|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Religie i sekty » Religie Słowian
Pochodzenie kosmogonii dualistycznej u Słowian [2] Autor tekstu: Michał Łuczyński
Pozostaje więc stwierdzić zasięg analizowanego mitu przede
wszystkim obejmujący Bułgarię, Ukrainę i Rosję, przy czym wariant zapisany w Słowenii pozostaje niejasny i trudny do zinterpretowania.
W
literaturze zagadnienia spotkać się można z dwoma zasadniczymi stanowiskami w kwestii genezy kosmogonicznych bajek w folklorze słowiańskim:
„autochtonicznym" i migracyjnym.
W
najwcześniejszych opracowaniach na legendę patrzono jako na zabytek religii
pogańskich Słowian. Badacze XIX-wieczni skłonni byli na ogół kojarzyć ją z rzekomym dualizmem u Słowian, widząc w bohaterach następców bogów słowiańskich
(np. Białobogu i Czarnoboga, por. Afanasjew II 465; Erben 1866: 40). Współcześnie
zdaje się dominować etnograficzny punkt widzenia, odnoszący dualistyczną
ludową kosmogonię a priori do zamierzchłej przeszłości, traktując jako
zjawisko pierwotne. W Polsce zapoczątkował go Ryszard Tomicki (1976; 1977;
1979, por. Tomiccy 1975). Podobny punkt widzenia prezentują: Aleksander
Gieysztor (1982; 2006: 156-166), Mirosław Mąka (1985), Zdenek Vana (1990: 52
n.), Andrzej Szyjewski (Szyjewski 2003: 27-38 i nast.; Pasek 316), Artur Kowalik
(2004), D. Gromov, czy Wojciech Chudziak (2006), skłonni w postaciach bajki
kosmogonicznej upatrywać transformacje Peruna i Welesa (Gieszystor, Szyjewski),
Peruna i Marzanny (Kowalik), bóstwa typu Białoboga i Czarnoboga (Gromov), itp.
Przeciwstawny
punkt widzenia reprezentują zwolennicy nie-słowiańskiej genezy omawianej
legendy. Teorie migracyjne w stosunku do niej pojawiły się już w pismach V.
Veselovskiego (1880). Do tego nurtu dołączyli: Aleksander Bruckner (1980: 46),
J. Polakova (1965), Henryk Łowmiański (1979: 66, 189; 1984: 682-683), Adrian
Mianecki (2002: 28), S. V. Kuznecova (1998) i in., najczęściej powtarzając
domysł o chrześcijańskim (bogomilskim) lub ugrofińskim początku słowiańskich
legend o stworzeniu ziemi.
Zdaniem
zwolenników pierwszej hipotezy, omawiane mity ludowe wywodzą się z Azji, sięgają
na terenie słowiańskim czasów przedsłowiańskich (Tomicki). Aleksander
Gieysztor wyrażał pogląd, że mit ten istniał już w czasach prasłowiańskich.
Jest on według tego badacza protoindoeuropejski, a przejęty przez Słowian
poddany został dalszej obróbce (por. Gieysztor 2006: 159-160). Według
Andrzeja Szyjewskiego, mit ten jest przedchrześcijańskiego pochodzenia, i „powinien być echem daleko starszego światopoglądu wywodzącego się z Azji" (Szyjewski 2003: 28, 32, 42).
Natomiast
poglądy zwolenników teorii zapożyczenia sprowadzają się do tego, że Słowianie
wschodni zawdzięczają mit Finom, by następnie przekazać dalej na południe i do Polski (częściowo drogą literacką) (np. A. Mianecki, S. V. Kuznecova).
Według Henryka Łowmiańskiego, mit dualistyczny miał dwa kanały, którymi
dostał się do Słowian. Bogomilizm zaszczepił go u Bułgarów, Finowie (lub
Bogimiłowie) — u Rosjan, skąd trafił do Polski, itd.
Jak
więc widać, każdy z tych poglądów ma swoich rzeczników i pewne, przemawiające
za nim, argumenty. Dla tradycji mitologicznych indoeuropejskich, mit „wyłowienia"
był nieznany. Badania M. Eliadego wykazały, że źródłem migracji „mitu
wyłowienia" była Azja północna, skąd miał przeniknąć do Ameryki
pomiędzy XVII a III tysiącleciem p.n.e., oraz do Europy wschodniej.
Najbardziej archaiczne wydają się wersje mitu, zapisane wśród Ewenków z Azji środkowej. Zasięg jego występowania obejmował również Azję południową i południowo-wschodnią, a dodać należy że prawdopodobnie i Azję Mniejszą,
jego ślady da się bowiem stwierdzić u Semitów (np. mit potopu).
W
mitologiach indoeuropejskich da się jednak stwierdzić pewne nawiązania do
schematu mitu wyłowienia. W mitach germańskich i hetyckich odnaleziono motywy,
które genetycznie mogą wiązać się pojedynczymi sekwencjami.
Autorzy
niektórych ostatnich studiów nad ludowymi legendami dualistycznymi Słowian
zwracają uwagę etnogenetyczny aspekt tego zagadnienia (np. Kuznecova 1998).
Czas, na jaki można by datować recepcję mitu od Protoindoeuropejczyków przez
Słowian, to przełom I/II tysiąclecia n.e. (V. S. Kuznecova, A. Mianecki).
Legenda
dualistyczna powstać mogła na styku bałto-słowiańsko-fińskim, wypierając
(a z czasem usuwając w niepamięć) prasłowiańskie wyobrażenia mitologiczne.
Przyjmuje się dziś (za M. Eliade), że kosmologia dualistyczna była jedyną
ludową kosmologią w tej części Europy. Badania wykazały, że pogląd ten
nie jest poparty przekonującymi argumentami. Wydaje się raczej, że z większą
zasadnością można mówić o ugrofińsko-chrześcijańskiej symbiozie w przypadku początków ludowej kosmogonii, a jako rzeczywiste pozostałości
dziedziczonej po epoce indoeuropejskiej wiary, interpretować, mało dotąd
przebadane, ślady mitu kosmicznego jaja (por. Toporow 1975a; Mianecki 2002;
Szyjewski 2003: 38; i in.).
BIBLIOGRAFIA:
- Afanasjew — A. Afanasjew, Poetičeskije vozzrenija slavjan na prirodu, t. I-III, Moskva
1994.
- Anisimow
1971 — Arkadiusz Anisimow, Wierzenia ludów pierwotnych. (Wybór pism), tłum.
Anna Wierzchowska, Warszawa.
- APH
1981 — A. Ju. Ajhenhalb, V. Ja. Petruhin, E. A. Helimskij, K rekonstrukcii
mifologičeskich predstavlenij finno-ugorskich narodov, „Balto-slavjanskije
issledovanija 1980", Moskva.
- Bartmiński
1989 — Jerzy Bartmiński (red.), Relacje o kosmosie. Teksty gwarowe z okolic Biłgoraja,
„Etnolingwistyka" 2, Lublin, s. 95-149.
- Baussier
2000 — Mitologia, teksty Sylvie Baussier, tłum. Jerzy Janik, Warszawa.
- Berezkin — Ju. E. Berezkin, Evrazija i Amerika: dualističeskije kosmogonii. http://ruthenia.ru/folklore/berezkin8.htm.
- Bol
1902 — Jan Bol., Skąd powstał ląd?, „Wisła", t. 16, s. 797.
- Bruckner
1980 — Aleksander Bruckner, Mitologia słowiańska i polska, Warszawa.
- Chełchowski
1889 — Stanisław Chełchowski, Powieści i opowiadania ludowej z okolic
Przasnysza, cz. 1-2, Warszawa.
- Chudziak
2006 — Wojciech Chudziak, Problem projekcji mitu kosmologicznego na organizację
przestrzeni sakralnej in culmine na Pomorzu Nadwiślańskim, „Slavia
Antuqua", t. XLVII.
- Clark
1982 — Ella Elizabeth Clark, Legendy Indian kanadyjskich, przeł. Maria
Skibniewska, Warszawa.
-
Dahnhardt 1907 — O. Dahnhardt, Natursagen. Eine Sammlung Naturdentender
Sagen, Marchen, Fabeln und Legenden, bd. 1, Sagen zum Alten Testament, Leipzig
und Berlin.
- Dragomanov
1907 — Michajl Dragomanov, Rozvidki pro ukrain'sku narodnju slovesnist' i pis'menstvo, U L'vovi.
- Eliade
1995 — Mircea Eliade, Historia wierzeń i idei religijnych, przeł. Agnieszka
Kuryś, Warszawa.
- Eliade
2002 — Mircea Eliade, Od Zalmoksisa do Czyngis-Chana, przeł. Krzysztof Kocjan,
Warszawa.
- Erben
1866 — K. Erben, Baje slovanska o stvoreni sveta, „Casopis Ceskeho Muzeja",
40.
- Adam
Fischer, Uzupełnienie Dahnhardta, „Lud", t. 15, 1909, s. 323.
- Gieysztor
1982 — Aleksander Gieysztor, Mitologia Słowian, Warszawa.
- Gieysztor
2006 — Aleksander Gieysztor, Mitologia Słowian, wyd. III, Warszawa.
- Grabowski
1896 — Bronisław Grabowski, (rec.) Sbornik za narodni umotvorenija, nauka i knižnina,
1892, t. VII, VIII [...], „Wisła", t. 10, s. 406-419.
- Gromov — Dmitrij Gromov, Vostočno-slavjanskije legendy o sotvorenii mira. http://triglav.ru/files/p13_sectionid/3/p13_fileid120
- Grzegorzewski
1919 — Jan Grzegorzewski, Na Spiszu. Studia i teksty folklorystyczne, Lwów.
- Gustawicz
1902 — Bronisław Gustawicz, Kilka szczegółów ludoznawczych z powiatu
bobrewckiego, „Lud", t. 8.
- Haavio
1979 — Martti Haavi, Mitologia fińska, przeł. Jerzy Litwiniuk, Warszawa.
- Hnatiuk — Volodimir Hnatjuk, Etnografičnij zbirnik, t. XII, U Lvovi 1902.
- J.
K. Hrase, Povest o padlych andelich, „Cesky lid", IV, 1900, s.
440-441.
- J.
K. Hrase, Predstava naseho lidu o padu andeluv, „Cesky lid", XXXI,
1931, s. 345.
- Frano
Ivaniąević, Polica, „Zbornik za narodni život i običaje južnih Slavena",
X, sv. 1, U Zagrebu 1905.
- K — Oskar Kolberg, Dzieła wszystkie, Wrocław: K 7 Krak — t. 7, Krakowskie, cz.
3, 1962; K 31 Pok — t. 31, Pokucie, cz. 3, 1963.
- Kowalik
2004 — Artur Kowalik, Kosmologia dawnych Słowian. Prolegomena do teologii
politycznej dawnych Słowian, Kraków.
- Kuznecova
1998 — V. S. Kuznecova, Dualističeskije legendy o sotvorenii mira v vostočnoslavjanskoj
fol'klornoj tradicii, Novosibirsk. http://www.ruthenia.ru/folklore/kuznetsova1n.html.
- Leach — Marjorie Leach, Uniwersalny leksykon bóstw, Poznań 1998.
- Leeming — David Adams Leeming, Mity o stworzeniu świata i ludzi: przegląd
encyklopedyczny, Poznań 1999.
- Levcenko
1928 — Mikola Levčenko, Kazki ta opovidannja z Podillja v zapisach
1850-1860-ich pp., v. I-II, U Kiivi.
- Łowmiański
1979 — Henryk Łowmiański, Religia słowiańska i jej upadek (w. VI-XII),
Warszawa.
- Łowmiański
1984 — Henryk Łowmiański, Zagadnienie politeizmu słowiańskiego, „Przegląd
Historyczny", LXXV, z. 4, Warszawa.
- Maciąg
1902 — Maciej Maciąg, Podania i legendy. Spisał..., „Wisła", t. 16,
s. 329-333.
- Mahal
1891 — A. Mahal, Nakres slovanskeho bajeslovi, Praha.
- Mąka
1985 — Mirosław Mąka, Słowiański wzorzec kosmogoniczny — mit w akcji [w:]
Szkice i próby etnologiczne, Kraków.
- Mianecki
2002 — Adrian Mianecki, Ludowe kosmogonie a problem religii Słowian zachodnich,
„Literatura Ludowa", nr 4-5.
- Moszyński
1931 — Kazimierz Moszyński, Nieco uwag krytycznych, „Lud Słowiański",
t. II, z. 1, Kraków, s. B 259-275.
- Na
przełęczy światów. 150 ukraińskich baśni, gadek, humoresek i podań
ludowych, opr. Jan Mirosław Kasjan, Toruń 1994.
- Adam
Paluch, Zbigniew Libera, Ślina — „sok" ciała, „Lud", t.
80, 1996.
- Pasek — Bogowie, demony, herosi, pod red. Z. Paska, Kraków 1996.
- PBL — Julian Krzyżanowski, Polska bajka ludowa w układzie systematycznym, t. II,
Wrocław 1963.
- Piątkowska
1898 — Ign. Piątkowska, Obyczaje ludu ziemi sieradzkiej. Szkic etnograficzny,
„Lud", t. 4.
- Polakova
1965 — Jana Polakova, Materialy o razviti dualističeskich narodnych skazok u slavjan, „Slavia", nr 3, s. 456-468.
- Religiite — Religiite i religiskite aspekti na materijalnata i duchovnata kultura na počvata
na Republika makedonija, Prilozi za istražuvan'eto na istorijata na kulturata
na počvata na Makedonija, kniga 5, Skopje 1996.
- Vatroslav
Rožić, Prigorje, „Zbornik za narodni život i običaje južnih Slavena",
XIII, sv. 1, U Zagrebu 1908.
- Schnaider
1900 — Józef Schnaider, Z kraju Hucułów, „Lud", t. 6.
- Schnaider
1907 — Jóżef Schnaider, Lud peczeniżyński, „Lud", t. 13.
- Zmago
Smitek, Slovenske ljudske predstave o stvarjenju sveta, „Traditiones"
27, Ljubljnaa 1998, s. 111-123.
- Szyjewski
2003 — Andrzej Szyjewski, Religia Słowian, Kraków.
- Tomiccy
1975 — J. i R. Tomiccy, Drzewo życia, Warszawa.
- Tomicki
1976 — Ryszard Tomicki, Słowiański mit kosmogoniczny, „Etnografia
Polska", t. 20, z. 1.
- Tomicki
1977 — Ryszard Tomicki, Stwórcy — rywale. Mity początku,
„Argumenty", nr 14.
- Tomicki
1979 — Ryszard Tomicki, Ludowa kosmogonia dualistyczna Słowian w świetle
samojedzkich mitów stworzenia, „Etnografia Polska", t. 23, z. 2.
- Toporow
1975a — Władimir Toporow, Wokół rekonstrukcji mitu o jaju kosmicznym (na
podstawie baśni rosyjskich) [w:] Semiotyka kultury, Warszawa.
- Toporov
1975b — V. N. Toporov, K objasneniju nekotorych slavjanskich slov mifologičeskogo
charaktera v svjazi z vozmožnymi drevnimi bližnevostočnymi paralleljami [w:]
Slavjanskoje i balkanskoje jazykoznanije, Moskva.
- Vana
1990 — Zdenek Vana, Svet slovanskych bohu a demonu, Praha.
- Veselovski
1889 — A. Veselovski, Dualističeskije povierija o mirozdanii [w:] A. Veselovski,
Razyskanija v oblasti russkogo duchovnogo sticha, XI, Sanktpeterburg.
- Wiedźmy,
czarty i święci Huculszczyzny. Mity i legendy, red. Ola Hnatiuk, Warszawa
1997.
- Witort
1896 — Jan Witort, Przeżytki starożytnego światopoglądu u Białorusinów,
„Lud", t. 2.
- Wrocławski
1985 — O Bogu, jego sługach i diabelskich sztuczkach. Setnik legend Południowej
Słowiańszczyzny, opr. Krzysztof Wrocławski, Warszawa.
- Zavarickij
1916 — Gavriła Niriłłovič Zavarickij, O tom svete i ob etom. Razskazy
Saratovskago Povolž'ja, „Etnografičeskoje Obozzrenije", nr. 1-2,
Moskva.
- Żmigrodzki
1896 — Michał Żmigrodzki, Ukraina, „Lud", t. 2.
1 2
« Religie Słowian (Publikacja: 11-07-2007 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5453 |
|