|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Religie i sekty » Judaizm
Mistycyzm żydowski [2] Autor tekstu: Justyna Szmajser
Rozwinięta z owego wątku Ezechielowego Mistyka Merkaby,
zwana również mistyką heichalot (z hebr. Pałac), miała na celu dostąpienia
takiej samej wizji. Aby jednak osiągnąć taki cel trzeba przebyć pewną
drogę. Podróżnik musiał przejść przez siedem hal pałaców, których
strzeże siedmiu aniołów. Przejście przez owe hale umożliwiała
mistykowi znajomość kluczy-haseł mistycznych. Stojący na czele zastępów
anielskich anioł Metraton, określany jako król aniołowy, utożsamiany z biblijnym Henochem, który spośród grzesznego pokolenia został zabrany do
nieba, jako pośrednik pomiędzy człowiekiem a bogiem, pełnił funkcje
przewodnika. Drugim ważnym fundamentem mistyki żydowskiej była tradycja
dotycząca "Maasei
Bereszit, czyli tajemnic stworzenia, zgłębiająca tajemnice mocy twórczej,
zawartej w kombinacjach liter alfabetu hebrajskiego, przypuszczalnie w rodzaju
tych, jakie występują w Sefer Jecira,
czyli Księdze Stworzenia. Autorstwo tego dzieła przypisuje się patriarsze
Abrahamowi, prawdopodobnie w tym celu, aby wykazać, że ma ono starszą tradycję niż objawienie synajskie. Sefer
Jecira kończy się relacją o tym, jak Abraham doskonalił
techniki mistyczne, które doprowadziły do zawarcia przymierza między nim a Bogiem. Rozpoczyna się natomiast 32 ścieżkami cudownej mądrości, za pośrednictwem,
których Bóg stworzył świat. Składają się na nie: dziesięć
niematerialnych sefirot (przypuszczalnie liczb lub wymiarów), określanych jako belima,
oraz dwadzieścia dwie litery alfabetu hebrajskiego." [ 5 ] Księga Sefer Jecira
była tym podstawowym źródłem mistyki żydowskiej, które miało wpływ na
ukształtowanie się średniowiecznej Kabały. Księga ta zawierająca wiele
niejasnych znaczeń i symboli skrywających tajemnice istoty Boga, od lat była
źródłem wielorakich badań, tłumaczeń i komentarzy, które pomimo wielu
starań, nie dały, jednoznacznego rezultatu. Tłumaczenia jej opierają się
na obliczeniach opartych o wartość liter hebrajskiego alfabetu i poszukiwaniu słów oraz znaczeń o bliskiej sobie wartości. Jak pisze o tym
Witold Tyloch pozwalało to zamieniać wyrazy i zdania na liczby, które następnie
porównywano w celach egzegetycznych, homiletycznych i mistycznych. Miało to
szczególne zastosowanie w wyjaśnianiu imion, przymiotów i nazw Boga. W przytaczanym powyżej
cytacie mowa jest, o 32-óch ścieżkach, które określa się mianem 10 sefirot.
Ich znaczenie w języku hebrajskim określane jest jako emanacja utożsamiana z eonami, czyli bytami pośrednimi pomiędzy Bogiem, człowiekiem i światem
stworzonym. Widoczne
jest tutaj przenikanie się idei pitagorejskich, neoplatońskich i gnostyckich,
skutkiem czego Kabała zaczęła być oskarżana o odchodzenie od monoteizmu.
Zamiast stworzenia ex nihilo postuluje ona istnienie Ain Sof -
niepoznawalnego Absolutu, który emanuje z siebie pośrednie duchowe sfery, z których tworzy się materialne uniwersum. Bóg uznawany jest w niej nie za
Stwórcę, a za pierwotną przyczynę Stworzenia.
"Księga wyjaśnia kreatywne
znaczenie liter alfabetu hebrajskiego i łącząc je z dziesięcioma sferami,
zwanymi sefirot, czyni z nich
elementy stworzenia. Głosi zarazem, że wszystkie rzeczywiste byty w trzech
sferach kosmosu: w świecie, w roku i w duszy, czyli w czasie i w ludzkim
ciele powstały przez wzajemne połączenia tych „22 liter", za pomocą 231 bram, czyli połączenia liter hebrajskich w dwuliterowe grupy wyrażające możliwe rdzenie czasowników hebrajskich. Księga
stworzenia mówi więc o literach, za pomocą, których zostały stworzone
niebo i ziemia oraz wyjaśnia teurgiczną moc tajemniczych nazw Boga". [ 6 ] Tym
sposobem Jecira wprowadziła ideę uniwersalnego Absolutu w miejsce boga rozumianego jako władca Izraela. Abraham, który ponoć rozwinął techniki
kabalistycznej pracy z alfabetem hebrajskim (Temurę i Gematrię), z ich pomocą osiągać miał stany ekstatyczne, pozwalające mu duchowo zjednoczyć
się z Bogiem i całą tajemnicą stworzenia. Doktryna Kabały odwołuje się
zatem do objawień, których mieli doświadczyć prorocy w dalekiej przeszłości.
Kabaliści uważają, że tylko dzięki znajomości tajemnej wiedzy można
odszyfrować te prastare zapiski. Tym sposobem można poznać ukrytą naturę
Stwórcy i przewidzieć jego przyszłe czyny. Najwcześniejszym i zarazem
najważniejszym dziełem kabalistycznym jest księga Zohar tłumaczona
jako Księga Jasności. Jest ona systematyczną rozprawą rozwijającą
wiele nurtów myśli kabalistycznej. Znajdujące
się w niej komentarze są ujęte w formie wyjaśnień różnych wersetów, a także są udokumentowaniem dysput pomiędzy dawnymi uczonymi. Księga ta posługując
się językiem symbolicznym jest pierwszym dziełem zajmującym się wyjaśnieniem
istoty Boga, zależności człowiek — Bóg, a także relacji Bóg — Stwórca -
stworzenie. Księga opiera się na założeniu
„że materialny świat jest przejawem niewidzialnej rzeczywistości i jako
taki jest symbolem i częścią rzeczywistości szerszej, której nie można
dostrzec fizycznymi zmysłami, lecz może być objawiona częściowo tym, którzy
są panami tajemnicy ukrytej mądrości." [ 7 ] To objawienie
kojarzone i utożsamiane jest z tym, iż Bóg wyemanował z siebie, z jedności 10 sefirot, które tworzą rzeczywistość, na zasadzie gałęzi
drzewa. Ma ono swoje korzenie w niebie, ale poprzez
jego gałęzie utrzymywane jest połączenie nieba z ziemią. „One
stanowią organy ciała Pierwszego Człowieka (Adam, Kadmon) — pierwowzoru każdej
jednostki ludzkiej. Są twarzami boskiego Króla, szatami Boga, imionami
boskimi, podstawowymi cechami każdego języka itd. W pewnym sensie są one
ciałem Pana Boga, który sam jest duszą sefirotów. Dzielą się one na męskie i żeńskie — dwa pierwiastki tworzące całą rzeczywistość — a poszczególne z nich noszą nazwy Ojca, Matki, Syna, Córki, Męża i Żony." [ 8 ]
Księga Zoharu zakłada zatem, że
świat rzeczywisty jest idealnym odzwierciedleniem tego „górnego". To co
dzieje się na dole ma swoje przejawy i konsekwencje na górze, z każdej ze
stron można wpływać na losy zarówno górnego jak i dolnego świata.
Idealnym przykładem przenikania się wzajemnie światów jest człowiek,
bowiem stworzony na podobieństwo Boga zawiera w sobie wszystkie tajemnice świata
górnego, a także wszystkie niższe tajemnice świata dolnego. Księga zatem w swojej zawartości łączy elementy mitologiczne, teozoficzne, psychologiczne,
wszelkiego rodzaju rozważania filozoficzne, wierzenia ludowe itd. Wiele jest teorii filozoficznych, które
wychodziły od tej samej kwestii — problemu początków świata i tajemnicy stworzenia.
Wiele w nich było hipotez i domysłów oraz idei boga-stwórcy. Nieodmiennie starania
te próbują wyjaśnić relacje między nieskończony Bogiem i skończonym światem. "Cała ta panorama, ze swymi silnymi akcentami
mitologicznymi, gnostycznymi, a nawet dualistycznymi składa się na obraz o niezwykłej sile symbolicznej. Jednocześnie jest on niezgodny z wieloma
aspektami niekabalistycznej religii żydowskiej. Mimo że obcy i nieco niezwykły
język aramejski, w jakim napisana jest większa część Zoharu, był dla
nie-uczonych niezrozumiałym, to myśli tego dzieła wkrótce przeniknęły do
wszystkich, niezależnie od poziomu ich religijności. Jego nauki o istocie
sefirotów, o mocach szatańskich, budowie duszy, roli micwot w rozgrywającym
się dramacie kosmicznym walki dobra ze złem, rozwiniętej tam dosyć szeroko
teorii wędrówki dusz oraz wiele wprowadzonych na jego podstawie zmian w życiu
Żydów były im powszechnie znane. Starcie pomiędzy judaizmem Zoharu i tym z popularnej tradycji rabinistycznej było nieuniknione, przy czym pierwszy
opierał się na autorytecie natchnienia mistycznego, drugi na roztrząsaniu
tekstów talmudycznych i rozumowaniu halachicznym". [ 9 ] Podsumowując, każda epoka ma swoje własne
fantazje wokół tego, co niewiadome, własny sposób
podejścia do dręczących ludzi problemów. Jednym odpowiadają medytacje, innym
ekstatyczne stany, tańce, modlitwy, innym wreszcie baśniowe mity. Jedno można stwierdzić z całą pewnością, mistycyzm nie posiadał żadnych racjonalnych fundamentów,
nie odwoływał się do doświadczenia, przetrwał jako wiara doskonale oderwana
od rzeczywistości.
1 2
Przypisy: [ 6 ] W.
Tyloch, Judaizm ...str 210 « Judaizm (Publikacja: 16-02-2008 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5739 |
|