|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Światopogląd » Sceptycyzm, agnostycyzm » Credo sceptyka
i. Absurd i absolut Autor tekstu: Lucjan Ferus
Tak więc wszystkie moje dotychczasowe próby rozumowego
poznania Boga, a więc i zrozumienia Go /czy to nie będzie tautologia ?/, tak
aby stać się osobnikiem głęboko wierzącym; który bezkrytycznie i bez żadnych
wątpliwości przyjmuje ogólnie uznane poglądy religijne i bez żadnych przemyśleń
uznaje je za własne, a także stosuje rytualne zachowania potocznie przyjęte
jako przejawy głębokiej religijności i bogobojności u wierzących — te próby
spełzły na niczym i /przynajmniej na razie/ nie udało mi się zostać takim osobnikiem. Nie udało mi się może dlatego, iż z tych prób /może i nieudolnych/
rozumowego poznania swego Boga, wynika mi zupełnie inny Jego wizerunek, niż ten Jakiego
głoszą kapłani. Mianowicie taki, iż za to kim i czym jestem, nie mam żadnego
powodu czuć się winnym, ani też nie odczuwam w związku z tym potrzeby przepraszania
kogokolwiek za zaistniałą sytuację. A już na pewno nie muszą tego robić w moim imieniu
inni ludzie /na dodatek biorąc za to pieniądze/, będący dokładnie w takiej samej sytuacji w stosunku do życia co ja, choć wydaje im się, że są w o wiele bardziej, uprzywilejowanej.
Ale to tylko taka luźna dygresja.
W tym miejscu moich wywodów, należałoby zadać zasadnicze pytanie:
-"W jakiego właściwie Boga przyszło mi wierzyć ? /mam na myśli wizerunek Boga,
funkcjonujący w naszej religii, przedstawiany do wierzenia człowiekowi od
dziecka, przez jej kapłanów i apologetów/. Ewentualnie: -„W jakiego Boga powinienem wierzyć ?”
Czy w tego ułomnego, który przyjął
bardzo dziwną koncepcję: aktywnego uczestnictwa w swoim dziele ? Boga, który zapragnął
dowartościować się poprzez swoje własne stworzenie ? /które notabene właśnie do tego
celu ma Jemu służyć/, toteż wymyślił dziwaczny rytuał, poprzez który ma ono
czcić Go, oddawać mu hołdy, adorować go i uwielbiać,… Boga, który bogobojność i wiarę w siebie, ustanowił jako najwyższe cnoty pośród swego stworzenia, a także
jako główne kryterium jego oceny: wierzący w Niego — to ci dobrzy, ci
zbawieni, których czeka Królestwo Boże po śmierci. Zaś nie wierzący w Niego — to ci źli, ci potępieni, którzy pójdą po śmierci na wieczne męki w piekielny ogień.
Czy powinienem wierzyć w Boga,
który popełnia błędy, a potem nieudolnie stara się je naprawić, żałując
przy okazji, iż wziął się za stwarzanie istot rozumnych ? W Boga, który
wybiera sobie jeden naród i prowadzi go do nieustających wojen ze współbraćmi w rozumie; czyż nie wszyscy ludzie są jego dziećmi ?! Boga, który rodzi się,
żyje, cierpi i umiera jak człowiek ? W Boga, który ma Syna /a jakże/ z ziemianką i którego to poświęcił ponoć dla dobra ludzi, ale grzesznej
natury im nie zmienił,...w Boga, który jest zazdrosny o cześć oddawaną innym bóstwom,… w Boga, którego zadowala obrzędowy
charakter wiary /na pokaz/, bezmyślne powtarzanie wyświechtanych formułek
przez jego kapłanów i wyznawców,… w Boga, którego czci się starym pogańskim
zwyczajem; adorując posągi, figury i obrazy, dokonując przy tym obrzędów żywcem
przeniesionych z dawnych szamańskich praktyk,… w Boga, który da nam
wieczność, jeśli tylko zgodzimy się utrzymywać Jego kapłanów i zapewnić
im dostatnie życie — bo on bez nich nie poradziłby sobie z człowiekiem; jak
pasterz bez psów, które wymuszają rygor w bezwolnym stadzie baranów… i owiec oczywiście !
Czy powinienem wierzyć w Boga, który jest nieprzewidujący i bezsilny jeśli chodzi o zło w swoim dziele, natomiast bardzo chętny do osądzania,
potępiania i karania za nie, ba! wręcz lubujący się w karaniu!… W Boga, dla którego
najmilsze cechy u wierzącego to: bigoteria, hipokryzja, zakłamanie i oportunizm, a nade wszystko — miernota umysłowa, nietolerancja i fałszywie pojmowana „bogobojność" !
Czy w takiego właśnie Boga powinienem wierzyć? Czy to byłaby ta właściwa wiara ?
Czy raczej powinienem wierzyć w doskonałego Boga Absolut ? W Boga, który stworzył świat taki,jakim go zamierzył… który jest Panem nieba i ziemi i nie mieszka w świątyniach zbudowanych ręką ludzką i nie odbiera posługi z rąk ludzkich, jak gdyby czegoś potrzebował, bo sam daje wszystkim życie, i oddech, i wszystko /Dz. Apostolskie/.
Czy powinienem wierzyć w Boga,
którego los człowieka obchodzi w nie większym stopniu, niż los każdego ze
stworzeń spośród miliona gatunków istniejących na ziemi ?.. W Boga, który
choć wszystko może nie zrobi nic, aby ulżyć ludzkiej niedoli,… Który nic
od człowieka nie chce; ani miłości, ani litości, ani poświęcenia, ani czci i jest mu całkowicie obojętne, czy ludzie w niego wierzą czy nie, jak i to
czy go miłują, czy nienawidzą, czy też są obojętni względem Niego.
Czy powinienem wierzyć w Boga, który z racji swych nieskończonych
możliwości, niczego od swego stworzenia nie żąda, ani mu nakazuje, ani mu zabrania,
ani się domaga, ani go osądza, ani karze — dlatego, że i tak ma nad nim absolutną
władzę a ten, kto może uczynić wszystko /i to w każdym czasie
jednocześnie/ nie musi niczego chcieć i wymuszać od swego stworzenia, aby i tak wszystko się działo wedle jego woli,… W Boga, którego prawdziwa potęgę możemy
tylko przeczuwać badając niezmierzony ogrom Jego dzieła — Wszechświata,… W Boga,
którego z racji swej ograniczoności, nigdy nie potrafimy wyobrazić sobie właściwie,
ani w pełni zrozumieć,… W Boga, który dzięki tym wszystkim nadludzkim i abstrakcyjnym
atrybutom, jest przeciętnemu człowiekowi całkowicie obcy i niepojęty… i tak naprawdę nikt w Niego nie wierzy — bo po co nam taki Bóg, z którego
ludzie /ale przede wszystkim kapłani/ nie mieliby mieć żadnych korzyści ?
Czy powinienem wierzyć w Boga, którego istnienia, nigdy nie zdołamy
przekonywająco udowodnić,… w którego możemy tylko wierzyć, że istnieje… i nic poza
tym, bo cokolwiek dodamy do tej wiary, będzie to tylko tworem naszej wyobraźni.
Czy może raczej w takiego Boga powinienem wierzyć ? Być może dziwi Was, iż z jednego Boga, nagle zrobiło się dwóch, lecz tak właśnie przedstawiany nam
jest Bóg /przez tych, którzy go ponoć lepiej znają/: jako ułomny — czyli ten, który związany jest z człowiekiem — a więc ze swoim stworzeniem — różnymi zależnościami, np. typu: -"Ja cię do bytu powołam, a ty mi będziesz
za to tak bardzo wdzięczny, iż będziesz mi służył i czcił mnie, do końca swego marnego żywota" i którego atrybuty mają sens tylko o tyle, o ile można odnieść je do człowieka /notabene: grzesznego i upadłego/,...
Oraz jako Bóg doskonały absolut, który z racji swych nieskończonych możliwości
nie musi niczego chcieć od swego stworzenia, nawet nie musi przekonywać go o swoim istnieniu, a już tym bardziej objawiać
mu się dla „obopólnych” korzyści /o infantylnych cudach nawet nie
wspomnę, bo to byłoby może dobre dla jakiegoś pośledniego demiurga, ale dla
Boga Stwórcy całego Uniwersum – nie do pomyślenia nawet !/
W taki właśnie sposób rozumiem bożą ułomność i bożą doskonałość.
Dlatego według mnie nie można tych wszystkich atrybutów /które wyszczególniłem na
początku/, odnieść do jednego i tego samego Boga; większość z nich wzajemnie
się wyklucza i efektem tego są absurdalne wnioski z logicznych uzasadnień i konsekwencji
tychże cech.
A więc, proszę mi powiedzieć (zwracam się do tych, którzy z racji swego
zawodu… pardon: powołania — wiedzą dużo więcej na ten temat niż ja – amator
zaledwie czy taki właśnie jest nasz Bóg ? Czy taka jest prawda o naszym Bogu ?!
Czy to możliwe, abyśmy mieli takiego właśnie Boga ?!
Byłaby to naprawdę przerażająca wizja naszego Stwórcy; Bóg, który
tylko po to tylko stworzył grzeszną ludzkość, aby móc
jej okazywać miłosierdzie /ale karanie ludzi też mu się chyba spodobało,
jak to widać w opisach St. Testamentu/ i tym samym przydawać sobie chwały...
Bóg, który winą za zło istniejące w Jego dziele obarcza swoje własne
stworzenie, mając nieskończone możliwości, aby nie dopuścić do jego zaistnienia.
Kto by chciał wierzyć w takiego Boga ?!… Albo Bóg, który tak bardzo
„szanuje” wolną wolę ludzi, iż nie zrobi nic, aby zmienić im grzeszną
naturę /której notabene jest Stwórcą i z którą nakazał ludziom rozmnażać
się/, prócz okrutnej ofiary odkupienia z Jego Syna, a która i tak niczego nie
zmieniła w relacji stworzenia do swego Stwórcy /tyle, że powstała nowa kasta
kapłanów, nowa religia i nowy Kościół/. Bóg, który choć ma nieskończone
możliwości, stwarza świat pełen zła, okrucieństwa i człowieka, który jak
pisał Pascal, miał być z założenia aniołem, a jest bydlęciem.
Nie, moi drodzy ! Każda z tych wersji jest dla mnie nie
do przyjęcia rozumem. I na dodatek uważam, iż byłoby bardzo obraźliwe dla Boga,
gdyby stworzenie wierzyło w taki wizerunek swego Stwórcy /a tym bardziej myślące stworzenie/.
Niestety, ja nie potrafię
wierzyć w Boga ułomnego, z tej prostej przyczyny, że Jego wizerunek jest tak
rozbrajająco — infantylny, a zarazem przerażająco — okrutny, iż nie może być
żadnych wątpliwości kto jest jego prawdziwym twórcą /chyba, że ma się świadomość i światopogląd dziecka, wtedy się tego — i nie tylko tego — nie dostrzega,
po prostu/. Nie potrafię także uwierzyć w tego doskonałego Boga — Absolut,
tego, który /prócz tych wszystkich cech ideału/ ma nieskończone możliwości
działania. A to dlatego, że ani nasz świat, ani natura ludzi nie potwierdza
hipotezy, jakoby ich stwórcą był rozumny Byt, świadom swych czynów. Wprost
przeciwnie; wiele praw natury dowodzi /nie będą ich tu wymieniał/, iż
ewolucja życia biologicznego na naszej planecie jest ślepa i mało kiedy
potrafi się uczyć na własnych błędach.
To, że jej działania sprawiają wrażenie celowości /niegdyś koronny
argument do dowodu na istnienie Boga; ale jaki cel miałby Bóg w tworzeniu Uniwersum, którego
każda chwila, włącznie z ostatecznym końcem była mu /jest/ znana od nieskończoności ?
Jest zasługą naszego specyficznego postrzegania świata i nie zmienia to
faktu, iż jest ona bytem /o ile bytem można nazwa ciągły proces/, który nie
jest świadom swoich tworów i który dba o nie w minimalnym zakresie, tyle, aby
zapewnić ciągłość gatunku.
Gdybym miał wierzyć w Boga doskonałego: Absolut — Ideał, trudno
byłoby mi zaakceptować fakt, iż choć może on uczynić wszystko, nie czyni nic, aby w świecie człowieka nie panowało zło i triumfowała głupota, immanentna wręcz
naszemu gatunkowi nazywającemu się na wyrost: myślącym /jak na łożu śmierci
powiedział ponoć, szwedzki polityk Axel Oxenstierna: „Ach mój synu, gdybyś
wiedział jak małą ilością mądrości rządzony jest świat!”… Nie mówiąc już o Polsce !/.
W takiego Boga uwierzyć nie chcę, bo ta wizja jeszcze bardziej by mnie
przerażała, niż Pascala niezmierzona pustka kosmosu. Mnie pustka kosmosu nie przeraża -
choć jestem świadom jego ogromu — natomiast przeraża mnie bezmiar głupoty
ludzkiej. I w tym właśnie upatruję głównego /i wystarczającego/ dowodu na
nieistnienie Boga. Gdyby to zreasumować, wygląda to tak: W Boga ułomnego nie potrafię uwierzyć, gdyż jego wizerunek
jest zbyt prymitywny w stosunku do świata - jego dzieła ponoć /pochodzi on — jakby nie liczyć — sprzed paru tysięcy lat i na tamte czasy był zapewne awangardowy/.
Natomiast w Boga Absolut — Ideał nie potrafię uwierzyć dlatego, iż ten nasz świat jest
zbyt prymitywnie urządzony, jak na Jego niczym nieograniczone możliwości. A najbardziej w nim nieudany jest sam człowiek ta boża ponoć korona
stworzenia. Albo krócej:
Nie potrafię uwierzyć w Boga ułomnego, bo jego wizerunek wydaje mi się
niegodny Boga. Natomiast do wizerunku, który jest godny
Boga /Absolut — Ideał/, nie pasuje z kolei ten świat — Jego dzieło przecież, i ten człowiek — stworzony ponoć na obraz samego Boga; a więc stworzenie
niegodne swego stwórcy.
« Credo sceptyka (Publikacja: 19-05-2002 Ostatnia zmiana: 06-09-2003)
Lucjan Ferus Autor opowiadań fantastyczno-teologicznych. Na stałe mieszka w małej podłódzkiej miejscowości. Zawód: artysta rękodzielnik w zakresie rzeźbiarstwa w drewnie (snycerstwo). Liczba tekstów na portalu: 130 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Słabość ateizmu | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 299 |
|