Prawo » Prawo wyznaniowe » Akty i dokumenty
Czy Katolicki Uniwersytet Lubelski będzie inwestował za publiczne pieniądze?
Źle
się dzieje w państwie polskim! Jeszcze nie ucichła sprawa kombinacji wokół
wyprowadzenia publicznych pieniędzy na Świątynię Opatrzności Bożej, a już
środowiska zaangażowane w klerykalizację Polski chcą nieograniczonego
finansowania katolickich uczelni. Dotarliśmy do projektu ustawy znoszącej
bariery finansowania KULu. Domagamy się ograniczenia finansowania Kościoła
katolickiego w Polsce! Pieniądze przeznaczane na KUL, rzesze katechetów czy
armię kapelanów lepiej przeznaczyć np. na finansowanie zabiegów in vitro. [MA] Poniżej
publikujemy projekt we wzmiankowanej wyżej sprawie wraz z jego uzasadnieniem.
Projekt
U
S T A W A z
dnia ..… o zmianie ustawy o finansowaniu Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego z budżetu państwa Art.
1
W
ustawie z dnia 14 czerwca 1991 r. o finansowaniu Katolickiego Uniwersytetu
Lubelskiego z budżetu państwa (Dz. U. Nr 61, poz. 259 oraz z 2005 r. Nr 164,
poz. 1365) art. 1 otrzymuje brzmienie:
„Art.1.
Katolicki Uniwersytet Lubelski otrzymuje dotacje i inne środki z budżetu państwa na zasadach określonych dla uczelni publicznych.".
Art.
2
Ustawa
wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
U z a s a d n i e n i e
Zasadniczym założeniem projektowanej
zmiany statusu prawnego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego jest wprowadzenie, w zakresie korzystania ze środków publicznych przez tę szkołę wyższą,
takich samych zasad, na jakich pomoc finansowa przekazywana jest uczelniom
publicznym.
Katolicki Uniwersytet Lubelski, noszący od
kwietnia 2005 r. imię Jana Pawła II, został utworzony w 1918 r., na mocy
koncesji Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego z dnia 6
września 1918 r., jako uniwersytet prywatny w Lublinie. W tym samym roku miała
miejsce inauguracja na czterech wydziałach uniwersytetu: Teologicznym, Prawa
Kanonicznego i Nauk Moralnych, Prawa i Nauk Społeczno-Ekonomicznych oraz
Wydziale Nauk Humanistycznych. Pełne prawa uniwersytetu państwowego KUL uzyskał w 1938 r., na mocy ustawy z dnia 9 kwietnia 1938 r. o nadaniu Katolickiemu Uniwersytetowi Lubelskiemu pełnych praw państwowych szkół
akademickich. Okres drugiej wojny światowej to prowadzenie przez profesorów
Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego tajnego nauczania. Zajęcia akademickie
wznowiono już 21 sierpnia 1944 r. Okres powojenny to czas, w którym na
uniwersytecie znajdowali miejsce uczeni i studenci, dla których nie było możliwości pracy i nauki na innych
uczelniach. Po 1944 r. wprowadzono wobec KUL restrykcyjne rozwiązania
ograniczające uprawnienia uczelni. Nie podjęto jednak decyzji o formalnym
uchyleniu ustawy z dnia 9 kwietnia 1938 r., określającej status prawny
Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Zmiany prawne zbliżające status
Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego do posiadanego przez uczelnie państwowe w zakresie korzystania ze środków publicznych nastąpiły dopiero w 1991 r.
Ustawa z dnia 14 czerwca 1991 r. o finansowaniu Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego z budżetu państwa (Dz. U.
Nr 61, poz. 259 oraz z 2005 r. Nr 164, poz. 1365) umożliwiła otrzymywanie
przez uniwersytet dotacji na zasadach określonych dla uczelni państwowych. Na
mocy tej regulacji ustawowej wyłączone jest jednak korzystanie przez
uniwersytet z dotacji i innych środków budżetowych w przypadku, gdy miałyby
one być przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji środków trwałych w budowie (inwestycje budowlane) służących procesowi dydaktycznemu. Zróżnicowanie
sytuacji prawnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w tym zakresie w stosunku
do innych publicznych szkół wyższych nie znajduje uzasadnienia.
Mająca znaczenie ustrojowe dla szkół wyższych
ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. — Prawo o szkolnictwie wyższym stanowi, że
ustawę tę stosuje się do publicznych i niepublicznych szkół wyższych oraz
do Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Istotne znaczenie dla określenia statusu
prawnego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego ma Konkordat między Stolicą
Apostolską i Rzecząpospolitą Polską podpisany w Warszawie dnia 28 lipca 1993 r.
(Dz. U. z 1998 r. Nr 51, poz. 318). Zgodnie z art. 15 ust. 3 Konkordatu Katolicki
Uniwersytet Lubelski jest dotowany przez państwo. Mająca charakter aktu
wykonawczego do Konkordatu umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Konferencją Episkopatu Polski w sprawie statusu prawnego szkół wyższych zakładanych i prowadzonych przez Kościół Katolicki, w tym uniwersytetów, odrębnych
wydziałów i wyższych seminariów duchownych, oraz w sprawie trybu i zakresu
uznawania przez Państwo stopni i tytułów nadawanych przez te szkoły wyższe,
stanowiąca załącznik do obwieszczenia Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 29
lipca 1999 r. o wykonaniu Konkordatu między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą
Polską (Dz. U. z 1999 r. Nr 63, poz. 727) stanowi, że do Katolickiego
Uniwersytetu Lubelskiego mają odpowiednie zastosowanie przepisy ustawy o szkolnictwie wyższym oraz ustawy o tytule naukowym i stopniach naukowych.
W świetle wskazanych wyżej regulacji
prawnych, których istotą jest uznanie przez ustawodawcę Katolickiego
Uniwersytetu Lubelskiego za szkołę wyższą, do której stosuje się przepisy
ustawy — Prawo o szkolnictwie wyższym oraz uniwersyteckiego profilu tej
uczelni, w której obok wydziału teologicznego rozwijają się wydziały:
Wydział Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji, Wydział Filozofii, Wydział
Nauk Humanistycznych, Wydział Nauk Społecznych i Wydział
Matematyczno-Przyrodniczy, uzasadnione jest stworzenie podstaw prawnych dla dostępu
uniwersytetu do środków finansowych, w zakresie inwestycji, na zasadach przyjętych
dla publicznych szkół wyższych. Przyczyni się to do podniesienia poziomu
bazy edukacyjnej dla około 22000 studentów kształcących się na Katolickim
Uniwersytecie Lubelskim.
Odnosząc się do obowiązującego stanu
prawnego wskazać także należy na regulacje dotyczące Uniwersytetu Kardynała
Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, utworzonego na mocy ustawy z dnia 3 września
1999 r. Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie utworzony z Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie korzysta w pełnym zakresie z możliwości
finansowania ze środków publicznych.
Projektowana zmiana ustawy z dnia 14
czerwca 1991 r. o finansowaniu Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego z budżetu
państwa polega na uchyleniu istniejącego wyłączenia dotyczącego
finansowania z budżetu państwa kosztów realizacji środków trwałych w budowie służących procesowi dydaktycznemu.
Stworzy to ramy prawne dla korzystania
przez Katolicki Uniwersytet Lubelski z publicznych środków finansowych na
realizację inwestycji.
Wejście w życie projektowanej ustawy nie
spowoduje bezpośrednich skutków finansowych dla budżetu państwa i budżetu
jednostek samorządu terytorialnego. Ewentualne skutki finansowe uzależnione będą
od przedstawienia, a następnie zaakceptowania stosownego planu wydatków związanych z kosztami realizacji środków trwałych w budowie, służących procesowi
dydaktycznemu.
W 2008 r. nie przewiduje się finansowania z budżetu państwa inwestycji realizowanych przez Katolicki Uniwersytet
Lubelski w zakresie objętym wyłączeniem na gruncie obowiązującego brzmienia
nowelizowanej ustawy.
Wejście w życie ustawy nie spowoduje
skutków gospodarczych.
Projekt został przekazany do konsultacji
Radzie Głównej Szkolnictwa Wyższego.
Przedmiot projektowanej ustawy nie jest objęty
prawem Unii Europejskiej.
« Akty i dokumenty (Publikacja: 30-01-2008 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5706 |