|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe » Orzeczenia, uchwały i glosy
Wyrok TK 2003: rewindykacje Kościoła Prawosławnego [1]
Wyrok TK z dnia 2 kwietnia
2003 r. (K 13/2002)
Trybunał Konstytucyjny w składzie:
Marek
Safjan — przewodniczący
Jerzy Ciemniewski
Wiesław Johann
Biruta Lewaszkiewicz-Petrykowska
Ewa Łętowska
Marek Mazurkiewicz
Andrzej Mączyński
Janusz Niemcewicz
Jadwiga Skórzewska-Łosiak — sprawozdawca
Jerzy Stępień
Marian Zdyb
Bohdan Zdziennicki,
protokolant: Dorota Raczkowska,
po
rozpoznaniu, z udziałem wnioskodawcy, Sejmu, Prokuratora Generalnego, a także
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, na rozprawie w dniu 2 kwietnia
2003 r., wniosku Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego o zbadanie
zgodności:
art. 46
ust. 1 pkt 3, art. 48 ust. 2 pkt 3 i art. 49 ust. 1 i 2 [ 1 ]
ustawy z dnia 4 lipca
1991 r. o stosunku Państwa do Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego
(Dz. U. Nr 66, poz. 287 ze zm.) z art. 2, art. 25 ust. 1, art. 32 ust. 1 i 2 i art. 64 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,
orzeka:
1.
Art. 46 ust. 1 pkt 3 i art. 49 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 4 lipca 1991 r. o stosunku Państwa do Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego (Dz.
U. Nr 66, poz. 287, Nr 95, poz. 425, z 1993 r. Nr 7, poz. 34, z 1994 r. Nr 1,
poz. 3, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 90, poz. 557 oraz z 1998 r. Nr 59, poz.
375 i Nr 106, poz. 668) są zgodne z art. 25 ust. 1 i art. 64 ust. 2
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i nie są niezgodne z art. 32 Konstytucji.
2. Art. 48 ust. 2 pkt 3 ustawy powołanej w punkcie 1 w zakresie, w jakim ma zastosowanie do nieruchomości, o których mowa w art. 47
ust. 1 pkt 1 tej ustawy, jest zgodny z art. 25 ust. 1 Konstytucji i nie jest
niezgodny z art. 32 i art. 64 ust. 2 Konstytucji.
Ponadto postanawia:
na
podstawie art. 39 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale
Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643, z 2000 r. Nr 48, poz. 552 i Nr
53, poz. 638 oraz z 2001 r. Nr 98, poz. 1070) umorzyć postępowanie w sprawie zgodności art. 48 ust. 2 pkt 3 ustawy powołanej w punkcie 1 wyroku w zakresie, w jakim przepis ten ma zastosowanie do nieruchomości, o których mowa w art. 47 ust. 1 pkt 2 lit. b i c tej ustawy, z art. 25 ust. 1, art. 32 i art.
64 ust. 2 Konstytucji.
Uzasadnienie:
I
1. Polski
Autokefaliczny Kościół Prawosławny pismem z 15 lutego 2002 r. przedstawił
wniosek o zbadanie zgodności art. 46 ust. 1 pkt 3, art. 48 ust. 2 pkt 3 i art.
49 ust. 1 i 2 ustawy z 4 lipca 1991 r. o stosunku Państwa do Polskiego
Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego (Dz. U. Nr 66, poz. 287, z 1991 r. Nr
95, poz. 425, z 1993 r. Nr 7, poz. 34, z 1994 r. Nr 1, poz. 3, z 1997 r. Nr 28,
poz. 153 i Nr 90, poz. 557 oraz z 1998 r. Nr 59, poz. 375 i Nr 106, poz. 668) z art. 2, art. 25 ust. 1, art. 32 ust. 1 i 2 i art. 64 ust. 2 Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej.
W ocenie wnioskodawcy zaskarżone przepisy różnią się
zasadniczo od unormowań prawnych spraw majątkowych przyjętych w ustawie z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154 ze zm.) oraz od unormowań
spraw majątkowych innych kościołów. Art. 60 ust. 1 ustawy o stosunku państwa
do Kościoła Katolickiego wprowadził zasadę, w myśl której nieruchomości
lub ich części, pozostające w dniu wejścia w życie ustawy we władaniu kościelnych
osób prawnych, stają się z mocy prawa ich własnością, jeżeli zostały spełnione
przesłanki określone w pkt 1-5 tego przepisu. Zasada ta została podtrzymana w ustawach regulujących stosunek państwa do innych kościołów i związków
wyznaniowych. Art. 61 ust. 1 pkt 1 ustawy o stosunku państwa do Kościoła
Katolickiego wyłączył spod postępowania regulacyjnego przed Komisją Majątkową
nieruchomości, które były własnością diecezji, parafii, klasztorów lub
innych instytucji grecko-katolickich, pozostające w dniu wejścia w życie
cytowanej ustawy we władaniu innych kościołów i związków wyznaniowych.
W myśl art. 46 ust. 1 ustawy o stosunku państwa do
Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego, nieruchomości lub ich części,
pozostające w dniu wejścia w życie ustawy we władaniu kościelnych osób
prawnych, stają się z mocy prawa ich własnością, jeżeli:
1) podlegały ustawie z dnia 23 czerwca 1939 r. o uregulowaniu stanu prawnego majątków Kościoła Prawosławnego (Dz. U. Nr 57,
poz. 370), bez względu na to, czy w myśl tej ustawy przechodziły z mocy prawa
na własność Państwa,
2) podlegały przejęciu na własność Państwa z mocy
ustawy z dnia 20 marca 1950 r. o przejęciu przez Państwo dóbr martwej ręki,
poręczeniu proboszczom posiadania gospodarstw rolnych i utworzeniu Funduszu Kościelnego
(Dz. U. Nr 9, poz. 87 i Nr 10, poz. 111, z 1969 r. Nr 13, poz. 95 i z 1989 r. Nr
29, poz. 154), a zostały pozostawione, wydzierżawione lub przekazane kościelnym
osobom prawnym,
3) znajdują się na nich cmentarze grzebalne lub obiekty
sakralne wraz z obiektami towarzyszącymi, z zastrzeżeniem art. 49; dotyczy to
również obiektów położonych na obszarze m.st. Warszawy.
Art. 46 ust. 1 pkt 3 wyłącza nabycie własności nieruchomości,
lub ich części, o których mowa w art. 49 ustawy.
W ocenie wnioskodawcy rażąco sprzeczny z porządkiem
konstytucyjnym jest również art. 48 ust. 2 pkt 3 zaskarżonej ustawy. Przepis
ten nie pozwala, w odniesieniu do niektórych nieruchomości objętych postępowaniem
regulacyjnym, na przyznanie Kościołowi Prawosławnemu odszkodowania w razie
niemożności dokonania regulacji przewidzianych w art. 48 ust. 2 pkt 1 i 2
ustawy. Wyjątków takich nie wprowadza natomiast ustawa o stosunku Państwa do
Kościoła Katolickiego.
2.
Prokurator Generalny w piśmie z 24 czerwca 2002 r. wyraził pogląd, że:
1) art. 46 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 49 ustawy z dnia 4 lipca
1991 r. o stosunku Państwa do Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego
jest zgodny z art. 2, art. 25 ust. 1, art. 32 i art. 64 ust. 2 Konstytucji;
2) art. 48 ust. 2 pkt 3 wymienionej ustawy, w zakresie, w jakim wprowadza wyjątki, o których mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. b i c tej ustawy, jest niezgodny z art. 2, art. 25 ust. 1, art. 32 i art. 64 ust.
2 Konstytucji.
W ocenie Prokuratora Generalnego w art. 46 ust. 1 zaskarżonej
ustawy została przyjęta zasada, że przejęcie własności określonych w nim
nieruchomości uzależnione jest od faktycznego nimi władania. Jednocześnie
ustawodawca ustanowił wyjątek od tej zasady. Polega on na odesłaniu do
uregulowania w odrębnej ustawie statusu prawnego nieruchomości, pozostających
we władaniu prawosławnych kościelnych osób prawnych, upaństwowionych na
podstawie dekretu z 5 września 1947 r. o przejęciu na własność Państwa
mienia pozostałego po osobach wysiedlonych do ZSRR, a które były własnością
instytucji Diecezji Przemyskiej obrządku grecko-katolickiego oraz Administracji
Apostolskiej Łemkowszczyzny. Zasada władania nieruchomością została przyjęta
bez wyjątku w ustawach odnoszących się do innych związków wyznaniowych.
Jednakże na podstawie treści zaskarżonych art. 46 ust. 1 pkt 3 w zw. z art.
49 ustawy nie można wywodzić, że ustawodawca złamał tę zasadę i definitywnie wyłączył możliwość przejęcia na własność nieruchomości
(lub ich części), o których mowa w tych przepisach. Można jedynie twierdzić,
że nie uregulował tej kwestii na dzień wejścia omawianej ustawy w życie i odsunął jej regulację w czasie. Tym samym prawodawca w dalszym ciągu
pozostawił Skarbowi Państwa nieruchomości objęte dekretem z 5 września 1947
r., a Kościołowi Prawosławnemu dotychczasowe prawa ich użytkowania, z możliwością
zawarcia porozumienia, o którym mowa w art. 49 ust. 2 ustawy. Proces
legislacyjny wskazuje, że intencją prawodawcy było dążenie do konsensusu
pomiędzy Kościołami. Zdaniem Prokuratora Generalnego nie ma podstaw do
kwestionowania zgodności art. 46 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 49 ustawy z zasadą
równouprawnienia kościołów oraz zasadą równości wobec prawa i równej
ochrony praw majątkowych, skoro treść zaskarżonych przepisów nie pozwala
obecnie ocenić, czy zasady te zostały naruszone.
Odnosząc się do zarzutu niezgodności art. 48 ust. 2 pkt 3
ustawy z Konstytucją, Prokurator Generalny wyraził pogląd, że kwestionowany
przepis w zakresie, w jakim wprowadza wyjątki w przyznawaniu odszkodowań jest
niezgodny z zasadami ustrojowymi Konstytucji — demokratycznego państwa
prawnego (art. 2 Konstytucji) i równouprawnienia Kościołów (art. 25 ust. 1
Konstytucji), a także z jej zasadami szczegółowymi — równości wobec prawa
(art. 32 Konstytucji) i równej ochrony praw majątkowych (art. 64 ust. 2
Konstytucji). Prokurator Generalny podniósł, że ustawy o stosunku Państwa do
Kościoła Katolickiego oraz do Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego
zawierają jednobrzmiące przepisy, na podstawie których obu Kościołom
przyznane zostało prawo nabywania, posiadania i zbywania mienia, nabywania
innych praw oraz zarządzania swoim majątkiem. Ze względu na tę cechę wspólną
wymienione Kościoły powinny zostać potraktowane identycznie przy ustanawianiu
przepisów dotyczących postępowania regulacyjnego. Jednakże ustawodawca w postępowaniu regulacyjnym uprzywilejował Kościół Katolicki, stwarzając w art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy z 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła
Katolickiego możliwość przyznania odszkodowania w każdym przypadku, w którym
przywrócenie własności nieruchomości bądź przyznanie nieruchomości
zamiennej było niemożliwe. Spowodował tym samym dyskryminację Kościoła
Prawosławnego, którego uprawnienie odszkodowawcze ograniczył treścią zaskarżonego
art. 48 ust. 2 pkt 3 ustawy.
3. Pismem z 4 października 2002 r. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyraził
pogląd, że art. 46 ust. 1 pkt 3 i art. 49 ust. 1 i 2 ustawy o stosunku Państwa
do Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego, jest zgodny z art. 2,
art. 25 ust. 1, art. 32 ust. 1 i 2 i art. 64 ust. 2 Konstytucji. W ocenie
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji wątpliwości budzi również
zarzut niekonstytucyjności art. 48 ust. 2 pkt 3 ustawy.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji podkreślił, że
projekt ustawy o stosunku Państwa do Polskiego Autokefalicznego Kościoła
Prawosławnego był przedmiotem prac w ramach zespołu redakcyjnego składającego
się z przedstawicieli ministra właściwego do spraw wyznań oraz Polskiego
Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego. Pierwotna treść art. 46 ust. 1 pkt.
3 projektu ustawy, uzgodniona w ramach zespołu redakcyjnego, nie zawierała
zwrotu „z zastrzeżeniem art. 49". Projekt uzgodniony w ramach zespołu
redakcyjnego został przejęty przez grupę posłów i skierowany do Sejmu jako
projekt poselski. Kwestionowane przez wnioskodawcę sformułowania zostały
wprowadzone do art. 46 ustawy w trakcie prac nad projektem w parlamencie i miały
na celu uniknięcie sporów między Kościołem Katolickim a Polskim
Autokefalicznym Kościołem Prawosławnym na tle tzw. mienia pounickiego.
Minister zauważa jednak, że zaskarżony art. 49 ustawy nie przesądza o własności
nieruchomości objętych tym przepisem — w tym zakresie odsyła wyłącznie do
odrębnej regulacji. Równocześnie, w ustawie o Kościele Katolickim,
nieruchomości te zostały wyłączone spod postępowania regulacyjnego, tym
samym nie jest możliwy również ich zwrot, czy przyznanie własności
nieruchomości zastępczej lub odszkodowania ich poprzedniemu właścicielowi.
Minister zwraca również uwagę, że w sytuacji istniejącego w tej sprawie
konfliktu pomiędzy Kościołem Katolickim obrządku bizantyńsko-ukraińskiego a Polskim Autokefalicznym Kościołem Prawosławnym, zapowiedziana w art. 49
ust. 1 ustawy, regulacja stanu prawnego nieruchomości trudna jest do
zrealizowania także obecnie.
Odnosząc się do zarzutu niekonstytucyjności art. 48 ust. 2
pkt 3 ustawy Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji zwraca uwagę, że
art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy odsyła do jej art. 46 ust. 1 pkt 1, a ten z kolei
zawiera odesłanie do ustawy z dnia 23 czerwca 1939 r. o uregulowaniu stanu
prawnego majątków Kościoła Prawosławnego (Dz. U. Nr 57, poz. 370). W myśl art. 3 ostatnio wymienionej ustawy określone nieruchomości uznane zostały
za własność Skarbu Państwa w momencie wejścia w życie ustawy. W tej
sytuacji uzasadnionym może być uregulowanie odmawiające prawa do
odszkodowania za nieruchomości, które nie są we władaniu prawosławnych osób
prawnych i które stały się już własnością Skarbu Państwa na podstawie wyżej
wymienionej ustawy z 23 czerwca 1939 r. W ocenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji różnice w poszczególnych przepisach ustaw wyznaniowych wynikają z różnic w historycznym rozwoju kościołów i innych związków wyznaniowych,
determinujących ich sytuację majątkową.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyjaśnił, że w dotychczas zakończonych postępowaniach regulacyjnych nie miała miejsca
sytuacja, w której miałby zastosowanie art. 48 ust. 2 pkt 3 ustawy o stosunku
Państwa do Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego, tj. taka kiedy
nie było możliwe przyznanie temu Kościołowi własności nieruchomości, o których
mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. b) i c) ustawy lub nieruchomości
zamiennej, a ze względu na zaskarżony przepis nie mogło być przyznane
odszkodowanie.
W piśmie z 27 stycznia 2003 r. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wskazał, że obecnie trwa 12 postępowań regulacyjnych, w których
ewentualne zastosowanie mógłby mieć art. 48 ust. 2 pkt 3 ustawy. We
wszystkich 12 postępowaniach podstawą wniosków rewindykacyjnych jest art. 47
ust. 1 pkt 1 ustawy. Żadne z nich nie dotyczy zatem wydzielenia, w trybie art.
47 ust. 1 pkt 2 lit. b i c ustawy, z nieruchomości przejętych na podstawie
ustawy z 20 marca 1950 r. o przejęciu przez Państwo dóbr martwej ręki,
gospodarstw rolnych dla biskupów diecezjalnych, Prawosławnego Seminarium
Duchownego lub klasztorów. W jednym z toczących się postępowań przewiduje
się przyznanie w najbliższym czasie odpowiedniej nieruchomości zamiennej. W odniesieniu do pozostałych postępowań ich dotychczasowy przebieg nie daje
podstaw do sformułowania jednoznacznej oceny co do występowania realnych
przeszkód uniemożliwiających przeniesienie na wnioskodawców nieruchomości
zamiennych.
Pismem z 24 lutego 2003 r. Minister Administracji i Spraw
Wewnętrznych wyjaśnił, że spośród trwających dwunastu postępowań 11
dotyczy nieruchomości, które podpadały pod regulację z art. 3 ustawy z dnia
23 czerwca 1939 r. o uregulowaniu stanu prawnego majątków Kościoła
Prawosławnego (Dz. U. Nr 57, poz. 370), natomiast jedno postępowanie,
dotyczy nieruchomości zabudowanych położonych w Tomaszowie Mazowieckim, które
podpadały pod art. 2 tej ustawy.
4. W imieniu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej Marszałek Sejmu pismem z 26 marca 2003
r. wniósł o stwierdzenie, że:
1) przepis art. 46 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 49 ustawy z dnia
4 lipca 1991 r. o stosunku Państwa do Polskiego Autokefalicznego Kościoła
Prawosławnego (Dz. U. Nr 66, poz. 287 ze zm.) jest zgodny z art. 2, art. 25
ust. l, art. 32 i art. 64 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;
2) przepis art. 48 ust. 2 pkt 3 ustawy o stosunku Państwa do
Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego w zakresie w jakim
wprowadza wyjątki, o których mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. b) i c) — jest niezgodny z art. 2, art. 25 ust. l, art. 32 i art. 64 ust. 2
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
W ocenie Marszałka Sejmu, treść art. 46 ust. 1 pkt 3
ustawy nie pozwala na stwierdzenie, że została złamana zasada jednolitej
regulacji majątkowej dla wszystkich wyznań. Ustawodawca, przyjmując
konstrukcję prawną wyznaczoną w art. 49, odroczył jedynie regulację majątkową w tym zakresie. Nie jest uprawniony zarzut niekonstytucyjności przedmiotowych
przepisów z powodu ich niejednolitości w systemie regulacji majątkowych kościołów i związków wyznaniowych, bowiem ich ocena jest możliwa jedynie po zakończeniu
całościowej regulacji majątkowej Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego.
Zdaniem Marszałka Sejmu, przepis art. 48 ust. 2 pkt 3 ustawy
narusza zasadę równouprawnienia kościołów i związków wyznaniowych, bowiem
wprowadza wyjątek od systemu regulacji wyznań w sferze odszkodowań, wyjątek
dyskryminujący Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny. Ustawodawca
odmiennie uregulował w tym zakresie sprawy majątkowe Polskiego
Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego.
II
Na
rozprawie 2 kwietnia 2003 r. przedstawiciele uczestników postępowania oraz
przedstawiciel Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji podtrzymali wcześniejsze
pisemne stanowiska. Odpowiadali również na pytania Trybunału uzupełniając
wcześniej przedstawione pisemnie informacje.
Przedstawiciel wnioskodawcy wskazał, że przedmiotem zaskarżenia
jest art. 48 ust. 2 pkt 3 ustawy w całym swoim zakresie, a więc również w tej części, w jakiej dotyczy wyłączenia odszkodowań w postępowaniu
regulacyjnym dotyczącym nieruchomości, o których mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1
ustawy. Wyjaśnił, że obecnie nie toczy się żadne postępowanie regulacyjne
(ani przed Komisją Regulacyjną ani w trybie postępowania administracyjnego),
którego przedmiotem byłyby nieruchomości, o których mowa w art. 47 ust. 1
pkt 2 lit. b i c ustawy. Art. 48 ust. 2 pkt 3 ustawy został zaskarżony także w zakresie, w jakim wyłącza możliwość przyznania odszkodowania co do tych
nieruchomości, w nadziei, że przyszłe rozwiązania prawne pozwolą na składanie
nowych wniosków, których przedmiotem mogłyby być takie nieruchomości.
Przedstawiciel wnioskodawcy przyznał również, iż istnieje różnica pomiędzy
terminami: „przywrócenie własności" a „nieodpłatne przekazanie własności"
występującymi w przepisach dotyczących postępowań regulacyjnych w ustawie o stosunku Państwa do Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego oraz w ustawach o stosunku Państwa do innych kościołów. W odniesieniu do zaskarżonego
art. 46 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 49 ustawy przedstawiciel wnioskodawcy wskazał,
że zakwestionowana regulacja prawna była efektem kompromisu zawartego w momencie uchwalania ustawy — z jednej strony, ze względu na wolę Kościoła
uzyskania ustawy regulującej jego status prawny, z drugiej, ze względu na wolę
uniknięcia niepokojów społecznych, które mogłyby powstać w sytuacji
przejmowania przez któryś z Kościołów obiektów sakralnych wymienionych w art. 49 ustawy. Zaznaczono, że obecnie wciąż istnieją poważne trudności w osiągnięciu porozumienia między Kościołem Prawosławnym a Kościołem
Katolickim obrządku bizantyńsko-ukraińskiego co do tych nieruchomości i nie
można wykluczyć niepokojów społecznych w przypadku arbitralnego, nie
opartego na wcześniejszym porozumieniu Kościołów, rozstrzygnięcia kwestii
statusu prawnego tych nieruchomości.
Przedstawiciel Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej podtrzymał
wcześniejsze pisemne stanowisko Marszałka Sejmu. W odniesieniu do
zakwestionowanych przez wnioskodawcę art. 46 ust. 1 pkt 3 i art. 49 ustawy,
podkreślił, że są one wynikiem silnych kontrowersji między Polskim
Autokefalicznym Kościołem Prawosławnym a Kościołem Katolickim obrządku
bizantyńsko-ukraińskiego, które ujawniły się podczas sejmowych prac nad
ustawą. W debacie sejmowej podniesiono, że każda decyzja jaką Sejm mógłby
podjąć, wywoła poczucie krzywdy jednej lub drugiej grupy. Każda decyzja może
otworzyć drogę do sporów dzielących społeczności lokalne. Każda decyzja
Sejmu będzie decyzją arbitralnie wkraczającą w sprawy lokalnych wspólnot
religijnych. W toku dalszych prac nad projektem wskazano, że zagadnienia te
należy rozwiązać w drodze ugody pomiędzy obu Kościołami. W konsekwencji
uznano, że sprawa ta winna być wyłączona z regulacji omawianej ustawy. Z powyższych powodów zaskarżonych przepisów nie można uznać za niegodne z Konstytucją.
Przedstawiciel Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
rozwinął informacje dotyczące postępowań regulacyjnych dotyczących
nieruchomości wymienionych w art. 47 ustawy. Wyjaśnił, że spośród 185
wniosków złożonych przez Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny do
Szefa Urzędu Rady Ministrów o wszczęcie postępowań regulacyjnych, w 62
przypadkach Kościół wniósł o ich przeniesienie do rozpatrzenia przez Komisję
Regulacyjną. Postępowania przed Komisją Regulacyjną właściwie wygasają — większość została już zakończona, trwa jeszcze jedno postępowanie
dotyczące budynków klasztornych położonych w Wirowie, w którym poszukiwana
jest nieruchomość zastępcza. Pozostało natomiast niezakończonych 40 postępowań
administracyjnych — wśród nich kilkanaście dotyczy nieruchomości, o których
mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy. Tylko jedno postępowanie — dotyczące
nieruchomości położonych w Tomaszowie Mazowieckim — obejmuje istniejącą
nieruchomość budynkową, która niegdyś pozostawała we władaniu Kościoła. W pozostałych przypadkach nieruchomości są obecnie niezabudowane (istniejące
wcześniej obiekty zostały zniszczone w okresie II Rzeczypospolitej), jedno
postępowanie dotyczy cmentarza. Wszystkie postępowania, z wyjątkiem dotyczącego
nieruchomości w Tomaszowie Mazowieckim, obejmują nieruchomości, które
podpadały pod art. 3 ustawy z 23 czerwca 1939 r. o uregulowaniu stanu prawnego
majątków Kościoła Prawosławnego, a zatem, w myśl tej ustawy, stały się własnością
Skarbu Państwa. Także nieruchomości klasztorne w Wirowie podpadały pod art.
3 ustawy z 1939 r. Przedstawiciel Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
wyjaśnił również, że ustawa stanowi o nieodpłatnym przekazaniu nieruchomości
ze względu na to, że status prawny majątków Polskiego Autokefalicznego Kościoła
Prawosławnego nie był uregulowany. Dlatego tylko nieliczne postępowania
regulacyjne dotyczyły nieruchomości, w odniesieniu do których można mówić o „przywróceniu własności". Zarówno w postępowaniu przed Komisją
Regulacyjną, jak i w postępowaniach w trybie administracyjnym, zawsze
poszukiwana jest możliwość przyznania nieruchomości zastępczej, jeżeli nie
jest możliwe nieodpłatne przekazanie własności nieruchomości w celu przywrócenia w nich sprawowania kultu religijnego lub działalności charytatywno-opiekuńczej,
oświatowo-wychowawczej, czy opiekuńczo wychowawczej. Natomiast w postępowaniach
regulacyjnych w przedmiocie nieodpłatnego przekazania własności nieruchomości w celu przywrócenia w nich ww. rodzajów działalności, prowadzonych na
podstawie art. 61 ust. 2 pkt 1 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła
Katolickiego, Komisja Regulacyjna przyjęła zasadę, że o ile nie jest możliwe
przekazanie własności danej nieruchomości — bo nie ma substancji budynkowej — nie wypłaca się ani odszkodowania, ani nie przekazuje się własności
nieruchomości zastępczej.
Przedstawiciel Prokuratora Generalnego podtrzymał w całości
wcześniejsze pisemne stanowisko. Odnosząc się do wzorców kontroli
konstytucyjności zaskarżonych przepisów przyznał jednak, że art. 25 ust. 1
Konstytucji pozostaje w relacji przepisu szczególnego do pozostałych wzorców
kontroli wskazanych we wniosku — zwłaszcza do art. 32 Konstytucji i wobec
tego w przedmiotowej sprawie art. 25 ust. 1 byłby wystarczającym wzorcem
kontroli. Prokurator podniósł, że zasada równouprawnienia nie oznacza, aby
jedyną cechą która nakazuje równe traktowanie był fakt, iż dany podmiot
jest kościołem lub związkiem wyznaniowym, bowiem, w konkretnej sytuacji mogą
istnieć cechy różnicujące kościoły, które będą uzasadniały odrębne
ich traktowanie.
III
Trybunał
Konstytucyjny zważył, co następuje:
1. W ocenie wnioskodawcy zaskarżone przepisy są niezgodne z art. 2, art. 25 ust. 1,
art. 32 ust. 1 i 2 i art. 64 ust. 2 Konstytucji, ponieważ naruszają
konstytucyjną zasadę równości.
Oceniając zasadność zarzutu przedstawionego przez
wnioskodawcę, należy zauważyć, że zasada równości została wyrażona w szeregu przepisów ustawy zasadniczej. Z jednej strony, Konstytucja zawiera ogólny
przepis — art. 32 — wyrażający zasadę równości, który nakazuje
przestrzeganie tej zasady wszystkim organom władzy publicznej, z drugiej strony
zawiera przepisy, które konkretyzują zasadę równości w określonych
dziedzinach życia lub w odniesieniu do określonych stosunków społecznych.
Przepisy szczegółowe Konstytucji nakazują poszanowanie zasady równości w następujących dziedzinach życia społecznego: — dostępu do dóbr kultury (art. 6 ust. 1); — zrzeszania się obywateli w partie polityczne (art. 11
ust. 1 ); — działalności kościołów i związków wyznaniowych
(art. 25 ust. 1); — dostępu do służby publicznej (art. 60); — ochrony własności (art. 64 ust. 2); — dostępu do świadczeń zdrowotnych (art. 68 ust. 2); — dostępu do wykształcenia (art. 70 ust. 4); — w wyborach do Sejmu (art. 96 ust. 2) i organów samorządu
terytorialnego (art. 169 ust. 2), a także w wyborach prezydenckich (art. 127
ust. 1).
Ponadto, w myśl art. 33 Konstytucji, zasada równości
oznacza w szczególności równouprawnienie kobiety i mężczyzny.
Trybunał Konstytucyjny wielokrotnie wyjaśniał znaczenie
zasady równości. Zgodnie z ustalonym orzecznictwem Trybunału, zasada ta
polega na tym, że wszystkie podmioty prawa charakteryzujące się daną cechą
istotną w równym stopniu, powinny być traktowane równo, tj. bez różnicowań
zarówno faworyzujących jak i dyskryminujących. Jednocześnie zasada równości
zakłada odmienne traktowanie tych podmiotów prawa, które nie posiadają wspólnej
cechy istotnej. Badając zgodność regulacji prawnej z konstytucyjną zasadą równości,
należy ustalić, czy zachodzi podobieństwo określonych podmiotów, a więc
czy możliwe jest wskazanie wspólnej cechy istotnej lub faktycznej uzasadniającej
równe traktowanie tych podmiotów. Ustalenie to wymaga analizy celu i treści
aktu normatywnego, w którym zawarta została kontrolowana norma prawna. Jeżeli
prawodawca różnicuje podmioty prawa, które charakteryzują się wspólną
cechą istotną, to wprowadza odstępstwo od zasady równości. Odstępstwo
takie jest dopuszczalne, jeżeli zostały spełnione trzy warunki. Po pierwsze,
wprowadzone przez prawodawcę różnicowania muszą być racjonalnie
uzasadnione. Muszą one mieć związek z celem i treścią przepisów, w których
zawarta jest kontrolowana norma. Po drugie, waga interesu, któremu ma służyć
różnicowanie podmiotów podobnych, musi pozostawać w odpowiedniej proporcji
do wagi interesów, które zostaną naruszone w wyniku ich różnego
traktowania. Po trzecie, różnicowanie podmiotów podobnych musi znajdować
podstawę w wartościach, zasadach lub normach konstytucyjnych.
Trybunał Konstytucyjny wyjaśniał bliżej niektóre wątpliwości
interpretacyjne, jakie mogą pojawiać się na gruncie art. 32 Konstytucji. W wyroku z 23 października 2001 r., K. 22/01, Trybunał analizował relację
między oboma ustępami wymienionego artykułu. Stwierdził wówczas, że
„art. 32 stanowi całość normatywną. Ust. 1 wymienionego artykułu
formułuje w sposób ogólny zasadę równości jako normę konstytucyjną
adresowaną do wszelkich organów władzy publicznej — zarówno do organów
stosujących prawo, jak i do organów stanowiących prawo. Ust. 2 precyzuje bliżej
znaczenie konstytucyjnej zasady równości. Po pierwsze, art. 32 ust. 2 wyraża
uniwersalny charakter zasady równości, nakazując jej przestrzeganie we
wszystkich sferach życia — zarówno w życiu politycznym, społecznym
jak i gospodarczym. Po drugie, art. 32 ust. 2 określa bliżej granice
dopuszczalnych różnicowań podmiotów prawa. W myśl tego przepisu żadne
kryterium nie może stanowić podstawy dla różnicowań niesprawiedliwych,
dyskryminujących określone podmioty" (OTK ZU nr 7/2001, s. 1080).
Trybunał rozważał również zakres podmiotowy zasady równości.
Stwierdził, że zasada ta odnosi się zarówno do osób fizycznych, jak i do osób
prawnych, a także do innych podmiotów występujących w obrocie prawnym
(wyroki z: 24 lutego 1999 r., SK 4/98, OTK ZU nr 2/1999, s. 158-159, 18 kwietnia
2000 r., K. 23/99, OTK ZU nr 3/2000, s. 450).
Fakt, że zasada równości została wyrażona w szeregu
przepisów konstytucyjnych, nasuwa pytanie o relację, jaka zachodzi między
art. 32 Konstytucji a szczegółowymi przepisami gwarantującymi przestrzeganie
zasady równości w określonych dziedzinach życia. Analiza unormowań
konstytucyjnych prowadzi do wniosku, że znaczenie przepisów szczegółowych
nie polega na wprowadzaniu wyjątków od ogólnych uregulowań konstytucyjnych,
ale na potwierdzeniu obowiązywania omawianej zasady w wymienionych w nich
dziedzinach życia.
Odrębnego rozważenia wymaga relacja między art. 32
Konstytucji a art. 25 regulującym status kościołów i innych związków
wyznaniowych. Przepis ten formułuje w szczególności zasady: — równouprawnienia kościołów i związków wyznaniowych; — bezstronności władz publicznych w sprawach przekonań
religijnych światopoglądowych i filozoficznych; — swobody wyrażania przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych w życiu publicznych; — poszanowania autonomii i wzajemnej niezależności państwa
oraz kościołów i związków wyznaniowych; — współdziałania państwa oraz kościołów i związków
wyznaniowych dla dobra człowieka i dobra wspólnego; — regulacji stosunków miedzy państwem a kościołami i związkami wyznaniowymi w drodze dwustronnej.
Konstytucyjny status kościołów i związków wyznaniowych
nie został jednoznacznie wyjaśniony w doktrynie. Nie podlega jednak dyskusji,
że Konstytucja uregulowała status wspólnot religijnych w sposób szczególny,
różny od innych podmiotów prawa, ustanawiając specyficzne gwarancje ich
praw. Do istotnych elementów tego statusu należy zasada stanowienia regulacji
prawnych dotyczących tych wspólnot w drodze dwustronnej. Stosunki między
Rzecząpospolitą Polską a Kościołem Katolickim określa umowa międzynarodowa
ze Stolicą Apostolską oraz ustawy. Stosunki między Rzecząpospolitą Polską a innymi kościołami i związkami wyznaniowymi określają ustawy uchwalane na
podstawie umów zawartych przez Radę Ministrów z ich właściwymi
przedstawicielami. Wymóg wcześniejszej umowy między Radą Ministrów a przedstawicielami kościoła stosuje się również do uchwalania ustaw regulujących
stosunek Państwa do Kościoła Katolickiego. Zdaniem przedstawicieli doktryny
prawa, art. 25 ust. 5 Konstytucji oznacza, że umowa zawierana przez Radę
Ministrów z właściwymi przedstawicielami kościołów i związków
wyznaniowych determinuje poważnie, lub wręcz przesądza, treść przyszłej
ustawy partykularnej (Z. Witkowski, Opinia w sprawie zagadnień prawnych wynikających z art. 25 ust. 5 Konstytucji RP, Przegląd Legislacyjny nr 2 z 2000 r., s. 104).
Każdy kościół i związek wyznaniowy może wystąpić do Rady Ministrów z wnioskiem o podjęcie rozmów w celu zawarcia umowy dotyczącej jego statusu.
Fakt, że zasada równouprawnienia kościołów i związków wyznaniowych została
wyrażona w art. 25 ust. 1 Konstytucji, koresponduje z ich szczególnym statusem
konstytucyjnym. Regulacja konstytucyjna zawarta w art. 25 w sposób całościowy
normuje sprawy związane z równouprawnieniem kościołów i z tego względu nie
zachodzi potrzeba odwoływania się w tym zakresie do art. 32 Konstytucji.
Zasada równouprawnienia kościołów i związków
wyznaniowych oznacza, że wszystkie kościoły i związki wyznaniowe posiadające
wspólną cechę istotną powinny być traktowane równo. Jednocześnie zasada
ta zakłada odmienne traktowanie kościołów i związków wyznaniowych, które
nie posiadają wspólnej cechy istotnej z punktu widzenia danej regulacji.
Z art. 25 Konstytucji wynika ponadto dla organów władzy
publicznej obowiązek poszukiwania w sferze stosunków z kościołami i związkami
wyznaniowymi rozwiązań prawodawczych o charakterze konsensualnym, które
znajdują akceptację adresatów. Ustawodawca nie może zatem podejmować
jednostronnych ingerencji w sferę stosunków między poszczególnymi kościołami i związkami wyznaniowymi. Konstytucja pozostawia szeroki zakres swobody
zainteresowanym kościołom i związkom wyznaniowym oraz Radzie Ministrów w zakresie kształtowania treści prawodawstwa, które ich dotyczy. Swoboda ta nie
jest jednak nieograniczona, ponieważ przyjęte rozwiązania prawne muszą być
zgodne z normami konstytucyjnymi, w tym m.in. z zasadą równości jednostek
oraz zasadą równouprawnienia kościołów i związków wyznaniowych.
2.
Pierwszy z zarzutów przedstawionych przez wnioskodawcę dotyczy art. 46 ust. 1
pkt 3 i art. 49 ust. 1 i 2 ustawy z 4 lipca 1991 r. o stosunku Państwa do
Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego.
Należy wyjaśnić, że po odzyskaniu niepodległości w 1918
r. nieruchomości znajdujące się we władaniu Kościoła Prawosławnego, które
stanowiły własność państwa rosyjskiego, stały się własnością polskiego
Skarbu Państwa. Stanowił tak art. XII Traktatu Pokoju między Polską a Rosją i Ukrainą, podpisanego w Rydze 18 marca 1921 r. Część tych nieruchomości,
mimo przejścia własności na Skarb Państwa Polskiego, została pozostawiona
we władaniu Kościoła. Równocześnie, po 11 listopada 1918 r., osoby
prawne Kościoła Prawosławnego mogły nabywać na własność nowe nieruchomości — potwierdza to art. 7 ustawy z 23 czerwca 1939 r. o uregulowaniu stanu
prawnego majątków Kościoła Prawosławnego (Dz. U. Nr 57, poz. 370). W konsekwencji, w okresie II Rzeczypospolitej, we władaniu Polskiego
Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego pozostawały zarówno nieruchomości
będące własnością Skarbu Państwa, jak i nieruchomości których właścicielem
był ten Kościół. Status prawny i sprawy majątkowe Polskiego
Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego zostały uregulowane dekretem
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 18 listopada 1938 r. o stosunku Państwa
do Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego (Dz. U. Nr 88, poz. 597)
oraz ustawą z dnia 23 czerwca 1939 r. o uregulowaniu stanu prawnego majątków
Kościoła Prawosławnego (Dz. U. Nr 57, poz. 370). Na
podstawie przepisów tej ustawy nieruchomości oraz prawa rzeczowe, które 19
listopada 1938 r. znajdowały się w posiadaniu osób prawnych Polskiego
Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego zostały uznane za własność tych
osób prawnych. Również nieruchomości i prawa rzeczowe objęte w zarząd państwowy
na podstawie dekretu z dnia 16 grudnia 1918 r. (Dz. P.P.P. Nr 21, poz. 67),
bądź przejęte na własność Państwa na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia
1920 r. (Dz. U.R.P. z 1921 r. Nr 4, poz. 17), które 19 listopada 1938 r.
znajdowały się — za wiedzą i bez sprzeciwu właściwych władz państwowych — w faktycznym i spokojnym władaniu osób prawnych Polskiego Autokefalicznego
Kościoła Prawosławnego, zostały uznane za własność tych osób. Inne
nieruchomości uznane zostały za własność Skarbu Państwa (art. 3 ustawy z 23 czerwca 1939 r.). W wyniku wybuchu drugiej wojny światowej ustawa nie została
zrealizowana. W efekcie, po drugiej wojnie światowej nieruchomości i prawa
rzeczowe, które na podstawie ustawy miały stać się własnością osób
prawnych Kościoła Prawosławnego, pozostały własnością Skarbu Państwa. W latach 1944-1989 polskie organy władzy publicznej podejmowały, na podstawie różnych
aktów prawnych, rozmaite formy ingerencji w sferę praw majątkowych Polskiego
Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego. Przejęcie nieruchomości przez państwo
nastąpiło m.in. na podstawie ustawy z 20 marca 1950 r. o przejęciu przez Państwo
dóbr martwej ręki, poręczeniu proboszczom posiadania gospodarstw rolnych i utworzeniu Funduszu Kościelnego (Dz. U. Nr 9, poz. 87 i Nr 10, poz. 111, z 1969
r. Nr 13, poz. 95 i z 1989 r. Nr 29, poz. 154). Z treści ustawy wynika, że miała
ona zastosowanie do tzw. nieruchomości ziemskich, które stanowiły własność
kościołów i związków wyznaniowych.
Sprawy majątkowe Kościoła Prawosławnego uregulowała
ustawa z 4 lipca 1991 r. o stosunku Państwa do Polskiego Autokefalicznego Kościoła
Prawosławnego.
Na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy Kościół Prawosławny
nabył prawo własności nieruchomości, pozostających w jego władaniu w dniu
wejścia w życie ustawy. Zaskarżony art. 49 ustawy w ust. 1 wyłącza z zakresu regulacji, o której mowa w art. 46, nieruchomości lub ich części, które w dniu jej wejścia w życie wprawdzie znajdowały się we władaniu osób
prawnych Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego, ale w przeszłości
były własnością diecezji, parafii, klasztorów lub innych instytucji
grecko-katolickich (unickich) Diecezji Przemyskiej obrządku grecko-katolickiego
oraz Administracji Apostolskiej Łemkowszczyzny, a następnie przeszły na własność
Państwa na podstawie dekretu z 5 września 1947 r. o przejściu na własność
Państwa mienia pozostałego po osobach przesiedlonych do ZSRR. Ustawodawca
przewiduje jednocześnie wydanie odrębnej ustawy, która ureguluje status tych
nieruchomości. Regulacja prawna zawarta w zaskarżonych przepisach ma zatem -
zgodnie z postanowieniem ustawodawcy — charakter przejściowy. Zaskarżone
przepisy mają to znaczenie, że odsuwają w czasie definitywne uregulowanie
statusu wymienionych w nich nieruchomości. Należy dodać, że do chwili
obecnej unormowania przewidziane w art. 49 ustawy nie zostały ustanowione.
W świetle art. 25 Konstytucji, uregulowanie spraw majątkowych
wymaga porozumienia między Radą Ministrów a zainteresowanym kościołem lub
związkiem wyznaniowym. Wynika stąd, że w sytuacji, gdy dana sprawa dotyczy dwóch
lub więcej kościołów lub związków wyznaniowych niezbędne jest
porozumienie ze wszystkimi zainteresowanymi wspólnotami religijnymi.
Zainteresowane kościoły i związki wyznaniowe mogą wystąpić do Rady Ministrów o wszczęcie negocjacji w sprawie zawarcia odpowiednich umów w celu
ustanowienia stosownych regulacji prawnych.
Należy zwrócić uwagę, że zaskarżone przepisy nie
spowodowały sytuacji, w której status prawny wymienionych w nich nieruchomości
byłby nieuregulowany. W konsekwencji ich wejścia w życie, wymienione w nich
nieruchomości pozostały własnością Skarbu Państwa do czasu wydania odrębnej
ustawy. Kościół Prawosławny zachował prawo użytkowania tych nieruchomości.
Ustawa przewiduje ponadto możliwość wspólnego użytkowania świątyń przez
Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny i Kościół Katolicki obrządku
bizantyńsko-ukraińskiego na mocy porozumienia biskupów diecezjalnych. Należy
dodać, że art. 61 ust. 1 pkt 1 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła
Katolickiego wyłączył możliwość dochodzenia przez Kościół Katolicki
utraconego prawa własności tych nieruchomości. Obowiązujące przepisy
utrzymują zatem istniejący stan prawny i faktyczny.
Z materiałów parlamentarnych wynika, że zaskarżone
przepisy dotyczą w praktyce dwudziestu trzech obiektów sakralnych (z
informacji przekazanych na rozprawie, że dwudziestu jeden). Chodzi tutaj o obiekty, które w przeszłości stanowiły własność diecezji, parafii,
klasztorów lub innych instytucji grecko-katolickich (unickich) Diecezji
Przemyskiej obrządku grecko-katolickiego oraz Administracji Apostolskiej Łemkowszczyzny.
5 września 1947 r. wydany został dekret o przejściu na własność Państwa
mienia pozostałego po osobach przesiedlonych do ZSRR (Dz. U. Nr 59, poz. 318, z 1949 r. Nr 53, poz. 404 oraz z 1969 r. Nr 13, poz. 95). W myśl art. 1 ust. 2 zd.
1 powołanego dekretu „na własność Skarbu Państwa przechodzi również
mienie osób prawnych, których istnienie lub działalność wskutek
przesiedlenia do Z.S.R.R. ich członków lub osób tą działalnością objętych
stała się bezprzedmiotowa." Na podstawie tego przepisu Państwo przejęło
na własność mienie diecezji, parafii, klasztorów lub innych instytucji
grecko-katolickich (unickich) Diecezji Przemyskiej obrządku grecko-katolickiego
oraz Administracji Apostolskiej Łemkowszczyzny. Część z tych nieruchomości
została później udostępniona Polskiemu Autokefalicznemu Kościołowi Prawosławnemu.
Na tym tle powstał spór między Kościołem Katolickim obrządku bizantyńsko-ukraińskiego a Polskim Autokefalicznym Kościołem Prawosławnym o wymienione nieruchomości.
1 2 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Treść
kwestionowanych artykułów:
Art. 46. 1. Nieruchomości lub ich części, pozostające w dniu wejścia w życie ustawy we władaniu kościelnych osób prawnych, stają się z mocy prawa ich własnością, jeżeli: (...) 3) znajdują się na nich cmentarze grzebalne lub obiekty sakralne wraz z obiektami towarzyszącymi, z zastrzeżeniem art. 49; dotyczy to również obiektów położonych na obszarze m. st. Warszawy.
Art. 48. (...) 2. Minister-Szef Urzędu Rady Ministrów wydając decyzję może: (...) 3) przyznać odszkodowanie według przepisów o wywłaszczaniu nieruchomości w razie niemożności dokonania regulacji przewidzianych w pkt 1 i 2, z wyjątkiem nieruchomości, o których mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. b) i c).
Art. 49. 1. Uregulowanie stanu prawnego nieruchomości lub ich części, które przeszły na własność Państwa na podstawie dekretu z dnia 5 września 1947 r. o przejściu na własność Państwa mienia pozostałego po osobach przesiedlonych do ZSRR (Dz. U. Nr 59, poz. 318, z 1949 r. Nr 53, poz. 404, z 1958 r. Nr 17, poz. 72 i z 1969 r. Nr 13, poz. 95), a były własnością diecezji, parafii, klasztorów lub innych instytucji grecko-katolickich (unickich) Diecezji Przemyskiej obrządku grecko-katolickiego oraz Administracji Apostolskiej Łemkowszczyzny i które pozostają we władaniu prawosławnych kościelnych osób prawnych określi odrębna ustawa.
2. Do czasu wydania tej ustawy Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny i Kościół Katolicki obrządku bizantyńsko-ukraińskiego na mocy porozumienia biskupów diecezjalnych mogą wspólnie użytkować świątynie pozostające we władaniu prawosławnych kościelnych osób prawnych w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy. « Orzeczenia, uchwały i glosy (Publikacja: 15-07-2004 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3510 |
|