|
|
« Ludzie, cytaty Witwicki jako psycholog [2] Autor tekstu: Andrzej Rusław Nowicki
Można tu dodać, że materializm dialektyczny bynajmniej nie zaprzecza istnieniu zjawisk psychicznych ani ich podmiotu;
nie utożsamia też człowieka z ciałem, ale z praktyczną działalnością i jej wytworami. „Człowiek to świat człowieka" — pisał Marks. A więc człowiekiem jest nie tylko żywe ciało będące podmiotem zjawisk psychicznych, ale także cała historia jego działalności;
dzieje jego życia wewnętrznego i te wytwory, w które się to życie wewnętrzne wyeksterioryzowało. Witwicki nie zetknął się z taką formą materializmu, a są dane przemawiające za tym, że mógłby ją zaakceptować.
Wróćmy jednak do sposobu, w jaki określa psychologię. Po scharakteryzowaniu jej przedmiotu przechodzi
do opisu jej metody,
składając w pierwszym zdaniu znamienną deklarację: „Pod względem metody psychologia jako nauka indukcyjna nie różni się od nauk
przyrodniczych (...) psycholog posługuje się, podobnie jak i przyrodnicy, obserwacją naukową"
[ 6 ], starając się ująć, „co można, w cyfry". Następnie, "nagromadziwszy obserwacje, psycholog rozgląda się między
nimi, szuka związków między zauważonymi elementami i próbuje stworzyć
takie twierdzenie ogólne, wyrażające dany związek, które mogłoby być najprostszą racją logiczną dla twierdzeń dotyczących
jednostkowych wypadków. Twierdzenie takie będzie pewną hipotezą psychologiczną. Dalszym obowiązkiem jego i jego krytyków rozpatrzyć
tę hipotezę, czy nie zawiera sprzeczności, czy nie wymaga zbyt wielu hipotez pomocniczych, czy jest jasna i, przede wszystkim,
czy jakiś fakt przeciw niej nie przemawia. Fakt taki nosi w metodologii nazwę:
instantia contraria. Poszukiwanie takiej instantia contraria to weryfikacja, czyli sprawdzenie hipotezy,
dalszy nieodzowny krok metodyczny"
[ 7 ].
Następnie Witwicki omawia bezpośrednie „obserwowanie własnego życia psychicznego", czyli introspekcję, oraz pośrednie
obserwowanie zachowania również innych osób, czyli spostrzeganie objawów ich życia psychicznego. Zauważane objawy wymagają
jednak krytycznej interpretacji. „Do trafnego interpretowania objawów cudzego życia psychicznego potrzeba" — zdaniem Witwickiego -
„osobliwej zdolności, którą nazywają intuicją psychologiczną".
Dalej omawiane są ankiety, kwestionariusze, eksperymenty. „Wyniki eksperymentów zaciąga się natychmiast
do tzw. protokołu,
czyli rzeczowego, dokładnego, datowanego sprawozdania, ujętego, ile możności, ilościowo, które ma znaczenie dokumentu". Psychologia
posługuje się także metodami statystycznymi.
Dla poznania życia psychicznego osób odległych w przestrzeni lub czasie psycholog studiuje ich listy, autobiografie, pamiętniki,
wyznania i opracowania biograficzne — wszystkie te źródła wymagają krytycznej interpretacji.
Również, a może przede wszystkim, o życiu psychicznym ludzi mówią ich wytwory. Jako psycholog sztuki Witwicki
stosował przede
wszystkim tę metodę: interpretację rysunków, obrazów, rzeźb, utworów poetyckich jako objawów zjawisk i dyspozycji psychicznych. We
wstępie jednak ogranicza się tylko do ogólnikowego twierdzenia, że „materiału wiele dostarcza psychologowi historia cywilizacji, a więc
dzieje literatury, sztuk plastycznych, stroju" itd.
Niezmiernie charakterystyczne jest ostatnie zdanie paragrafu o metodzie, ponieważ Witwicki mówi tu o swoim
osobistym stylu pracy:
„Psycholog, który się interesuje pewnymi dziedzinami życia psychicznego, gromadzi też odpowiednie książki i dokumenty obrazowe, robi
notatki na wystawach, w muzeach i na zgromadzeniach, w kościołach, szkołach, teatrach, sadach, szpitalach, więzieniach, wycina
gazety i czyni zapiski z pierwszej i drugiej ręki"
[ 8 ].
Po krótkim paragrafie o dziejach psychologii kończy wstępną charakterystykę tej nauki próbą uporządkowania
jej zasadniczych gałęzi:
"Psychologia cała dzieli się na dwa wielkie działy: I — psychologię dusz normalnych, II — psychologię dusz chorych, czyli
psychopatologię. Psychologia dusz normalnych dzieli się na A — psychologię jednostki i B — psychologię zbiorowisk.
A — Psychologia jednostki obejmuje: l — psychologię człowieka, 2 — psychologię zwierząt (...)
-
Psychologia człowieka rozpada się na:
-
psychologię ogólną, czyli psychologię dorosłego człowieka cywilizowanego. Ta stanowi podstawę dla wszystkich innych:
-
psychologię szczegółową poszczególnych okresów życia duchowego, np. psychologię dziecka, starca itp.;
-
psychologię różnic indywidualnych (differentielle Psychologie), która się zajmuje bądź
to 1) porównywaniem różnych jednostek ze względu na jedną cechę psychiczną, np. nauka o typach wyobraźni, pamięci, bądź też 2)
stosunkiem dwóch cech u wielu różnych indywiduów (nauka o korelacjach), np. o stosunku temperamentu do woli u różnych typów, bądź
też 3) poszczególną indywidualnością ze względu na wszystkie cechy psychiczne
(psychografia), w końcu 4) porównywaniem dwóch jednostek ze względu na wiele cech psychicznych (komparacja).
B — Psychologia zbiorowisk zaś obejmuje prace nad prawem, mową, obyczajami, mitami oraz porównywa i opisuje życie psychiczne
poszczególnych ras, narodów, klas społecznych, zawodów itd."
[ 9 ].
Podział ten pozostawia wiele do życzenia. Nie wiadomo na
przykład, dlaczego Witwicki nie wyodrębnił takich dziedzin
jak psychologia
sztuki, psychologia religii, psychologia wychowawcza,
psychotechnika, a więc dziedzin, którymi sam się również zajmował.
W ogólnej charakterystyce psychologii, która w podręczniku zajmuje trzydzieści kilka stron dużego formatu (a tu została
streszczona na kilku stronach), zapomniał Witwicki o sprawie najważniejszej, która zbliża jego
rozumienie psychologii do marksizmu i występuje ze szczególną wyrazistością w jego własnej pracy
naukowo-badawczej. Chodzi o rzecz zauważoną i dopowiedzianą przez wybitnego psychologa, Stefana Błachowskiego (1889-1962) we
wspomnieniu pozgonnym: „Charakterystyczną cechą Władysława Witwickiego jako psychologa jest to, że człowieka widział na tle
innych ludzi, wprzęgniętego w misterną sieć różnorodnych stosunków społecznych"
[ 10 ].
Uwydatniło to się najdobitniej w tej części podręcznika, która ma najbardziej oryginalny charakter i wykraczając daleko poza to,
co mógł znaleźć w innych podręcznikach, wyrasta z jego własnych przemyśleń. Mam na myśli obejmującą blisko trzysta stron — analizę
uczuć, a zwłaszcza klasyfikację uczuć
heteropatycznych, zbudowaną na teorii kratyzmu.
Najwyższy czas, aby przedstawić tę teorię.
Teoria kratyzmu
Zalążki teorii kratyzmu pojawiły się już w pracy doktorskiej Witwickiego z 1900 r. Czytamy tam, że człowiek ambitny
nie znosi
„poczucia własnej niemocy" i szuka wyniesienia się nad innych i w oczach innych. Każdemu zaspokojeniu ambicji towarzyszy
„przyjemne poczucie siły". Ambicję można uznać za instynkt, między innymi dlatego, że jest czymś powszechnym
[ 11 ].
W ciągu kilku następnych lat Witwicki doszedł do przekonania, że to dążenie do poczucia siły jest fundamentem
całego życia
psychicznego i może służyć do wyjaśnienia wszystkich innych faktów i dyspozycji psychicznych.
Za oficjalną datę, jeśli nie narodzin, to w każdym razie publicznego ogłoszenia tej teorii i nazwania jej „kratyzmem",
można przyjąć 25.7.1907 r. — dzień wygłoszenia referatu na sekcji filozoficznej X Zjazdu Lekarzy i Przyrodników Polskich we Lwowie.
Witwicki powiedział tam, że jego celem było: „stworzyć teorię psychologiczną, która by porządkowała,
tłumaczyła i w jakąś
całość objęła pewne fakty doświadczenia wewnętrznego, żadną dotąd teorią nie powiązane"
[ 12 ]. Teoria ta polega na tym, że różne złożone stany uczuciowe dadzą się wyprowadzić "z jednej ogólnej zasady: dążenia do
poczucia mocy. Zasada ta, którą, jak wiadomo, tak ukochał i tyle o niej mówił Nietzsche, ten, może najbardziej Polak między
filozofami i może najtęższy filozof między
Polakami [ 13 ]. Zasada ta, w odpowiednim
rozwinięciu, ułatwia przegląd, przewidywanie i tłumaczenie bardzo wielu stanów wewnętrznych, jakie przeżywają ludzie we
wzajemnych stosunkach osobistych"
[ 14 ].
Zaspokojeniu tego dążenia towarzyszy uczucie przyjemne, czyli „szczególne zabarwienie", które można nazwać "kratycznym od
greckiego kratos — siła, moc. Powiedzmy (...) że w wypadkach tych człowiek doznaje poczucia mocy"
[ 15 ]. „Obserwacja ta zostaje w zgodzie z teorią uczuć Spencera"
[ 16 ].
A więc dwa źródła inspiracji: Nietzsche i Spencer, czyli podstawowe lektury pokolenia, którego młodość przypadła na
przełom XIX i XXw., podstawowe lektury polskich sympatyków zarówno pozytywistycznego scjentyzmu, jak neoromantycznego
estetyzmu. Było jeszcze trzecie źródło inspiracji: poglądy starożytnego sofisty greckiego, Kalliklesa, występującego w dialogu Platona pt.
Gorgiasz [ 17 ].
Zważywszy jednak na fakt, że w teorii tej mowa jest także o przezwyciężeniu „poczucia niższości", a to przypominało
termin Alfreda
Adlera (1870-1937): Minderwertigkeitskomplex, zaczęto w okresie międzywojennym mówić, że teoria Witwickiego jest
podobna do teorii Adlera. Sprawę tych podobieństw przeanalizowała w swojej rozprawie z 1935r. Estera Markinówna i udowodniła, że teorie
te powstały niezależnie od siebie, teoria Witwickiego powstała kilka lat wcześniej i są między nimi istotne różnice
[ 18 ].
Jedną z najpoważniejszych różnic jest ocena ambicji, negatywna u Adlera i pozytywna u Witwickiego. Teoria Adlera dotyczy
psychopatologii, psychoterapii i pedagogiki, natomiast teoria Witwickiego jest teorią filozoficzną, ogólnopsychologiczną i stosowaną przede wszystkim w psychologii uczuć oraz w estetyce.
1 2 3 Dalej..
Przypisy: [ 10 ] S. Błachowski: Władysław Witwicki, „Ruch
Filozoficzny", T. XVI, 1948, nr 3-4, s. 73. [ 11 ] W. Witwicki: Analiza psychologiczna ambicji, „Przegląd Filozoficzny", R. III, 1900, nr 4, s. 26-49; wyd. 2,
Lwów 1934; wyd. 3, Lwów 1936. [ 12 ] W. Witwicki: Z psychologii stosunków osobistych, „Przegląd Filozoficzny", T. X, 1907, nr 4, s.
537. [ 13 ] Por. B. Szarlitt: Polskość Nietzschego i jego filozofii, Warszawa 1930. [ 14 ] W. Witwicki: Z psychologii stosunków osobistych, cyt. wyd., s. 537. [ 17 ] Por. Platona Gorgiasz. Przełożył, wstępem, objaśnieniami i ilustracjami opatrzył
Władysław Witwicki, Lwów 1922, s. 6, 79-84, 94-95, 195-202, 219-224. [ 18 ] E. Markinówna: Psychologia dążenia do mocy. Zestawienie poglądów Witwickiego i Adlera, „Kwartalnik Psychologiczny", T. VII, 1935, s. 329-340. Por.
tejże autorki: Psychologia indywidualna Adlera i jej znaczenie pedagogiczne, Warszawa 1935; wyd. 2, Warszawa 1947. « Ludzie, cytaty (Publikacja: 22-04-2006 )
Andrzej Rusław NowickiUr. 1919. Filozof kultury, historyk filozofii i ateizmu, italianista, religioznawca, twórca ergantropijno-inkontrologicznego systemu „filozofii spotkań w rzeczach". Profesor emerytowany, związany dawniej z UW, UWr i UMCS. Współzałożyciel i prezes Stowarzyszenia Ateistów i Wolnomyślicieli oraz Polskiego Towarzystwa Religioznawczego. Założyciel i redaktor naczelny pisma "Euhemer". Następnie związany z wolnomularstwem (w latach 1997-2001 był Wielkim Mistrzem Wielkiego Wschodu Polski, obecnie Honorowy Wielki Mistrz). Jego prace obejmują ponad 1200 pozycji, w tym w języku polskim przeszło 1000, włoskim 142, reszta w 10 innych językach. Napisał ok. 50 książek. Specjalizacje: filozofia Bruna, Vaniniego i Trentowskiego; Witwicki oraz Łyszczyński. Zainteresowania: sny, Chiny, muzyka, portrety. Strona www autora
Liczba tekstów na portalu: 52 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: W chiński akwen... Wolność w Hongloumeng | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4720 |
|