|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Światopogląd » Etyka świecka
Grzech za grzech Autor tekstu: Maciej Sosnowski
Starożytni Kahuni posiadali własną moralną zasadę, według której „nic
nie jest grzechem co nie krzywdzi drugiego człowieka". Motto, które
warto by puszczać w telewizji przed reklamami lub czytać co tydzień w kościołach.
Jakież to proste i oczywiste odniesienie do międzyludzkich stosunków. Chyba
każdy zgodzi się z powyższym zdaniem — wręcz genialnym w swojej treści.
Przypatrzmy się jak wygląda grzech w najbliższym nam ujęciu chrześcijańskim. Otóż niepowstrzymanie się od jedzenia mięsa i wędlin w okresach
zakazanych kanonem kościoła, jest uznawane za grzech. Nie można folgować żołądkowi w poście ani adwencie, bo grozi to gniewem Najwyższego. Pytanie: czy spożycie
kawałka zwierzęcego mięśnia, będącego bogactwem białka, wyrządza krzywdę
drugiemu człowiekowi? Odpowiedź: nie. Można, co najwyżej, zaszkodzić samemu
sobie, gdy się przeje i narazi tym własny organizm na niestrawność. Grzechem
też jest marzenie o dostatnim życiu (przynajmniej było do niedawna), bo „łatwiej
będzie wielbłądowi przejść przez ucho igielne, niż bogatemu dostać się
do królestwa bożego". Grzech to także za dużo wiedzy, albowiem „błogosławieni ci co nie widzieli a uwierzyli". Grzech to
„myślenie o rzeczach nieskromnych". Jeśli myślenie jest
grzechem to już coś nie tak! Ale skupmy się na owych nieskromnościach. Załóżmy,
że chłopak ma dziewczynę, którą niedawno zapoznał. Ona mu się podoba.
Wyobraża sobie tę śliczną wybrankę serca w anatomicznych szczegółach: ogniste oczy, pełne usta, włosy
przypominające łany zboża, ukryte pod jasną bluzką kształtne piersi, linię
bioder opadającą ku dołowi, aż po koniuszki palców u zgrabnych nóg.… W pojęciu katechetów przysposabiających w groteskowy sposób naszą młodzież
do życia, będzie to obraza boska i powód do lizania delikwenta przez ognie
piekielne po kres wszechświata. Dlaczego, pytam? Przecież tym młodym człowiekiem
powodują bardzo szlachetne intencje! Jest wrażliwy na piękno, rozwija wyobraźnię,
kształtuje uczuciową część swojej osobowości. No i oczywiście nie
krzywdzi, ani na jotę, drugiego człowieka. Nikogo nie krzywdzi, gdyż działa
zgodnie z zegarem biologicznej aktywności rozwoju płciowego, co powinno
dostarczać księżom tyleż radości co niesienie fenetronu w dzień
Zmartwychwstania Pańskiego.
Tak się jednak nie dzieje. Kościół katolicki wymyślił sobie, że
wyobraźnia erotyczna jest grzechem i finisz! A jeśli ów młody człowiek,
ulegając podszeptom szatańskiej namiętności, zapragnie dotknąć tu i ówdzie
swoją wybrankę, a ona — ku jego rozkosznemu zaskoczeniu — nie odmówi i wręcz
przychyli się do tych konkretnych dowodów sympatii? Zaczną się pieszczoty,
obłaskiwania, pierwsze frontalne uniesienia sam na sam z ars amandi. Po jakimś
(pewnie niezbyt długim czasie) sfinalizują swoje zapalczywe harce
zjednoczeniem cielesnym. „Nie daj Bóg!" — zakrzyknie niejeden
obrońca cnoty. „To wielki grzech przeciw czystości!" — zawoła
inny. O jakiej „czystości" mówimy? Czy seks jest brudny? Czy
jedno z najpiękniejszych doznań, jakie nam się przytrafiają na tym łez
padole, jest złe, niegodziwe, grzeszne? Oczywiście może być, jeśli je
wulgaryzujemy, ale nie mówię tu o marginesie. Mówię o miłości, pełni
doznawania świata, zachłyśnięciu życiem, które mamy tylko ten jeden jedyny raz!
Już widzę miny księży, sióstr zakonnych, i całej reszty prawych
katolików, którzy grożąc paluszkami, mówią: „To
nieodpowiedzialne! To grozi niechcianą ciążą, dramatami, samobójstwem!"
Pytanie: czy jaśnie wielmożny Kościół Katolicki słyszał o prezerwatywach,
tabletkach itp. skutecznych środkach zapobiegających ciąży? Odpowiedź: tak,
ale… Ale woli tkwić w mrokach średniowiecznych zabobonów, prymitywnych sądów o grzesznej naturze seksu i ludzkiego ciała, niż dopuścić do zdrowego,
normalnego rozwoju własnego społeczeństwa. Bajdy o dziewicy Maryi i całym
zastępie świętych „czystych kobiet" przedkładają nad świętość
miłości, namiętności, spełnienie.
Czy to grzech kochać? Kahuni mieli rację: to, co nie krzywdzi drugiego,
nie jest (a w każdym razie nie powinno być!) uważane za grzech. Kościół uważa,
że jeżeli schowa głowę w piasek i zastąpi dialog z młodzieżą (bo głównie
jej ten problem dotyczy) straszeniem bogiem karzącym chorobami wenerycznymi lub
AIDS, to zachowa twarz i uchroni błądzące dziatki przed katastrofą. Bzdura!
To głęboko niemoralne asekuranctwo, dyktat niewiedzy i dyletantyzmu
uczuciowego! Czy ktoś, kto „kocha" idealistycznego boga może w sposób wiarygodny mówić o seksie? Odpowiedź: nie! Ileż kompleksów rodzi
katecheza na temat erotyki i seksu. Jest żadna. Żałosna i pusta. Sprowadza
wszystko do sfery prokreacji, jak gdyby człowiek nie zasługiwał na więcej. (W
tym kontekście katoliccy generałowie stają się bardziej darwinistami niż ja
sam!)
Panowie i panie w czarnych, smutnych strojach: módlcie się o oświecenie,
zaprowadźcie porządek we własnych szeregach, zacznijcie choć trochę myśleć,
zanim ten coraz bardziej zorientowany naród wyrzuci resztki waszego autorytetu
do kosza.
Grzechem, według mnie, jest uciekać przed problemami innych, zasłaniając
się doktryną (bo to może wyrządzić krzywdę bliźniemu). Grzechem jest
nieprzyznawanie się do błędów i trwanie przy swoim, nawet za cenę ośmieszenia.
Grzechem jest przemoc, w każdej formie i w każdym kontekście — niezależnie
od wyznawanego światopoglądu czy religii. Grzechem jest umiłowanie głupoty i trwanie w ułudzie, że ktoś wie lepiej od nas (ludzi) jak mamy się zachowywać i występowanie w imieniu sił, których istnienia nie da się dowieść.
Grzechem, wreszcie, jest celowe pomniejszanie wartości uczuć dla każdego człowieka
najświętszych — nie wyłączając erotyki...
« Etyka świecka (Publikacja: 05-01-2005 )
Maciej SosnowskiAktor, autor tekstów. Współpracownik m. in. Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu, Teatru Komedia we Wrocławiu, Teatru Arka we Wrocławiu. Wystąpił w ponad dwudziestu produkcjach filmowych, w latach 90-ch współpracował z "Podwieczorkiem przy mikrofonie" w Warszawie, gdzie występował jako parodysta i monologista, tam napisał kilka monologów dla Hanki Bielickiej. Dla Teatru Arka stworzył kilka scenariuszy spektakli (m. in. "Przygody małego M.", spektakl uhonorowany nagrodą specjalną na XVI Międzynarodowym Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży - Korczak 2012). Strona www autora
Liczba tekstów na portalu: 7 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Myśli na Dzień Zmartwychwstania | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3858 |
|