Prawo » Prawo wyznaniowe » Fundusz Kościelny
Projekt ustawy zniesieniu Funduszu Kościelnego [2]
Gdy w Austrii w 1960 r. doszło do
porozumienia ze Stolicą Apostolską i zwrotu Kościołowi Katolickiemu części
przejętych dóbr, w porozumieniu odpowiednio zmniejszono wysokość dotacji państwowych.
We Włoszech wprowadzono w 1985 r. możliwość przekazywania przez podatników
0,8% (8 promili) należnego podatku dochodowego na cele kościelne, w związku z czym po kilkuletnim okresie przejściowym zaniechano wypłacania kościołom
dotacji państwowych. W Polsce natomiast nie wydzielono organizacyjnie i finansowo upaństwowionych dóbr martwej ręki. Zostały one włączone do Państwowego
Zasobu Ziemi, bez ustalenia wysokości dochodów z tych dóbr. Fundusz Kościelny oparty został
wyłącznie na dotacjach budżetowych. Cele Funduszu ustalone zostały w art. 9
ustawy z dnia 20 marca 1950 r. w pięciu punktach: utrzymanie i odbudowa kościołów;
udzielanie duchownym pomocy materialnej i lekarskiej oraz organizowanie dla nich
domów wypoczynkowych; objęcie duchownych ubezpieczeniem chorobowym w przypadkach uzasadnionych; specjalne zaopatrzenie emerytalne społecznie zasłużonych
duchownych; wykonywanie działalności charytatywno-opiekuńczej. W organach
Funduszu Kościelnego mieli uczestniczyć duchowni, lecz Konferencja Episkopatu
Polski odmówiła ich wydelegowania do tych organów. Zarząd Funduszu sprawował
jeden z wicedyrektorów Urzędu do Spraw Wyznań.
Po zorganizowaniu na początku lat
60. XX w. Kół Księży w Zrzeszeniu Katolików „Caritas", skupiających
księży katolickich aprobujących zasady ustrojowe PRL, Fundusz Kościelny
wydawany był w przeważającej części na rzecz tych Kół, które swym członkom
udzielały pomocy materialnej i lekarskiej oraz organizowały dla nich domy
wypoczynkowe. Fundusz Kościelny dotował również działalność Polskiej Rady
Ekumenicznej i niekiedy niektórych kościołów, a także dotował remonty
budynków kościelnych i cmentarzy wyznaniowych.
Zmiana nastąpiła poprzez
uchwalenie w dniu 17 maja 1989 r. przez Sejm PRL ustawy o ubezpieczeniu społecznym
duchownych (Dz. U. Nr 29, poz. 156), która przewidziała pokrywanie składek na
to ubezpieczenie w wysokim stopniu z Funduszu Kościelnego. Zasada ta została
podtrzymana w toku reformy ubezpieczeń społecznych przez wymienione w art. 5
powyższego projektu ustawy przepisy, które zastąpiły ustawę z 1989 r. Po
zmianach ustrojowych rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 sierpnia 1990 r. w sprawie rozszerzenia zakresu celów Funduszu Kościelnego (Dz. U. Nr 61, poz.
354) rozszerzyło przeznaczenie celów Funduszu na wspomaganie kościelnej działalności
oświatowo-wychowawczej i opiekuńczo-wychowawczej oraz inicjatyw związanych ze
zwalczaniem patologii społecznych. Jednak składki ubezpieczeniowe za
duchownych odprowadzane przez Fundusz Kościelny stanowiły w ubiegłych latach
nawet 95% wszystkich wydatków Funduszu. Uchwała Nr 148 Rady Ministrów z dnia
7 listopada 1991 r. w sprawie statutu Funduszu Kościelnego (Mon. Pol. Nr 39,
poz. 279) m.in. urealniła przepis z 1950 r. o opiniodawczym udziale
przedstawicieli kościołów w zakresie dysponowania środkami Funduszu.
W budżecie Państwa na rok 2004
dotacja na Fundusz Kościelny wynosi 78.333.000 zł.
Fundusz Kościelny zarówno w PRL
jak i obecnie stanowi jedynie jedną z wielu dotacji publicznych na rzecz kościołów i innych związków wyznaniowych. Dotacje z budżetu państwa wypłacane są w myśl ustaw i przepisów wydanych na podstawie delegacji ustawowych. Natomiast
instytucje samorządu terytorialnego oraz istniejące jeszcze przedsiębiorstwa
państwowe w formie spółek prawa handlowego nie mają żadnych ograniczeń
prawnych w dotowaniu kościołów i innych związków wyznaniowych.
Pełne wyliczenie wszelkich rodzajów
dotacji bezpośrednich jest niemal niemożliwe.
Najważniejsze z nich to pomoc w utrzymaniu i remontach zabytków, duszpasterstwo wojskowe, policyjne, Straży
Granicznej i Straży Pożarnej, duszpasterstwo więzienne, duszpasterstwo
szpitalne, finansowanie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Papieskiej
Akademii Teologicznej w Krakowie, Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie, wydziałów
teologicznych na uniwersytetach państwowych, dotowanie prowadzonych przez kościoły i inne związki wyznaniowe prywatnych szkół ogólnokształcących, zawodowych i artystycznych, zakładów służby zdrowia i opieki społecznej. Pośrednią
formą dotowania są ulgi podatkowe, celne oraz w opłatach sądowych.
W pierwotnym brzmieniu ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Polskiej
Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U. Nr 29, poz. 154, art. 61 ust. 1 pkt 2) możliwości
przywrócenia osobom prawnym Kościoła Katolickiego własności dóbr martwej ręki
zostały ograniczone do przypadków, gdy w toku realizacji ustawy z dnia 20
marca 1950 r. nie przestrzegano przewidzianych w tej ustawie i w aneksie do
protokołu z dnia 14 kwietnia 1950 r. wyłączeń od przejęcia gospodarstw
rolnych proboszczów, biskupów, seminariów duchownych i domów zakonnych.
Natomiast nowelizacja dokonana ustawą z dnia 11 października 1991 r. o zmianie
ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej
(Dz. U. Nr 107, poz. 459) znacznie rozszerzyła możliwość rewindykacji dóbr
martwej ręki. Inne kościoły i związki wyznaniowe skorzystały w bardzo małym
zakresie z możliwości rewindykacji dóbr martwej ręki, natomiast podobnie jak
Kościół Katolicki skorzystały ze wspomnianej wyżej możliwości otrzymania
gruntów rolnych dla swych jednostek na ziemiach zachodnich i północnych.
Ustawa z dnia 14 czerwca 1991 r. o finansowaniu Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego z budżetu państwa (Dz. U.
Nr 61, poz. 259) była uzasadniana przede wszystkim upaństwowieniem liczącego
około 7 tysięcy ha majątku rolnego Fundacji Potulickich, będącego jednym z głównych źródeł finansowania KUL. Przepis o finansowaniu KUL przez państwo
został powtórzony w konkordacie z 1993 r. Jednak ostatecznie całe Państwowe
Gospodarstwo Rolne w Potylicach, o powierzchni ponad 8 tysięcy ha, gdyż
obejmowało ono także grunty należące poprzednio do innych właścicieli,
zostało przekazane KUL-owi bez cofnięcia finansowania go przez państwo.
Brak jest opublikowanych danych o obecnej powierzchni gruntów rolnych należących do kościołów i innych związków
wyznaniowych, chociaż Główny Urząd Statystyczny powinien dysponować takimi
danymi na podstawie spisów rolnych. W publicystyce powtarza się liczba 160.000
ha tych gruntów. Zatem przejęcia przez państwo dóbr martwej ręki zostało
zniwelowane. Tym samym upadł sens utrzymywania Funduszu Kościelnego.
Wobec tego proponuje się
zniesienie Funduszu Kościelnego i obciążenie duchownych lub instytucji kościelnych i zakonnych całością składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i zdrowotne duchownych. Prawo nie może działać wstecz, dlatego art. 2 umożliwia
poniesienie przez budżet państwa składek za 2004 r. na te ubezpieczenia także
po zniesieniu Funduszu Kościelnego. Projekt ustawy nie narusza natomiast
wszystkich innych rodzajów dotowania kościołów i innych związków
wyznaniowych z budżetu państwa.
Konkordat z dnia 28 lipca 1993 r.
nie zawiera przepisów dotyczących bezpośrednio kościelnych majątków
rolnych i Funduszu Kościelnego, natomiast w art. 22 przewiduje celowość
uregulowania na nowo spraw finansów kościelnych.
Projekt ustawy nie dotyczy
problematyki uregulowanej prawem Unii Europejskiej, które nie zajmuje się
sprawami majątkowymi i finansowymi kościołów i innych związków
wyznaniowych, pozostawiając je w wyłącznej gestii ustawodawstw poszczególnych
państw członkowskich.
1 2
« Fundusz Kościelny (Publikacja: 02-08-2004 Ostatnia zmiana: 19-12-2004)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3550 |