|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Światopogląd » Wiedza, poznanie, hermeneutyka
Socjologia wiedzy i psychologia poznania świata [2] Autor tekstu: Piotr Jarco
Stopień abstrakcyjności (versus
konkretności) struktur poznawczych wyznaczony
jest poziomem ogólności pojęć. Podkreśla się, iż struktury bardziej
abstrakcyjne czynią orientację doskonalszą, względnie
niezależną od kontekstu sytuacyjnego.
Stopień otwartości
struktur poznawczych uważany jest za jedną z najważniejszych cech formalnych.
Struktury można nazwać otwartymi, gdy ulegają zmianom pod wpływem nowych
informacji, gdy człowiek zmienia przekonania o świecie w miarę poznawania
rzeczywistości. Oczywiście bardzo wysoki stopień elastyczności (otwartości)
struktur, implikujący nadmierną zmienność przekonań, nie ma charakteru
funkcjonalnego, staje się podstawą braku
integracji wewnętrznej, poczucia niestabilności własnej tożsamości. Na ogół
jednak ludzie wykazują tendencje do utrzymywania swoich schematów, nawet gdy
pierwotne dane je wspierające zostały podważone. [ 9 ]
Dowodzą tego wyniki wielu badań eksperymentalnych prowadzonych na gruncie
psychologii społecznej. [ 10 ]
Zjawisko to określane jest efektem uporczywości. Efekt ten znajduje szczególne
odzwierciedlenie w odniesieniu do przekonań dotyczących własnej osoby.
Interpretowane to jest naturalnym dążeniem ludzi do podtrzymywania samooceny
(obrazu własnej osoby) i co ważne, niezależnie od poziomu
poczucia własnej wartości. Uporczywe utrzymywanie schematu własnej
osoby występuje zarówno u osób o wysokiej, jak i niskiej samoocenie. Efekt
uporczywości dotyczący także schematów odnoszących się do innych osób.
[ 11 ]
Ludzie często nie rewidują swoich przekonań o innych osobach bądź o zdarzeniach. Co więcej, występuje tu proces zwany samospełniającym się
proroctwem, który na zasadzie mechanizmu sprzężenia zwrotnego, podtrzymuje i utrwala pierwotny schemat. Samospełniające się proroctwo polega na tym, że
ludzie niekiedy bezwiednie zachowują się w sposób wspierający oczekiwania
wobec nich kierowane. [ 12 ] Rezultaty badań
empirycznych dowodzą, że samospełniające się proroctwa są nie tyle
wynikiem celowego dążenia człowieka do potwierdzania własnych schematów, co
raczej pojawia się w sposób nieświadomy i mimowolny. Nawet gdy ludzie próbują traktować innych bez uprzedzeń, ich
schematy aktywizowane są niespostrzeżenie — jest to proces nie poddający się
wolicjonalnej kontroli. Jakie mechanizmy leżą u podłoża oporu osób przed zmianą własnych schematów
poznawczych? Psychologowie wskazują tu na złożone procesy i interpretują to
zjawisko, formułując różne, choć nie wykluczające się nawzajem teorie. Na przykład, przedstawiciele nurtu psychoanalitycznego — wszak to oni szczególnie
wyeksponowali wagę „oporu przed zmianą", zwłaszcza w kontekście problemów
terapeutycznych — wskazują, że tendencja do utrzymywania schematów
poznawczych ma charakter obronny, jest swoistym nieuświadomionym mechanizmem
radzenia sobie z lękiem, który zawsze powstaje w związku z antycypacją
jakiejkolwiek zmiany. Dzieje się to na zasadzie „nowe" budzi strach, gdyż
jest nieznane, nieprzewidywalne, a więc ryzykowne, zagrażające. [ 13 ]
Opór przed zmianą wynika z naturalnego dążenia człowieka do zachowania wewnętrznej
harmonii, integracji, spójności. Każda zmiana niejako wymusza rozpad istniejących
struktur, a to z kolei prowadzi do stanu dyskomfortu psychicznego, generując
brak poczucia bezpieczeństwa, poczucia chaosu, zagubienia. Z punktu widzenia
klinicznego, opór przed zmianą ma zarówno charakter adaptacyjny, jak i przeciwnie, dezadaptacyjny. Choć
mamy tu do czynienia ze sprzecznością logiczną, to jednak nie ma jej w sensie
psychologicznym. Adaptacyjność oporu przed zmianą wiąże się przede
wszystkim z potrzebą zachowania względnej stałości (stabilności) własnej
tożsamości czy szerzej, osobowości. Jednak w niektórych przypadkach opór
przed zmianą zakłóca procesy adaptacyjne, deformując konstruowane przez ludzi obrazy
świata, wizerunki samych siebie i innych osób, przyczyniając się do
nierealistycznej percepcji rzeczywistości. Ponadto, zbytnie utrzymywanie
istniejących schematów, blokuje proces przemian wewnętrznych niezbędnych dla
rozwoju i kreatywności człowieka.
Psychologowie reprezentujący
kierunek poznawczy tendencję ludzi do utrzymywania posiadanych struktur
poznawczych wyjaśniają, odwołując się do podstawowej potrzeby psychicznej
człowieka, jaką jest potrzeba sprawowania kontroli poznawczej. [ 14 ] Kontrola poznawcza
zawiera w sobie m.in. poczucie wyjaśnialności.
Poczucie zaś wyjaśnialności umożliwia
przewidywalność zdarzeń. Liczne koncepcje podkreślają nadzwyczaj zgodnie,
że ludzie wolą sytuacje przewidywalne (tj. takie, w których posiadają wiedzę
na temat tego co się zdarzy) niż nieprzewidywalne (tj. takie, w których
wiedzy tej nie posiadają). Wielu badaczy lansuje tezę, że ludzie jednak
zorientowani są nie tyle na poszukiwanie informacji o jak największej
diagnostyczności, co raczej na zdobywanie informacji ugruntowujących ich
dotychczasową wiedzę. Nie są więc z reguły motywowani do poszukiwania
danych, które mogłyby rzeczywiście zweryfikować posiadane teorie o sobie, o innych i o świecie. [ 15 ]
Współczesna psychologia zdaje się odchodzić od wizji
człowieka „poszukiwacza rzetelnej informacji", kreuje natomiast obraz człowieka
jako „poszukiwacza określonej (niekoniecznie rzetelnej) informacji". [ 16 ]
Swann (za Doliński ,1993) w przeprowadzonych przez
siebie badaniach wykazał, że ludzie poszukują głównie takich informacji, które
potwierdzają ich sądy o sobie, o innych, unikają zaś danych, które mogłyby tę wiedzę znacząco modyfikować, a jeśli mimo wszystko informacje takie do nich docierają — minimalizują ich
znaczenie. Takie funkcjonowanie poznawcze określone jest jako
orientacja na pewność, która
zasadza się na potrzebie walidacji własnych przekonań. Oznacza to, że człowiek
nastawiony jest na zdobywanie dowodów, że jego wiedza (samowiedza) jest
trafna, a zarazem na unikanie
danych, które mogłyby tę trafność podważyć.
Wreszcie nie sposób, wyjaśniając zjawisko oporu przed
zmianą schematów poznawczych, nie odwołać się do teorii dysonansu
poznawczego Festingera. [ 17 ] W myśl tej koncepcji
tendencja do utrzymywania schematów poznawczych, wiąże się z zachowaniem
tzw. optimum rozbieżności informacyjnej. Naturalnym dążeniem człowieka jest
znoszenie niezgodności informacyjnej, i osiąganie względnego poziomu
zgodności. Obrona (usztywnienie) schematów poznawczych nasila się
szczególnie w sytuacji dysonansu poznawczego, a polega na modyfikowaniu lub
odrzucaniu danych sprzecznych z już posiadanymi.
Jeszcze inną interpretację posługiwania się
posiadanymi schematami poznawczymi w poznawaniu rzeczywistości, przy odrzucaniu
informacji niezgodnych z nimi , odnaleźć można w rozważaniach Cialdiniego.
[ 18 ]
Według niego stosunkowo mała elastyczność schematów poznawczych wynika z dążenia
człowieka do bycia konsekwentnym. Dążenie to ma charakter nieświadomy,
przybiera nawet postać przymusu i znacząco wpływa na percepcję społeczną oraz kształtuje zachowania ludzi w sytuacji napływu informacji podważających wiarygodność posiadanych przekonań.
Czy jednak nie ma zbytniej przesady w ocenie ludzi jako upartych, niezdolnych do ustępstw teoretyków? Otóż
wyróżnia się następujące okoliczności sprzyjające gotowości do
zmiany (modyfikacji, rekonstrukcji) schematów. [ 19 ] Po pierwsze, w sytuacji
bardzo dużej rozbieżności informacji. Po drugie w sytuacji, w której ważne
jest aby posiadane przekonania były oceniane przez innych jako trafne. Po
trzecie, w sytuacji niepewności na ile schemat jest trafny i gdy przy tym
podmiot dostrzega alternatywne podejście.
Podsumowując, poznawanie rzeczywistości dokonuje się
poprzez schematy poznawcze, które stanowią system wiedzy (informacji) człowieka o sobie, innych i związkach ze światem. Ludzie posługują się schematami zwłaszcza w sytuacjach złożonych, niejasnych, a w takich przecież często uczestniczą.
Schematy umożliwiają kategoryzację
bodźców, a więc rozumienie społecznej rzeczywistości. Odzwierciedlenie
rzeczywistości ma charakter subiektywny i selektywny, co wiąże się z właściwościami
zarówno treściowymi, jak i formalnymi struktur (schematów) poznawczych.
Charakterystykę
właściwości schematów poznawczych należy dopełnić, wskazując na ich różne
odmiany. I tak, wyróżnia się schematy, które odnoszą się do stanów
realnych oraz idealnych — te ostatnie noszą nazwę wizji. [ 20 ]
Szczególną kategorią schematów
poznawczych są schematy reprezentujące specyficzną sekwencję zdarzeń społecznych dziejących się w określonym kontekście — nazywa się je skryptami poznawczymi. [ 21 ]
Psychoanalitycy ponadto wyróżniają skrypty życiowe, zawierające układ
nadrzędnych wartości i sposobów (zasad) ich realizacji — są to więc
swoiste heurystyki wyznaczające ukierunkowanie życiowe ludzi. [ 22 ]
Inny rodzaj schematów, to oczekiwania. Odnoszą się one do stanów
przyszłych, które mogą lub powinny się wydarzyć. Oczekiwania w znaczący
sposób wpływają nie tylko na percepcję innych ludzi, na kształtowanie ich
wizerunku, ale także na ustosunkowanie do nich i zachowanie się w określonych
sytuacjach społecznych. [ 23 ] W oczekiwaniach bowiem zawarte są treści odnoszące się zarówno do tego, co
może (powinno) się wydarzyć oraz, co ważniejsze, z jakim prawdopodobieństwem.
Zdaniem psychologów źródło wielu problemów psychicznych, konfliktów
interpersonalnych, tkwi w oczekiwaniach ludzi w tym sensie, że są one albo
nieadekwatne do rzeczywistości, tj. nie ujmują jej ważnych aspektów, albo wręcz
całkowicie się z nią rozmijają, gdyż opierają się na iluzorycznych
wizjach, życzeniowych i często też roszczeniowych projekcjach. Bywa, że i otoczenie społeczne nie spełnia z różnych przyczyn oczekiwań danej osoby,
co rodzi rozczarowanie, poczucie krzywdy lub agresywne postawy do świata.
1 2 3 Dalej..
Przypisy: [ 9 ] 1. Aronson E. i wsp.
(1975) op. cit.
2. Mądrzycki T. (1986) op. cit. [ 10 ] Ross L. i wsp. (1975) Perseverance in self perception and socral
perception:
Biased attributional processes in
the debriefing paradigm. W: „Journal of Personality and Social Psychology", 32, 880 — 892. [ 11 ] Mądrzycki T. (1986) op.
cit. [ 12 ] Rosenthal R., Jacobson L., (1968) Pygmalion
in the classroom: Teacher expectation and student intellectual development,
New York: Holt, Rinenhart, Winston, za Aronson E i wsp. (1975) tamże. [ 13 ] Sadker M., Sadker D., (1985) Sexism in
the Schoolroom of the, w: „Psychology Today", s.54 — 57. [ 14 ] Por. Doliński D.,
(1993), Orientacja defensywna, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, W-wa. [ 15 ] 1) Por. Strube M.J. (1990), In Search of self: Balancing the good and the
true, w: „Personality and Socjal Psychology Bulletin" 16, s. 699 — 704, 2) Por. Dymkowski M.
(1989), Samowiedza a psychologiczne konsekwencje ocen, Wyd. Politechniki
Wrocławskiej, Wrocław. [ 17 ] Aronson E. i wsp.,
(1994), op. cit. [ 18 ] Cialdini R., (1996)
Wywieranie wpływu na ludzi.
Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. [ 19 ] Aronson E. i wsp.,
(1994), op. cit. [ 20 ] Kozielecki J., (1977),
op. cit. [ 21 ] Trzebiński J., (1985),
op. cit. [ 22 ] Johnson
S.M., (1994),
Style charakteru, Wyd. Zysk i S-ka. [ 23 ] Kozielecki J., (1977),
op. cit. « Wiedza, poznanie, hermeneutyka (Publikacja: 14-11-2004 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3762 |
|