Prawo » Prawo wyznaniowe » Interpelacje, oświadczenia
Oświadczenie w sprawie psów, poszczekiwania i Kościoła Autor tekstu: Krystyna Sienkiewicz
Oświadczenie
Senator RP Krystyny Sienkiewicz, wygłoszone podczas 72 posiedzenia Senatu,
Warszawa, 18 listopada 2004 r.
Panie Marszałku! Panie, Panowie! Moje oświadczenie nie ma konkretnego adresata. Jest składane
pro memoria, czyli ku pamięci. Otóż ulubionym zwierzęciem wszystkich hierarchów kościoła
katolickiego jest pies. Pies. Nie wiem, czy w raju był pies, ale często jest
on używany w wypowiedziach purpuratów. A to na Jasnej Górze prymas określa
inicjatywę poselską jako ujadanie kundelków, a to inny książę kościoła
wypomina dyżurne poszczekiwanie, choć karawana i tak jedzie dalej. A konkretnie chodzi mi o wypowiedź biskupa Tadeusza
Pieronka dla „Wiadomości" Katolickiej Agencji Informacyjnej z 14 listopada
bieżącego roku, która w całości brzmi następująco: „Bardzo wyraźnie
widać różnicę w traktowaniu pewnych spornych tematów przez rząd i przez
partie polityczne. Ze strony lewicowych partii ciągle są jakieś dyżurne
poszczekiwania: a to ktoś wyskoczy ze sprawą aborcji, inny z homoseksualizmem, a jeszcze inny z Funduszem Kościelnym. Im bliżej wyborów, tym większe
ujadanie i emocje. To jest odgrzewanie starych kotletów, dyżurne tematy świadczące
rzekomo o lewicowości". Tyle cytat. Przypomnę, że w barwnym języku księdza biskupa znalazły
się słowa „beton", „kwas solny" i odwołanie do stalinowskich metod,
które dotyczyło konkretnie mnie, wskazanej imiennie. A ja jestem młodsza od
księdza biskupa i nie miałam okazji stosować tych metod, co nie oznacza, że
nie miałam okazji ich doświadczyć. Zgodnie z demokratyczną zasadą wolności religijnej księża
niejednokrotnie udzielali wiernym instrukcji wyborczych, a mimo to lewica uzyskała
poparcie. Teraz ci legitymizowani przedstawiciele lewicy, z tymże poparciem,
przedstawiciele narodu, który jest suwerenem, nie mają prawa do inicjatywy
ustawodawczej. To, co jest ich prawem i obowiązkiem, jest cenzurowane jako
poszczekiwanie. Chcę w tym miejscu przypomnieć, iż konkordat, zawarty w wyniku delikatnych negocjacji, czy wręcz koronkowej dyplomacji prowadzonej
przez rząd Hanny Suchockiej, stanowi, iż stosunki między państwem a kościołem i innymi związkami wyznaniowym są kształtowane na zasadach poszanowania ich
autonomii oraz wzajemnej niezależności każdego w swoim zakresie, jak również
współdziałania dla dobra człowieka i dobra wspólnego. Takie samo sformułowanie
zawiera konstytucja, w której uchwaleniu miałam zaszczyt uczestniczyć:
przyjazne współistnienie dla dobra człowieka i dobra wspólnego. W rozumieniu
jednej ze stron jest to dobre współistnienie pod warunkiem, że chodzi o dobro
kościoła, a nie narodu. A to znaczy, że można zlikwidować Fundusz
Alimentacyjny, ale nie można dyskutować o Funduszu Kościelnym. Że można opłacać
misjonarzy realizujących swoje powołanie, ale powołaniem pielęgniarki jest
emigracja zarobkowa za chlebem. Że można z całym spokojem i bez poczucia
odpowiedzialności za słowo określać programy partyjne mianem ujadania psiej
sfory, a nie można rozwiązać problemu Radia Maryja ani poradzić sobie z wieloma innymi gorącymi zjawiskami. W tym momencie, ponieważ czas się kończy, chcę przywołać
słowa nieodżałowanego Prymasa Tysiąclecia, kardynała Stefana Wyszyńskiego:
ale historia zakpiła gorzko i zatoczyła koło; wy mówicie, że my śmiecie — my nie śmiemy, a wy śmiecie. Czyli macie odwagę żądać dla kościoła i jego finansów miejsca szczególnego i chronionego, a my mamy prawo domagać się
przejrzystości i sprawiedliwości społecznej. Dziękuję. * Krystyna Sienkiewicz
Senator RP
Oświadczenie skierowane do Prezesa Rady Ministrów Pana Marka Belki
dotyczące realizacji postanowień Konkordatu z 1993 roku sprowadza się do pytań
następującej treści: 1) Dlaczego nie jest dotychczas zrealizowany art. 22 ust. 2
Konkordatu w brzmieniu: "Przyjmując za
punkt wyjścia w sprawach finansowych instytucji i dóbr kościelnych oraz
duchowieństwa obowiązujące ustawodawstwo polskie i przepisy kościelne Układające
się Strony stworzą specjalną Komisję, która zajmie się koniecznymi
zmianami. Nowa regulacja uwzględni potrzeby Kościoła biorąc pod uwagę jego
misję oraz dotychczasową praktykę życia kościelnego w Polsce"
oraz art. 27 Konkordatu następującej treści: "Sprawy wymagające
nowych lub dodatkowych rozwiązań będą regulowane na drodze nowych umów między
Układającymi się Stronami lub uzgodnień między Rządem Rzeczypospolitej
Polskiej i Konferencją Episkopatu Polski upoważnioną do tego przez Stolicę
Apostolską". 2) Dlaczego nie zakończyła bezpłodnego jak dotąd żywota
Komisja Konkordatowa oraz szczodra w rozdawaniu majątku Komisja Wspólna Majątkowa? Na jakiej podstawie działają powołani niedawno rządowi
współprzewodniczący pp. Włodzimierz Cimoszewicz i Sławomir Cytrynki? Jako niezręczność, a może prokościelną dyplomację
poczytuję wypowiedź p. premiera, że sprawy stosunków Państwo-Kościół
oraz istnienia Funduszu Kościelnego — ciążącego dziś Kościołowi — są
przedmiotem rozmów cyt. „w ciszy gabinetów". Otóż w ciszy gabinetów — bez udziału społeczeństwa
narodziło się wiele złych dokumentów i umów. I że w sprawie Funduszu Kościelnego są już
postanowienia — to proszę Pana Premiera o informację przynajmniej taką, czy
te rozwiązania będą miały skutki w ustawie budżetowej na rok 2005, a tym
samym inicjatywa Senatu o zniesieniu Funduszu Kościelnego jest zbędna? 3) Co w sprawie polskich relacji państwo-kościół robi
nasz ambasador przy Stolicy Apostolskiej, bo o działalności Nuncjusza mówić
mi nie wypada. * Warszawa,
8 grudnia 2004 r. MINISTER
SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
SMP-0724-9372/04/EN Pan Longin PASTUSIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 22 października
2004 r., o sygn. BPS/DSK-043-414/04, przekazującego oświadczenie Senatora RP
Pani Krystyny Sienkiewicz w sprawie realizacji postanowień Konkordatu między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą
Polską podpisanego w Warszawie dnia 28 lipca 1993 r., z upoważnienia
Prezesa Rady Ministrów, uprzejmie przedstawiam następujące informacje. Stosunki między Państwem a Kościołem
Katolickim regulują — zgodnie z art. 25 ust. 4 Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej — dwa podstawowe akty prawne: Konkordat między Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską (Dz. U. z 1998 r. Nr 51, poz. 318) oraz ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa
do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz.
154 z późn. zm.). Konkordat nie obejmuje całości tych relacji. Poza zakresem
Konkordatu pozostały m.in. działy III i IV ustawy o
stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego (...) dotyczące spraw majątkowych
Kościoła oraz dział I w części poświęconej kościelnym osobom prawnym. Podstawą prawną funkcjonowania
Komisji Wspólnej przedstawicieli Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Konferencji
Episkopatu Polski jest art. 4 ust. 1 ustawy o
stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego (...), w myśl którego Komisja
Wspólna rozpatruje problemy związane z rozwojem stosunków między Państwem i Kościołem oraz sprawy interpretacji niniejszej ustawy i jej wykonywania.
Komisji Wspólnej Przedstawicieli Rządu i Episkopatu nie można — co jak się
wydaje czyni Pani Senator — utożsamiać z Komisją Majątkową. Komisja Majątkowa
powołana 28 kwietnia 1990 r. na mocy w/w ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w RP w celu uregulowania
spraw własności upaństwowionych po II wojnie światowej nieruchomości kościelnych
osób prawnych funkcjonuje na analogicznych zasadach prawnych jak inne istniejące
na mocy odpowiednich ustaw komisje do rozpatrzenia spraw rewindykacyjnych mienia
kościelnego: Komisja Regulacyjna ds. Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego,
Komisja Regulacyjna ds. Gmin Wyznaniowych Żydowskich, Komisja Regulacyjna ds.
Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego, Międzykościelna Komisja
Regulacyjna. Działalność Rządowej i Kościelnej
Komisji Konkordatowej wynika z art. 22 ust. 2 Konkordatu. Papież Jan Paweł II powołał Kościelną
Komisję Konkordatową oraz ustalił jej skład ogłoszony w Komunikacie
Nuncjatury Apostolskiej w Warszawie z dnia 11 maja 1998 r. Powołanie i ustalenie składu Rządowej Komisji Konkordatowej zostało dokonane decyzją
Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 maja 1998 r., na podstawie art. 12 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U.
Nr 106, poz. 492 z późn. zm.). Ponadto uprzejmie informuję, że w ustawie budżetowej na rok 2005 przewidziano środki na Fundusz Kościelny
zgodnie z obowiązującym w tym zakresie stanem prawa. Należy zaznaczyć, że
zagadnienie Funduszu Kościelnego mające ścisły związek z finansowymi
sprawami Kościoła Katolickiego objęte jest dyspozycją art. 22 ust. 2
Konkordatu zakładającą utworzenie specjalnej Komisji do spraw finansowych, która
„zajmie się koniecznymi zmianami", zaś Deklaracja
Rządu RP z dnia 15 kwietnia 1997 r. w celu zapewnienia jasnej wykładni przepisów
Konkordatu odnosząca się do tego przepisu przewidywała, że strona państwowa
zapozna się z opinią strony kościelnej w łonie wyżej wspomnianej Komisji. Dlatego też strona rządowa na
spotkaniu Komisji Konkordatowych w dnia 16 listopada 2004 r. zwróciła się do
strony kościelnej o opinię Stolicy Apostolskiej w sprawie senackiego projektu
ustawy o zniesieniu Funduszu Kościelnego. Stanowisko strony rządowej w sprawie
tego projektu ustawy zostanie określone po zapoznaniu się z opinią Stolicy
Apostolskiej przedstawioną na forum Komisji Konkordatowych. W związku z wykorzystaniem forum
Komisji Konkordatowych, nie istnieje obecnie potrzeba podejmowania dodatkowych
działań przez Ambasadora RP przy Stolicy Apostolskiej w sprawie relacji Państwa z Kościołem Katolickim. Z
wyrazami szacunku Minister
Spraw Wewnętrznych i Administracji Z
up. Tadeusz Matusiak
Podsekretarz
Stanu Do wiadomości:
Departament Spraw Parlamentarnych i Samorządowych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (dotyczy: DPS 4404-106(1)/04)
« Interpelacje, oświadczenia (Publikacja: 20-12-2004 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3833 |