oskarżonego o przestępstwo określone w art. 240 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej
Polskiej (Tekst jednolity: Dz. U. 1992 r. Nr 4 poz. 16), po rozpoznaniu
przekazanego na podstawie art. 390 § 1 kpk przez Sąd Wojewódzki we Wrocławiu,
postanowieniem z dnia 17 grudnia 1991 r., a przez skład zwykły Sądu Najwyższego
na podstawie art. 390 § 2 kpk składowi siedmiu sędziów (w tym trzech sędziów z Izby Wojskowej — § 27 ust. 2 regulaminu Sądu Najwyższego), zagadnienia
prawnego wymagającego zasadniczej wykładni ustawy:
"Jak należy rozumieć zawarte w art. 46a ust.
1 i 2 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony
Rzeczypospolitej Polskiej dodanym przez art. 74 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej
pojęcie „duchownego", a w szczególności, czy w świetle tegoż artykułu
można uznać za duchownego także członka Zarejestrowanego Związku Wyznania
Świadków Jehowy w Polsce?"
uchwalił udzielić odpowiedzi jak wyżej.
Uzasadnienie
I. Zagadnienie prawne zgłoszone w pytaniu Sądu Wojewódzkiego we Wrocławiu zmierza do dokonania interpretacji
art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku
obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Tekst jednolity: Dz. U. 1992 r. Nr 4 poz. 16),
stwierdzającego, że poborowych, którzy zostali duchownymi lub członkami
zakonów (po profesji wieczystej), przenosi się do rezerwy. Powołany w pytaniu
przepis art. 46a dotyczył tej ustawy w brzmieniu sprzed ogłoszenia jednolitego
jej tekstu (obwieszczenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 11 grudnia 1991 r.) i dodany został do ustawy przez art. 74 ust. 7 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej
(Dz. U. 1989 r. Nr 29 poz. 154).
II. Fakt, że omawiany tu
przepis wprowadzony został do obowiązującego obecnie stanu prawnego ustawą
regulującą stosunek Państwa do Kościoła katolickiego, zmusza w pierwszym rzędzie
do rozstrzygnięcia kwestii, czy uregulowanie w nim zawarte odnosi się tylko do
Kościoła katolickiego, czy też ma zasięg szerszy i dotyczy także innych Kościołów i związków wyznaniowych.
W tej materii stwierdzić
trzeba, że uregulowanie to odnosi się nie tylko do Kościoła katolickiego,
ale także do innych Kościołów i związków wyznaniowych o uregulowanej
sytuacji prawnej.
Za taką tezą przemawia fakt
uregulowania tej kwestii w ustawie o powszechnym obowiązku obrony
Rzeczypospolitej Polskiej, mimo że wobec duchownych Kościoła katolickiego
kwestia ta została jednoznacznie wcześniej rozstrzygnięta w art. 29 ust. 2
ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Polskiej
Rzeczypospolitej Ludowej. W myśl tego przepisu duchowni po otrzymaniu święceń i członkowie zakonów po złożeniu profesji wieczystej zostają przeniesieni
do rezerwy, nie są powoływani do odbywania ćwiczeń wojskowych w czasie
pokoju, z wyjątkiem przypadku przeszkolenia, za zgodą biskupa diecezjalnego
lub wyższego przełożonego zakonnego, do pełnienia funkcji kapelana.
Gdyby więc normę art. 47 ust.
1 ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej odnosić
tylko do duchownych Kościoła katolickiego, to stanowisko takie równoznaczne
byłoby z przyjęciem, że ustawodawca dwukrotnie uregulował tę samą kwestię
prawną.
Oznaczałoby to nieracjonalność
działania ustawodawcy, a takiego poglądu w żadnym wypadku wyrazić nie można.
Podstawową dyrektywą każdej wykładni prawa musi być reguła racjonalności
procesu legislacyjnego.
Ponadto sama treść przepisu
art. 47 wyżej wymienionej ustawy wskazuje, że art. 1 dotyczy także innych Kościołów i związków wyznaniowych, a nie tylko Kościoła katolickiego, skoro w ust. 2
określającym wyłączenia stosowania ust. 1 mowa jest o duchownych lub członkach
zakonów, kościołów i innych związków wyznaniowych.
Tak więc podsumowując tę część
wywodów należy stwierdzić, że uregulowanie zawarte w art. 47 ust. 1 ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej odnosi się nie tylko do
Kościoła katolickiego, ale także do innych Kościołów i związków
wyznaniowych.
III. Pojęcie "duchowny",
obok wspomnianych poprzednio ustaw, występuje także w ustawie z dnia 17 maja
1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (Dz. U. 1989 r. Nr 29 poz.
155), oraz w ustawie z dnia 17 maja 1989 r. o ubezpieczeniu społecznym
duchownych (Dz. U. 1989 r. Nr 29 poz. 156).
Jakkolwiek żadna z wymienionych ustaw pojęcia tego nie definiuje, to jednak używa go w takim
kontekście werbalnym i funkcjonalnym, który dla wykładni nie jest — jak się
wydaje — bez znaczenia. W pierwszej z tych ustaw mówi się o „stanie
duchownym lub zakonnym" (art. 2 pkt 10), o „kształceniu i zatrudnieniu
duchownych" (art. 19 pkt 5), w drugiej zaś o „funkcji duchownych Kościoła
katolickiego; funkcji duchownych innych Kościołów i związków
wyznaniowych" (art. 6).
Dokonując interpretacji pojęcia
"duchowny" trzeba przyjąć istnienie minimum poprawności procesu
legislacyjnego, co oznacza, iż niedopuszczalnym jest takie ustalenie znaczenia
normy prawnej, przy którym określone zwroty traktowane są jako pozbawione
normatywnego znaczenia. W tym wypadku chodzi głównie o zwroty "zatrudniania
duchownych" i "funkcji duchownych". Oba te sformułowania
wskazują na szczególny status osoby duchownej w strukturze określonego Kościoła
lub związku wyznaniowego. Osobę tę wyróżnia spośród ogółu wyznawców
danej religii to, że powołana została do stałego organizowania i sprawowania
kultu religijnego. Z tego też powodu pojęcie "duchowny" upodabnia
się do zawodu, z czym z kolei wiąże się obowiązek ubezpieczenia
przewidziany we wspomnianej wyżej ustawie z dnia 17 maja 1989 r. o ubezpieczeniu społecznym duchownych. Tak więc, nie każdy wierny lub członek
związku wyznaniowego powołany do wykonywania czynności religijnych jest
duchownym.
W prawie kanonicznym stwierdza
się, że świeccy mogą być czasowo wyznaczani do funkcji lektora w czynnościach
liturgicznych, mogą też wykonywać funkcje komentatora, kantora i inne, nie
stają się przez to jednak duchownymi (por. Podręcznik prawa kanonicznego -
ks. Edward Szafranowski, t. I, Warszawa 1985, str. 302). Z całą pewnością za
duchownego nie można by uznać osoby świeckiej, której np. w ramach programu
nauczania zasad religii w szkole powierzono obowiązki katechety.
Stanowisko, iż stałość w organizowaniu i sprawowaniu kultu religijnego stanowi element konstytutywny dla
pojęcia "duchowny" w rozumieniu art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 21
listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej,
doznaje wyraźnego wsparcia w ust. 2 pkt 1 powołanego przepisu. Przepis ten
stwierdza, że uregulowania zawartego w ust. 1 nie stosuje się do duchownych
wybieranych na określoną kadencję.
Pojęcie "duchowny"
ma wyrazistą konotację leksykalną. Słownik poprawnej polszczyzny pod redakcją
prof. Witolda Doroszewskiego — PWN, wyd. z 1982 r., określa pojęcie "duchowny"
jako dotyczące kleru, a osobę duchowną jako synonim księdza. Z kolei Wielka
Encyklopedia Powszechna — PWN wyd. z 1982 r. definiuje stan duchowny jako "wyodrębniony
stan obejmujący funkcjonariuszy kultu religijnego" dodając zarazem, że
pojęcie to powstało w prawie wyznaniowym, w którym odróżnia się duchowieństwo,
czyli kler od wiernych.
Interpretacja normy prawnej
musi uwzględniać dyrektywy wynikające z wykładni gramatycznej. Wykładnia ta
zakłada, że ustawodawca używa słów w znaczeniu potocznym, co oznacza, że
określonemu pojęciu wolno nadawać znaczenie odmienne od potocznego tylko
wtedy, gdy wynika to wyraźnie z treści ustawy. Treść wspomnianych wyżej
ustaw nie daje podstaw do przyjęcia, iż ustawodawca używając w nich pojęcia
"duchowny" chciał nadać mu znaczenie odmienne od potocznego.
Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania odwołuje się wyraźnie do
konstytucyjnej zasady równości wszystkich obywateli wobec prawa, a więc także
równości praw i obowiązków obywatelskich. Czyni to przede wszystkim w preambule, zaś w art. 12 ust. 1 stanowi, że duchowni oraz osoby zakonne kościołów i innych związków wyznaniowych korzystają z praw i podlegają obowiązkom na
równi z innymi obywatelami we wszystkich dziedzinach życia państwowego,
politycznego, gospodarczego, społecznego i kulturalnego. Są oni w ramach obowiązujących
przepisów ustaw zwolnieni z obowiązków "niemożliwych do pogodzenia z pełnieniem
funkcji duchownego lub osoby zakonnej".
Stałość w organizowaniu i sprawowaniu kultu religijnego, jako cecha wyróżniająca określoną osobę spośród
ogółu wyznawców danej religii, jest tym elementem, który czyni niemożność
pogodzenia pełnienia funkcji duchownego z obowiązkami wynikającymi z przepisów
ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony
Rzeczypospolitej Polskiej (Tekst jednolity: Dz. U. 1992 r. Nr 4 poz. 16).
Strukturę organizacyjną oraz
zasady funkcjonowania Towarzystwa Biblijnego i Traktatowego — Zarejestrowanego
Związku Wyznawców Świadków Jehowy w Polsce określa statut związku, w myśl
którego, zorganizowani w lokalne zbory kierowane przez starszych zboru oraz w obwody i okręgi, członkowie związku w różnym pod względem zaangażowania i aktywności stopniu realizują cele związku. Wyraźnie w statucie zaznaczono
rozróżnienie na pełnoczasowe i niepełnoczasowe głoszenie i nauczanie Słowa
Bożego, uczestnictwo w stałej lub pomocniczej służbie pionierskiej czy też
uczestnictwo w służbie misjonarskiej, może stanowić (przy braku zróżnicowania
wyznawców na duchownych i świeckich), klucz do rozstrzygnięcia kwestii, czy
określona osoba jest duchownym w znaczeniu wyżej scharakteryzowanym.
Nie można bowiem przyjąć, iż
każdy członek Związku Wyznania Świadków Jehowy jest duchownym, albowiem
stanowisko takie raziłoby brakiem racjonalnie motywowanej i faktycznie istniejącej — jak wykazuje to status tego związku — dystynkcji w obrębie członków związku,
przede wszystkim zaś pozostawałoby w jaskrawej sprzeczności ze wspomnianą wyżej
zasadą konstytucyjnej równości praw i obowiązków obywatelskich dotyczących
wszystkich obywateli bez względu na to, czy i do jakiego związku wyznaniowego
należą.
Uznanie określonej osoby za
duchownego w rozumieniu art. 47 ust. 1 powołanej wyżej ustawy wymaga zatem
wnikliwego zapoznania się z zasadami funkcjonowania Kościoła lub związku
wyznaniowego, one bowiem — w powiązaniu z całokształtem okoliczności
konkretnego wypadku — pozwolą na stwierdzenie, czy osoba taka powołana została
do organizowania i sprawowania kultu religijnego.
Z tych wszystkich powodów Sąd
Najwyższy uznał za słuszne udzielić odpowiedzi jak wyżej.
[OSP 1992/11-12 poz. 247; OSNKW 1992/7-8 poz. 46; Wokanda 1992/7 str. 6]
« Orzeczenia, uchwały i glosy (Publikacja: 30-08-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2663 |