|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
« Społeczeństwo Wobec cywilizacyjnych wyzwań Autor tekstu: Czesław Banach
Świat zmienia się z nieprawdopodobną szybkością. /.../
Skończyły się czasy, kiedy każde pokolenie mogło
wstępować w ślady pokolenia poprzedniego.
Kazimierz Dąbrowski
Człowiek odnosi się nieustannie do przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, szuka sposobów przystosowania się, dokonywania wyborów i podejmowania działań w tych trzech wymiarach. Dramatyzm czasów współczesnych
„cywilizacji na rozdrożu" i „transformacji ustrojowej" stawia
nas wobec pytania o strategie życia, o relacje pomiędzy postawami:
adaptacji akcentującej afirmację wartości i możliwości samorealizacji się
ludzi w świecie zmiennym, twórczości jako próby przezwyciężania rzeczywistości i jej kreowania, ucieczki jako negacji bądź kompensowania istniejącej
rzeczywistości. Te postawy nie występują na ogół w formie modelowej, są z sobą powiązane i przejawiają się w różnych sferach życia często w sposób
zaskakujący. Polska okresu transformacji ustrojowej i poważnych wyzwań
cywilizacyjnych powinna otworzyć się na szansę, trudności i nadzieje przełomu
XX i XXI wieku.
„Istotą wychowania, pisał Zygmunt Mysłakowski, nie jest
przystosowanie (...). Wychowanie musi zawierać w sobie element humanistyczny,
perspektywny, dynamiczny".
Nie ulega wątpliwości, że zmienna i niepewna cywilizacja
przesuwa akcenty współczesnej edukacji z jej funkcji adaptacyjnej na twórczą i innowacyjną, ale jej nie zastępuje. Można nawet przypuszczać, że większość
ludzi interesuje się przede wszystkim teraźniejszością, do niej próbuje
się dostosować. Przystosowanie do zmian, ich zrozumienie, nowe wymagania
wobec ludzi potrzebują wyrabiania określonych cech osobowościowych pozwalających
na „układanie się" ze światem i kształtowanie własnych planów życiowych.
„Źródłem wielu ludzkich dramatów, pisze Kazimierz
Obuchowski, jest niezdolność do przezwyciężenia sprzeczności między
adaptacją i tworzeniem (...) Zanim zaczniemy coś zmieniać, postarajmy się
zrozumieć. 'Adaptacja twórcza' to wyrażenie określające sposób, w jaki
osobowość mogłaby się rozwijać w ciągu całego życia człowieka".
Adaptacja jako proces afirmacji określonych wartości,
idei, organizacji i struktur państwowych i społecznych, dążenia do ich
obrony, oznacza również wolę ich doskonalenia, dostosowywanie siebie i innych
ludzi, zbiorowości i wspólnot do zmian społecznych, materialno-przyrodniczych i kulturowych. Oznacza on również poszukiwanie możliwości
minimalizacji zagrożeń oraz dążenie do zapewnienia sobie poczucia
bezpieczeństwa, a także nadzieję ewolucyjnych zmian.
Przebieg procesu adaptacji wiąże się ściśle z problemem
ludzkiej godności i człowieczeństwa (prawa i wolności człowieka), jakości
życia, wartości moralnych tj. umiejętności poznawania siebie, swoich możliwości i kierowania sobą, a także kształtowania więzi międzyludzkich. Dlatego
sposób przebiegu adaptacji może prowadzić do kształtowania się odmiennych
postaw życiowych optymizmu lub pesymizmu.
Osobowe istnienie ludzi to wolność skierowana na wartości
„tu" i „teraz", to wyobraźnia i zdolność przewidywania przyszłości i zdolność wpływania na rzeczywistość. Tę rzeczywistość określają
wyzwania globalne, które ukazują raporty Klubu Rzymskiego oraz opracowania na
temat wyzwań cywilizacyjnych Polski, związane przede wszystkim z pracami Komitetu
Prognoz „Polska w XXI wieku" przy Prezydium PAN. Ukazane w nich różne konteksty wartości, szans i zagrożeń, potrzeb ludzkich i dylematów rozwojowych stwarzają nowe wyzwania
dla procesów adaptacji społecznej i zawodowej oraz życia rodzinnego i osobniczego. Nowy świat jest inny, pełen nowych zjawisk, dylematów i sprzecznych interesów, nowych nadziei i obaw, ciągle skupiony na strategii
przetrwania, co tak dobitnie ujawnił ostatni raport Klubu Rzymskiego Pierwsza
rewolucja globalna. Jak przetrwać R. Kinga i B. Schneidera. Na stare i nowe niebezpieczeństwa we współczesnym świecie lat 90. zwraca uwagę papież
Jan Paweł II w encyklice Centesimus annus.
Z badań socjologicznych, pedagogicznych i psychologicznych,
także z różnych sondaży opinii społecznej dowiadujemy się o nastrojach w społeczeństwie, jego nadziejach, preferencjach i obawach. Skala zagrożeń
jest znacząca i często obezwładniającą, prowadzącą do zakłóceń procesów
adaptacji, do zmian, a nawet ich odrzucenia. W cechach społeczeństwa
polskiego mieszają się cechy wartościowe-konstruktywne i cechy
negatywne-destrukcyjne. Nie mają one charakteru trwałego i nie mogą być
postrzegane tylko dychotomicznie.
Polska rzeczywistość zmienia się, ale jej odbiór i oczekiwania rezultatów, mnogość i dewaluacja wielu programów świadczą o trudnościach adaptacyjnych do tych zmian. Dlatego tak ważny społecznie
jest postulat „uczenia się zmiany i do zmiany", adresowany do systemu
edukacji narodowej i całego systemu komunikacji społecznej.
Wspomaganie i inspirowanie procesów adaptacyjnych przez
elity polityczne oraz środowiska opiniotwórcze wymaga od nich rzetelnej
wiedzy i realistycznego obrazu społeczeństwa, a także tworzenia warunków
do realizowania wartości i celów życiowych ludzi. Nie wystarczy wprowadzać
tylko nowe hasła-wytrychy i nową „teatralizację życia",
„ideologizować" politykę i życie społeczne. Dialog społeczny i pedagogiczny, demokracja i kompromis stają się koniecznymi dla oczyszczenia
przestrzeni społecznej dla adaptacji ludzi do programów, zmian oraz wyborów
najlepszych i najbliższych ludzkim potrzebom rozwiązań praktycznych.
Wielką rolę do spełnienia w procesach adaptacyjnych
przypisuje się słusznie systemowi edukacji. Podmiotami adaptacji edukacyjnej są:
nauczyciele, uczniowie, klasy, rady pedagogiczne, szkoły oraz system
organizacji szkolnictwa. Te podmioty cechują różne problemy przystosowawcze,
stąd różne modele i style pracy i zachowań oraz dokonywanych wyborów
strategii zachowawczych, twórczych czy „ucieczkowych". Krzyżują się różne
poglądy, dokonuje się selekcji problemów oraz porównań roli i charakteru
uczenia się zachowawczego i innowacyjnego. „Końcowy wynik zmian, pisze R.
Schulz, jest pewnego rodzaju kompromisem, wypadkową łącznego oddziaływania
wielu sił i czynników".
W sytuacji naszego kraju uczenie się przystosowawcze
(zachowawcze), choć ma w sobie nadal istotne znaczenie, już nie wystarcza, a jego dominacja mogłaby utrudnić przebudowę ustroju i społeczeństwa. Dlatego
zmiana strategii edukacyjnej, z odgórnej i scentralizowanej na
humanistyczno-podmiotową i oddolną, powinna być połączona z podnoszeniem
stopnia świadomości społecznej i pedagogicznej wszystkich podmiotów polityki
edukacyjnej. Są w systemie edukacji cele i zadania adaptacyjne i przygotowanie
do zmian, uczenie demokracji, wolności, odpowiedzialności oraz myślenia
kategoriami przyszłości. Wymaga to integracji w procesie kształcenia i samokształtowania się młodzieży i dorosłych, których wiedza i kwalifikacje
starzeją się w sposób niezwykle szybki.
Bardzo trudnym problemem w systemie edukacji jest zapewnienie
niezbędnych warunków dla realizacji zadań. Udział edukacji w dochodzie
narodowym do podziału spadł w ostatnich dwóch latach w sposób groźny i rodzący zjawiska regresu. Jak można i czy należy podejmować w takiej
sytuacji nowe zadania, bez rachunku kosztów i zysków, lecz świadomości
koniecznych zmian w koncepcjach i metodach kształcenia, oceny i projekcji związków
szkoły i uczelni z życiem?
Nowe koncepcje kształcenia ogólnego, zawodowego, wyższego
oraz oświaty dorosłych powinny uwzględniać wszystkie funkcje szkoły:
przygotowanie do życia w społeczeństwie, do życia indywidualnego, do
uczestnictwa w kulturze, do życia w środowisku i do pracy zawodowej, a także
jej funkcję badawczą. Generalnie chodzi o to, aby przygotować zdolności
adaptacyjne do mających nastąpić nieznanych zmian w niepewnej przyszłości i do partycypacji w życiu demokratycznego i pluralistycznego społeczeństwa.
Różne są aspekty adaptacji nauczycieli i uczniów. Można w nich wyróżnić takie aspekty jak psychologiczny (zaspokajanie potrzeb, dążeń i planów życiowych), pedagogiczny (przygotowanie do wyboru wartości, kształtowania
stosunku do zadań i czynności oraz motywacji do ich spełniania), socjologiczny
(wrastanie w życie grup i wspólnot oraz system ocen jednostki w obrębie tych
wspólnot), etyczny (przystosowanie do wymagań i norm moralnych grupy i wspólnoty).
Adaptacja to proces przebiegający w określonym czasie i zdeterminowany
wieloma czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Można więc wyróżniać różne
jej fazy, analizować efekty i próbować je korygować w następnym okresie.
Niezbędne są w tym przypadku kompetencje aksjologiczne, umiejętność
dialogu, realizm i kształtowanie odpowiedniego systemu motywacji do zmiany.
Efektywna adaptacja społeczna i pedagogiczna wiąże się z jednością praw, wolności i obowiązków obywatelskich, z „państwem
prawa" oraz podejmowaniem decyzji przy udziale zainteresowanych ludzi i społeczności. Inaczej wystąpią procesy dezintegracji
społecznej, kurczenie się nadziei ludzi na ich podmiotowe traktowanie i właściwy
„ład społeczny". Adaptacja wymaga znajomości i przestrzegania
„przykazań mądrości" (J.M. Bocheński) i odpowiednich zasad postępowania z innymi, świadomości tego „od czego odchodzimy i do czego zmierzamy?".
Uczymy się, aby być zdolnym do zrozumienia i działania, do
kreowania ludzkiej teraźniejszości i przyszłości. Potrzebna jest wiedza i wyobraźnia, świadomość tego, co możemy i powinniśmy zmieniać, mądrość
odróżniania wartości konstruktywnych i destruktywnych. Potrzebna jest motywacja i wola działania.
Jakże aktualnie brzmią słowa tekstu dezyderatu znalezionego w starym kościele w Baltimore, datowanym na rok 1692: „Krocz spokojnie wśród
zgiełku i pośpiechu (...), bądź w dobrych stosunkach z innymi ludźmi.
Prawdę swą głoś spokojnie i jasno, słuchaj tego, co mówią inni. (...)
Ciesz się zarówno swymi osiągnięciami, jak i planami. (...) Z całym swym
zakłamaniem, znojem i rozwianymi marzeniami ciągle jeszcze ten świat jest
piękny. Bądź uważny, staraj się być szczęśliwy".
„Res Humana" nr 4/1993.
« Społeczeństwo (Publikacja: 13-06-2007 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5417 |
|