|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
| |
Złota myśl Racjonalisty: "...powiem o kimś, że umie myśleć naukowo, kiedy potrafi myśli swe formułować jasno, wyrażać jasno, kiedy uznaje i wypowiada tylko te przekonania, które uzasadnić potrafi, kiedy i od siebie, i od drugich z nałogu już wymaga, żeby uzasadniali to, co głoszą, kiedy potrafi ocenić logiczną wartość rozumowań, które napotka, kiedy skutkiem tego nie pyta, kto mówi, ale pyta, co kto mówi i jak to uzasadnia,.. | |
| |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe
Status prawny muzułmanów we współczesnej Polsce [3] Autor tekstu: Paweł Borecki
Pomimo, że islam posiada rozbudowane prawo małżeńskie, ustawodawca
polski, wprowadzając w 1999 r. do systemu prawnego instytucję małżeństwa
wyznaniowego ze skutkami cywilnymi, odpowiednie uprawienia przyznał tylko
dziesięciu kościołom chrześcijańskim oraz Związkowi Gmin Wyznaniowych Żydowskich.
Na tego rodzaju udogodnienia nie mogą niestety liczyć nupturienci wyznania
muzułmańskiego. Skuteczny w prawie polskim będzie co do zasady wyłącznie
związek małżeński zawarty w urzędzie stanu cywilnego przed świeckim urzędnikiem
stanu cywilnego. W świetle art. 15 Prawa prywatnego międzynarodowego za ważny
należy uznać związek małżeński zawarty formie wyznaniowej przez muzułmanów,
będących obywatelami innego państwa, o ile taką formę przewiduje prawo państwa, w którym jest ono zawierane, a przynajmniej prawo ojczyste obojga małżonków.
Na podstawie norm prawa międzynarodowego prywatnego nie można jednak w Polsce
uznać poligamii dopuszczalnej w niektórych państwach muzułmańskich.
Szczególną gwarancją wolności sumienia i wyznania dla wyznawców
islamu w Polsce jest zakaz dyskryminacji ze względu na religię. Zgodnie z art.
32 Konstytucji wszyscy są równi wobec prawa i mają prawo do równego
traktowania przez władze publiczne; nikt nie może być dyskryminowany w życiu
politycznym, społecznym i gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny. Uszczegóławia
te gwarancje m.in. ustawa z 17.5.1989 r. stanowiąc w art. 1 ust. 3, iż
obywatele wierzący wszystkich wyznań oraz niewierzący mają równe prawa w życiu
państwowym, politycznym, gospodarczym społecznym i kulturalnym. W szczególności w myśl art. 233 ust. 2 Konstytucji niedopuszczalne jest nawet w czasie stanu
nadzwyczajnego ograniczenie wolności i praw człowieka wyłącznie ze względu
zwłaszcza na wyznawaną religię czy jej brak. Kodeks karny kryminalizuje jako
przestępstwo ograniczanie człowieka w przysługujących mu prawach ze względu
na przynależność wyznaniową lub bezwyznaniowość (art.194 kk).
U
źródeł dyskryminacji znajdują się niejednokrotnie negatywne stereotypy na
temat danego wyznania i jego członków. W odniesieniu do islamu oraz muzułmanów
upowszechniły się one szczególnie po tragicznych zamachach na Word Trade
Center w Nowym Jorku w 2001 r. Należy w związku z tym przypomnieć, że
ustawodawca karny sankcjonuje pomawianie m.in. innej osoby lub grupy osób, w szczególności muzułmanów, o takie postępowanie lub właściwości, które
mogą poniżyć ją w opinii publicznej lub narazić na utratę zaufania
potrzebnego dla danego stanowiska, zawodu lub rodzaju działalności (art. 212
§1 kk). Kwalifikowaną formą pomówienia jest dokonanie go za pośrednictwem
środków masowego przekazu (art. 212 §2 kk).
Dopuszczalne jest jedynie ograniczenie wolności uzewnętrzniania religii w drodze ustawy i tylko wtedy, gdy jest to konieczne do ochrony bezpieczeństwa
państwa, porządku publicznego, zdrowia, moralności lub wolności i praw
innych osób (art. 53 ust.5 Konstytucji). Ograniczenia te ponadto muszą być
konieczne w demokratycznym państwie, tzn. uznającym pluralizm społeczny i nie
mogą naruszać istoty wolności religii (art.31 ust.3 Konstytucji). Wolność
sumienia i religii nie może być ograniczona nawet w czasie stanów
nadzwyczajnych (zob. art. 233 ust.1 i 3).
Generalizując należy stwierdzić, iż uprawnienia muzułmanów z zakresu indywidualnej wolności sumienia i wyznania są dobrze zabezpieczone w polskim prawie. Najpoważniejsze zastrzeżenia wzbudzają regulacje dotyczące
edukacji religijnej w publicznych szkołach i przedszkolach oraz nieuznawanie
skuteczności ślubów wyznaniowych w państwowym porządku prawnym. Pewne różnice w zakresie formalnych możliwości urzeczywistniania przez wyznawców islamu
niektórych uprawnień z zakresu wolności sumienia i wyznania wynikają nie
tyle z celowych działań prawodawcy, co wiążą się z obiektywnymi cechami
doktrynalnymi islamu, a zwłaszcza z mniejszościowym i diasporalnym charakterem
tej konfesji w Polsce. Barierą dla realizacji uprawnień w sprawach
wyznaniowych może być także niejednokrotnie ograniczona świadomość prawna
samych zainteresowanych.
3.
Status muzułmańskich związków wyznaniowych
Związki wyznaniowe, w tym również te skupiające wyznawców islamu,
zostały wyraźnie dowartościowane we współczesnej polskiej ustawie
zasadniczej. W świetle jej art. 25 suwerenność państwa w odniesieniu do
wyznań jest ograniczona. Wspólnoty religijne korzystają na mocy art. 25 ust.
3 Konstytucji z wewnętrznej autonomii, tzn. mają prawo tworzyć własne prawo
wewnętrzne oraz samodzielnie nim się rządzić, a władze państwowe nie są
uprawnione do ingerencji w proces jego stanowienia ani funkcjonowania. Nie przysługuje
im prawo zatwierdzania norm wewnętrznych wyznań, ich zmiany, rozpatrywania
odwołań od organów wewnętrznych wyznań. W razie sprzeczności norm prawa
wewnętrznego z państwowym porządkiem prawnym pierwszeństwo należy przyznać
prawu państwowemu. Państwo oraz związki wyznaniowe są wzajemnie niezależne
od siebie w swoim zakresie. Zatem władze państwowe w granicach prawa obowiązującego
wszystkich nie mają prawa ingerować w obsadę stanowisk duchownych, w proces
kształcenia duchowieństwa i edukacji religijnej wiernych, nie mają także
prawa określać kierunków działalności wyznań, zasad funkcjonowania ich
organów wewnętrznych. Szczegółowy, otwarty katalog uprawnień w dziedzinie
swobody pełnienia funkcji religijnych, zawarty jest w rozdziale 2 ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania. Realizacja uprawnień określonych w tej jednostce systematyzacyjnej następuje na zasadach sprecyzowanych w aktach
normatywnych regulujących daną dziedzinę życia.
Niezależność państwa i związków
wyznaniowych oznacza także ich wzajemną niezależność finansową. Państwo nie ma prawa nakładać na wyznania danin
publicznych o charakterze kontrybucji, wywłaszczać je z posiadanego majątku.
Jednocześnie konfesje nie są uprawnione do żądania od organów władzy
publicznej subwencji i dotacji, zarówno bezpośrednich, jak i pośrednich, na
swoją działalność religijną i wewnątrzorganizacyjną. Władze publiczne
zgodnie z art. 25 ust. 2 Konstytucji są zobowiązane zachować bezstronność,
czyli neutralność, w sprawach przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych. Niezależność państwa i związków wyznaniowych nie jest
jednak równoznaczna z ignorancją władz wobec konfesji. Konstytucja nakłada
na te podmioty obowiązek współpracy dla dobra człowieka i dobra wspólnego.
Zatem zgodne z Konstytucją są dotacje i subwencje państwa dla związków
wyznaniowych, które będą przeznaczone na realizację przedsięwzięć
humanitarnych i ogólnospołecznych.
Gwarancją konstytucyjnego statusu związków
wyznaniowych, także muzułmańskich, jest ich prawo do występowania do Trybunału
Konstytucyjnego z wnioskami w sprawie konstytucyjności aktów normatywnych
dotyczących ich zakresu działania (art. 191 ust.1 pkt.5 w zw. z ust.2
Konstytucji).
Związkom wyznaniowym Konstytucja gwarantuje równouprawnienie bez względu
na formę prawną regulacji ich stosunków z państwem (art. 25 ust. 1). Oznacza
to, że wszystkie związki wyznaniowe znajdujące się w takiej samej sytuacji
muszą być wyposażone w takie same uprawnienia. Powinny mieć takie same
formalno-prawne gwarancje rozwoju i funkcjonowania. Najdalej idące uprawnienia,
przysługujące danemu wyznaniu w określonej dziedzinie, winny być rozszerzone
także na inne zainteresowane związki wyznaniowe. W odniesieniu do muzułmańskich
wspólnot religijnych trudno jednak mówić o całkowitym równouprawnieniu w porównaniu z kościołami i związkami wyznaniowymi działającymi na podstawie
ustaw szczegółowych z lat 1989-1997. [ 23 ]
Muzułmańskie związki wyznaniowe, działając
przede wszystkim na podstawie ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, mają w porównaniu z tymi konfesjami mniejsze gwarancje wewnętrznej
autonomii i niezależności. Objęcie przez cudzoziemca stanowiska w kierowniczych organach wykonawczych muzułmańskich wspólnot religijnych oraz w egzekutywie ich terytorialnych jednostek organizacyjnych uzależnione jest od
zgody ministra właściwego do spraw wyznań religijnych. Przesłankę
stosowania prawa wewnętrznego stanowi rejestracja przez MSWiA. Cztery z pośród
nich, wpisane do rejestru kościołów i innych związków wyznaniowych,
potencjalnie mogą zostać zdelegalizowane przez organ rejestrowy w przypadkach
określonych w art. 36a ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania.
Pomimo równie starej jak sam islam muzułmańskiej
tradycji pomocy bliźnim ustawodawca nie przewidział możliwości odliczania
bez ograniczeń od podstawy opodatkowania przez podatników darowizn na działalność
charytatywno-opiekuńczą prowadzona przez muzułmańskie związki wyznaniowe.
Polskie prawo podatkowe nie uwzględnia zatem zakatu — muzułmańskiego podatku dla biednych. [ 24 ] Jest to bowiem podatek majątkowy a nie dochodowy. Przykładem akomodacji państwa w stosunku do religijnych potrzeb obywateli jest natomiast recepcja do polskiego
systemu prawnego instytucji wakfu.
[ 25 ] Instytucja wspomniana została jednak uwzględniona jedynie w odniesieniu do
Muzułmańskiego Związku Religijnego, co należy uznać za przejaw
dyskryminacji innych muzułmańskich związków wyznaniowych. [ 26 ]
Konstytucja w art.25 ust.4 i 5 wyklucza
arbitralność regulacji przez państwo jego stosunków ze związkami
wyznaniowymi, w tym ze wspólnotami nierzymskokatolickimi. Ustanawia zasadę
bilateralności. Stosunki między państwem a w szczególności związkami
wyznaniowymi skupiającymi wyznawców islamu winny być określone w formie
ustaw uchwalonych na podstawie umów zawartych przez Radę Ministrów z ich właściwymi
przedstawicielami (art. 25 ust. 5). Każdej z tych wspólnot przysługuje prawo
do wystąpienia do Rady Ministrów z wnioskiem o przystąpienie do negocjacji w sprawie zawarcia umowy i wydania odpowiedniej ustawy.
1 2 3 4 5 Dalej..
Przypisy: [ 23 ] Są to: Kościół katolicki,
Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny Kościół Ewangelicko-Augsburski,
Kościół Ewangelicko-Reformowany, Kościół Polskokatolicki, Kościół
Ewangelicko-Metodystyczny, Kościół Adwentystów Dnia Siódmego, Kościół
Chrześcijan Baptystów, Kościół Katolicki Mariawitów, Kościół
Starokatolicki Mariawitów, Kościół Zielonoświątkowy oraz Związek Gmin
Wyznaniowych Żydowskich. [ 24 ] Zakat,
zaka — jeden z pięciu filarów wiary muzułmanina. Pierwotnie oznaczał
„oczyszczenie". Początkowo zakat był
dobrowolnym uczynkiem miłosiernym, z czasem zmienił się w rodzaj obowiązkowego
podatku na rzecz gminy muzułmańskiej, płatnego w monecie lub w naturze. Obowiązek
ten dotyczy każdego dorosłego wyznawcy islamu, wolnego, zdrowego na ciele i umyśle, posiadającego jakiś majątek lub określony dochód roczny. Jego
wysokość waha się od 2,5% do 10% podstawy opodatkowania (zob. Religia.
Encyklopedia PWN, Warszawa 2003, t. 9, s. 463, J. Danecki,
Podstawowe wiadomości o islamie, Warszawa 1997, t. I, s. 143-144.). [ 25 ] Wakf to muzułmańska
fundacja religijna. Ziemie będące wakfem
nie mogą być obciążone hipotecznie. [ 26 ] Zob. art.
43-46 ustawy z dnia 21.4.1936 r. o stosunku Państwa do Muzułmańskiego
Związku Religijnego. « Prawo wyznaniowe (Publikacja: 22-05-2007 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5384 |
|