Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
205.011.203 wizyty
Ponad 1064 autorów napisało dla nas 7362 tekstów. Zajęłyby one 29015 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy Rosja użyje taktycznej broni nuklearnej?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 14 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Jeśli chodzi o religię dzisiaj, to jest to zakichane oszustwo. (...) Religia to same bzdury. (...) Wszystkie biblie są tworem człowieka".
 Światopogląd » Ateizm i Ateologia » Historia ateizmu

Główne myśli i postacie francuskiego materializmu oświeceniowego
Autor tekstu:

Francja była jednym z nielicznych krajów europejskich, których nie ogarnęła reformacja kościelna, którym nie udało się obalić głównej bariery ideologicznej oraz ekonomicznej, mianowicie Kościoła katolickiego. Francuscy wolnomyśliciele i ateiści odegrali niemałą rolę w ideologicznym przygotowaniu rewolucji francuskiej, a także wnieśli swój wpływ w kształtowanie późniejszej filozofii materialistycznej. Plejada francuskich filozofów materialistów XVIII wieku – La Mettrie, Holbach, Helwecjusz, Diderot – po raz pierwszy szeroko i otwarcie rozwinęła bojowy sztandar walczącego materializmu.

W odpowiedzi na śmiałą krytykę idealizmu i teologii obskuranci, księża i najemne pismaki obsypywali filozofów-materialistów oszczerstwami i przekleństwami, a ich utwory podlegały konfiskacie i publicznemu paleniu. Francuscy materialiści XVIII wieku otwarcie głosili swoje materialistyczne przekonania. Przyrodę, substancję fizyczną, materię uznają za podstawę, początek i źródło wszystkiego, co istnieje. Uznając, że istnieje tylko świat materialny, uważają czas i przestrzeń za nieodłączne od niego. Diderot powiada: "Nie mogę oddzielić nawet w abstrakcji przestrzeni i czasu od istnienia” [ 1 ]. Wielkim osiągnięciem materializmu filozofów francuskich była nauka o wewnętrznej aktywności materii, gdyż jeszcze wówczas panowało wyobrażenie, iż materia to bezwładna, nieruchliwa i bierna masa. Przyjąwszy od Newtona pojęcie siły i zbudowany na nim system mechaniki klasycznej, materialiści francuscy zdecydowanie występują przeciw teorii pierwszego, boskiego bodźca, który stwarza ruch i siłę. Sam Holbach próbuje dać pojęcie materii, pisze on: "Tak więc materią w ogólności jest dla nas wszystko to, co pobudza w jakikolwiek sposób nasze zmysły. [ 2 ]

Rewolucyjne były także ich poglądy odnośnie do świadomości ludzkiej. Ogólną podstawę świadomości znajdowali oni we wrażliwości zmysłowej. Wrażliwość zmysłowa jest jedną z najbardziej złożonych cech materii. Człowiek i jego życie organiczne i psychiczne, jest tylko dziełem przyrody, całkowicie uwarunkowane jej prawami i spod mocy przyrody wyzwolić się nie może. W świecie nic nie dzieje się bez przyczyny. Każda przyczyna ma swój skutek. Skutek raz wywołany staje się ze swej strony przyczyną nowego zjawiska.

Przyroda jest nieogarnionym łańcuchem przyczyn i skutków, nieprzerwanie wynikających nawzajem ze siebie. Diderot w jednej ze swych pierwszych prac „List o ślepcach dla użytku tych co widzą” pisze: "Czymże jest ten świat, panie Holmes? — Pyta Saunderson – Układem podatnym na nagłe zmiany, wskazujące na stałą dążność do niszczenia, zmiennym następstwem bytów, które przenikają się, wypierają się i znikają, przejściową symetrią, chwilowym porządkiem" [ 3 ]. Z pierwotnej wrażliwości fizycznej pod wpływem bodźców powstają zdolności umysłu: pamięć, uwaga, wyobraźnia. Człowiek postrzegany jest jako instrument muzyczny obdarzony wrażliwością i pamięcią. Materialiści francuscy, uznając wrażenia za obrazy świata zewnętrznego, rozciągali konsekwentnie teorię odbicia i na proces myślenia logicznego. Wszelką prawdę wypowiadaną przez człowieka można sprowadzić do realnych przedmiotów i stosunków danych człowiekowi we wrażeniach.

Metoda poznania naukowego materialistów francuskich opiera się na ich sensualistycznej teorii poznania. W walce z idealistyczną metafizyką kierują oni główny ogień przeciwko scholastyce i spekulacji. Poszukując odpowiedniej metody poznania, która by nie pozwoliła myśli oderwać się od przyrody, materialiści francuscy XVIII wieku opierają się przeważnie na doktrynach materialistów angielskich — Bacona, Hobbesa, Locke’a. Mimo to jednak uwidaczniają się między nimi różnice. Nauka materializmu francuskiego o poznaniu zawierała wiele płodnych i postępowych idei. Przejąwszy zdobycze myśli materialistycznej poprzedniej epoki, rozwinąwszy je i wzbogaciwszy, materialiści francuscy stworzyli teorię poznania, która stała się punktem wyjścia dalszego rozwoju. Pozytywne osiągnięcia materializmu francuskiego to przede wszystkim uzasadnienie i obrona materialistycznej teorii odbicia oraz dążenie do wprowadzenia całego procesu poznania z oddziaływania świata zewnętrznego na organy zmysłowe. I wreszcie znaczenie teorii poznania materializmu francuskiego polega na niewzruszalnej wierze w siłę rozumu, oświecenia, będących dobrodziejstwem dla ludzkości.

Bibliografia:

  1. Diderot D., System przyrody, t. I-II, Warszawa 1957.
  2. Tatarkiewicz W. Historia filozofii, t. II, Warszawa 2002.
  3. Holbach P., System przyrody, t. I-II, Warszawa 1957.

 


 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Humanizm jako alternatywa
O siedemnastowiecznej krytyce religii

 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (2)..   


 Przypisy:
[ 1 ] D. Diderot, Oeuvres completes, t. IX, Paris 1875, s. 254.
[ 2 ] P. Holbach, System przyrody, t. II, Warszawa 1957, s. 149.
[ 3 ] D. Diderot, Wybór pism filozoficznych, Warszawa 1953, s. 217.

« Historia ateizmu   (Publikacja: 17-11-2008 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Daniel Krzewiński
Ur. 1982 w Brzegu. Ukończył studia magisterskie na Uniwersytecie Opolskim (Magister historii), a także podyplomowe studia z zakresu psychologii i pedagogiki. Główny krąg jego zainteresowań skupia się wokół historii filozofii, a także historii psychologii i psychoanalizy.
 Strona www autora

 Liczba tekstów na portalu: 30  Pokaż inne teksty autora
 Najnowszy tekst autora: Geneza sporu teologii z dialektyką w średniowiecznej myśli filozoficznej
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 6202 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365