|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Społeczeństwo » Manipulacje
Manipulacyjne wykorzystywanie mechanizmów kształtowania się i zmiany postaw Autor tekstu: Jacek Kamieniak
„Postawą
wobec dowolnego obiektu (przedmiotu, zdarzenia, idei, innej osoby) nazywamy względnie
stałą skłonność do pozytywnego lub negatywnego ustosunkowania się człowieka
do tego obiektu". [ 1 ]
Kluczowymi
właściwościami są znak (pozytywny bądź negatywny) i natężenie, z innych
wymienia się ważność, funkcję, zakres czy złożoność. Wiele wcześniejszych
prac przyjmowało tzw. trójskładnikową definicję postawy: składnik
emocjonalny, poznawczy i behawioralny, jednak związek owych trzech rodzajów
reakcji na ten sam obiekt często bywa słaby i według Wojciszke nie można założyć
jego istnienia na mocy definicji. [ 2 ]
Kształtowanie
się postaw. Rola dysonansu poznawczego
Najprostszym i często występującym mechanizmem kształtowania się postaw jest
warunkowanie klasyczne. Wielokrotne pojawianie się obiektu, któremu towarzyszy
nagroda lub kara, prowadzi do wytworzenia się pozytywnego lub negatywnego
stosunku do tego obiektu.
Mechanizmem
zbliżonym do poprzedniego jest przeniesienie ustosunkowania z bodźca wywołującego
reakcję emocjonalną na współwystępujący z nim obiekt postawy, przy czym
nie jest tu wymagana powtarzalność. Mechanizm może wystąpić już po
jednorazowej ekspozycji. Często wykorzystywane to jest w reklamach, których
producenci próbują doprowadzić do przeniesienia na reklamowane produkty
emocji wzbudzanych przez obiekty im towarzyszące, np. piękne osoby, autorytety
itd. [ 3 ]
Przy
powstawaniu postaw występuje zjawisko generalizacji, mające miejsce wówczas,
gdy cała gama obiektów zostaje objęta tą samą postawą. Istotne w tym
przypadku jest to, że wszystkie te obiekty zostają ze sobą powiązane podobieństwem
fizycznym, emocjonalnym, ideologicznym i innym, zależnym od indywidualnych
kryteriów. [ 4 ]
Postawy powstają również przez warunkowanie instrumentalne, polegające na
uczeniu się znaczenia pierwotnej obojętnej reakcji, gdy po niej pojawiają się
pozytywne lub negatywne zdarzenia. Jeszcze inny mechanizm oparty na emocjach
określa się jako zjawisko samej ekspozycji, którego wyjaśnienie odwołuje się
do założenia, że lubienie obiektu często spotykanego ma swe źródło w jego
znajomości. Obiekty dobrze znane nie grożą nieprzyjemnymi niespodziankami,
zapewniając przez to pewien komfort psychiczny. Zjawisko to leży u podłoża
skuteczności wielu reklam, które są zawsze wielokrotnie powtarzane.
[ 5 ]
Zachowania
kierowane na pewien obiekt mogą być przyczyną powstawania postaw w stosunku
do niego. Mechanizm ten opisuje teoria autopercepcji postaw w której zakłada
się, że własne postawy człowiek rozpoznaje podobnie jak postawy innych
ludzi, na podstawie obserwacji własnego zachowania i warunków w jakich się
ono pojawia. Jeżeli to zachowanie jest pozytywne, takie jak chwalenie, działanie
na jego rzecz itp., wnioskuje się, że i postawa jest pozytywna. Analogicznie
dzieje się w przypadku zachowania i postawy negatywnej. [ 6 ] Postawy powstałe na
podstawie powyższych mechanizmów, jako oparte na osobistym doświadczeniu, są
silniejsze, mniej podatne na zmiany i częściej wpływają na zachowania niż
te, które zostały przejęte na podstawie informacji innych ludzi.
Większość
swoich postaw ludzie przejmują w gotowej postaci od innych osób.
Liczne
badania wskazują, że wiarygodni są nadawcy kompetentni, czyli autorytety i eksperci, ludzie o czystych intencjach (bo nie manipulują naszymi poglądami
dla swoich potrzeb), osoby atrakcyjne oraz nadawcy podobni do osób
przekonywanych. [ 7 ] Na kształtowanie się i zmianę postaw nieprzeceniony wpływ ma zjawisko
redukcji dysonansu poznawczego. E. Aronson definiuje je tak : „W zasadzie
dysonans poznawczy jest stanem napięcia, który występuje wtedy, gdy dana
osoba posiada jednocześnie dwa elementy poznawcze (idee, postawy, przekonania,
opinie), które są psychologicznie niezgodne ze sobą. Innymi słowy, dwa
elementy poznawcze są w dysonansie, gdy rozpatruje się tylko te dwa elementy, a z jednego z nich wynika przeciwieństwo drugiego. Ponieważ występowanie
dysonansu poznawczego jest przykre, ludzie dążą do zredukowania go".
[ 8 ]
U Eysencka można się spotkać z opinią, że ludzie reagują na postępowanie
sprzeczne ze swoją własną opinią w sposób podporządkowany następującej
zasadzie: jeżeli zachowanie można łatwo usprawiedliwić jakąś zewnętrzną
przyczyną (zapłatą, przymusem, brakiem negatywnych konsekwencji), to własne
opinie ludzi nie ulegają żadnym zmianom; jeżeli jednak zachowanie nie daje się w taki sposób usprawiedliwić, to ludzie zmieniają opinie tak, aby być w zgodzie z własnym postępowaniem. [ 9 ]
Wpływ działań socjotechnicznych (na przykładzie reklamy) na zmianę postaw
Wykorzystanie
powyższych mechanizmów najpełniejszy swój wyraz znajduje w reklamie, która
odpowiednio wyprodukowana może mieć bardzo duży wpływ na kształtowanie się i zmianę postaw.
Na
wstępie manipulatorzy zastanawiają się, który komponent postawy chcą zmienić.
Jak stwierdza P. Wójcik, praktyk marketingu, „znajomość struktury postaw,
czyli wiedza o składających się na nie opiniach i/lub przekonaniach oraz ich
znaczeniu, pozwala formułować skuteczny komunikat reklamowy o produkcie i kształtować wobec niego przychylną atmosferę". [ 10 ]
Gdy
postawa jest oparta na komponencie emocjonalnym, zastosują emocje przeciw
emocjom. Mogą się skupić na skojarzeniu poczucia podniecenia, młodości,
energii i atrakcyjności seksualnej ze znakiem producenta i produktem.
[ 11 ]
Jeśli
dane postawy manipulowanego są bardziej oparte na poznaniu, manipulatorzy mogą
odwołać się do zaktywizowania tzw. strategii peryferycznej, takiej jak
zatrudnienie atrakcyjnej gwiazdy filmowej, mającej za zadanie zwrócić uwagę
na reklamowany produkt. Jednakże zmiana postawy spowodowana wskaźnikami
peryferycznymi jest niezbyt trwała, dlatego jeśli towar nie angażuje emocji i nie ma wpływu na codzienne życie, specjaliści od reklamy mogą uciekać się
do pewnego podstępu. [ 12 ]
Polega on na tym, żeby nadać produktowi pewne znaczenie osobiste, poprzez np.
odwoływanie się do strachu przed porażką czy odrzuceniem społecznym lub
innych emocji. Aronson i inni podają przykład sugerowania strasznej choroby
jamy ustnej, której można uniknąć kupując w aptece środek leczniczy, która
to choroba została od początku do końca wymyślona przez agencję reklamową.
[ 13 ]
Podobnie
działają reklamy odwołujące się do poczucia wstydu, przekonujące ludzi, że
mają duże problemy osobiste.
Jeżeli
postawy ludzi kształtowane są przez komponent poznawczy, np. odnoszą się do
jakiegoś urządzenia elektronicznego, to komunikaty perswazyjne powinny
skoncentrować się również na elementach poznawczych, wówczas osiągają
największą skuteczność. [ 14 ]
W
oddziaływaniach reklamowych stosuje się cały szereg zabiegów
socjologicznych, mających na celu podniesienie wiarygodności przekazu. W reklamie telewizyjnej często stosowane jest obsadzanie w rolach ekspertów czy
autorytetów aktorów, którzy grali podobne role w filmach. Uzyskują oni
wiarygodność i zaufanie odbiorców reklam, z uwagi na utożsamianie ich z tymi
rolami. [ 15 ]
Inną
techniką jest umieszczenie w reklamach osób, które pozornie nic nie zyskują
na rekomendowaniu produktów. Często wysuwają one twierdzenia niezgodne z własnym
interesem. Badania wykazały, że nadawca może być nieatrakcyjny i niemoralny, a jednak jego perswazja może być skuteczna, gdy przekona odbiorcę że nie ma
nic do zyskania na swoim wystąpieniu, [ 16 ]
lub że nie miał zamiaru na niego wpływać.
[ 17 ]
Wyreżyserowanie przypadkowego oddziaływania jest bardzo skuteczne.
[ 18 ]
Na
zmiany poglądów dzieci wpływają w znacznym stopniu poglądy innych dzieci, a dzieci młodsze ulegają wpływom dzieci starszych, [ 19 ]
dlatego w reklamach wykorzystuje się dzieci starsze o względnie wysokim
statusie społecznym. Ma to miejsce szczególnie w przekazach skierowanych do
najmłodszych.
Przewidywanie zachowań ludzkich na podstawie postaw
Związek
postaw z faktycznym zachowaniem nie jest wcale oczywisty. Istnieje pojęcie dostępności
postawy. Odnosi się ono do siły związku, jaki zachodzi pomiędzy obiektem a postawą wobec tego obiektu. Jeśli postawa jest łatwo dostępna, pojawia się w świadomości ilekroć człowiek zetknie się z jej obiektem. Gdy dostępność
postawy jest mała, prawdopodobieństwo jej uświadomienia jest mniejsze. Pociąga
to za sobą fakt, że zgodność pomiędzy postawą a zachowaniem jest wysoka u osób z dostępnymi postawami i stosunkowo niska u ludzi z postawami niedostępnymi.
Jeśli ludzie łatwo uświadamiają sobie swoje postawy, są bardziej skłonni
działać zgodnie z nimi, jeśli nie, bardziej ulegają czynnikom sytuacyjnym.
[ 20 ]
Powyższe ustalenia dotyczą jednak tylko zachowań spontanicznych. Przy
przewidywaniu zachowań celowych i zamierzonych bezpośrednia dostępność
postawy nie jest istotna.
Najbardziej
znaną teorią, precyzującą jak na podstawie postaw przewidywać zachowania
celowe, jest teoria wyrozumowanego działania. Utrzymuje ona, że najlepszą
postawą do przewidywania planowanych, rozmyślnych zachowań są postawy ludzi
wobec konkretnego zachowania i ich subiektywne normy, [ 21 ]
czyli ich przekonania na temat tego, jak inni ludzie — z których opinią się
liczą — oceniają określone zachowania. [ 22 ]
Przypisy: [ 1 ] B. Wojciszke, Postawy i ich zmiana, w: Psychologia t. 3., pod red. J. Strelau, Gdańsk 2000, s. 79. [ 4 ] Zob. W. Domachowski, Przewodnik po psychologii społecznej,
Warszawa 1998, s. 121. [ 5 ] Zob. B. Wojciszke, Postawy i ich zmiana w: Psychologia t.
3., pod red. J. Strelau, Gdańsk 2000, s. 83. [ 8 ] E. Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 1997, s. 221. [ 9 ] Zob. H i M. Eysenck, Podpatrywanie
umysłu, Gdańsk 1998, s. 211. [ 10 ] P. Wójcik, Rozgryzanie
konsumenta w: „Businessman" nr 3/1997 s. 93. [ 11 ] Zob. E. Aronson, T. Wilson, R. Akert, Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań 1997, s. 348. [ 14 ] Zob. E. Aronson, T. Wilson, R. Akert, Psychologia
społeczna. Serce i umysł, Poznań 1997, s. 332. [ 15 ] Zob. E. Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa
1997, s. 102. [ 18 ] Zob. A. Podgórecki, Zasady socjotechniki, Warszawa 1966, s.87. [ 20 ] Zob. E. Aronson, T. Wilson, R. Akert, Psychologia społeczna. Serce i
umysł, Poznań 1997, s. 344. « Manipulacje (Publikacja: 15-04-2006 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4708 |
|