|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
STOWARZYSZENIE » Raporty i opracowania » Równość Kościołów 1997
Kościoły o zachowania tajemnicy przekonań Autor tekstu: Wojciech Pawlik
Większość
ankietowanych kościoły i związki wyznaniowe akceptują — o czym była już
mowa — inwigilowanie przez UOP i inne organa państwa wspólnot religijnych
podejrzewanych o to, że prowadzą działalność niezgodną z prawem. To
przyzwolenie świadczy jednak bardziej o „filoprawnej" postawie większości
respondentów instytucjonalnych, niż braku ich uwrażliwienia na problematykę
prawa do zachowania tajemnicy przekonań religijnych i światopoglądowych.
Potwierdzają to ich odpowiedzi na pytanie o prawo instytucji państwowych
zajmujących się porządkiem publicznym i bezpieczeństwem obywateli (UOP,
policji) do zbierania informacji o działalności Kościołów i związków
wyznaniowych. Prawo to, nie obwarowane zastrzeżeniem o podejrzeniach co do łamania
prawa, nie jest już tak akceptowane [ 1 ]. Mniejszościowe kościoły i związki
wyznaniowe dopuszczają więc zbieranie informacji tylko w wyjątkowych i usprawiedliwionych uzasadnionymi podejrzeniami przypadkach. „Profilaktyczne"
zbieranie informacji o związkach i grupach religijnych traktowane jest przez
niektórych z respondentów instytucjonalnych jako zagrażające ich prawom
obywatelskim i nieuzasadnione. Również zbieranie przez instytucje państwa
informacji o przynależności religijnej obywateli oceniane jest jako naruszające
zasady państwa prawa i gwarancji wynikających ze swobód religijnych i obywatelskich [ 2 ].
Ankietowane kościoły i związki
wyznaniowe mają natomiast zrozumienie dla działań instytucji państwowych
zajmujących się zbieraniem informacji dla celów statystycznych (na przykład
GUS). Prawo takie przyznaje tym instytucjom 27 ankietowanych kościołów i związków
wyznaniowych (6- „zdecydowanie tak", 21 — „raczej tak").
Wyniki te świadczą, że mniejszościowe grupy religijne nie bronią
prawa do zachowania tajemnicy w sprawach przekonań religijnych i światopoglądowych w sposób bezwyjątkowy i potrafią robić wyjątki od tej zasady wtedy, gdy
przemawiają za tym uzasadnione względy pragmatyczne.
Przypisy: [ 1 ] Rozkład odpowiedzi na to pytanie był następujący: „Zdecydowanie tak"
-5 odpowiedzi, „raczej tak" — 5, „Są racje za, i są racje przeciw" — 11, „raczej nie" — 9, „zdecydowanie nie" — 6 i „trudno powiedzieć" — 1. [ 2 ] "Zdecydowanie narusza" — 20 odpowiedzi, „raczej narusza" — 3
odpowiedzi, „raczej nie narusza" — 9 odpowiedzi, „zdecydowanie nie
narusza" — 1 odpowiedź, „trudno powiedzieć" — 4 odpowiedzi. « Równość Kościołów 1997 (Publikacja: 31-10-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2857 |
|