Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1993 » Prace nad konkordatem » Analizy i oceny prawne
Kwestia zgodności Konkordatu z Konstytucją Autor tekstu: Wiesław Lang
Opinia prof. Wiesława Langa dotycząca zgodności Konkordatu z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej
(10 grudnia 1997 r., Toruń)
I. Uwagi ogólne
1.
Do wykładni postanowień konkordatu odnoszą się zasady interpretacji umów międzynarodowych
sformułowane w wiedeńskiej Konwencji o traktatach międzynarodowych z roku
1969. Zasady te odnoszą się zarówno do traktatów ratyfikowanych jak i nieratyfikowanych.
2.
Do traktatów ratyfikowanych odnoszą się powszechnie uznawane doktrynalne reguły
wykładni aktów normatywnych, a wśród nich zasada domniemania zgodności norm
zawartych w aktach niższego rzędu z aktami normatywnymi wyższego, w szczególności
zasada domniemania zgodności ustaw z konstytucją. Domniemanie to nie odnosi się
do podpisanych lecz nieratyfikowanych traktatów międzynarodowych podobnie jak
nie odnosi się do projektów ustaw. Nie odnosi się zatem do interpretacji
postanowień podpisanego przez rząd polski w roku 1993 i nieratyfikowanego dotąd
konkordatu. W tym stanie rzeczy wątpliwości i niejasności co do zgodności konkordatu z Konstytucją stanowią wystarczającą podstawę dla stwierdzenia niezgodności
odnośnych postanowień konkordatu z zapisami konstytucyjnymi. Ciężar dowodu
zgodności konkordatu z Konstytucją spoczywa na rządzie, który wnosi do Sejmu
projekt ustawy o ratyfikacji konkordatu.
Zgodność lub niezgodność konkordatu z Konstytucją przesądza o zgodności
lub niezgodności z Konstytucją ustawy o ratyfikacji konkordatu.
3.
Deklaracja Rządu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 15 kwietnia 1997 r.
uzgodniona ze Stolicą Apostolską i zawierająca oświadczenie o wykładni
postanowień konkordatu przez Rząd RP stanowi, w myśl traktatu wiedeńskiego,
wiążącą prawnie wykładnię konkordatu pod warunkiem, że Deklaracja ta
została dołączona w formie załącznika do projektu ustawy o ratyfikacji
konkordatu. Projekt ustawy o ratyfikacji konkordatu nie zawiera wzmianki o Deklaracji. Tekst Deklaracji nie został załączony do projektu ustawy
ratyfikacyjnej. Treść Deklaracji przytoczona jest natomiast w uzasadnieniu
projektu. Powołanie Deklaracji w uzasadnieniu projektu ustawy ratyfikacyjnej
nie nadaje jednak mocy wiążącej wykładni konkordatu zawartej w Deklaracji,
ponieważ uzasadnienie nie jest częścią aktu normatywnego i nie kreuje zobowiązania
Rządu do posługiwania się tą wykładnią przy stosowaniu postanowień
konkordatu.
Jeżeli Deklaracja pozbawiona jest mocy wiążącej dla Rządu RP, to zawarte w niej wyjaśnienia niejasnych lub wątpliwych postanowień konkordatu stanowią w istocie potwierdzenie tych niejasności.
II. Uwagi
szczegółowe
1.
Art. 4 p. 2 i art. 10 p. 1, art. 14 p. 1 i art. 19 konkordatu pozostają w sprzeczności z przepisami zawartymi w rozdziale III Konstytucji zatytułowanym
„Źródła prawa" (art. 87-94). W rozdziale tym wymienione są wyczerpująco źródła prawa obowiązującego w Rzeczypospolitej Polskiej. Wskazane powyżej postanowienia konkordatu wprowadzają
prawo kanoniczne jako dodatkowe pozakonstytucyjne źródło prawa. W świetle
tych przepisów prawo to nie jest wyłącznie prawem wewnętrznym Kościoła
katolickiego. Wymienione postanowienia konkordatu nakładają na organy państwowe
obowiązek stosowania lub respektowania tego prawa w zakresie określonym w konkordacie. W myśl tych postanowień prawo kanoniczne może rodzić skutki
prawne dla osób fizycznych i prawnych na równi z prawem polskim (art. 10).
Wprowadzanie do polskiego systemu prawa nowego pozakonstytucyjnego źródła
prawa stanowi jaskrawe pogwałcenie Konstytucji przez ustawodawcę zwykłego, któremu
Konstytucja RP nie przyznaje kompetencji do uzupełniania konstytucyjnego
katalogu źródeł prawa. Kompetencja ta przysługuje wyłącznie ustawodawcy
konstytucyjnemu. Nie zachodzi tu jakakolwiek analogia z przepisami ustawy o prawie międzynarodowym prywatnym, która dopuszcza w sytuacjach kolizji
intersystemowych stosowanie w Polsce prawa obcego. W świetle przepisów tej
ustawy prawo obce nie staje się prawem obowiązującym w Polsce a jedynie
prawem stosowanym przez sądy polskie w wypadkach określonych w ustawie. Prawo
prywatne międzynarodowe jest ustawą zwykłą a nie umową międzynarodową.
Wzmiankowane postanowienia konkordatu przekształcają polski system prawny w system dualistyczny, w którym równolegle obowiązują przepisy prawa polskiego
oraz prawo kanoniczne.
Dualizm ten burzy konstytucyjną jednolitość polskiego porządku prawnego
(określoną w rozdziale III Konstytucji). Ten efekt wprowadzenia przez
postanowienia konkordatowe do polskiego systemu prawnego prawa kanonicznego jako
dodatkowego (uzupełniającego) źródła prawa ma miejsce również wówczas,
gdy przepisy prawa kanonicznego mają charakter dyspozytywny (art. 10).
Warto też zauważyć, że prawo kanoniczne jest nie tylko wewnętrznym prawem
Kościoła katolickiego jako związku wyznaniowego, ale jest również prawem
obowiązującym w państwie watykańskim. W tym kontekście jest więc prawem
obcym.
2.
Niezgodny z Konstytucją jest ewidentnie art. 21 p. 2. Do zbierania ofiar na
cele religijne lub kościelne mogą być wprowadzone w drodze ustawowej
specjalne przepisy. Niedopuszczalne jest natomiast z punktu widzenia art. 1
Konstytucji wyłączenie w drodze umowy międzynarodowej stosowania przepisów
prawa polskiego na obszarze stanowiącym część terytorium państwa polskiego.
3.
Art. 14 p. 4, art. 15 p. 3 i art. 19 naruszają zasadę autonomii i niezależności
państwa i kościoła oraz zasadę równości wszystkich obywateli wobec prawa
sformułowaną w art. 32 Konstytucji. W myśl tych przepisów placówki
wychowawcze i oświatowe oraz szkoły wyższe prowadzone przez Kościół
katolicki uzyskują specjalny status prawny gwarantowany umową międzynarodową.
Nałożenie na państwo obowiązku dotowania prowadzonych przez Kościół placówek
wychowawczych i oświatowych oraz Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie i Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego oznacza nałożenie na podatników ciężaru
finansowania wyżej wymienionych instytucji wyznaniowych.
Takie zobowiązania i ciężary finansowe mogą być ewentualnie ustanawiane w drodze ustaw zwykłych. Ustanawianie ich w drodze umowy międzynarodowej, mającej w świetle art. 91 p. 2 Konstytucji wyższą moc prawną od mocy prawnej ustaw,
narusza ewidentnie konstytucyjne zasady niezależności państwa i Kościoła
oraz prawo wszystkich obywateli do równego traktowania przez władze publiczne.
4.
Art. 12 dotyczący organizowania nauki religii w szkołach publicznych nie
przewiduje gwarancji, które chroniłyby dzieci nie uczęszczające na lekcje
religii przed nierównym traktowaniem. Chodzi tu przede wszystkim o sprawę
wpisywania ocen z religii na świadectwach szkolnych. Deklaracja Rządu RP
milczy na ten temat. Trybunał Konstytucyjny w swoim orzecznictwie uznawał za
niezgodne z Konstytucją regulacje ustawowe, które nie zawierały należytych
gwarancji i zabezpieczających adresatów tych regulacji przed możliwym
naruszaniem ich praw obywatelskich lub praw człowieka.
Art. 12 narusza również konstytucyjną zasadę niezależności państwa i kościołów.
Takim naruszeniem jest bowiem wprowadzenie w drodze umowy międzynarodowej obowiązku
organizowania przez szkoły publiczne nauki religii w ramach planu zajęć
szkolnych i przedszkolnych.
5.
Art. 8 p. 3 gwarantujący nienaruszalność cmentarzy katolickich jest w swojej
treści niejasny. Postanowienie to stwarza realne niebezpieczeństwo naruszania
prawa do pochówku na cmentarzach komunalnych zarządzanych przez Kościół
katolicki osób innych wyznań lub niewierzących. W literalnym brzmieniu
postanowienie to nie spełnia minimalnych standardów konstytucyjnych sformułowanych w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego. Deklaracja Rządu RP zawiera
zadowalającą z punktu widzenia wymogów konstytucyjnych interpretację tego
postanowienia. W Deklaracji tej stwierdza się wyraźnie, że „pojęcie
nienaruszalności cmentarzy, użyte w art. 8 p. 3 Konkordatu nie może być
rozumiane jako prawo do odmowy pochowania na cmentarzu katolickim osoby innego
wyznania lub niewierzącej". W świetle tego wyjaśnienia omawiane
postanowienie konkordatu można uznać za zgodne z konstytucją pod warunkiem,
że Deklaracja Rządu RP. stanowić będzie integralną część ustawy
ratyfikacyjnej.
6.
Art. 10 nie określa dokładnie skutków prawnych małżeństwa kanonicznego, w szczególności w sytuacji, gdy nie wywiera ono skutków, jakie pociąga za sobą
zawarcie małżeństwa zgodnie z prawem polskim. Deklaracja również nie wyjaśnia
tej kwestii.
Postanowienie to nie spełnia zatem minimalnych standardów konstytucyjnych
jasności prawa.
7.
Doniosłe znaczenie ma sprawa trybu uchwalenia przez Sejm ustawy wyrażającej
zgodę na ratyfikację konkordatu. Sprawę tę przesądza brzmienie art. 22 p. 2
konkordatu: „Przyjmując za punkt wyjścia w sprawach finansowych instytucji i dóbr kościelnych oraz duchowieństwa obowiązujące ustawodawstwo polskie i przepisy kościelne Układające się Strony stworzą specjalną komisję, która
zajmie się koniecznymi zmianami. Nowa regulacja uwzględni potrzeby Kościoła
biorąc pod uwagę jego misję oraz dotychczasową praktykę życia kościelnego w Polsce". Komisja, o której mowa w tym postanowieniu składać się ma z przedstawicieli Układających się Stron, a więc dwóch państw:
Rzeczpospolitej Polskiej oraz Stolicy Apostolskiej. Jest więc organem międzynarodowym,
któremu art. 22 p. 2 konkordatu przyznaje kompetencje do zajmowania się
wprowadzeniem zmian w ustawodawstwie polskim, koniecznych dla wprowadzenia w życie
postanowień konkordatu. Do wprowadzania zmian w ustawodawstwie polskim lub ich
przygotowywania kompetentne są wyłącznie organy władzy państwowej
Rzeczpospolitej Polskiej. Art. 22 p. 2 konkordatu przekazuje zatem część
kompetencji organów władzy państwowej w sprawach określonych w tym
postanowieniu organowi międzynarodowemu w rozumieniu art. 90 p. 1 Konstytucji.
Ustawa wyrażająca zgodę na ratyfikację konkordatu musi być więc uchwalona
przez Sejm w trybie art. 90 p. 2 Konstytucji, a więc większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów oraz przez Senat większością
2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów.
Ekspertyza przygotowana na zlecenie Klubu
Parlamentarnego SLD. Kopia z własnego zbioru Czesława Janika.
« Analizy i oceny prawne (Publikacja: 18-11-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3045 |