|
|
Biblia » Stary Testament » Analizy egzegetyczne ST
Kompozycja Prehistorii Biblijnej [2] Autor tekstu: Piotr Drobner
-
podział zwierząt na rytualnie 'czyste' i 'nieczyste' miał wprowadzić dopiero w XIII w. p.n.e Mojżesz na Synaju (Kpł 11), Noe po potopie składa jednak
ofiarę ze zwierząt 'czystych' (Rdz 8, 20);
-
rytuał ofiarniczy także ustanowił dopiero Mojżesz. Biorąc to pod uwagę
obie ofiary, Kaina i Abla, powinny były być 'niewłaściwe', 'nielegalne' i nie zostać przyjęte przez Boga. Dotyczy to również ofiary Noego.
Luki kompozycyjne Tu
należy postawić najpoważniejszy zarzut merytoryczny: Prehistoria Biblijna
jest dziełem niekompletnym, niezupełnym, dalekim od wyczerpania tematu. Księgi
Biblii znają daleko więcej 'faktów' związanych ze stworzeniem świata.
Nierzadko są to 'fakty' o bardzo dużym znaczeniu dla religii i teologii, które
Prehistoria Biblijna ignoruje i pomija całkowitym milczeniem.
-
brak najmniejszej wzmianki o stworzeniu aniołów, choć cheruby występują już w Prehistorii (Rdz 3, 24), a później anioły są niemal stale obecne od Księgi
Rodzaju począwszy (Rdz 16, 7);
-
brak informacji o pochodzeniu i roli szatana, który „swobodnie staje przed
Bogiem" (Hi 1, 6);
-
całkowite pominięcie istnienia 'bestii', stworzonych przez Boga u początków
świata: Lewiatana (Ps 104, 26) i Behemota [ 3 ]
(Hi 40, 15 — 19 w Biblii w przekładzie Nowego Świata);
— w opisach stwarzania świata brak wzmianek o istnieniu wrogich, przeciwnych Bogu
sił i jego 'zmaganiach' z nimi. Ci wrogowie to morze, Rahab, Wąż Zbieg, Smoki
[ 4 ] a także Lewiatan (Hi 26, 12 — 13;
Prz 8, 28 — 29; Ps 89, 10 — 11; Iz 51, 9; Ps 74, 13 — 17).
Kilka
uwag historycznych
Biblia, w zamyśle Autorów, nie miała być powieścią, abstrakcyjnym,
samoistnym dziełem literackim. Miała być dziełem historycznym, dokumentującym
dzieje świata jako realizację zbawczych planów Boga.
Wkomponowanie Prehistorii Biblijnej w rzeczywisty, historyczny czas miało
na celu 'uhistorycznienie', uwiarygodnienie zdarzeń biblijnych. Także i w tym
aspekcie, już pozaliterackim, Autorzy nie ustrzegli się błędów — ich wizja
świata i historii różni się zdecydowanie od ustaleń naukowych. Literatura
na temat niezgodności opisów Prehistorii Biblijnej z nauką jest olbrzymia.
Zaledwie sygnalizując problem, wymienić należy kilka rażących rozbieżności.
— w pierwszym opisie stworzenia świata rośliny powstają przed stworzeniem Słońca
(Rdz 1, 12; 16);
-
człowiek, jako gatunek biologiczny, ma o wiele dłuższą i inną historię niż
przedstawiono to w Prehistorii Biblijnej. Pasterstwo i rolnictwo zaistniały
dopiero w neolicie (6000 — 4000 r. p.n.e.), więc Kain i Abel nie mogli być
drugim pokoleniem ludzkości [ 5 ];
— miasta są
bardzo późnymi osiągnięciami cywilizacyjnymi. Drugie ludzkie pokolenie nie
miało ani możliwości ani potrzeby zakładania miast [ 6 ]; — początek
epoki żelaza na terenie Palestyny przypada na XII w. p.n.e. [ 7 ].
Tubal-Kain, pierwszy biblijny rzemieślnik zajmujący się obróbką brązu i żelaza
nie mógł istnieć na długo przed Mojżeszem; — potop, niemożliwy
do wkomponowania w historię kainitów, jest również niemożliwy do
zaistnienia w świecie fizycznym. Na Ziemi i poza nią nie istnieje ilość
wody, wystarczająca do całkowitego pokrycia jej powierzchni; — miasto Babel i wieża (prawdopodobnie Babilon i zikkurat Etemenanki) zostały ukończone i zbudowane. ***
Wymienione wady kompozycyjne i historyczne Prehistorii Biblijnej oczywiście
nie wyczerpują tematu.
Pozornie prosta konstrukcja Prehistorii Biblijnej okazuje się być
nieprzemyślana całościowo tak kompozycyjnie, jak i stylistycznie,
nierozplanowana kompleksowo, niespójna, nieharmonijna, nieestetyczna, co poważnie
zakłóca komunikatywność przekazu.
Zdumienie budzi fakt, że w tak wadliwej, niedopracowanej postaci
pozostawiono jeden z najbardziej fundamentalnych fragmentów Biblii.
1 2
Przypisy: [ 3 ] Biblia Tysiąclecia bezpodstawnie przekłada
„behemot" jako
hipopotam. Księga Hioba Biblii w przekładzie Nowego Świata określa
Behemota jako „początek dróg Bożych" (Hi 40, 19) i opisuje
Lewiatana (Hi 40). Tradycja żydowska traktuje obie 'bestie' jako potwory,
pierwotne tajemnicze istoty stworzone (powstałe) podczas stwarzania świata
(być może istoty mitologiczne ze starszych wierzeń semickich). [ 4 ] Rahab, Wąż Zbieg i Smoki
nigdzie w Biblii nie zostały scharakteryzowane. [ 5 ] Synowiec J.S., Na Początku.
Pradzieje biblijne, s. 163. [ 6 ] Peter M., Prehistoria
Biblijna, s. 72. « Analizy egzegetyczne ST (Publikacja: 11-04-2006 Ostatnia zmiana: 09-08-2006)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4701 |
|