|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Religie i sekty » Socjologia religii
Racjonalizacja, odczarowywanie świata, a problem legitymizacji władzy [3] Autor tekstu: Marcin Punpur
Typ ostatni jest ucieleśnieniem zachodniego racjonalizmu, gdyż jego
legalność jest produktem racjonalnie wynegocjowanej ugody. To pozwala na
ostatnie już dookreślenie weberowskiej kategorii racjonalności, a mianowicie
przyłączenie do jej sensu pojęcia normy, „traktowanej wyłącznie jako
konwencji, które mogą podlegać hipotetycznym rozważaniom i pozytywnemu
stanowieniu", jaki pisze Habermas [ 16 ].
Racjonalne zatem będzie to co poddane legalnie obowiązującej normie, w odróżnieniu
od tego, co po prostu dane przez tradycję, bądź arbitralnie narzucone przez
autorytet osobowy. Podsumowując dotychczasowe rozważania na temat weberowskiej racjonalności,
można uznać, że jest to kategoria dość rozbudowana i pojemna semantycznie. W jej skład wchodzą bowiem aż cztery elementy: rozum ekonomiczny, ze
schematem środki-cele oraz gloryfikacją interesu; rozum etyczny, oparty na
hierarchizacji wartości i kodeksie określonych przekonań; rozum naukowy, z postulatem dyskursywności i gwarancją intersubiektywności; oraz rozum
normatywny, będący nowoczesnym instrumentem regulującym dystrybucję władzy. Powyższą typologizację można potraktować jako alternatywę do
wspomnianego już weberowskiego podziału na: racjonalność materialną (wartości,
przekonań) oraz formalną (nastawioną na określony cel), który, moim
zdaniem, nie w pełni oddaje złożoność i bogactwo weberowskiej konstrukcji
racjonalności. Warto przy tym podkreślić, że zarówno powyższe zestawienie,
jaki i weberowski podział, tworzą typy idealne, które w rzeczywistości, w swej czystej formie, występują rzadko, będąc zazwyczaj jedynie mutacją
wielu typów. Dla przykładu, racjonalność sfery biurokratycznej jest pochodną
racjonalności materialnej (przepisy, prawa jako wartości) jak i formalnej
(przepisy, prawa jako optymalne środki do osiągnięcia danego celu). Wracając jednak do zagadnienia władzy, należy podkreślić, że przejście
od panowania charyzmatycznego, poprzez tradycyjne, do opartego na racjonalnie
określonych prawach, nie było ani płynne, ani jednorodne. Co prawda, faktem
jest, że siła oddziaływania dwóch pierwszych typów została poważnie osłabiona i w zasadzie wyparta przez autorytet prawa, jednakże proces ten nie zakończył
się bynajmniej ich całkowitą anihilacją. Zostały one po prostu rozproszone i zmarginalizowane, utrzymując swą legalność głównie w obszarze prywatnym.
Ich detronizacja miała jednak konsekwencje dla sfery publicznej, które w rezultacie przyniosły kryzys legitymizacji władzy. O realności problemu świadczy
nie tyle brak zabezpieczeń, gdyż ich funkcję przejęły prawa i instytucje państwowe;
czy nawet rosnący pluralizm kulturowy, rozsadzający społeczny status
quo, a tym samym budzący obawy jego obrońców; lecz instrumentalizacja
rozumu — podstawowego narzędzia osiągania społecznej zgody [ 17 ].
Jeśli bowiem rozum stracił swą moc krytyczno-emancypacyjną, to podlegając
uprzedmiotowieniu i relatywizacji, przemienia arenę legitymacji władzy w grę
skłóconych egoizmów, wyrzekając się tym samym swych oświeceniowych ideałów.
Najpełniejsze rozwinięcie tego problemu pojawi się w Szkole
Frankfurckiej, stając się głównym zarzewiem sporów. Horkheimer i Adorno
podejmą zajadłą krytykę rozumu instrumentalnego, dowodząc jednocześnie
jego zniewalającego, a tym samym irracjonalnego charakteru. J. Habermas z kolei
dokona próby rehabilitacji racjonalności praktyczno-normatywnej, nadając jej
miano rozumu komunikacyjnego i czyniąc zeń podstawę etyki dyskursu.
Frankfurtczycy nie byli jednak osamotnieni w krytyce weberowskiej
koncepcji racjonalności. Weberowi zarzucano chociażby, że zbyt duża
elastyczność znaczenia jego kategorii racjonalności prowadzi z jednej strony,
do arbitralnego (a tym samym fałszywego) przyporządkowania temu pojęciu określonych
zjawisk rzeczywistości społeczno-historycznej, a z drugiej, poprzez
semantyczne rozmycie przyczynia się do utraty funkcjonalności tego terminu
jako klucza interpretacyjnego w badaniach nad społeczną rzeczywistością
[ 18 ].
Ponadto, nie bez znaczenia, w kontekście krytyki, pozostaje proces ponownej
„mitologizacji świata". Popularność ezoteryki, różnej maści sekt i kościołów
czy niesłabnąca działalność ruchu New
Age, stoją w zastanawiającej sprzeczności z diagnozą Webera i skłaniają
do refleksji zarówno nad źródłami tego fenomenu jak i miejscem ratio w jego losach. Bibliografia:
- Habermas
J., Teoria działania komunikacyjnego. Racjonalność działania, a racjonalność społeczna, przeł. M. Kaniowski, t. 1, PWN, Warszawa 1999.
- Weber
M., Racjonalność, władza, odczarowanie, PBN, Poznań 2004.
- Weber
M., Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej, PWN,
Warszawa 2002.
- Weber
M., Etyka protestancka a duch kapitalizmu, przeł. J. Niziński, Test,
Lublin 1994.
- Weber
M., Szkice z socjologii religii, przeł. J. Prokopiuk, H. Wandowski, Książka i Wiedza, Warszawa 1995.
1 2 3
Przypisy: [ 16 ] J. Habermas, Teoria działania komunikacyjnego. Racjonalność działania, a racjonalność społeczna, przeł. M. Kaniowski, t. 1, PWN, Warszawa 1999, [ 17 ] W terminologii Webera byłby to wzrost racjonalności ze względu na
cele kosztem racjonalności ze względu na wartości. [ 18 ] Na temat krytyki weberowskiej koncepcji racjonalizmu zob. wstęp autorstwa
S. Kozyr-Kowalski: M. Weber, Szkice z socjologii religii, przeł. J. Prokopiuk, H. Wandowski, Książka i Wiedza, Warszawa 1995, s. 22-31. « Socjologia religii (Publikacja: 01-04-2008 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5813 |
|