Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1993 » Prace nad konkordatem
Inicjatywy wspólne stron konkordatu
Eksperci Rządu i Kościoła o działaniach legislacyjnych związanych z ratyfikacją Konkordatu
(16
marca 1994 r., Warszawa)
Warszawa,
1994. 03. 16.
Minister
Szef Urzędu Rady Ministrów
GMS 36-1/94/6/
Szanowny Pan
ADAM STRUZIK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej Szanowny Panie Marszałku,
Pozwalam sobie przedstawić informację na temat prac grupy ekspertów — prawników,
którzy na moją prośbę opracowali opinię w sprawie działań legislacyjnych
związanych z ratyfikacją konkordatu.
Uprzejmie proszę o poinformowanie o tej inicjatywie Pań i Panów Senatorów.
Z wyrazami szacunku
[Podpis nieczytelny]
Eksperci Rządu i Kościoła o działaniach legislacyjnych związanych z ratyfikacją konkordatu
Zespół w składzie:
poseł Aleksander Bentkowski (przedstawiciel Rządu), poseł Adam Łopatka
(przedstawiciel Rządu), ks. prof. Remigiusz Sobański (przedstawiciel Kościoła),
prof. Andrzej Stelmachowski (przedstawiciel Kościoła) opracował na prośbę
Ministra-Szefa Urzędu Rady Ministrów Michała Strąka — opinię dotyczącą
działań legislacyjnych związanych z ratyfikacją konkordatu między Stolicą
Apostolską i Rzecząpospolitą Polską.
Zespół uznał, że nie dostrzega przeszkód prawnych uniemożliwiających
ratyfikację konkordatu. Jedynymi koniecznymi zmianami w prawie polskim są -
zdaniem ekspertów Rządu i Kościoła — zmiany zapowiedziane w art. 10 ust. 6
konkordatu.
Zespół opracował i przedłożył Ministrowi-Szefowi URM projekt o zmianie
Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, ustawy — Prawo o aktach stanu cywilnego oraz
Kodeksu postępowania cywilnego, jak również projekt zmian w rozporządzeniu
Ministra Finansów w sprawie opłaty skarbowej.
Opracowana przez ekspertów propozycja zakłada m.in. że małżeństwa
wyznaniowe wywierające skutki w prawie polskim będą mogli zawierać również
wierni innych wyznań i religii, określa dokumenty niezbędne do dokonania
rejestracji małżeństwa w aktach stanu cywilnego, odpisu aktu zawarcia małżeństwa
wraz z oryginałem zgodnego oświadczenia małżonków w przedmiocie skutków
cywilnych małżeństwa.
Zespół uznał za wysoce wskazane, by proponowane zmiany w prawie polskim weszły w życie równocześnie z ratyfikacją konkordatu.
Warszawa, 14 marca 1994. [ 1 ]
Projekt deklaracji Komisji Wspólnej Przedstawicieli Rządu
RP i Episkopatu Polski w sprawie konkordatu
(28 kwietnia 1995 r.,
Warszawa)
Dążąc
do usunięcia wątpliwości, jakie ujawniły się w toku przedłużającego się
procesu ratyfikacji konkordatu, zawartego w dniu 28 lipca 1993 r. między Stolicą
Apostolską i Rzecząpospolitą Polską, Komisja Wspólna oświadcza co następuje:
1)
Wyrażona w artykule 1 konkordatu zasada niezależności i autonomii Państwa i Kościoła jest w istocie nadaniem wyrazu prawnego praktyce, jaka się
wytworzyła na przestrzeni ostatnich lat. Oznacza ona odejście od takiego
pojmowania konstytucyjnej zasady rozdziału Państwa i Kościoła, które wyrażało
stosunek antagonistyczny — na rzecz wykładni zakładającej współdziałanie
dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.
2)
Konkordat przewiduje całkowitą wolność nupturientów co do tego,
jakie zawrą małżeństwo i na jakim forum ma ono wywierać skutki. Sensem art.
10 jest, by osoby zawierające małżeństwo mogły według własnego uznania
uzyskać także skutki prawne, przewidziane także w prawie polskim.
Nupturienci, którzy nie wyrażą takiej woli, nie zawrą małżeństw w rozumieniu kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Konkordat pozostawia realizację
tej zasady ustawodawstwu polskiemu. Komisja Wspólna wyraża pogląd, że
ustawodawstwo to powinno: a) uszanować zasadę równouprawnienia wszystkich kościołów i związków wyznaniowych, b) wprowadzić obowiązek uzyskania przez nupturientów
pragnących, by ich małżeństwo wyznaniowe wywierało także skutki w prawie
polskim — zaświadczenia z urzędu stanu cywilnego, że po ich stronie nie ma
przeszkód prawnych uniemożliwiających zawarcie związku małżeńskiego, c)
nałożyć na właściwych duchownych obowiązek zawiadamiania urzędu stanu
cywilnego o zawarciu małżeństwa wyznaniowego, które zgodnie z oświadczeniem
małżonków ma wywołać skutki określone w prawie polskim, d) stanowić, że
orzeczenie rozwodu małżeństwa zawartego w formie wyznaniowej dotyczy skutków
cywilnych małżeństwa określonych w prawie polskim.
3)
Pojęcie „nienaruszalności cmentarza", użyte w art. 8 ust. 3
konkordatu, nie może być rozumiane jako prawo do odmowy pochowania na
cmentarzu katolickim osoby innego wyznania lub niewierzącej. Postanowienie art.
8 ust. 3 konkordatu odnosi się do kwestii wywłaszczenia i zmiany przeznaczenia
miejsca, na którym znajduje się cmentarz. Artykuł 24 konkordatu mówi jedynie o prawie Kościoła do budowy, rozbudowy i konserwacji obiektów sakralnych, w tym cmentarzy, zgodnie z prawem polskim. Sprawę chowania zmarłych reguluje
prawo polskie, a w szczególności art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1959
r. o chowaniu zmarłych, stwierdzający, iż w miejscowościach, w których nie
ma cmentarzy komunalnych, zarząd cmentarza wyznaniowego umożliwia pochowanie
na tym cmentarzu na równych prawach zwłok osób zmarłych, które nie należą
do danego wyznania.
4)
Dobrowolność katechezy w szkołach i przedszkolach nie będzie w niczym
naruszona, obowiązywać ma w tym względzie stan dotychczasowy. Konkordat
zobowiązuje do zorganizowania przez Państwo nauki religii w publicznych szkołach
podstawowych i ponadpodstawowych oraz w publicznych przedszkolach tylko wówczas,
kiedy osoby zainteresowane, określone w prawie polskim, wyrażą taką wolę.
5)
Posługa duszpasterska w zakładach penitencjarnych będzie realizowana
na zasadach dotychczasowych.
6) W zakresie posługi kapelanów katolickich w zakładach opieki zdrowotnej i społecznej obowiązywać będzie stan dotychczasowy. Kościół Katolicki
chce służyć swoją posługą tylko tym, którzy tej posługi się domagają,
jest też gotów udostępnić prowadzone przez siebie zakłady dla posługi
religijnej innych wyznań.
7) W zakresie spraw finansowych konkordat potwierdza w istocie te rozwiązania,
które zostały już wcześniej wprowadzone do obowiązującego ustawodawstwa
polskiego. Sposób dotowania Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie
powinien określić Sejm.
Komisja Wspólna wyraża przekonanie, że jej zgodne stanowisko
przyspieszy rozwiązanie problemów dotychczas spornych w duchu współdziałania
dla dobra wspólnego, jakim jest nasza Ojczyzna.
[ 2 ]
28
kwietnia 1995
|
Aleksander
Łuczak
Aleksander
Bentkowski
Adam
Łopatka
Marek
Pernal
|
Biskup
Tadeusz Pieronek
Andrzej
Stelmachowski
ks.
Remigiusz Sobański
|
Poufny list abp. Jeana-Louisa Tauran do Ministra Spraw Zagranicznych
RP
(3 kwietnia 1996 r., Watykan)
SEGRETERIA DI STATO
SEZIONE PER I RAPPORTI
CON GLI STATI
Watykan,
3 kwietnia 1996 r.
N. 2651/96/RS
Szanowny
Panie Ministrze, W liście z dnia 2 marca br. przedłożył Pan Minister Kardynałowi
Sekretarzowi Stanu — także w imieniu Prezydenta i Rządu Rzeczypospolitej
Polskiej — kilka spostrzeżeń związanych z ratyfikacją Konkordatu między
Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską, podpisanego dnia 28 lipca 1993
r.
Bardzo dziękuję Panu Ministrowi za to uprzejme przedłożenie, które stało
się przedmiotem uważnej analizy Sekretariatu Stanu.
Przeto, z upoważnienia Kardynała Sekretarza Stanu, pragnę przekazać co następuje:
1.
Podpisanie Konkordatu przez Stolicę Apostolską oznacza, że uważa ona
jego treść za precyzyjną i jasną. W artykułach 27 i 28 Konkordatu jest
przewidziany sposób rozwiązywania ewentualnych trudności interpretacyjnych,
zwykle zresztą stosowany w traktatach międzynarodowych.
2.
Nie widzę jednakże trudności, aby Rząd lub Ministerstwo Spraw
Zagranicznych zredagowało stosowną deklarację. Można w niej odnieść się
do punktów wskazanych przez Pana Ministra, uzupełniając je jednak poprawkami
wprowadzonymi już do tekstu załączonego w wersji polskiej i włoskiej.
3.
Winna to być zatem deklaracja jednostronna, a nie protokół dodatkowy,
także dlatego, aby uniknąc jakiegokolwiek pozoru renegocjacji Konkordatu.
4.
Wreszcie, jeśli Rząd lub Ministerstwo zechce zaznaczyć, że Stolica
Apostolska nie jest przeciwna treści tej deklaracji, nieodzownym jest uwzględnienie
wszystkich wprowadzonych poprawek. Jest to zresztą zaznaczone w preambule
projektu, w której m.in. stwierdza się: „Rząd lub Ministerstwo Spraw
Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej, w uzgodnieniu ze Stolicą Apostolską,
oświadcza co następuje".
Wyrażam
nadzieję, że inicjatywa powzięta przez Pana Ministra ułatwi ratyfikację
Konkordatu, umacniając także międzynarodowy prestiż Polski, której władze
są świadome trwałego znaczenia zasady pacta
sunt servanda.
Korzystając z okazji, przesyłam Panu Ministrowi wyrazy szacunku
(-) Jean Louis Tauran
Arcybiskup Jean-Louis Tauran
Sekretarz ds. Relacji z Państwami
(Załącznik)
Szanowny
Pan
Dariusz ROSATI
Minister Spraw Zagranicznych
Warszawa
Projekt Deklaracji Rządu
lub Ministerstwa Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej
W
celu zapewnienia jasnej wykładni przepisów Konkordatu, zawartego między
Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską w dniu 28 lipca 1993 r.,
zwanego dalej Konkordatem — Rząd lub Ministerstwo Spraw Zagranicznych
Rzeczypospolitej Polskiej, w uzgodnieniu ze Stolicą Apostolską, oświadcza co
następuje:
1.
Wyrażona w artykule 1 Konkordatu zasada, według której Państwo i Kościół
są niezależne i autonomiczne, jest w istocie nadaniem wyrazu prawnego
praktyce, jaka wytworzyła się w Polsce na przestrzeni ostatnich lat. Oznacza
ona rezygnację z takiego pojmowania norm konstytucyjnych, które wyrażało
stosunek antagonistyczny na rzecz wykładni zakładającej współdziałanie dla
rozwoju człowieka i dobra wspólnego.
2.
Pojęcie nienaruszalności cmentarzy, użyte w artykule 8 ust. 3.
Konkordatu nie może być rozumiane jako prawo do odmowy pochowania na cmentarzu
katolickim osoby innego wyznania lub niewierzącej.
3.
Konkordat szanuje całkowitą wolność nupturientów co do tego, jakie
zawrą małżeństwo i na jakim forum ma ono wywierać skutki. Konkordat
pozostawia sprawę realizacji zasad określonych w artykule 10 ustawodawstwu
polskiemu.
4.
Konkordat w artykule 12 ustala, że:
-
nauczanie religii katolickiej udzielane będzie z poszanowaniem wolności rodziców i uczniów pełnoletnich, w zgodzie z aktualnie obowiązującym ustawodawstwem
polskim;
-
osoby zainteresowane będą dobrowolnie korzystać z katechezy w szkołach i przedszkolach publicznych.
5.
Konkordat w artykule 17 sankcjonuje prawo gwarantowane przez Państwo do:
-
dobrowolnego korzystania z posługi duszpasterskiej w zakładach
penitencjarnych;
-
dobrowolnego korzystania z posługi kapelanów w zakładach opieki zdrowotnej i społecznej.
6.
Konkordat uznaje kompetencje organów państwowych do sprawiedliwego
regulowania — w porozumieniu z odpowiednią Komisją, o której mowa w artykule
22 ust. 2 i 3 — spraw finansowych i podatkowych, które należą do
ustawodawstwa polskiego.
7.
Zasady wyrażone w artykule 27 i artykule 28 Konkordatu będą stosowane
przy poszanowaniu konstytucyjnie określonych kompetencji Rządu
Rzeczypospolitej Polskiej oraz poszanowaniu kompetencji Stolicy Apostolskiej i Konferencji Episkopatu Polski. [ 3 ]
Przypisy: [ 1 ] Biuro Studiów i Analiz Kancelarii Senatu, Dział
Szybkiej Informacji, Seria: Materiały, M-277, czerwiec 1994. [ 2 ] "Polityka", 21 października
1995, nr 42. [ 3 ] "Przegląd Tygodniowy", 22
maja 1996, nr 21; także: "NIE", 23 maja 1996, nr 21. « Prace nad konkordatem (Publikacja: 17-11-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2994 |