Państwo i polityka » Stosunki międzynarodowe » Wojna w Iraku
Raport z polskiej strefy 2003: Komunikacja Autor tekstu: oprac. W. Nader
Ministerstwo Spraw Zagranicznych
Raport — Irak
Strefa Środkowo-Południowa
Babilon — Warszawa, Lipiec 2003 r.
11.1. Łączność
11.1.1. System poczty
Funkcjonuje na zasadzie dostarczania przesyłek do urzędów
pocztowych. Nie ma dystrybucji do poszczególnych domów. Działają przekaźniki
telewizyjne, sygnał telewizyjny dociera też drogą satelitarną.
11.1.2. Stan sieci telekomunikacyjnejInfrastruktura telekomunikacyjna jest w złym stanie i w dużej
części zniszczona. Łączność telefoniczna oparta jest na przestarzałych
podzespołach. Połączenie można uzyskać wewnątrz miast, nie ma jednak możliwości
rozmów zamiejscowych.
11.1.3. Środki łączności
Prowincja Babilon: W al -Hilli działa centrala
telefoniczna i dzięki temu działają też niektóre telefony. Poczta znajduje
się w tym samym budynku co centrala telefoniczna; telegraf nie działa.
Prowincja Wasit: W al-Kut działa ok. 10.000 numerów
telefonicznych współpracujących z lokalną siecią. Funkcjonuje tylko jeden
przekaźnik. Budynek centrali wymaga gruntownych napraw. W mieście Badra
znajduje się centrala telefoniczna w bardzo dobrym stanie.
Prowincja al-Qadisija: W al- Diwaniji i innych miastach
prowincji działają telefony i istnieje możliwość rozmów, ale tylko
miejscowych.
Prowincja an Nadżaf: W mieście an -Nadżaf 60%
mieszkańców posiada łączność telefoniczną. System funkcjonowania poczty
wraca do normy; działają wozy pocztowe.
11.1.4 Dostępne częstotliwości
Prowincja Babilon: W al-Hilli rozgłośnia miejscowego
radia nadaje na 1071 kHz AM. W mieście nie ma rozgłośni miejscowej — miasto
jest w zasięgu rozgłośni w al-Shumali. Odbierana jest też telewizja irańska.
Prowincja Karbala: W mieście Karbala i w zasięgu 13
km od miasta działa łączność VHF i UHF
Prowincja al Qadisija: W prowincji nie ma rozgłośni
lokalnej radia i telewizji. Sygnał dociera drogą satelitarną lub przez przekaźniki z Bagdadu.
11.2. Organizacja komunikacji miejskiej i międzymiastowej
Transport oparty jest na kolei (kolej nie zelektryfikowana),
transporcie kołowym, wodnym, powietrznym i rurociągach. Linie kolejowe biegną z południa na północ (Basra — Mosul) i na zachód (al Qa’im) łącząc Bagdad z tymi miastami. Przejazd pociągów odbywa się bardzo wolno, ze względu na
brak infrastruktury elektrycznej i konieczność bezpośredniego kontaktu
zawiadowców stacji z maszynistą. 80% dróg i autostrad jest w dobrym stanie,
podobnie jak główne ulice w miastach. Przez strefę biegną rurociągi do
portu w Basrze.
11.2.1. Rozkład sieci komunikacyjnych w strefie
Prowincja Babilon: Kolej — w prowincji znajduje się pięć
stacji kolejowych (al-Hashimiji, al-Hilli, Mussayib, al- Iskandariji,
al-Mahmudiji). Stacja w al-Hilli posiada jedną lokomotywę i 30 wagonów.
Koleje nie są zelektryfikowane. Pociąg odbywa codzienną trasę Bagdad — Umm
Qasr. Transport kołowy — drogi w prowincji są w dobrym stanie. W al-Hilli działa
20 autobusów jeżdżących na pięciu trasach. Działają też prywatne taksówki.
Transport wodny — rzeka Szatt w al-Hilli nie jest
wykorzystywana do transportu.
Transport powietrzny — w prowincji znajduje się lotnisko z asfaltowym pasem startowym o długości 750 m częściowo zasypanym piachem. Nie
jest wykorzystywane.
Rurociągi — rurociąg z gazem ziemnym biegnie z północy na
południe przez południowo-wschodnią część al-Hilli.
Prowincja al-Oadisija: Kolej — w prowincji znajduje się
jena stacja kolejowa Ad Diwanija. Stacja posiada dużą liczbę taboru
kolejowego w bardzo dobrym stanie.
Transport kołowy — w mieście działają taksówki, jeżdżą
również autobusy.
Prowincja an-Nadżaf: Transport kołowy — drogi w prowincji są w bardzo dobrym stanie. Drogi drugiej kategorii wymagają
modernizacji i dostosowania do większego tonażu — zwłaszcza mosty.
Transport powietrzny — w prowincji znajduje się lotnisko z asfaltowym pasem startowym o długości 3 km i szerokości 20-30 m. Nie jest
wykorzystywane.
Prowincja Wasit: Transport powietrzny — w al-Kut
znajduje się lotnisko z asfaltowym pasem startowym i przyległą infrastrukturą,
częściowo zniszczoną w trakcie działań wojennych. Lotnisko jest aktualnie
wykorzystywane.
Transport kołowy — w al-Kut działają taksówki.
Prowincja Karbala: Transport kołowy — w Karbali działają
taksówki i autobusy.
11.2.2. Możliwości połączeń z głównymi ośrodkami Iraku (w tym
portami)
Strefa leży na trasie głównych szlaków komunikacyjnych
wiodących z północy na południe kraju (autostrada Bagdad — al-Hilla -
ad-Diwanija — an-Nasirija — Dżaliba — Basra — Umm — Qasr dalej do granicy z Kuwejtem oraz linia kolejowa Bagdad — al-Hilla — ad-Diwanija — as-Samawa -
an-Nasirija — Basra). Istnieje też połączenie z Bagdadu do Syrii i Jordanii
(autostrada Bagdad — Faludża — Ramadi — Rutba — al-Walid granica syryjska i Trebil granica jordańska).
Inne połączenia drogowe to: Bagdad — Badżj (przez Samarrę) i Bagdad — Baquba. Ogólny stan autostrad jest bardzo dobry, nie uszkodzone są
też wiadukty i estakady. W nieco gorszym stanie są drogi w miastach i mniej
uczęszczane szlaki.
11.3. Stan techniczny pojazdów
Większość pojazdów jest starych i wymagających napraw.
Spotyka się też zupełnie nowe pojazdy samochodowe i autobusy. Wszystkie
pojazdy napędzane są benzyną lub olejem napędowym. Pojazdów napędzanych
gazem LPG nie spotyka się w ogóle, nie ma też stacji do tankowania tego
paliwa. Jest sporo stacji sprzedających paliwo, ale dostawy są nierytmiczne.
Kwitnie też czarny rynek paliwowy — przy drogach sprzedawane jest paliwo
niewiadomego pochodzenia w metalowych puszkach po 20 l.
Wnioski
* Podstawowym problemem powojennego Iraku jest zwiększenie
produkcji energii elektrycznej, zarówno na potrzeby komunalne, jak i przemysłu.
* W najbliższym czasie najbardziej stosownym wydaje się
wyremontowanie nie działających bloków energetycznych, często z przyczyn
tzw. kanibalizmu technicznego tj. wykorzystywania ich jako źródła części
zamiennych z nie pracujących już generatorów.
* W późniejszej fazie właściwym byłoby zainwestowanie w wyeksploatowane już jednostki i wymiana ich na nowe.
* Drugim równie ważnym problemem jest stan energetyczny
linii przesyłowych, zarówno tych najwyższych napięć 400 i 132 KV. jak i tych średnich napięć 33 i 11 KV. Linie niskiego napięcia są też w opłakanym
stanie. Wydaje się że polskie firmy mają tu wielkie możliwości i realne
szansę włączenia się do odbudowy infrastruktury energetycznej Iraku.
* Stan techniczny urządzeń eksploatowanych w zakładach
przemysłowych w wielu przypadkach jest zły. Również na tym polu istnieje
wiele możliwości współpracy.
« Wojna w Iraku (Publikacja: 05-01-2005 Ostatnia zmiana: 09-01-2011)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3860 |