|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kultura » Sztuka
David Lynch - Łódź Oniryczna - kobiety i fabryki [2] Autor tekstu: Agnieszka Zakrzewicz
30 fotografii
Lyncha po wystawie pozostało w Łodzi, w kolekcji Galerii Atlas Sztuki (kierowanej przez Jacka
Michalaka). „Fotografii z Łodzi"- trochę niezrozumianych i zapomnianych przez Łódź, które są jej „portretem lynchowskim", pierwszą
impresją ZIEMII OBIECANEJ — ale, na których nie rozpoznaje się Łodzi.
W 2004 r. odbyła się pierwsza ekspozycja zagraniczna kolekcji Atlasu Sztuki w Galerii Port Autonome, w Paryżu (17.9-17.10.2004), pod tytułem „David Lynch et Łódź". Jak komentowała prasa francuska: „podmiotem fotografii jest Łódź widziana przez obiektyw Lyncha, który chciał uchwycić jej esencję, duszę, tajemniczość, szczodrość i dekadencję". Autor oddał „najlepsze" wrażenie — w sensie rozumianym przez Gillesa
Deleuze, jakie Łódź może dać. Jej przeszłość przemysłowa, historia czterech kultur, które ukształtowały oblicze miasta, tragedia drugiej wojny światowej oraz łódzkiego getta, degradacja miasta w okresie komunizmu. We
fragmentarycznych łódzkich pejzażach postindustrialnych, w dymach, odpryskach tynku,
liszajach wilgoci — kawałkach rzeczywistości stygmatyzowanych
przez czas — jest ukryte spektrum Łodzi, o którym pisał Roland Barthes w książce „La chambre claire".
„Kobiety i fabryki" — Lynch podkreślił ideę, która była dla niego ważna, kiedy narodził się pomysł ekspozycji „kolekcji łódzkiej" w Rzymie. Fotografował fabryki w dzień (piękne i przerażające swoim
degradem) i kobiety nocą...
Może dlatego
zakochał się w Łodzi?
Również w 2003 r., reżyser amerykański nakręcił w Łodzi zdjęcia do filmu krótkometrażowego „The Green Room in
Lodz", (z udziałem Krzysztofa Majchrzaka, Leona Niemczyka i Karoliny Gruszki).
Projekt ten rozwinął się później w jego wielkie dzieło „INLAND EMPIRE" (w którym zagrali Laura Dern, Harry Dean
Stanton, Justin Theroux, Jeremy Irons), prezentowane na 63. Międzynarodowym
Festiwalu Sztuki Filmowej w Wenecji, w 2006 r., gdzie David Lynch otrzymał Złotego Lwa za całokształt kariery. "To historia tajemnicza… Tajemniczego świata
ukrytego we wnętrzu innych światów… w którego środku jest kobieta...
zakochana kobieta w niebezpieczeństwie"… to włoska synteza długiego i bardzo złożonego filmu, porównywanego z „8
1⁄2" Federico Felliniego.
Jak pokazał to Pierluigi Basso Fossali w eseju „Note sul INLAND EMPIRE
2006", w książce „Interpretazione fra i mondi. Il pensiero figurale di
David Lynch" („Interpretacja pomiędzy światami. Myśl figuralna Davida
Lyncha — przyp. aut.), analiza semiotyczna w tym przypadku jest bardzo trudna i na wiele pytań nie ma jeszcze odpowiedzi. To film w filmie, w filmie i jeszcze
kolejnym filmie (On High in Blue Tomorrows, stary polski film "47", „Rabbits",
„The Green Room in Lodz"), gdzie we wszechświecie lynchowskim, wszystkie
lynchowskie światy łączą się w jednym enigmatycznym miejscu, w jakim zatraca się
wymiar czasu i przestrzeni: w imperium wewnętrznym, w imperium umysłu (tytuł włoski filmu). — Nigdy nie pracowałem wcześniej nad takim projektem. Ten film jest inny, bo nie miał scenariusza, pisałem scenę po scenie, bo miałem przeczucie, że wszystko się łączy — ta idea jest połączona z tym pokojem i w jakiś sposób
połączona z tą ideą w tamtym pokoju". — reżyser opowiadał o filmie prasie zagranicznej,
W tym
lynchowskim Labiryncie złożonym z pokojów, charakteryzujących
się kolorami ścian i lampami, przechodzi się z filmu realnego do filmu wewnętrznego, z jednego miejsca geograficznego do innego miejsca położonego w wyobraźni, z zewnątrz do wewnątrz i z jutra do
wczoraj — poprzez: schody, korytarze, drzwi ze znakiem Axxon n, ekran
telewizyjny i kinowy oraz przez dziurę wypaloną papierosem w jedwabnej
sukience.
Miasto Europy
Wschodniej, enigmatyczne i nie rozpoznawalne w „INLAND EMPIRE" to znowu Łódź. Film w koprodukcji amerykańskiej, polskiej i francuskiej był kręcony w Los Angeles i w Łodzi. Scena po scenie
to bezustanne przechodzenie pomiędzy location polskimi i amerykańskimi, jak w symbolicznej sekwencji, w której pojawia się zaśnieżona
ulica Łodzi oraz Walk of Fame w Los Angeles, gdzie na chodniku Hollywood
Boulevard umiera Sue Blue, interpretowana przez Nikki Grace, w których rolę
wcieliła się Laura Dern. Reżyser wybrał szczególne miejsca, kiedy kręcił film w HOLLYŁODZI. Apartament Rubinsteina w Grand
Hotelu to pokój 47, gdzie jest uwięziona Lost Girl (Karolina Gruszka ogląda
natomiast w telewizorze film krótkometrażowy "Rabbits", zrealizowany przez
Lyncha w 2002 r., dla swojego portalu internetowego). Sceny "INLAND EMPIRE"
były kręcone w Willi Herbsta, w starej przędzalni, a także przy
ulicy Targowej, niedaleko Szkoły Filmowej i Muzeum Kinematografii.
Jak w swoich
„30 fotografiach z Łodzi" w „INLAND EMPIRE", David Lynch "ujawnia" Łódź, wydobywa ją z ciemności i oświetla jej nocną atmosferę:
pejzaż zimowy, widok ulicy, detale architektoniczne, wnętrza pokojów, willi,
pałaców, fabryk tekstylnych. „Zapada noc w wielkim tajemniczym
mieście Łodzi, W ciemności, na niebie gwiazdy zwolna tańczą z półksiężycem, a na ulicy, w głębi cienia oczekuje
kobieta…" — Lynch poświęcił Łodzi ten wiersz.
„Moje filmy
nie biorą się ze snów, lecz zaczynają się od jakiejś idei" -
„artysta globalny" podkreśla często. Przyjechał do Łodzi już z ideą „kobiety i fabryki", szukając nowych idei do
swojego filmu. W jednym z wywiadów w prasie zagranicznej, pytany o Łódź, żartował: „Kiedy zapukali do moich drzwi
ludzie z "Camerimage Gang", aby zaprosić mnie do Łodzi, powiedziałem że chcę sfotografować kobiety i fabryki. Oni mi to obiecali i dotrzymali słowa. Od „kobiet i fabryk" zaczęły się inne idee...
Już od 2002
r., mówi się o tym, że David Lynch chciałby otworzyć szkołę i studio w Łodzi. Amerykański reżyser nie myślał nigdy o opuszczeniu Los Angeles, ale Łódź to dla niego „poważny flirt". Oglądał różne miejsca, odbyły się oficjalne rozmowy, były i są nadzieje… W międzyczasie nakręcił swoje wielkie dzieło
"INLAND EMPIRE".
W 2006 r.,
powstała w Łodzi Fundacja Sztuki Świata (World Art Foundation założona przez reżysera Davida Lyncha, właściciela Galerii Atlas Sztuki i współwłaściciela Grupy Atlas Andrzeja Walczaka oraz dyrektora Camerimage
Marka Żydowicza), która postawiła sobie za cel rewitalizację i przekształcenie byłego kompleksu postindustrialnego EC-1 (budynek dawnej hali maszyn
elektrociepłowni z XIX w.) i uruchomienie Centrum Sztuki Świata, które będzie
gościć studio filmowe Davida Lyncha zajmujące się obróbką dźwięku (tzw.
„Wieża Lyncha"), nowe struktury dla Festiwalu Camerimage, studia
fotograficzne i baletowe, atelier artystów, muzeum sztuki współczesnej z przeźroczystymi ścianami, nawiązujące do „szklanych
domów". Specjalna Strefa Kultury, która wspomoże proces gentrification
obejmujący rozległy obszar urbanistyczny Łodzi, lecz nie jako transformację tout
court pejzażu miejskiego poprzez wyburzenie i zniszczenie starej zabudowy, ale
jako akt konserwacji urbanistycznej i rewaloryzacji oraz adaptacji architektury
postindustrialnej z XIX wieku.
Rob Krier -
architekt wybrany przez Fundację Sztuki Świata, który przygotował projekt dla Łodzi, przewidział także Plac Kobro (dedykowany Katarzynie Kobro) oraz cztery ulice:
Polską, Żydowską, Niemiecką, Rosyjską, będące symbolem przeszłości i przyszłości miasta, przejściem z wczoraj w jutro.
Gentrification
pozytywna, gdzie powraca się przede wszystkim do powołania Łodzi jako miasta sztuki współczesnej i kinematografii, gdzie stare fabryki mogą zacząć żyć nie tylko jako centra
handlowe, ale jako metaforyczna Fabryka Kultury, Industria Sztuki.
— „To bardzo
piękny pomysł. Mam nadzieję, że w EC-1 powstanie miejsce spotkań ludzi, służące temu, by marzyć i tworzyć, gdzie będą mogli spotykać
się artyści z całego świata. Mam nadzieje, że tu będą rodzić się nowe idee, bo
wszystko zaczyna się zawsze od jakiejś idei…" — powiedział reżyser.
Może Lynch
odnajdzie w Łodzi swoją ZIEMIĘ OBIECANĄ? — miasto, które pozwala śnić i produkuje sny… Stars make dreams and dreams make stars...
BIBLIOGRAFIA:
- Chris Rodley
„Lynch on Lynch", Faber & Faber London-Boston 1997
- Chris Rodley
„Lynch secondo Lynch", Baldini&Castoldi 1998
- Michel Chion
„David Lynch", Lindau Torino, 2000
- David Hughes
„The Complete Lynch", Virgin Virgin, 2002
- "The Short
Films of David Lynch" DVD 2002
- Daniele
Dottorini „David Lynch. Il cinema del sentire", Le Mani, Genova 2004
- Pierluigi
Basso Fossali „Interpretazione tra mondi. Il pensiero figurale di David
Lynch", Edizioni ETS, Pisa 2006
- David Lynch
„Catching the Big Fish: Meditation, Consciousness, and Creatività",
Jeremy P. Tarcher, 2006
- David Lynch
„The Air Is on Fire", Thames & Hudson 2007
- Roland Barthes
„La camera chiara" (La chambre claire), Paris 1980
- Gilles Deleuze
„Francis Bacon. Logica della sensazione" (1981), Quodlibet, Macerata 1995
- Maurice
Merleau-Ponty „La fenomenologia della percezione" (1945)
- Maurice
Merleau-Ponty „Il visibile e l’invisibile" (1964)
PRASA:
- "David Lynch
zakochał się w Łodzi" — PAP, 2002
- "Twórcza
destrukcja" — Halszka Kosmider , Gazeta Wyborcza, 2003
- "Zanurzyc się w sen" — Malgorzata Ludwisiak wywiad z Davidem Lynchem, Arteon 2004
- "Lynch,
maitre de la fragmentation urbane. David Lynch et Lodz" — Fluctuat.net, 2004
- "David
Lynch — ŁÓDŹ 2003" — Basia Embiricos & Félicia Rossignol Galerie
Port Autonome Paryż, Nowa Polska, 2004
- "Lynch znowu
w Łodzi" — Barbara Trusińska INTERIA.PL/PAP, 2005
- "Bliżej do
Centrum Sztuki Świata" — Dziennik Łódzki, 2006
- "Łódź doprowadza Lyncha do szaleństwa" — WirtualnaPolska/PAP, 2006
- "INLAND
EMPIRE" — Philippe Rouyer, Positif , 2007
- "More about
Inland Empire. David Lynch" — Mark Kermode, Guardian Unlimited, 2007
- "The air is
on fire. David Lynch" — Roberto Barzi, Whipart.it, 2007
- "David Lynch w Fundacji Cartier" — Anna Rzeczycka, RFI, 2007
- "EC-1" -
Marzena Bomanowska, Jakub Wiewiórski, ROT na podstawie GW, 2007
1 2
« Sztuka (Publikacja: 14-10-2007 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5581 |
|